פשטידת תפוחי אדמה עם תרד

ישראל אהרוני ונירה רוסו
המצרכים: 1 ק"ג תפוחי אדמה בינוניים, קלופים מעט מיץ לימון 500 גר' תרד טרי 30 גר' חמאה 1 1 בצל, קצוץ דק 2 שיני שום קצוצות דק 150 גר' גבינת פרמזן, מגוררת דק 2 ביצים 150 גר' גבינת ריקוטה טרייה 1 מכל שמנת מתוקה מעט אגוז מוסקט טחון טרי מלח, פלפל שחור גרוס
6 צפייה בגלריה
פשטיטדת תפוחי אדמה וריקוטה
פשטיטדת תפוחי אדמה וריקוטה
(צילום: נלי שפר)
אופן ההכנה:
  1. פורסים את תפוחי האדמה, לרוחבם, לפרוסות בעובי כחצי סנטימטר, ומבשלים בסיר עם מי מלח ומעט מיץ לימון כ-10 דקות, עד שהם עשויים למחצה. מסננים.
  2. חולטים את עלי התרד במים רותחים במשך דקה. מסננים וסוחטים היטב. קוצצים את התרד החלוט קיצוץ גס.
  3. מאדים בחמאה את הבצל והשום כ־3 דקות, מוסיפים את התרד ומאדים עוד דקה.
  4. מסדרים בכלי חסין חום מחצית מכמות תפוחי האדמה בשכבה אחידה ומניחים מעליהם את תערובת התרד. על התרד מפזרים 100 גרם מגבינת הפרמזן ועליה, בשכבה אחידה, את המחצית השנייה של תפוחי האדמה.
  5. מערבבים וטורפים יחד את הביצים, הריקוטה, השמנת המתוקה, אגוז המוסקט, מלח ופלפל. יוצקים אל התבנית עם תפוחי האדמה והתרד כך שהתערובת תהיה מכוסה לגמרי.
  6. מכסים בנייר כסף, דוקרים בכמה מקומות ואופים ב-160 מעלות כשעה.
  7. מפזרים למעלה את יתר גבינת הפרמזן, ומכניסים אל מתחת לגריל הביתי לעוד כ-3 דקות.

מאפה חצילים

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 1/2 ק"ג קמח רב תכליתי 300 גר' חמאה מלוחה קרה, חתוכה לקוביות 1 ביצה 6-5 כפות מי קרח 1/4 כפית מלח
למלית - 5-4 חצילים איטלקיים/לבנים/בלאדי/סגולים (או כל מה שאתם משיגים ומרגיש לכם קל ובלי גרעינים) 6 שיני שום, קצוצות דק 200 גר' גבינת ריקוטה טרייה 200 גר' גבינה בולגרית 100 גר' גבינת פקורינו 10 עלי בזיליקום 1 פלפל חריף, קצוץ דק 2 חלמונים 1 חלמון מדולל במעט חלב, להברשה מלח - לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. מכינים את החצילים - קולפים את החצילים, חותכים לקוביות בגודל ס"מ בערך, מפזרים מעט מלח גס ושמים במסננת לחצי שעה כדי להיפטר מהנוזלדים. מטפטפטים שמן זית על החצילים, וצורבים במחבת לוהטת במשך מספר דקות תוך כדי ניעור המחבת עד שהחצילים זהובים קלות.
  2. מכינים את הבצק - לשים את הקמח והבצק עד לקבלת פירורים קטנים. מוסיפים את המים, הביצה והמלח. ממשיכים בלישה קצרצרה עד לקבלת בצק אחיד, ומעבירים למקום קריר למנוחה כשעה (אפשר להכניס גם למקרר למשך הלילה). כשהבצק התקרר, מרדדים אותו לקוטר של 36 ס"מ.
  3. ממלאים את הבצק ואופים - בקערה מערבבים את מרכיבי המילוי לתערובת אחידה, ומסדרים במרכז הבצק עד לקוטר של 28 ס"מ.
  4. מקפלים פנימה את דפנות הבצק כך שתיווצר הצורה הקלאסית של הגלאט, מורחים את הקצוות בחלמון מדולל בחלב ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות בין 30-28 דקות.

