פלפלים ממולאים באורז ברוטב לימוני

נופר זוהר
המצרכים: 20 פלפלים צ'ילי ירוקים
למלית - 1 וחצי כוס אורז עגול מושרה לשעתיים במים 1/4 צרור כוסברה 1/4 צרור פטרוזיליה קציצה 1 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור קורט משיה קורט כורכום
לרוטב - 5 שיני שום פרוסות 1 כוס מים רותחים או ציר עוף 1 כפית מלח ים 1/2 כפית סוכר 1 כפית שטוחה כורכום קורט משיה 6 כפות שמן 1/4 כפית זרעי כוסברה קורט כמון בסוף בסוף מיץ מחצי לימון
8 צפייה בגלריה
ממולאים - מפרום תפוחי אדמה - מפרום כרובית -  פלפלים ממולאים -  נופר זוהר
ממולאים - מפרום תפוחי אדמה - מפרום כרובית -  פלפלים ממולאים -  נופר זוהר
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. צולים על מנגל או להבת גז מעל רשת את הפלפלים לזמן קצר עד שהם נעשים גמישים למילוי.
  2. פורסים עם סכין מלמעלה עד למטה את הפלפל שנוכל למלא אותם, שמים ממלית האורז ונועצים קיסם בחלק התחתון ובחלק העליון. חוזרים על פעולה זו עד שכל הפלפלים ממולאים ומחוזקים עם קיסם כדי שהמילוי לא יברח.
  3. פורסים שיני השום ויוצקים את כל חומרי הרוטב לקערה. מערבבים היטב ומתקנים תיבול.
  4. יוצקים מעל הפלפלים שמונחים על מגש, מכסים בנייר כסף ומהדקים אותו היטב ליצירת אדים. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 40 דקות.
  5. אחרי 40 דקות מסירים את נייר הכסף ואופים במשך 10 דקות נוספות עד לקבלת צבע שזוף.
  6. מוציאים את הפלפלים מהתנור, סוחטים מיץ מחצי לימון על הפלפלים, מפזרים קורט כמון ומגישים.

עלי כרוב לבן ממולאים

רועי סומך
המצרכים:
לממולאים - 1/2 ק"ג בשר בקר טחון 1 צרור כוסברה 1 כרוב לבן 1 כוס אורז בסמטי 1 בצל לבן, קצוץ 1 כף רסק עגבניות 1 כף פפריקה מתוקה 1/2 כפית פפריקה חריפה 1/2 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כפית ראס אל חנות
לרוטב - 1 בצל לבן, קצוץ 1 כף שמן קנולה 5 עגבניות, קלופות 2 כפות רסק עגבניות 2 כפות סילאן 1 כף פפריקה מתוקה 1/2 כפית פפריקה חריפה 1/3 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח 1 כוס מים מים
8 צפייה בגלריה
ממולאים, מיאטו
ממולאים, מיאטו
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. ראשית ניגשים לטפל בכרוב - יש מספר שיטות לריכוך העלים כולן בסדר: הרתחה, מיקרו או הקפאה והפשרה. אנחנו בחרנו בזו: מוציאים את ליבת הכרוב, וחולטים את העלים במים רותחים כ-15 דקות.
  2. מוציאים את הכרוב ומשרים אותו מיד בקערית עם מים קרים למשך 10 דקות, על מנת לעצור את הבישול. מורידים את העלים, מסירים את החלק הקשה, ומניחים בצד עד להכנת המלית.
  3. מערבבים את מצרכי המילוי - פורסים עלה של כרוב וממלאים בכף מתערובת הבשר. מקפלים ומניחים בצד עד להכנת הרוטב.
  4. בינתיים מכינים את הרוטב - מטגנים בצל בשמן. מוסיפים את העגבניות החתוכות (אפשר גם קופסת עגבניות שלמות), מערבבים, מוסיפים רסק, מים לפי הצורך (כשתי כוסות), סילאן ותבלינים.
  5. מבשלים כ-15 דקות, ומביאים לרתיחה. מוסיפים לרוטב שבסיר את עלי הכרוב הממולאים. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-40 דקות.

