עוגת השזיפים של אימא

ארז קומורובסקי
המצרכים: 3/4 1 כוסות קמח תופח קורט מלח ים קליפה מגוררת מ-2 לימונים 175 גר' חמאה רכה 1/2 כוס סוכר 3 ביצים, בטמפרטורת החדר 1 כוס יוגורט, 1/2 4 שומן 1 ק"ג שזיפים בשלים מגולענים אבקת סוכר, לפיזור מעל העוגה
9 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. משמנים בחמאה תבנית מלבנית בגודל 25*35 או סיר פלא "של פעם" (תבנית עם שקע באמצע).
  2. מערבבים בקערה גדולה את הקמח, המלח וקליפת הלימון המגורדת. בקערה נוספת מקציפים את החמאה והסוכר לתערובת קרמית (אפשר גם במיקסר). מוסיפים את הביצים, אחת אחרי השניה, ומערבלים היטב בין ביצה לביצה. מוסיפים את היוגורט ואת תערובת הקמח, ומערבבים בעדינות עד לקבלת בצק רך ולח.
  3. מעבירים את הבצק לתבנית ומשטחים מעט. מסדרים על הבצק את חצאי וחתיכות השזיפים, כשצידם הפנימי פונה כלפי מעלה ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך כ-40 דקות.
  4. מכבים את התנור, ומשאירים את העוגה בתנור הכבוי במשך 10 דקות.
  5. בוזקים אבקת סוכר על העוגה החמה, וזוללים.

עוגת חבושים

חיים כהן
המצרכים (ל-2 תבניות אינגליש): 4 ביצים 210 גר' סוכר (כוס) 200 גר' שמן קנולה 4 חבושים מבושלים במי סוכר, חתוכים לקוביות קטנות 1 קליפת לימון, מגוררת 210 גר' קמח תופח (1/2 1 כוסות)
9 צפייה בגלריה
עוגת חבושים
עוגת חבושים
עוגת חבושים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל המרכיבים בקערה בעזרת כף ויוצקים לתבניות משומנות.
  2. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 160 מעלות במשך כ-40 דקות, עד שקיסם שמכניסים למרכז העוגה יוצא נקי.

עוגה בחושה עם אוכמניות

ניר צוק
המצרכים (לתבנית עגולה בקוטר 24): 1/2 1 כוסות סוכר חום 3 ביצים 150 מ"ל שמן 130 גר' אוכמניות טריות 220 גר' קמח 6 גר' אבקת אפייה 6 גר' סודה לשתייה 1 כפית קינמון קורט מלח חופן אגוזים, קצוצים
9 צפייה בגלריה
עוגת אוכמניות של ניר צוק
עוגת אוכמניות של ניר צוק
עוגת אוכמניות של ניר צוק
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. משמנים את התבנית ומפזרים מעט קמח על הדפנות. מחממים תנור לטמפרטורה של 170 מעלות.
  2. מקציפים במיקסר עם וו המטרפה ביצים וסוכר עד לקבלת קצף יציב.
  3. מנמיכים את מהירות המיקסר ומזלפים פנימה את השמן תוך כדי ערבוב עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  4. מנפים את החומרים היבשים ומקפלים בעזרת מרית. מוסיפים את האוכמניות ומקפלים קלות.
  5. יוצקים לתבנית ואופים כ-35-40 דקות.

עוגה עם קצפת ופירות

טולי יקותיאל
המצרכים: 6 ביצים מופרדות 200 גר' סוכר 140 גר' קמח תופח 75 גר' חמאה מומסת
לקצפת - 500 גר' שמנת מתוקה 100 גר' אבקת סוכר
לקישוט - 1 כוס פירות קיץ שתבחרו, חתוכים לקוביות, מסוננים מהמיץ
9 צפייה בגלריה
עוגה עם קצפת ופירות
עוגה עם קצפת ופירות
עוגה עם קצפת ופירות
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. בקערת מיקסר עם מטרפה מקציפים חלבונים עם מחצית מכמות הסוכר, עד לקבלת קצף יציב אך לא נוקשה מדי.
  2. בקערה נפרדת ובעזרת מטרפה, מערבבים במרץ את החלמונים עם שארית הסוכר. כשהחלמונים הופכים לבהירים, מוסיפים את החמאה המומסת והקמח לסירוגין בשני חלקים.
  3. מקפלים את החלבונים המוקצפים לתוך מסת החלמונים, ומערבבים. יוצקים את העוגה לתבנית משומנת היטב, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 160 מעלות במשך 25 דקות. מצננים את העוגה היטב.
  4. הגשה - מקציפים במיקסר את השמנת ואבקת הסוכר עד לקבלת קצפת יציבה. פורסים את העוגה לרוחבה, מורחים שליש מהקצפת ומפזרים את הפירות. מניחים מעל את השכבה השנייה של העוגה, ומצפים בשאר הקצפת את כל העוגה. ניתן לשמור מעט קצפת בשק זילוף עם צנתר כוכב לקישוט. מפזרים את שאר הפירות מעל העוגה. שומרים במקרר, ומצננים היטב (שעתיים לפחות) לפני ההגשה.