פשטידת תפוחי אדמה ופטריות

אפרת סיאצ'י
המצרכים (לתבנית מלבנית 22X31 או לשתי תבניות אינגליש קייק או לתבנית שקעים): 2 בצלים בינוניים-גדולים, קצוצים 3 תפוחי אדמה בינוניים-גדולים רכים, מבושלים במים חמים 2 קופסאות פטריות שמפיניון או פטריות טריות, חתוכות 3 ביצים
תיבול - 1 כפית מלח קמצוץ פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
פשטידת תפוחי אדמה ופטריות
פשטידת תפוחי אדמה ופטריות
(צילום: אפרת סיאצ'י)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות. מטגנים בצל במחבת עד להזהבה. מוסיפים את הפטריות ומבשלים מספר דקות. מעבירים לקערה ומצננים.
  2. חותכים את תפוחי האדמה הרכים לקוביות קטנות (כמו סלט) ומעבירים לקערה עם הבצל והפטריות.
  3. מוסיפים את הביצים, מתבלים ומערבבים היטב.
  4. יוצקים לתבנית ואופים כ-40 דקות.

קיש סלמון עם ברוקולי

צ'רלי פדידה
המצרכים (ל-4 סועדים):
לבצק - 300 גר' קמח מנופה 150 גר' חמאה קרה, חתוכה לקוביות 2 כפות מים קרים 1 ביצה
למילוי - 200 גר' סלמון טרי נקי מאדרות, עור ושומן 200 גר' ברוקולי חלוט 100 גר' תרד 1 שן שום קצוצה 8 כפות שמן קנולה 1בצל קטן, חתוך לקוביות קטנות 2 ביצים טרופות 1 מכל שמנת מתוקה 200 גר' גבינת ריקוטה 3 כפות ריחן טרי
6 צפייה בגלריה
קיש סלמון
קיש סלמון
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - במיקסר מערבבים חמאה ומלח במשך כ-30 שניות, עד לקבלת תערובת מאוחדת. מוסיפים קמח וביצה, וממשיכים לעבד עד לקבלת גוש בצק. עוטפים בניילון נצמד, ומכניסים למקרר למנוחה של 60 דקות.
  2. לאחר שעה מוציאים ומרדדים את הבצק על משטח מקומח עד לעובי של חצי ס"מ. מהדקים את הבצק לתבנית אפייה, מחוררים אותו בעזרת מזלג ומכניסים למקרר לחצי שעה.
  3. מכינים את המילוי - בסיר מחומם עם שמן מטגנים את הבצל עד להזהבה, מוסיפים את השום ומטגנים יחד עם הבצל במשך כ-30 שניות בלבד. מוסיפים את האפונה, הברוקולי והתרד, מאדים במשך 3 דקות ומתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט. מערבבים היטב, ומעבירים למסננת לניקוז הנוזלים. מניחים בצד לצינון של 20 דקות.
  4. בקערה נפרדת מערבבים את תערובת הירקות, הביצים, השמנת המתוקה, קוביות הסלמון, וגבינת ריקוטה והריחן טרי ומערבבים היטב.
  5. מרכיבים את הקיש ואופים - מוציאים מהמקרר את תבניות הקיש שהוכנו מראש, וממלאים במילוי הסלמון והגבינה. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך כ-15 דקות, או עד שהבצק הופך לזהוב, פריך ויפה.
  6. מוציאים את הקיש מהתנור, ובודקים אם התערובת יבשה בעזרת קיסם שננעץ במרכז. אם התערובת יבשה - הקיש מוכן, ואפשר להוציאו מהתנור.

פשטידת כרוב עם גאודה ושמנת חמוצה

אבי ביטון
המצרכים: 1/2 כרוב בינוני, פרוס דק 1 בצל לבן גדול, חתוך לקוביות 150 גר' גבינת גאודה, מגוררת 1/2 גביע שמנת חמוצה 27 אחוז שומן 3 ביצים 25 גר' חמאה 5 כפות שמן זית כף פירורי לחם מלח
אופן ההכנה:
  1. במחבת בקוטר 24 שמים את החמאה והכרוב. מתבלים במלח, ומאדים בחום בינוני, עד שנפח הכרוב מצטמצם בחצי וכמעט אין נוזלים, ומוציאים לקערה.
  2. באותה מחבת שמים מחצית מכמות שמן הזית, ומטגנים את הבצל עד השחמה. מעבירים לקערת הכרוב.
  3. מוסיפים את שאר המרכיבים מערבבים היטב.
  4. יוצקים את יתרת השמן למחבת, מעבירים את התערובת למחבת, ומטגנים בחום גבוה כחמש דקות.
  5. מעבירים לתנור, ואופים בחום של 180 מעלות במשך כ-30 דקות.
  6. מוציאים, מקררים מעט והופכים על גבי צלחת. מגישים עם מעט שמנת חמוצה ופלפל חריף.

