עונת האבוקדו בארץ ארוכה יחסית והיא מתחילה בסוף הקיץ ומסתיימת בתחילתו. על אף שהאבוקדו הוא פרי של חורף, אין קשר ישיר בין אבוקדו לגשם - לכל זן של אבוקדו יש מדד אחר להבשלה (אחוז השומן בפרי. אם אין מספיק אחוזי שומן בפרי האבוקדו עלול לא להתרכך). עד לפני שנים ספורות עונת האבוקדו הסתיימה בחודש מאי, אבל להערכת מומחים בתחום בשנים הקרובות ייפתחו זני אבוקדו נוספים וכך אפשר יהיה ליהנות מאבוקדו כל השנה.
החקלאי דורון הכהן ומשפחתו הם מהמגדלים הראשונים של אבוקדו בארץ, ואחד המגדלים הבולטים. הם החלו לטעת את השתילים הראשונים שלהם כבר בסוף שנות ה-70, כשכל גידול האבוקדו בארץ עוד היה בחיתוליו: "גידלנו אבוקדו מסיבה פשוטה - לא היה משהו אחר שהיה נכון לגדל אצלנו. גם אז הביקוש לאבוקדו היה גבוה והמחיר היה טוב אז שתלנו. בהמשך הגיעו שנים לא קלות כמו שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אבל השוק התאושש ובשנים האחרונות הביקוש שוב עלה ואיתו גם המחירים. אני מאמין שכמו כל גידול חקלאי גם הפעם זה יתאזן וכמות הפרי שחקלאים יגדלו תתאים לביקוש הגבוה שנוצר בשנים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
אבוקדו
אבוקדו
אבוקדו במטע
(צילום: יואב גורן)
"אנחנו מגדלים פרי שכרגע אלה השנים הטובות שלו", מסכם הכהן, "אבל זה לא נטול קשיים כמו מזג אוויר שלא בשליטה שלנו אבל משפיע מאוד על היבול והאיכות של הפרי וכתוצאה מזה גם על המחיר; מחסור בכח אדם - למרות שאבוקדו דורש פחות ידיים עובדות מפירות אחרים עדיין צריך עובדים וקשה מאוד למצוא כאלה שישארו מספיק שנים. כנראה העולם משתנה ואנשים מחפשים מקצועות שונים מחקלאות".

חומוס אבוקדו

המצרכים:
200 גר' גרגירי חומוס מבושלים + מי הבישול 3-4 כפות טחינה גולמית 1 אבוקדו, בשל ורך 1/2 צרור כוסברה טרייה 2 לימונים, סחוטים למיץ 1/2 עגבנייה, קצוצה 1/2 בצל סגול, קצוץ 1/2 חלפיניו או פלפל ירוק חריף אחר, פרוסים מלח לפי הטעם שמן זית
4 צפייה בגלריה
חומוס אבוקדו
חומוס אבוקדו
(צילום: נועם כרמון)
אופן ההכנה:
  1. בבלנדר או במעבד מזון חזק שמים את מחצית כמות גרגרי החומוס ומחצית מי הבישול, את האבוקדו, הטחינה הגולמית (כמה שאוהבים), את הכוסברה, מיץ מלימון אחד והמלח. טוחנים במשך כמה דקות עד לקבלת ממרח חומוס ירוק וסמיך כמו שאנחנו מכירים ואוהבים, מניחים במקרר עד להגשה.
  2. את המחצית השנייה של גרגרי החומוס מבשלים במי הבישול במשך רבע שעה עם מיץ הלימון הנותר ומעט מלח, עד לריכוך קל.
  3. להגשה - מורחים 4 כפות נדיבות של חומוס האבוקדו על צלחת רחבה עם שוליים בצורה מעגלית ומשאירים מקום במרכז. מפזרים את גרגירי החומוס המבושלים, את העגבנייה, הבצל ופרוסות החלפיניו ושופכים שמן זית בנדיבות מעל הכול. אפשר לאכול עם פיתה טרייה או פיתה קריספית. מומלץ לאכול עם נאצ'וס תירס איכותיים.

סלט אבוקדו עם בטטות

המצרכים: 1 בטטה שלמה 1 אבוקדו שלם, בשל ורך 1/2 חבילת גבינה פטה טבעונית משקדים (לא משנה של איזה חברה) 1/2 בצל סגול 1 עגבנייה 1 חלפיניו ירוק חריף או כל צ'ילי חריף, פרוס דק מיץ מלימון שלם 2 כפות חומץ תפוחים שמן זית מלח מעט צ'ילי יבש גרוס (שאטה)
4 צפייה בגלריה
סלט אבוקדו עם בטטות צלויות
סלט אבוקדו עם בטטות צלויות
(צילום: נועם כרמון)
אופן ההכנה:
  1. קולפים את הבטטה ופורסים לפרוסות בעובי 1 ס"מ, מושחים במעט שמן זית ומלח וצולים בתנור עד להשחמה ועד שהבטטות רכות, מוציאים לקירור.
  2. פורסים את הבצל הסגול דק דק, שמים בקערה עם מעט מלח ושתי כפות חומץ תפוחים ומועכים בעזרת היד. מניחים לחצי שעה.
  3. להרכבת הסלט - מסדרים את פרוסות הבטטה על גבי הצלחת באופן מפוזר, חותכים את האבוקדו לשניים - חצי אחד חותכים לקוביות ומפזרים בין הבטטות. מפזרים רבעי עגבנייה, את הבצל הכבוש, קורעים גושים קטנים מהפטה ומפזרים גם אותם. את חלקו השני של האבוקדו פורסים דק ומפזרים מעל לסלט וגם את פרוסות החלפיניו.
  4. סוחטים מיץ לימון בנדיבות מעל כל הסלט, מוסיפים שמן זית ומלח. מעל כל פרוסת אבוקדו מפזרים מעט צ'ילי יבש גרוס.

מרגריטה אבוקדו

המצרכים (ל-4 כוסות):
1 אבוקדו שלם בשל 1/4 צרור כוסברה טרייה 1/2 ליטר מיץ לימון 1/4 כפית מלח 2 כפות סירופ אגבה או סירופ מייפל 120 מ"ל טקילה איכותית קרח תבלין טחין (מלח צ'ילי מקסיקני - ניתן למצוא בחנויות לטיניות בתל אביב). אפשר גם להכין מלח מתובל בבית: בקערה מערבבים 2 כפיות מלח, 3 כפיות סוכר, 1 כפית פפריקה חריפה, 1 כפית כמון, עד לקבלת מלח אדום והומוגני
4 צפייה בגלריה
מרגריטה אבוקדו
מרגריטה אבוקדו
(צילום: נועם כרמון)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את כל מרכיבי המרגריטה, מלבד הקרח, המלח והצ'ילי, למעבד מזון חזק וטוחנים עד לקבלת מרגריטה סמיכה מעט ובמרקם חלק וקרמי.
  2. בוחרים 4 כוסות יפות ומורחים על שפת כל כוס פלח לימון, ולאחר מכן טובלים את שפת הכוס במלח הצ'ילי לקבלת "כתר" אדום.
  3. ממלאים כל כוס ב-5 קוביות קרח ומוזגים לתוכה את המרגריטה.
  4. אפשר לקשט בפרוסת אבוקדו קטנה ובפלח ליים או לימון.
  • המתכונים באדיבות "כרמלה" משלוחי ירקות משוק הכרמל
  • נועם כרמון הוא שף מקסיקני טבעוני ומעביר סדנאות בישול אוכל מקסיקני וארוחות פרטיות