ראש השנה אוטוטו כאן והקינוח המתוק שהכי מזוהה עם החג הוא כמובן עוגת הדבש. אבל תשכחו מכל מה שחשבתם על העוגה הזו, כי גם עוגות הדבש עברו שינויים ושדרוגים בשנים האחרונות. אם פעם עוגת דבש היתה מגיעה בטעם אחד מוכר, היום כבר אפשר למצוא עוגות דבש עם שלל תוספות ושילובים מעניינים כמו שקדים, קרם פיסטוק, קפה, חלבה, שוקולד ועוד.
"פעם היית יכול למצוא עוגת דבש קלאסית ואולי קצת דובשניות", מספרת מימי נאמן-שייך מבעלי רשת מאפה נאמן, בראיון לאולפן ynet. "היום זה כבר סיפור אחר, משתמשים בבצקים שונים - אם זה עוגות בחושות, עוגות קרות, בצק עלים, עוגות פאי למיניהן ובהכול משלבים דבש, תפוחים ותמרים, כל מה שקשור לחגי תשרי".
מה הסוד לעוגת דבש שתצא בומבה, שלא תהיה יבשה מדי ולא רטובה מדי? "קודם כל זה ממש לא קשה להכין עוגת דבש. אופים עוגת דבש על חום נמוך ולא על חום גבוה. מעט ביצים, מערבבים קודם כול את החומרים הרטובים יחד עם הדבש, מוסיפים את היבשים ומכניסים לתנור על חום נמוך".
לא משנה אם אתם אנשים של עוגת דבש קלאסית או של עוגת דבש חדשנית ומפתיעה, העיקר שתתחילו את השנה החדשה עם ביס מתוק - קבלו 3 מתכונים מושלמים לעוגות דבש: עוגת דבש פרווה, עוגת דבש עם קפה ועוגת דבש עם שקדים.

מתכונים לעוגות דבש

עוגת דבש פרווה

המצרכים (לתבנית קוגלהוף עגולה בקוטר 26 ס"מ): 1/2 3 כוסות (500 גר') קמח לבן רגיל 1 כפית אבקת אפייה 1 כפית סודה לשתייה 4 כפיות קינמון טחון 1/2 כפית מלח 1 כוס (240 מ"ל) שמן 400 מ"ל דבש 1/4 1 כוס (250 גר') סוכר 1/2 כוס (100 גר') סוכר חום בהיר 3 ביצים 1 כפית תמצית וניל 1 כוס (240 מ"ל) קפה נמס חם (1 כפית גדושה קפה נמס מומסת בכוס מים רותחים ללא חלב) 1/2 כוס מיץ תפוזים 1/4 כוס (60 מ"ל) וויסקי או רום
3 צפייה בגלריה
עוגות דבש מאפה נאמן
עוגות דבש מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות. משמנים את התבנית שמעט שמן חמניות.
  2. מנפים לקערה את הקמח, אבקת האפייה, הסודה לשתייה, הקינמון והציפורן. מוסיפים את המלח ומערבבים היטב בעזרת מזלג.
  3. בקערת המיקסר מערבלים יחד את השמן, הדבש, הסוכר (לבן וחום), הביצים, תמצית הווניל, הקפה החם, מיץ התפוזים והוויסקי.
  4. מוסיפים את תכולת קערת היבשים לקערת המיקסר ומערבלים היטב עד לקבלת בלילה אחידה וחלקה. מעבירים את הבלילה לתבנית או תבניות משומנות, ומעבירים לתנור.
  5. אופים את העוגה בתבנית קוגלהוף גדולה למשך כשעה ורבע (75 דקות). העוגה מוכנה כשקיסם הננעץ במרכזה יוצא יבש ועם מעט פירורים לחים. יש לצנן לחלוטין את העוגה לפניי החילוץ מהתבנית.

