הוא מלך ארוחות הבוקר בכל הזמנים, וכמעט ואין ביס שיכול להתחרות בצביטה מג'חנון שעליה ערימת עגבניות מרוסקות ונגיעה של סחוג. ג'חנון הוא מאכל חוצה עדות, חוצה גילאים וחביב על רוב האנשים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבסיס כמעט אחיד לכולם - מים וקמח, מצרכים זולים במיוחד. מכאן והלאה לכל אחד יש את הפטנט שלו ואת רמת ההשקעה שהוא מוכן להשקיע בארוחת הבוקר של שבת.
הטיפ הכי גדול שאנחנו יכולים לתת לכם רגע לפני שאתם מפשילים שרוולים ונכנסים למטבח זה הצטיידו בסבלנות, כי אתם עומדים להתעסק עכשיו לא מעט בבצק ובשומן (מרגרינה, סמנה, חמאה או שמן) - . זה לוקח זמן אבל זה שווה את ההשקעה, ואם הוא יוצא לכם טעים במיוחד - אז הוא שווה גם את הקלוריות.

ג'חנון על בסיס סמנה

המצרכים:
1 ק"ג קמח לבן 2 כפות מלח 2 כפות סוכר 3-2 כוסות מים 200 גר' חמאה רכה (או סמנה) 5-4 פרוסות לחם (פורשים על תחתית הסיר)
להגשה - 1 כוס עגבניות מרוסקות או 4-3 עגבניות טריות 1 כפית מלח 1 כף סחוג (הכמות תלויה במידת החריפות הרצויה) ביצים, כמספר הסועדים
3 צפייה בגלריה
ג'חנון תימני -אקסנט
ג'חנון תימני -אקסנט
ג'חנון תימני
(צילום: אסף אמברם)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הביצים עד שהן קשות ומניחים בצד. אין צורך לקלוף.
  2. בקערה גדולה מניחים קמח, מלח, סוכר ומים (1/2 2 כוסות) ולשים במשך כ-5 דקות עד לקבלת בצק רך ונעים לעבודה. רק אם צריך מוסיפים עוד חצי כוס מים, עדיף לא להוסיף בבת אחת וכשמוסיפים אז לשפוך למרכז הבצק. אכמובן ללוש במיקסר עם וו לישה במהירות איטית. מדי פעם, כשהבצק מתגבש סביב וו הלישה, עוצרים את המיקסר ומורידים את הבצק לקערה. בכל מקרה, גם אם לשתם במיקסר, חשוב לסיים את הלישה בלישה ידנית.
  3. עוטפים את הבצק בניילון ומאפשרים לו לנוח במשך 15 עד 20 דקות (אפשר גם יותר). לשים את הבצק שנית במשך 2 דקות, ובידיים משומנות מחלקים ל-15 כדורים. מניחים את הכדורים על גבי מגש עם נייר אפייה, רצוי משומן.
  4. מברישים את הכדורים בחמאה מומסת (או בסמנה) כדי למנוע התייבשות, מכסים בניילון נצמד ומניחים למנוחה נוספת של 4 או 5 שעות, ואפשר אפילו למשך לילה שלם.
  5. מניחים כדור בצק על שיש או משטח עבודה משומן ובעזרת הידיים והאצבעות פותחים ומותחים כל כדור לעלה כמה שיותר גדול ודק. מורחים על כל עלה חמאה מומסת (או סמנה). מקפלים את העלה משמאל למרכז ומימין עד לקצה הבצק. נוצר מלבן ארוך של בצק מקופל. שוב מברישים את הבצק בשכבת חמאה (או סמנה). תוך כדי מתיחה קלה כלפי מטה מגלגלים את הבצק לגליל מהחלק התחתון שלו עד למעלה, כשהמתיחה לפני כל גלגול מייצרת בצק שמתארך כך שנוצרים יותר עלעלים בבצק. בתחתית סיר ג'חנון מניחים פרוסות לחם ועליהן מניחים נייר אפייה.
  6. בעזרת קיסם מחוררים את נייר האפייה בכמה מקומות (הפעולה הזו עוזרת לשומן לחלחל מטה ולהיספג בפרוסות הלחם).
  7. מסדרים את גלילי הג'חנון הראשונים זה לצד זה בתחתית הסיר ואת הבאים מסדרים מעליהם במאונך (שתי וערב). מכסים למעלה עם נייר אפייה.
  8. מניחים את הביצים הקשות בסיר נפרד ומכניסים לתנור יחד עם סיר הג'חנון. אפשר גם להניח את הסיר על הפלטה החשמלית יחד עם הג'חנון עד למחרת. מכניסים את הסיר לתנור ואופים ב-100 מעלות עד למחרת בבוקר.
  9. מגישים עם עגבניות: מרסקים עגבניות טריות, מוסיפים סחוג לפי הטעם ומלח ומערבבים.

