בתוך עולם האינסטגרם ומתכוני הטיק טוק, מרענן למצוא פיסת נוסטלגיה: גם כשהיא בת 84 ונולדה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, השם רות סירקיס נשאר רלוונטי גם היום. דורות שלמים של בשלנים גדלו על ספרה "ילדים מבשלים", שראה אור באמצע שנות השבעים, ובאותה שנה בדיוק, ועוד לפני הלהיט לילדים, ראה אור ספרה "מהמטבח באהבה", ספר שהודפס בלמעלה מ-60 מהדורות. שני הספרים היו רבי מכר. מאז היא הספיקה להוציא למעלה מ-20 ספרי בישול ואפייה, ובהם גם שני ספרים באנגלית על בישול יהודי.
3 צפייה בגלריה
רות סירקיס: ספר חדש בגיל 84
רות סירקיס: ספר חדש בגיל 84
רות סירקיס: ספר חדש בגיל 84
(צילום: נמרוד גנישר)
אבל סירקיס לא נחה: בימים אלה יצא ספרה "בראנץ'", ספר בישול חדש שבו מתכונים לארוחות קלות ולא מסובכות. בין המתכונים יש ארוחות בוקר ובראנצ'ים מהעולם, כמו אגס בנדיקט, אומלט צרפתי, פרנץ' טוסט, קרוק מסייה, בואיקוס, מאפינ'ס, סקונ'ס, פנקייק'ס וגם קוקטיילים המתאימים לבוקר. לפניכם שניים מהמתכונים המופיעים בספר.

סלט ניסואז

סלט ניסואז הוא סלט צבעוני וטעים מהעיר ניס (ניצה) בריביירה הצרפתית. הוא מורכב מעלי חסה, שעועית ירוקה, עגבניות, זיתים שחורים, נתחי ביצה קשה וחתיכות טונה, והוא מתאים לבראנץ' חגיגי.
המצרכים (ל-2 מנות): 1 כוס שעועית ירוקה 2 כוסות עלי חסה 1 כוס עלי רוקט 1/2 בצל סגול 4 עגבניות שרי 4 צנוניות קטנות 1 קופסה טונה (כ-200 גר')
רוטב - 4 כפות שמן זית 2 כפות חומץ בן יין אדום מלח, פלפל שחור חצי שן שום, כתושה
קישוט - 4 כפות זיתים שחורים 2 ביצים קשות
3 צפייה בגלריה
סלט ניסואז רות סירקיס
סלט ניסואז רות סירקיס
(צילום: דן לב)
אופן ההכנה:
  1. קוטמים את הקצוות של השעועית הירוקה. חולטים כמה דקות במים רותחים. שוטפים במים קרים וחותכים את השעועית לקטעים ארוכים.
  2. קורעים את עלי החסה והרוקט ושמים בקערת סלט. פורסים דק את הבצל הסגול, חוצים את עגבניות השרי ופורסים את הצנוניות לפרוסות דקות. מוסיפים הכל אל הקערה.
  3. מכינים את הרוטב - טורפים את השמן עם החומץ ומתבלים בשום כתוש, מלח ופלפל שחור. יוצקים חצי מהרוטב על הסלט ומערבבים קלות.
  4. מרכיבים את הסלט - מנקזים את הטונה מהמים, או מהשמן, בהם היא שרויה. מפוררים לחתיכות די גדולות ומניחים על הסלט. יוצקים את שאר הרוטב מעל הסלט – ובעיקר מעל הטונה.
  5. מקשטים את הסלט - מניחים זיתים שחורים ורבעי ביצים קשות. זורים פלפל שחור גרוס, ומגישים.
גיוון -
  • אפשר להשתמש בשעועית ירוקה קפואה, לאחר הפשרה.
  • אפשר להוסיף לסלט קוביות של שני תפוחי אדמה מקולפים ומבושלים.

פנה קוטה

הפירוש המילולי של "פנה קוטה" באיטלקית הוא "שמנת מבושלת". ואמנם זהו קינוח איטלקי קלאסי ואהוב: צבעו לבן בוהק המוגש עם רטבים ובטעמים שונים כמו רוטב פירות יער או רוטב שוקולד.
המצרכים (ל-4-6 מנות):
2 מכלי שמנת להקצפה (38%) 1/2 כוס סוכר 1 כפית תמצית וניל 1 שקית אבקת ג'לטין (14 גר')
לרוטב פירות יער - 1/2 חבילת פירות יער קפואים (150 גר') 1/4 כוס סוכר 2 כפות ליקר תפוזים
לרוטב שוקולד - 100 גר' שוקולד מריר חצי מיכל שמנת לקצפת
אביזרים: 4 עד 6 קעריות קטנות או כלי סופלה אישיים
3 צפייה בגלריה
פנקוטה רות סירקיס
פנקוטה רות סירקיס
(צילום: דן לב)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמנת בסיר בינוני, על אש לא חזקה. משגיחים, מוסיפים את הסוכר ובוחשים עד שהסוכר נמס ומתחילה רתיחה קלה. מוסיפים את תמצית הווניל.
  2. שמים את אבקת הג'לטין בקערה קטנה ויוצקים עליה רבע כוס מי ברז. בוחשים עד שהג'לטין מתרכך לגמרי. מוסיפים את כל הג'לטין אל השמנת החמה. בוחשים שוב עד שכל הג'לטין נמס.
  3. יוצקים את התערובת לקעריות הקטנות ומעבירים למקרר. מצננים לפחות 6 שעות או כל הלילה. לפני ההגשה מכינים את הרוטב הרצוי.
  4. להכנת רוטב פירות יער - מרסקים את פירות היער עם הסוכר במעבד מזון. מסננים את המחית ומוסיפים 2 כפות ליקר תפוזים.
  5. להכנת רוטב שוקולד - ממיסים במיקרוגל את השוקולד בשמנת עד שנוצר רוטב אחיד.
  6. להגשת המנה - מוציאים את הפנה קוטה מהקעריות. לשם כך יש לעבור לאורך הדפנות בסכין, ואחר כך מניחים כל קערית לכמה שניות על מגבת שהושרתה במים חמים. לחילופין, טובלים את תחתית הקערית למספר שניות בקערה עם מים חמים. הופכים על צלחות אישיות. מקשטים באחד מהרטבים.
המתכונים לקוחים מתוך הספר החדש של רות סירקיס, "בראנץ", בהוצאת ידיעות ספרים