מאפה נקטרינות ואוכמניות (קריספ פירות)

רוני ונציה
המצרכים (ל-8 מנות בתבנית פיירקס עמוקה בגודל של כ-26X26 ס"מ):
לבצק הפירורים - 3/4 כוס (100 גרם) קמח 2 כפות (25 גרם) סוכר 1/8 כפית קינמון 1/8 כפית אגוז מוסקט טחון 3 כפות (45 גרם) חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות 1/2 כוס (50 גרם) שיבולת שועל (לא מהיר להכנה) 1/2 כפית תמצית וניל טהור קליפה מגוררת מ-1/2 לימון
למלית - 1/4 כוס (50 גרם) סוכר 2 כפות (16 גרם) קורנפלור 1/3 כפית קינמון 1/3 כפית אגוז מוסקט טחון 750 גרם נקטרינות, פרוסות עבה 1/2 1 כוסות (כ-170 גרם) אוכמניות קפואות (לא מופשרות) 1 כפית מיץ לימון טרי 1 כפית קליפת לימון מגוררת
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מערבבים את הקמח, הסוכר, הקינמון ואגוז המוסקט במיכל מעבד מזון. מוסיפים את החמאה ומעבדים במספר תנועות קצובות עד לקבלת פירורי בצק. מוסיפים את שיבולת השועל, הווניל וגרידת הלימון ומערבבים בקצרה עד לקבלת תערובת אחידה. משתמשים מייד או שומרים מכוסה במקרר.
  2. הרכבה - בקערה קטנה מערבבים את הסוכר עם הקורנפלור, הקינמון ואגוז המוסקט לקבלת תערובת אחידה. בקערה גדולה מערבבים את הנקטרינות עם האוכמניות, ומוסיפים את מיץ הלימון, גרידת הלימון ותערובת הסוכר והקורנפלור.
  3. מעבירים את הפירות לתבנית משומנת. מפזרים את פירורי הבצק מעל.
  4. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 190 מעלות במשך כ-35 דקות עד שהבצק זהוב-בהיר, הפירות מבעבעים, וכשנועצים חוד של סכין הוא חודר בקלות. מצננים בתבנית על רשת, ומגישים חם.

טורט קקאו דובדבן

טולי יקותיאל
המצרכים לתבנית קפיצית בקוטר 24-26 ס"מ:
לבצק הטורט - 5 ביצים מופרדות 250 גר' סוכר 120 גר' שמן 250 גר' חלב 150 גר' קמח תופח 70 גר' קקאו
לשכבת הקרם - 500 מ"ל שמנת מתוקה 80 גר' אבקת סוכר זרעים ממקל וניל מרוקן אחד
להרכבה - 1 צנצנת קטנה דובדבני אמרנה מסוננים וחצויים (230 גרם לפני סינון) – שומרים בצד 5 דובדבנים
9 צפייה בגלריה
טורט קקאו-דובדבן
טורט קקאו-דובדבן
טורט קקאו-דובדבן
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הטורט - טורפים את החלמונים בקערה גדולה בעזרת מטרפה עם חצי מכמות הסוכר. מזלפים את השמן בהדרגה ומוסיפים חלב, קקאו וקמח לסירוגין עד שמתקבל קמח אחיד. מקציפים במיקסר חלבונים ואת כמות הסוכר הנותרת עד לקבלת קצף אחיד ולא יציב מדי, מקפלים את החלבונים לתוך תערובת הבצק ויוצקים לתבנית משומנת.
  2. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 150-155 מעלות בין 35-45 דקות, עד שהבצק זהוב ויציב – נועצים קיסם בקצה העוגה. מצננים שעתיים לפחות בטמפרטורת החדר.
  3. מכינים את הקרם - מקציפים את השמנת עם אבקת הסוכר וזרעי הווניל עד לקבלת קצפת יציבה ונוקשה.
  4. אופן ההרכבה - פורסים לרוחב את בצק הטורט לשלוש שכבות – כשהתחתונה והשטוחה תשמש כעליונה. מפרידים את הקצפת לשניים ושומרים חצי בצד. מורחים שכבה של בצק הטורט בקצפת ומפזרים מעל חצאי דובדבנים. מכסים בשכבת טורט נוספת, חוזרים על הפעולה ומכסים בשכבת הטורט. מורחים בעזרת מרית את צדי וחלקה העליון של העוגה בקצפת שנותרה. מעבירים למקרר לצינון של שעה.
  5. הגשה - מעטרים את העוגה בדובדבנים שנותרו. מגישים קר.