לבבות ארטישוק ממולאים בעוף

רפי כהן
המצרכים: 24 לבבות ארטישוק
למילוי - 1/2 ק"ג בשר עוף טחון (כרעיים או פרגיות) 2 בצלים קצוצים 1 כוס פטרוזיליה קצוצה 1 כוס כוסברה קצוצה 1 פרוסת לחם לבן, ללא הקרום, שרויה במים וסחוטה 1 ביצה 1 כפית פלפל שחור גרוס 1 כפית מלח 2 כפות שמן זית
לתבשיל אפונה - 1/2 כוס שמן זית 5 גבעולי סלרי קצוצים, עם העלים 2 בצלים קצוצים 1 כפית כורכום טחון 1 כפית כמון טחון 1 כפית פלפל שחור גרוס 1 כפית מלח 1 כפית סוכר 300 גר' גרגירי אפונה ירוקה טריים (או קפואים ומופשרים) 1 ליטר מרק עוף צח או מים
אופן ההכנה:
  1. מערבבים היטב בידיים את כל מרכיבי המילוי, ומניחים בצד ל־10 דקות. מכינים את לבבות הארטישוקים (ראו הסבר מפורט למטה).
  2. יוצרים בעזרת הידיים קציצות בקוטר כ־3 ס"מ מתערובת המילוי. מניחים את הקציצות בתוך לבבות הארטישוקים. דוחסים אותן פנימה היטב, ומעצבים אותן כך שיהיו מעוגלות וגבוהות קצת יותר משפת ראשי הארטישוקים.
  3. מחממים את שמן הזית בסיר רחב ושטוח, ומוסיפים את הסלרי ואת הבצל. מאדים 5 דקות תוך ערבוב, מוסיפים את התבלינים והסוכר ומאדים דקה נוספת. מוסיפים את האפונה, ומבשלים עוד 5 דקות תוך ערבוב. מוסיפים את המרק או המים, ומביאים לרתיחה עדינה.
  4. מנמיכים את הלהבה. מסדרים בסיר את לבבות הארטישוק הממולאים. מכסים את הסיר ומבשלים כ־50 דקות.
  5. מסירים את המכסה, וממשיכים לבשל עד שמתקבל רוטב עשיר וסמיך. מגישים עם אורז לבן או עם קוסקוס.

חצילים ממולאים

מירי צדוק
המצרכים (ל-4 מנות): 1 זוקיני 1 קישוא (את הקישואים והזוקיני אפשר להחליף בבטטה קטנה) 3 עגבניות בשלות 1 פלפל אדום 1 פלפל ירוק 1 בצל קצוץ 3 שיני שום קצוצות 2 חצילים חצויים לאורך 1 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור 3 כפות שמן זית כף רסק עגבניות ענפי טימין טרי
8 צפייה בגלריה
חצילים ממולאים
חצילים ממולאים
(צילום: מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות, משמנים מעט את התבנית.
  2. חותכים את הזוקיני, הקישוא, העגבניות, הפלפלים והבצל לקוביות קטנות בגודל של 1/2 ס"מ. קוצצים את השום. שמים את הכול בקערה.
  3. מרוקנים את החציל באופן הבא: חורצים בחציל פסים לאורכו ולרוחבו. חשוב לא להגיע עם הסכין עד הקליפה ולהשאיר דפנות של כ-1 ס"מ. מוציאים את קוביות החציל בעזרת כף ומוסיפים אותן לקערה עם הירקות החתוכים.
  4. מוסיפים לקערה את המלח, הפלפל, שמן הזית ורסק העגבניות ומערבבים היטב עד לציפוי אחיד של הירקות.
  5. ממלאים את את סירות החצילים בירקות מפזרים מעל ענפי תימין ואופים במשך כ- 40 דקות.

