טטאקי דלעת

אוראל קימחי
המצרכים (ל-4 מנות):
לטאטקי - 4 מלבנים יפים וסימטרים של דלעת קלופה ברוחב של 3 ס"מ, בגובה של 3 ס"מ ובאורך של 20 ס"מ בערך
לפטריות - 50 גר' חמאה 100 גר' פטריות חורש 100 גר' פטריות שי-מג'י 100 גר' ראשי פורטבלו, חתוכים לרבעים 1 שן שום, פרוסה לפרוסות 300 מ"ל יין לבן 3 ענפי טימין מעט מלח מעט פלפל 12 עלי באק-צ'וי שטופים 100 גר' שקדים פרוסים, קלויים וקצוצים
9 צפייה בגלריה
טטאקי דלעת
טטאקי דלעת
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. הכנת הטאטקי - אופים את חתיכות הדלעת בתנור בטמפרטורה נמוכה של 140 מעלות למשך כ- 40 דקות עד שהן מתרככות מעט, אבל לא רכות ממש. פורסים את מלבני הדלעת לפרוסות. כל מלבן שנפרס משמש למנה אחת.
  2. לפטריות - במחבת רחבה מחממים חמאה. מקפיצים במחבת את כל סוגי הפטריות יחד עם השום.
  3. לאחר שהפטריות מקבלות צבע מוסיפים את היין ואת הבאק-צ'וי, ומקפיצים מעט ביחד. מורידים מהלהבה ומתבלים במלח ופלפל שחור לפי הטעם.
  4. הרכבת המנה - מסדרים בצלחת חלק מהפטריות שבמחבת, ביחד עם הבק-צ'וי. מעל כל זה מסדרים את הפרוסות של הדלעת. מפזרים מעט מלח, פלפל ושמן זית, מפזרים מעל הכל שקדים קצוצים, ומגישים.

מרק עדשים כתומות ודלעת

נופר זוהר
המצרכים: 600 גר' דלעת, חתוכה לקוביות קטנות או טחונה במעבד מזון 500 גר' עדשים כתומות, מושרות 4 שעות ומסוננות 1 חבילת מנגולד (החלק הלבן קצוץ לקוביות החלק הירוק קצוץ גס לרצועות) 6 כפות שמן קנולה 10 שיני שום, כתושות 1 כף גדושה פפריקה 2 פלפל שושקה יבש מתוק, גזור לטבעות 3 ליטר מים או ציר ירקות 2 כפות מלח ים אטלנטי 1 כף כמון
9 צפייה בגלריה
דלעת - נופר זוהר
דלעת - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שמים בסיר עמוק שמן ומטגנים קלות את השום הכתוש. מוסיפים את החלק הלבן של המנגולד ומטגנים גם אותו קלות.
  2. מוסיפים את קוביות הדלעת הקטנות והפפריקה ומטגנים יחד כ-2 דקות, מוסיפים את העדשים ומוסיפים 3 ליטרים נוזל (ציר ירקות או מים).
  3. מביאים לרתיחה ומנמיכים, מקפים את הקצף שנותר למעלה לחלוטין, מבשלים עם מכסה למשך 30 דקות עד שהעדשים והדלעת מתרככים.
  4. מוסיפים את המלח, כמון, החלק הירוק של המנגולד, טועמים ומגישים.
*המרק הזה סמיך, אבל אם תרצו מרק דליל יותר - הוסיפו נוזלים.