פשטידת ספגטי עם ברוקולי

רחלי קרוט
המצרכים (לתבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ): 1 ראש ברוקולי 1 חבילה ספגטי (מספר 5) 150 גר' גבינה בולגרית או פטה עיזים רכה 250 גר' (מיכל) גבינת ריקוטה או גבינת שמנת 125 גר' (1/2 קופסה) קוטג' 150 גר' גבינה צהובה מגורדת דק 4 ביצים מלח ופלפל שחור
6 צפייה בגלריה
פשטידת ספגטי וברוקולי
פשטידת ספגטי וברוקולי
(צילום: אסף אמברם)
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הברוקולי לפרחים שווים בגודלם, קצת יותר קטנים מרוחב התבנית, ומבשלים בסיר עם מים רותחים במשך 10 דקות. מסננים. גם אם הברוקולי לא מוכן עד הסוף זה בסדר.
  2. מבשלים את הספגטי בסיר עם מים רותחים לפי הוראות היצרן.
  3. בקערה גדולה שמים גבינה בולגרית, ריקוטה, קוטג', ביצים וגבינה צהובה, ומערבבים היטב.
  4. מוסיפים את הספגטי ומערבבים.
  5. משמנים תבנית קפיצית בחמאה ומניחים מתערובת הספגטי והגבינה עד 1/3 גובה.
  6. מפזרים פרחי ברוקולי עם הראש כלפי מטה, ומכסים בספגטי שנותר.
  7. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 30 דקות או עד שהפשטידה זהובה.
  8. הופכים, מצננים לגמרי ורק אז פורסים כמו עוגה, ומגישים.

מאפה פטריות, קישואים ואגוזי לוז

חנוך שכטר
המצרכים (למאפה בתבנית בקוטר 24 ס"מ):
לבצק - 250 גר' קמח 125 גר' חמאה רכה מעט מלח
למלית - 2 חבילות פטריות אהובות, קצוצות 2 קישואים, מבושלים עד לריכוך 100 גר' אגוזי לוז קלויים ושבורים כף תימין קצוץ 3 שיני שום קצוצות 1 כף מרווה קצוצה 1 בצל סגול פרוס 3 כפות שמן זית פלפל שחור גרוס 1 מכל שמנת מתוקה 3 ביצים
אופן ההכנה:
  1. מערבבים במעבד מזון את מרכיבי הבצק כחצי דקה עד לקבלת בצק אחיד ורך. עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר.
  2. מחממים את השמן במחבת, מטגנים את הבצל עד להזהבה, מוסיפים את הפטריות והקישואים הרכים ומטגנים תוך כדי ערבוב כ-8 דקות. מוסיפים את התימין, מרווה, שום ומטגנים עוד כ-2 דקות. מסירים מהאש ומצננים.
  3. בקערה נפרדת מערבבים את הביצים, השמנת, הפלפל השחור, אגוזי לוז, ואת תערובת הפטריות והקישואים לאחר שהצטננה. מתבלים במלח.
  4. מוציאים את הבצק מהמקרר, מרדדים לעיגולים בגודל התבנית הנבחרת (חשוב לשמן אותה בספריי או בעזרת נייר מרוח בחמאה) ומרפדים את התבנית בבצק. מכניסים את התבנית למקרר.
  5. לאחר חצי שעה מוציאים את התבנית מהמקרר, מחוררים במזלג, ואופים בתנור שחומם מראש לטמפ' של 180 מעלות במשך כ-15 דקות עד להשחמה. במקרה של התרוממות הבצק כדאי להוריד אותו בעזרת המזלג.
  6. מוציאים את הבצק מהתנור, שופכים את המלית לבצק תוך כדי פיזור אחיד של המוצקים. מחזירים לתנור ואופים עוד כחצי שעה, עד שסכין שנכנסת למרכז הקיש יוצאת יבשה. מומלץ להגיש עם גבינה מלוחה מפוררת.