פלפלים ממולאים טבעוניים

אינס שילת ינאי
המצרכים (8-6 מנות): 8-6 פלפלים מתוקים בינוניים בצבעים שונים
למלית - 1 כוס אורז 1 בצל קצוץ דק 3 שיני שום קצוצות 1 עגבנייה קצוצה 4 כפות חמוציות מיובשות 1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה 2 כפות שמן זית 1 כפית בהרט 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית מלח פלפל שחור גרוס
לרוטב - 4 כפות שמן זית 3 עגבניות גדולות מגוררות בפומפייה 3 שיני שום כתושות 1 כף רסק עגבניות 1 כף רכז רימונים 1 כף סילאן 1 כף פפריקה מתוקה 1/2 כף כמון
8 צפייה בגלריה
פלפל ממולא
פלפל ממולא
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את האורז בקערה ויוצקים עליו מים רותחים עד לכיסוי. משרים 10 דקות ומסננים. מערבבים את האורז עם שאר מרכיבי המלית.
  2. חותכים את חלקם העליון של הפלפלים ושומרים את ה"מכסה". מרוקנים אותם מגרעינים.
  3. ממלאים כל פלפל במלית עד ל-3/4 מגובהו.
  4. הרוטב: יוצקים את שמן הזית לסיר רחב, מוסיפים את העגבניות המגוררות והשום ומערבבים. מניחים בזהירות את הפלפלים ומכסים אותם ב"מכסים" ששמרנו.
  5. מערבבים את שאר מרכיבי הרוטב עם 2 כוסות מים ויוצקים בזהירות מעל. הרוטב אמור להגיע עד ל-3/4 מגובהם של הפלפלים – אם צריך, מוסיפים מים.
  6. מביאים לרתיחה, מכסים חלקית ומבשלים על אש נמוכה כ-50 דקות. מדי פעם מסירים את המכסה ו"משקים" את הפלפלים ברוטב. אם רוצים, מבשלים 40 דקות בלבד ומעבירים ל-10 דקות לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות, כדי לחרוך מעט את הפלפלים.

סלק במילוי מג'דרה בורגול ועדשים שחורות

עומר מילר
המצרכים: 6 סלקים בינוניים
לרוטב - 1 כף גרגירי כוסברה 1 כף ג'ינג'ר קצוץ 1/2 כף פלפל ירוק חריף קצוץ 2 כפות סילאן 2 כפות רכז רימונים 3 כוסות ציר ירקות 1 לימון סחוט
למג'דרה - 2 כוסות בורגול גס 1 כוס עדשים שחורות 3/4 כוס שמן זית 4 בצלים לבנים קצוצים 1/2 כוס חמוציות 1/2 כף כמון 1/2 כף כורכום 5 שיני שום פרוסות
אופן ההכנה:
  1. הרוטב: מחחמים מעט שמן זית במחבת ומטגנים בו ג'ינג'ר, גרגירי כוסברה, פלפל חריף, סילאן ורכז רימונים במשך כמה שניות. יוצקים לסיר ציר ירקות ומיץ לימון, מביאים לרתיחה ומכבים את האש.
  2. מג'דרה: משרים את הבורגול בקערה עמוקה ב-2 כוסות מים למשך שעה. בקערה נוספת משרים את העדשים למשך שעה.
  3. מסננים את העדשים, מעבירים לסיר עם המון מים ומבשלים כחצי שעה. מסננים את העדשים מהמים.
  4. קוצצים במעבד מזון את הבצלים. בסיר רחב עם שמן זית מטגנים בצלים ושום. מוסיפים את העדשים ומערבבים היטב. מוסיפים את הבורגול ואת החמוציות ומערבבים. מטגנים בערך חמש דקות ומוסיפים את התבלינים.
  5. מרוקנים סלקים כך שיתאימו למילוי וממלאים אותם במג'דרה.
  6. מסדרים את הסלקים בסיר ויוצקים עליהם מהרוטב. מבשלים שעה וחצי עם מכסה.

