לא ברור למה כל כך קשה בארץ למצוא סופלה אמיתי, ואני לא מתכוון לקרוא סופלה לעוגה הזאת שמגישים לנו במסעדות שכל השוקולד שלה נשפך החוצה בנגיעת כפית. אני לא מתלונן, הרי שוקולד בעוגה זה דבר מבורך, אבל זה פשוט לא סופלה.
אז מה זה בעצם סופלה אמיתי? סופלה אמיתי הוא עוגה אוורירית, קלילה ורוטטת שבפנים היא לחה ועדינה כמו ענן. הבסיס להכנת הסופלה הם חלבוני ביצים מוקצפים, וזה גם מה שעוזר לסופלה להתרומם יפה כל כך במהלך האפייה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
כאשר הסופלה יוצא מהתנור וחווה שינוי טמפרטורות, הוא לרוב מאבד מגובהו תוך דקות ספורות - וצונח. אבל אין מה לדאוג, זו התנהגות טבעית, והוא טעים גם ככה.
מכאן גם מגיע שמו - Souffler בצרפתית זה "להתפוצץ" או "להתנפח". אז למה בעצם במסעדות קוראים לעוגת הלבה סופלה? לא לגמרי ברור איך התחיל הבלבול, אבל מה שכן, העוגה הנוזלית שאנחנו מתענגים עליה במסעדות נקראת בכלל בצרפתית Mi-Cuit ("חצי אפוי") או כמו שכאן נוהגים לקרוא לה - פונדנט. אבל על הפונדנט נתעכב בפעם הבאה, עכשיו אנחנו כאן כדי להכין סופלה - אבל אמיתי.
המצרכים (ל-8 קעריות סופלה):
180 גר' שוקולד מריר 45 גר' חמאה 30 גר' קמח לבן 190 מ"ל חלב 3 חלמונים 6 חלבונים 70 גר' סוכר לבן
להגשה - מעט אבקת קקאו
3 צפייה בגלריה
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 190 מעלות על מצב טורבו. שמים את השוקולד המריר בקערה, וממיסים אותו במיקרוגל בפולסים קצרים של 30 שניות שלא ישרף (אפשר גם להמיס בבן מארי). במקביל, ממיסים בסיר קטן את החמאה על להבה נמוכה.
  2. כאשר החמאה נמסה מוסיפים אליה בבת אחת את כל הקמח, ומערבבים עד שמקבלים מסה אחידה שנראית כמו משחה חלקה.
  3. אל תערובת החמאה והקמח מוסיפים את כל החלב ומערבבים היטב עד שהחלב נטמע ומתקבל בצק חלק ונוזלי. מורידים מהלהבה.
  4. את בצק החלב מאחדים עם השוקולד המומס. אל תדאגו אם המסה נראית לכם שבורה, כי כאשר מוסיפים את החלמונים ומערבבים, הכל מסתדר.
  5. מוסיפים את החלומונים אחד אחד בזהירות תוך כדי ערבוב מתמשך. מניחים בצד.
  6. בקערת המיקסר מקציפים את החלבונים עם הסוכר הלבן. שימו לב שאת הסוכר מוסיפים רק כאשר תערובת החלבונים כבר הוקצפה מעט. מוסיפים את הסוכר לאט לאט תוך כדי ההקצפה. מפסיקים את פעולת המיקסר כאשר מתקבל קצף יציב, אבל לא קשה מדי.
  7. מאחדים בין החלבונים המוקצפים לתערובת השוקולד - שופכים שליש מכמות החלבונים לקערת השוקולד, ומקפלים אותם בעדינות, כדי לא לאבד מהאווריריות שלהם. ברגע שהמסה נראית אחידה מוסיפים עוד שליש, וחוזרים על פעולת הקיפול, עד אשר כל מסת החלבונים מקופלת היטב, ואנחנו מקבלים מלית שוקולד חלקה, אוורירית ואחידה.
  8. בעזרת מצקת ממלאים את קעריות הסופלה במלית כמעט עד הסוף (משאירים את הכלי כחצי ס"מ ריק).
  9. מכניסים את הסופלה ל-10-12 דקות לתנור עד שהסופלה תופח ועולה למעלה, אך עדיין רוטט כשמזיזים את התבנית.
  10. זהו, עכשיו אפשר לנשום: אם הסופלה שלכם עלה למעלה יפה אפשר לנשום לרווחה, אבל חשוב גם לא להתאכזב כאשר הוא יירד קצת אחרי כ-7 דקות, זה נורמלי לגמרי. את הסופלה אפשר להגיש עם קצת אבקת קקאו שאותה תפזרו יפה מעל, וכמובן גם עם כל כדור גלידה שבא לכם באותו הרגע.
לעמוד האינסטגרם של מורן גיל