פשטידת מחמאר מרוקאית

נופר זוהר
המצרכים: 7 תפו"א בינוניים, כ-600 גר', מבושלים שלמים עד ריכוך 2 ביצים, מבושלות כ-15 דקות עד שהופכות לקשות 3 גזרים בינוניים, מבושלים עם קליפתם עד לריכוך 1/2 צרור פטרוזיליה, קצוץ דק 12 ביצים מדיום 1 כף שטוחה מלח ים אטלנטי 1 כפית שטוחה פלפל שחור 1 כפית כורכום 3 כפות שמן לטיגון מיץ מחצי לימון
6 צפייה בגלריה
פשטידה - מחאמר - נופר זוהר
פשטידה - מחאמר - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הגזר, תפוח אדמה וביצה קשה, מצננים, קולפים ומגררים בפומפייה. שמים הכל בקערה גדולה.
  2. בקערה נוספת שוברים 12 ביצים ומקציפים במיקסר ידני עד הכפלת נפח הביצים.
  3. מאחדים את הביצים ותערובת הירקות. מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה והתבלינים עד קבלת מסה הומוגנית, לא דלילה ולא סמיכה. מוסיפים את מיץ הלימון.
  4. לוקחים סיר טפלון עמוק בקוטר 24-22, משמנים מכל צדדיו ושמים שלוש כפות שמן וקורט מלח ים.
  5. מחממים את הסיר היטב על להבה בינונית ויוצקים לתוכו את המסה המאוחדת.
  6. מבשלים על להבה בינונית כרבע שעה, עד שרואים שהמסה התנתקה מהדפנות (כמו שקורה בחביתה).
  7. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180מעלות, ואופים בין 35-30 דקות.
  8. מוציאים, והופכים למגש.

פשטידת ירקות וגבינה

המצרכים: 1 פלפל אדום, חתוך לקוביות קטנות 1 כוס אפונה (אפשר מוקפאת) 1 כוס גרגרי תירס (אפשר מוקפא) 1 כוס שעועית ירוקה (אפשר מוקפאת) 1 כוס גזר גמדי (אפשר מוקפא) מלח 1 גביע שמנת חמוצה (27%-9%) או יוגורט 5% 3 ביצים 50 גר' גבינת אדם או אמנטל מגוררת 2 כפות קמח 1 כף מיקס עשבי תיבול, קצוצים מעט פלפל שחור קורט אגוז מוסקט
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). משמנים ומקמחים תבנית מוארכת באורך 30 ס"מ.
  2. חותכים את הפלפל לקוביות קטנות. אם יתר הירקות מוקפאים – מפשירים אותם. מניחים את כל הירקות בסיר קטן, מכסים במים מומלחים, מביאים לרתיחה ומבשלים במשך 5 דקות. מסננים היטב מהמים ומעבירים לקערה.
  3. מוסיפים לירקות את כל יתר החומרים. מעבירים לתבנית ואופים במשך 45 דקות.
  4. מוציאים מהתנור ומצננים היטב.
  5. לפני ההגשה, הופכים את הטרין על משטח עבודה ופורסים לפרוסות. מגישים עם רוטב עגבניות או עם סלט ירוק.

פשטידת בטטות ובצל

ריטה שאוליאן
המצרכים: 1 כף שמן זית 2 בצלים גדולים קצוצים 3 שיני שום, פרוסות 2 בטטות פרוסות דק בסכין או בקולפן / 4 קולרבי בינוניים, קלופים ופרוסים / תפוחי אדמה / ברוקולי קצוץ / בצל ירוק חתוך גס/ כרישה / כרובית קצוצה / פטריות קצוצות או כל ירק אחר שאוהבים בפשטידות 500 גר' גבינת עזים 5% או גבינת סויה או גבינה לבנה 5% 3 כפות קוואקר דק 3 ביצים או 3 כפות פשתן טחון + 9 כפות מים (לגרסה הטבעונית) מלח ופלפל שחור לפי הטעם קורט אגוז מוסקט (לא חייבים) 3 כפות גבינת פרמזן או מעט שמרי בירה
6 צפייה בגלריה
פשטידת בטטה
פשטידת בטטה
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות. משמנים את התבנית.
  2. מחממים את השמן במחבת גדולה, מוסיפים את הבצלים ומטגנים אותם כ-7 דקות, או עד שהם שחומים.
  3. מוסיפים את השום ואת הירק שבחרתם ומערבבים. מטגנים כמה דקות נוספות, מכבים את האש, מעבירים לקערה ומצננים.
  4. מוסיפים את יתר המרכיבים, מערבבים עד לציפוי, מעבירים לתבנית ומשטחים לשכבה אחידה.
  5. אופים כחצי שעה או עד שהפשטידה משחימה והפנים רך.
פורסם לראשונה: 13:39, 18.05.22