עלי גפן ממולאים

נופר זוהר
המצרכים: 30-40 עלי גפן טריים או משומרים
למלית - 2 כוסות אורז עגול, מושרה למשך כשעה 3 עגבניות מגי, מגוררות בפומפיה 4 שיני שום, כתושות 1 כפית בהרט חופן גבעולי שמיר, קצוצים 1 כפית מלח דק 1 כפית פלפל שחור גרוס
לרוטב - 3 גרגרי פלפל אנגלי שלם 1/4 כוס שמן זית איכותי 2 עגבניות, פרוסות לעיגולים 1 בצל בינוני, חתוך לטבעות 1 עלה דפנה טרי או יבש 1 כוס מים או עד לגובה הממולאים
8 צפייה בגלריה
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. חולטים עלים טריים ל-30 שניות, ומקררים במי קרח (אם משתמשים בעלים משומרים אז רק שוטפים היטב).
  2. שמים במרכז העלה כף של מילוי (או פחות עם מדובר בעלה קטן). סוגרים דופן ימין ודופן שמאלה פנימה ומגלגלים מלמטה למעלה תוך כדי הידוק. להשתדל שהעובי של כל עלה מגולגל לא יעבור את העובי של זרת.
  3. בתחתית הסיר שמים פרוסות של עגבנייה ובצל.
  4. אחרי שמסדרים שכבה אחת של עלי גפן, שמים מעל עגבניות ובצלים ומעל עוד קומה של עלי גפן. וכך חזור חלילה עד שמסיימים את כל עלי הגפן.
  5. מכסים במי ברז או בציר עוף (מה שאתם מעידיפים). שמים מעל צלחת לקיבוע הממולאים, ומבשלים על להבה בינונית לשעה בלבד.
  6. התוצאה הסופית שהאורז שתה את כל המים והעלים רכים ונמסים בפה.
  7. הופכים את הסיר מעל צלחת הגשה, ומגישים (מומלץ להגיש עם יוגורט בסגנון יווני ולסחוט מעל מיץ מלימון טרי).

דלורית ממולאת בשר, צנוברים ושקדים

ענת סבג
המצרכים (8-6 מנות): 6 דלוריות, עגולות ככל האפשר 3 כפות אורז 4 בצלים גדולים, קצוצים שמן לטיגון 400-300 גר' בשר בקר טחון 1/4 כוס צנוברים 1/4 כוס שבבי שקדים 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון 1/2 1 כפיות קינמון 3/4 כוס רוטב סויה 3/4 כוס רוטב צ'ילי מתוק 3-2 בטטות, קלופות וחתוכות לטריזים
8 צפייה בגלריה
דלורית ממולאת
דלורית ממולאת
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את האורז בסיר קטן, מוסיפים 2/3 כוס מים ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים על אש קטנה במשך 15 דקות. מסירים מהכיריים וממתינים 10 דקות בלי להסיר את המכסה.
  2. בינתיים קולפים את הדלוריות בעזרת קולפן ומסירים את חלקן העליון והצר. מרוקנים מגרעינים וסיבים (את החלק העליון חותכים לטריזים ושומרים בצד).
  3. מחממים שמן בסיר ומטגנים את הבצל עד להזהבה. מוציאים מחצית מכמות הבצל לצלחת.
  4. מוסיפים לסיר את הבשר הטחון ומטגנים, תוך ערבוב, עד שהבשר משנה את צבעו.
  5. מוסיפים לסיר את הצנוברים, השקדים, אגוז המוסקט, הקינמון, 1/2 כוס מרוטב הסויה ו-1/2 כוס מרוטב הצ'ילי המתוק ומערבבים. מוסיפים את האורז ומערבבים שוב. מכבים את האש.
  6. ממלאים את הדלוריות בתערובת המילוי.
  7. מחממים את התנור ל-190 מעלות.
  8. מסדרים את הבצל המטוגן ששמרנו בצד בתחתית תבנית או סיר גדול עם ידיות חסינות חום. מעמידים עליו את הדלוריות הממולאות ודוחפים ביניהן את טריזי הבטטה והדלורית.
  9. יוצקים מעל הדלוריות את יתרת רוטב הסויה ורוטב הצ'ילי המתוק ומוסיפים מים עד לגובה של כ-2 ס"מ מתחת לשפת הדלוריות. אם רוצים, מפזרים עוד מעט אגוז מוסקט.
  10. מכסים את התבנית (או הסיר) במכסה או בנייר אלומיניום ואופים שעה לפחות. מדי 20-15 דקות יוצקים מהרוטב שבסיר על הדלוריות הממולאות.