קראמבל פירות יער

רותי קינן
המצרכים: 500 גר' פירות יער (או כל פרי אחר, חתוך לחתיכות קטנות) 2 כפות סוכר קליפה מגוררת מ-1/2 לימון
לבצק - 1/2 1 כוסות קמח קורט מלח 3 כפות סוכר 1 כפית אבקת אפייה 100 גר' חמאה קרה 1/2 גביע שמנת חמוצה
9 צפייה בגלריה
קראמבל פירות יער
קראמבל פירות יער
קראמבל פירות יער
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
מחממים את התנור לטמפרטורה של 170 מעלות.
  1. מניחים את הפירות בתבנית חרס עמוקה (או כל כלי חסין חום אחר) בקוטר של כ-22 ס"מ. בוזקים מעליהם את הסוכר ומגררים את קליפת הלימון (אפשר לערבב הכל בקערה ולהעביר לכלי האפייה).
  2. מכינים את הבצק - שמים את הקמח, המלח, הסוכר ואבקת האפייה בקערה ומערבבים קלות. מוסיפים את החמאה בחתיכות, ומעבדים בידיים לתערובת עם פירורים גדולים. מוסיפים את השמנת, ומעבדים עד שנוצר בצק רך.
  3. צרים מהבצק כדורים בגודל אגוז גדול, משטחים אותם בין כפות הידיים למעין לביבה פחוסה ומניחים על פני הפירות.
  4. אופים 40-30 דקות או עד שהבצק מזהיב. מצננים 15 דקות לפחות לפני שמגישים.

קובלר משמש ווניל

טולי יקותיאל
המצרכים (ל-8 מנות): 8 משמשים חתוכים לרבעים
לקרמבל - 100 גר' סוכר 100 גר' שקדים טחונים 100 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות 100 גר' קמח
לקרם פטיסייר - 500 מ"ל חלב 100 גר' סוכר 90 גר' חלמון 50 גר' קורנפלור 1 מקל וניל חצוי לאורכו
9 צפייה בגלריה
קובלר משמש ווניל
קובלר משמש ווניל
קובלר משמש ווניל
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. לקרמבל - מכניסים את כל המרכיבים לקערת המיקסר ובעזרת וו גיטרה מערבבים במהירות נמוכה עד לקבלת פירורים. יש להימנע מערבוב ארוך מדי, שעלול לגרום לקרמבל להפוך לבצק.
  2. לקרם פטיסייר - מרתיחים בסיר על להבה בינונית את החלב, את תוכן מקל הוניל וחצי מכמות הסוכר. בקערה נפרדת מערבבים את החלמון עם שארית הסוכר והקורנפלור. כשהתערובת בסיר רותחת עושים השוואת טמפרטורות (יוצקים לאט ובעדינות את התערובת החמה לתערובת הקרה, תוך כדי ערבוב) ומחזירים את הסיר ללהבה נמוכה. ממשיכים לערבב עד שהתערובת מסמיכה. מסירים מהאש.
  3. יוצקים את הקרם לכלי (כזה שאפשר להכניס לתנור) ומכסים אותו בניילון נצמד כדי שלא יווצר קרום. מכניסים למקרר לשעתיים.
  4. מרכיבים את הקובלר - שכבה של קרמבל בתחתית הכלי, שכבה של קרם פטיסייר מעל, שכבה של רבעי משמש, ושכבה אחרונה של קרמבל. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 175מעלות במשך 12-16 דקות.