עוגת דבש עם קפה

המצרכים (לתבנית קוגלהוף בקוטר 26 ס"מ): 4 ביצים מופרדות, בטמפרטורת החדר קורט מלח 150 גרם (3/4 כוס) סוכר 240 גרם (2/3 כוס) דבש 240 מ"ל (1 כוס) קפה חזק (נוזל), קר- כוס מים עם 2 כפיות קפה נמס מגורען 180 מ"ל (3/4 כוס) שמן 1/2 כפית קינמון טחון 1 כפית תמצית וניל 320 גרם (2 ורבע כוסות) קמח 10 גרם (2 כפיות) אבקת אפייה 1/2 כפית סודה לשתייה
להגשה - אבקת סוכר
3 צפייה בגלריה
עוגות דבש מאפה נאמן
עוגות דבש מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-170 מעלות ומשמנים היטב את התבנית.
  2. בקערת מיקסר מקציפים חלבונים ומלח במהירות גבוהה עד שמתחיל להיווצר קצף לבנבן.
  3. ממשיכים להקציף ומוסיפים פנימה את הסוכר בהדרגה, תוך כדי הקצפה, עד שמתקבל מרנג יציב.
  4. בקערה נפרדת טורפים יחד חלמונים, דבש, קפה, שמן, קינמון ווניל לתערובת אחידה.
  5. מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים פנימה את תערובת החלמונים בזרם דק תוך כדי ערבול, עד שהכל אחיד.
  6. מוסיפים קמח, אבקת אפייה וסודה לשתייה וממשיכים לערבל במהירות נמוכה עד שמתקבלת בלילה אחידה.
  7. יוצקים את הבלילה לתבנית ומיישרים את החלק העליון.
  8. אופים במשך 40-50 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא עם פירורים לחים.
  9. מצננים בטמפרטורת החדר והופכים על צלחת הגשה. מפזרים אבקת סוכר ומגישים. העוגה במיטבה לפחות יום-יומיים לאחר ההכנה, כך שמומלץ מאוד להכין אותה מראש. ניתן לשמור את העוגה בכלי סגור במקרר עד 7-8 ימים. אם רוצים, אפשר להוסיף לעוגה גם אגוזים קצוצים.

עוגת דבש חלבית עם שקדים פרוסים

המצרכים: 110 גר' חמאה 55 גר' (1/4 כוס ועוד כפית) סוכר 2 ביצים 30 גר' (2 כפות) שמן 250 מ"ל (כוס ועוד כף) רוויון 55 גר' (1/4 כוס פחות כפית גדושה) דבש 130 גר' (כוס פחות כף שטוחה) קמח 1/2 כפית סודה לשתייה 1 כפית אבקת אפייה קורט מלח 1/2 כפית שטוחה קינמון קורט ציפורן קורט אגוז מוסקט 40 גר' שקדים פרוסים
3 צפייה בגלריה
עוגות דבש מאפה נאמן
עוגות דבש מאפה נאמן
(צילום: גיל אבירם)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים למיקסר את החמאה והסוכר, ומקציפים עד שהתערובת חלקה ובהירה. מוסיפים את הביצים אחת אחרי השנייה ומערבלים עד שהן נבלעות בתערובת.
  2. בקערה נפרדת שמים את השמן, הריוויון והדבש ומערבבים לתערובת חלקה.
  3. בקערה שלישית שמים את כל החומרים היבשים: קמח, סודה לשתייה, אבקת אפייה, מלח, קינמון, ציפורן ואגוז מוסקט. מערבבים עד שכל המרכיבים מתאחדים.
  4. ניגשים שוב אל התערובת שבמיקסר ומוסיפים לסירוגין - פעם מעט מהתערובת היבשה ופעם מעט מהתערובת הנוזלית. חוזרים על הפעולה עד שמתקבלת תערובת חלקה לגמרי.
  5. מוזגים את התערובת לתבנית אינגליש קייק קצרה (או חד פעמית מאלומיניום) עד רבע מגובה התבנית ומפזרים מעל שקדים פרוסים.
  6. מחממים תנור לחום 165 מעלות ואופים 25-30 דקות אפייה. בודקים עם קיסם - ברגע שהקיסם יוצא יבש אפשר להוציא את העוגה ולהניח בצד לקירור.
המתכונים באדיבות יוסי נאמן ורשת "מאפה נאמן"