עגבניות ממולאות בגריסים ובשר

תמר אמור
המצרכים (9 מנות): 9 עגבניות בינוניות, זהות בגודלן
למילוי - 1 כוס גריסי פנינה 200 גר' בשר בקר טחון 1 בצל גדול, קצוץ 2 שיני שום, קצוצות אפשרות: 2 כפות צלפים קצוצים דק 1/2 כוס צנוברים, קלויים קלות במחבת ללא שמן 1/2 כוס פירורי לחם 1 כפית מלח
לרוטב - 1/4 כוס שמן זית 1/4 כוס חומץ בלסמי 1/4 כוס מים חופן צנוברים 1 כפית מלח
8 צפייה בגלריה
עגבניות ממולאות
עגבניות ממולאות
(צילום: תמר אמור)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות ומשמנים תבנית שתכיל את העגבניות הממולאות בדיוק (רצוי שתהיה זו התבנית שבה הן יוגשו).
  2. המילוי: שמים את גריסי הפנינה בסיר ומוסיפים 1/2 1 כוסות מים רותחים. מביאים שוב לרתיחה, מכסים ומבשלים 12 דקות, עד שהגריסים חצי מוכנים. מעבירים לקערה ומקררים לטמפרטורת החדר.
  3. מוסיפים לקערת הגריסים את שאר מרכיבי המילוי ומערבבים היטב. מניחים בצד לספיגת טעמים.
  4. בינתיים קוטמים את חלקן העליון של העגבניות ושומרים בצד. מרוקנים את העגבניות מתוכנן בעזרת כפית, אך מקפידים להשאיר דפנות עבות. מוסיפים את תוכנן של העגבניות לקערת המילוי ומערבבים.
  5. ממלאים את העגבניות ומניחים בתבנית.
  6. מערבבים בקערה את שמן הזית, החומץ הבלסמי והמים ויוצקים על העגבניות. מפזרים את הצנוברים ומתבלים במלח ובפלפל.
  7. מכסים את התבנית וצולים בתנור 25-20 דקות. מסירים את הכיסוי וצולים כ-10 דקות נוספות, עד שהעגבניות הממולאות משחימות.

בצלים ממולאים

נופר זוהר
המצרכים:
למילוי הבשר - 3 בצלים גדולים עם הקליפה חרוצים עם סכין עד אמצע הבצל שמיועדים למילוי 1/2 קילו בשר טחון (צוואר או צלעות) 1 כוס בורגול 1 בצל, קצוץ למילוי 5 גבעולי פטרוזיליה, קצוצים דק 5 גבעולי כוסברה, קצוצים דק 5 גבעולים שמיר, קצוצים דק 1/2כפית מלח 1/2 כפית פלפל קורט משייה 1/4 כפית כורכום 1/4 כוס מים למסת הבשר 4 כפות שמן קנולה למסת הבשר
לרוטב - 4 כפות שמן זית 1 בצל, חצוי לחצאי ירח ומטוגן 3 כפות צימוקים 6 שזיפים מיובשים ללא הגלעין 4 תאנים מיובשות 1 כף חמוציות 1/4 כפית ראס אל חנות 3 כפות סילאן 3 כפות רכז רימונים 1 כוס מים לרוטב
8 צפייה בגלריה
ממולאים -  נופר זוהר
ממולאים -  נופר זוהר
(צילום: נופר זוהר)
אופן ההכנה:
  1. ללוש היטב את מסת הבשר עם שאר המרכיבים ולהניח במקרר לחצי שעה להתייצבות.
  2. חולטים במים רותחים את 3 הבצלים החרוצים באמצע במשך חצי שעה עם מכסה.
  3. מוציאים מהמים, מקררים במי קרח או לתת מנוחה ללא מים. כשמתקררים, מפרקים את הבצל לגלדים וממלאים כל גלד בתערובת בשר תוך כדי דחיסה, סוגרים היטב תוך שמירה שהגלד אטום.
  4. מכינים את הרוטב: מטגנים את הבצל עם שמן זית עד הזהבה מוסיפים 3 כפות סילאן ו - 3 כפות רכז רימונים.
  5. את הפירות היבשים, מלח, פלפל, ראס אל חנות ו1 כוסות מים או ציר עוף.
  6. בסיר שטוח מניחים את הבצלים הממולאים בצפיפות ויוצקים את הרוטב שהכנו, מבשלים על להבה נמוכה עם מכסה, כחצי שעה.
  7. לאחר הבישול, מכניסים את הסיר לתנור שחומם מראש למצב טורבו ל - 150 מעלות לשעה עד שעה וחצי להתקרמלות.
  8. 5 דקות לפני סיום הבישול בתנור מסירים את המכסה ומזהיבים על חום של 220 מעלות.