ג'חנון פרווה על בסיס מרגרינה

המצרכים (ל-12 ג'חנונים):
1 ק"ג קמח 3 כפות סוכר 1 כף מלח 1/2 שקית אבקת אפייה 3 כוסות מים פושרים 400 גרם מרגרינה רכה או 2 כוסות שמן כמה פרוסות לחם
אופן ההכנה:
  1. לשים את כל המרכיבים, למעט המרגרינה, עד שמתקבל בצק אחיד. מכסים את הבצק במגבת לחה או בניילון, ונותנים לו לנוח חצי שעה.
  2. לשים את מעט את הבצק, מכסים אותו, ונותנים לו לנוח חצי שעה נוספת. חוזרים על הלישה והמנוחה פעם שלישית.
  3. יוצרים מהבצק 12 כדורים שווים בגודלם. מורחים כל כדור בשמן. מכסים את הכדורים במגבת ונותנים להם לנוח עשעה.
  4. משמנים את משטח העבודה, ומרדדים כל כדור לעלה דק מאוד בעובי של כ-1 מ"מ. מורחים היטב במרגרינה או בשמן.
  5. מקפלים כל עלה מימין ומשמאל לאמצע. מורחים עוד קצת מרגרינה או שמן, ומגלגלים לרולדה הדוקה בניצב לכיוון הקיפול.
  6. משמנים את הרולדות, מכסים במגבת ונותנים להן לנוח כחצי שעה. חוזרים על פעולת הרידוד, הקיפול והגלגול.
  7. מחממים את התנור ל-100 מעלות. מרפדים תחתית של סיר ג'חנון בפרוסת לחם. מניחים על הפרוסות נייר אפייה משומן.
  8. מסדרים את הג'חנונים על גבי נייר האפייה בשכבות שתי-וערב – כל שכבה צריכה לפנות לכיוון אחר.
  9. מכסים את הג'חנונים בנייר אפייה, ומניחים על הנייר ביצים. מכסים את הסיר ומכניסים לתנור למשך הלילה. מגישים עם עגבניות מרוסקות ועם סחוג.

ג'חנון על בסיס חמאה

המצרכים:
1 ק"ג קמח 5 כפות סוכר חום (אפשר גם לבן) 1 כפית אבקת אפייה 2 כוסות מים (כחצי ליטר) 1 כפית מלח 400 גר' חמאה, מומסת 1 כפית דבש 1/2 כוס שמן לשימון משטח העבודה
3 צפייה בגלריה
ג'חנון
ג'חנון
ג'חנון
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. לשים את כל המצרכים, חוץ מהחמאה, במיקסר עם וו לישה עד לקבלת בצק אחיד, מכסים ומניחים בצד למשך שעה (אין צורך להכניס למקרר). מחלקים את הבצק ל-15 כדורים בגודל כדור טניס כל אחד.
  2. משמנים היטב את השיש, ומגלגלים את הכדורים על השמן. כל כדור צריך להיות עטוף בשמן. מסדרים את הכדורים המשומנים בתבנית, ומניחים בצד לשעה נוספת.
  3. לוקחים כדור בצק ומרדדים אותו בעזרת מערוך עד לקבלת עיגול בצק דק מאוד וכמעט שקוף. אפשר להיעזר בידיים. כך ממשיכים ועושים עם שאר כדורי הבצק, ומקפידים לשמן כל פעם מחדש את משטח העבודה. משמנים היטב בחמאה כל עלה בצק (בערך כף או כף וחצי לכל עלה). מקפלים את כל הצד הימני של דף הבצק למרכז, ולאחר מכן גם את החלק השמאלי (עד שנוצר מעין מלבן ארוך). מגלגלים את המלבן, עד שנוצרת צורה של ג'חנון. 
  4. שמים בתחתית הסיר כמה פרוסות לחם, ועליהן שמים נייר אפייה. מסדרים את הג'חנון בסיר, ומשמנים שוב בין אחד לשני ובין השכבות. שופכים כפית דבש מלמעלה.
  5. אופים בתנור בטמפרטורה של 120 מעלות לילה שלם (כ-12 שעות).
*מגישים עם ביצה קשה ורסק עגבניות.
כשאתם מכינים את זה בבית, תייגו @ynet_food בתמונה שלכם כדי שנוכל לראות!