עוגת מנגו

רוני ונציה
המצרכים: 2 תפוזים 175 גר' חמאה רכה 1 כוס סוכר ‭200)‬ גר') 1/2 1 כפיות תמצית וניל טהור 2 ביצים 1/4 2 כוסות קמח (315 גר') ‭1/3‬ כפית מלח 1/2 1 כפיות אבקת סודה 5 כפות שבבי קוקוס או קוקוס טחון 350 גר' מנגו קלוף, חתוך לקוביות בגודל 1 ס"מ (כ‭2-‬ מנגו)
9 צפייה בגלריה
עוגת תפוז מנגו
עוגת תפוז מנגו
עוגת מנגו
(צילום: גיא בלומנשטיין)
אופן ההכנה:
מחממים מראש תנור לטמפרטורה של 170‬ מעלות.
  1. מגרדים את הקליפה מ‭2-‬ התפוזים ומניחים בצד. קולפים את התפוזים, נפטרים מהקליפה, חותכים לרבעים ומסירים את הגזע הקשה והחרצנים. מכניסים למעבד מזון, טוחנים למחית חלקה ומעבירים לכלי עם פייה. כעת אמורים להתקבל ‭3/4‬ כוס נוזל. אם התקבל פחות, משלימים עם מים לכמות הרצויה. ‭
  2. מקציפים בקערת מיקסר את החמאה, הסוכר, הווניל וגרידת התפוז במהירות בינונית, עד לקבלת תערובת תפוחה ובהירה. מוסיפים בזו אחר זו את הביצים ומקציפים היטב לאחר כל הוספה. מוסיפים לאט ובהדרגה את הקמח והמלח ומערבלים עד שהתערובת הופכת אחידה. ‭
  3. מפזרים את אבקת הסודה מעל למחית התפוזים. כשהסודה מתחילה לבעבע, מוסיפים את המחית לתערובת ומערבלים במהירות נמוכה עד לקבלת תערובת אחידה. ‭
  4. משמנים ומרפדים בנייר אפייה תבנית קפיצית בקוטר 24 סנטימטר. שופכים לתוכה את התערובת, מפזרים את שבבי הקוקוס מעל, ומעליהם מניחים את קוביות המנגו. ‭
  5. אופים את העוגה במשך כשעה וחצי או עד שהשוליים נפרדים מהתבנית וכשקיסם המוחדר למרכז העוגה נשלף כמעט נקי. אם היא משחימה מדי במהלך האפייה, ניתן לכסות בנייר אלומיניום כדי להגן עליה. ‭
  6. מניחים את העוגה על רשת לצינון ומעבירים סכין מסביב לשוליים לשחרור. משאירים בתבנית עד לצינון מלא.

עוגת נקטרינות ומרציפן הפוכה

ברק אהרוני והילי גרינברג
המצרכים (לתבנית עגולה בקוטר 16 ס"מ או לתבנית אינגליש קייק ארוכה): 4 נקטרינות קשות ושטופות היטב, פרוסות לעובי של 2 ס"מ 1/2 כוס סוכר (100 גר') 1/2 כוס מים (120 גר') 3 כפות ליקר אמרטו (35 מ"ל) - לא חובה
לבלילה - 80 גר' חמאה, בטמפרטורת החדר 1/2 1 כוסות סוכר לבן (150 גר') 130 גר' מרציפן (בערך 1/2 כוס דחוסה) - עדיף להשתמש במרציפן איכותי עם כמה שיותר אחוזי שקדים 2 ביצים 1 כוס ו-3 כפות קמח (170 גר') 1 כפית שטוחה אבקת אפייה (5 גר') 1/2 כוס שקדים טחונים (40 גר') 1/2 כוס שמנת מתוקה (130 מ"ל)
9 צפייה בגלריה
עוגת נקטרינות
עוגת נקטרינות
עוגת נקטרינות
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הנקטרינות בסירופ - בסיר קטן, שמים מים וסוכר ומבשלים על אש גבוהה עד לרתיחה. ברגע שהסוכר נמס, מורידים את הסיר מהאש ומצננים.
  2. מוסיפים לסירופ הסוכר את האמרטו ואת הנקטרינות הפרוסות, ומשרים במשך 20 דקות. מוציאים את הנקטרינות מהסירופ, ומניחים בצד.
  3. יוצקים את הסירופ לסיר, ומבשלים עד לרתיחה. כשרותח, מנמיכים את האש, נותנים לו להצטמצם מעט (בערך רבע שעה) ומורידים מהאש. שומרים בצד.
  4. מכינים את הבלילה - בקערת מיקסר עם וו גיטרה, מערבבים את החמאה והסוכר עד שהמסה מקבלת גוון בהיר (5 דקות מינימום). מוסיפים פנימה בהדרגה את המרציפן, ומערבבים עד שהוא נטמע בתערובת. מערבבים את הביצים, ומוסיפים גם אותן בהדרגה לתוך המיקסר עד שהן נטמעות בתערובת לחלוטין.
  5. בקערה, שוקלים את הקמח, אבקת האפייה ואבקת השקדים ומערבבים, מוסיפים את החומרים היבשים לתוך המיקסר, ותוך כדי ערבוב מוזגים פנימה את השמנת בהדרגה עד שמתקבלת מסה אחידה.
  6. אפייה - משמנים קלות את תבנית האפייה, ומחממים את התנור לטמפרטורה של 160 מעלות. מסדרים את הנקטרינות בתבנית בצורת מניפה עד שכל התחתית מכוסה, ויוצקים מעל ובזהירות את תערובת העוגה. מיישרים ואופים במשך 50-40 דקות, או עד שקיסם הננעץ בעוגה יוצא עם פירורים.
  7. הגשה - בסיום האפייה, מניחים לעוגה להצטנן בצד ומוודאים שהשוליים לא נדבקו. הופכים אותה על צלחת הגשה, ויוצקים מעל בזיגוג את הסירופ המצומצם (אפשר לחורר מעט את העוגה, על מנת שהסירופ יחלחל לתוכה והעוגה תהיה רטובה יותר).