פלחי דלעת ממולאים בשר

מיכל וקסמן
המצרכים: 1 דלעת קטנה שלמה אותה ניתן לחתוך לפלחים בצורת ירח חסר
למילוי - 1/2 ק"ג בשר בקר טחון גס 3 פרוסות חלה מושרות במים וסחוטות היטב 1 בצל 100 גר' בשר דלעת נקי מקליפה וגרעינים חופן עלי סלרי טריים חופן עלי פטרוזיליה חופן עלי כוסברה 1 כפית גדושה אריסה 1 כפית שטוחה בהרט מלח ופלפל שחור גרוס טרי
לרוטב - 2 כפות דבש 1 כף אריסה מלח גרידה מתפוז ירוק בראשית עונתו (אפשר להחליף בגרידת לימון) 1 כוס מים רותחים שמן זית לזילוף
9 צפייה בגלריה
דלעת, מיכל וקסמן
דלעת, מיכל וקסמן
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הדלעת למילוי - חותכים את הדלעת לאורכה לפלחים בעובי 3-2 ס"מ שצורתם חצי ירח. מקלפים כל פלח, מנקים אותו מגרעינים וסיבים פנימיים וחותכים אותו לרוחבו בזהירות כך שרק הקצה נשאר מחובר.
  2. מכינים את המילוי - בקערה מערבבים בשר, חלה מושרית וסחוטה, בהרט, אריסה, מלח ופלפל.
  3. במעבד מזון טוחנים בצל, נתח דלעת וירוקים עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים לתערובת הבשר ולשים היטב עד שמתקבלת תערובת אחידה ונוחה לעבודה.
  4. מכינים פלחי דלעת ממולאים - מחממים תנור ל-200 מעלות.
  5. לוקחים מעט מתערובת הבשר (הכמות תלויה בגודל פלחי הדלעת שבחרתם. בערך 50-30 גרם ליחידה).
  6. בעדינות מפרידים מעט את שני חלקי פלח הדלעת זה מזה, יוצרים נקניק שמן מתערובת הבשר ומעצבים אותו כך שימלא את החלל בין שני חלקי פלח הדלעת. מעצבים את הבשר בתוך הדלעת, מהדקים ומיישרים מעט בעזרת האצבעות. זה בסדר שהמילוי מציץ משני צידי פלח הדלעת.
  7. ממשיכים למלא כך את שאר פלחי הדלעת.
  8. מסדרים את פלחי הדלעת הממולאים בתבנית שתכיל אותם בנוחות כשהם שוכבים על צידם.
  9. בצנצנת מערבבים את כל חומרי הרוטב ויוצקים אותו באופן אחיד על פלחי הדלעת הממולאים. מזלפים שמן זית בנדיבות.
  10. מכסים את התבנית בנייר כסף וצולים בתנור 40 דקות.
  11. מעלים את חום התנור ל-220 מעלות, מסירים את נייר הכסף, משקים את פלחי הדלעת הממולאים בנוזלים שבתבנית ומחזירים לתנור. צולים ללא נייר כסף 20 דקות נוספות או עד שפלחי הדלעת משחימים. מגישים חם.

ממרח חומוס ודלורית

דניאלה נויפלד
המצרכים: 1 דלורית בינונית (3 כוסות), חתוכה לקוביות גסות 1 ראש שום, לא קלוף 1 כוס גרגירי חומוס מבושלים (אפשר מקופסה) 2 כפות טחינה גולמית 1/2 2 כפות שמן זית 1/2 כפית פפריקה 1/2 כפית כמון 2 כפות מיץ לימון 50 מ"ל מים מלח, פלפל
9 צפייה בגלריה
מתכוני דלעת - דניאלה נויפלד
מתכוני דלעת - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות. מניחים את קוביות הדלורית על גבי תבנית, מזלפים מעל כף שמן זית ומתבלים בקורט מלח ופלפל שחור. מערבבים ומשטחים את קוביות הדלורית לשכבה אחת על גבי התבנית. את ראש השום, יחד עם הקליפה, מורחים בחצי כף שמן זית ועוטפים אותו בשלמותו בנייר כסף. מניחים בתבנית לצד הדלורית ואופים בתנור 40-35 דקות, עד שהדלורית וראש השום רכים. מצננים.
  2. במעבד מזון מניחים את הדלורית האפויה, גרגירי חומוס מבושלים, טחינה גולמית, פפריקה, כמון, מיץ לימון, חצי כפית מלח וחצי כפית פלפל שחור. מחלצים את שיני השום האפויות מראש השום שאפינו בתנור - הן יוצאות די בקלות מהקליפה, אפשר לחתוך את הקצה של שן השום וללחוץ עליה כך ששן השום נשלפת החוצה. מוסיפים את שיני השום האפויות למעבד המזון. טוחנים את כל המרכיבים למרקם חלק ואז מוסיפים בהדרגה את המים לממרח, תוך כדי פעולה של מעבד המזון, עד לסמיכות הרצויה.
  3. מאחסנים בקופסה סגורה במקרר עד שבוע.

צ'רשי דלעת (ממרח דלעת פיקנטי)

המצרכים: 1/2 ק"ג דלעת, מבושלת ומסוננת 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית קימל 1 כפית כמון 2 שיני שום כתוש 5-4 כפות שמן זית מיץ מלימון אחד מלח
9 צפייה בגלריה
צ'רשי דלעת
צ'רשי דלעת
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל המרכיבים היטב, תוך כדי מעיכה של הדלעת.
  2. טועמים, מתקנים תיבול במידת הצורף ומגישים.

פאי דלעת

המצרכים:
לבצק - 1 כוס קמח 100 גר' חמאה רכה 2 כפות אבקת סוכר
למלית - 1 ק"ג דלעת, קלופה וחתוכה לקוביות 4 ביצים 3/4 כוס סוכר חום בהיר 1/2 כוס דבש 2 כפות קורנפלור 1/2 כפית מלח 1 כפית גדושה חוואייג' לקפה (או תערובת של ג'ינג'ר, קינמון וציפורן טחונים)
להגשה - 1 מכל שמנת מתוקה, מוקצפת
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מעבדים את כל החומרים בידיים או במעבד מזון רק עד שנוצר בצק אחיד. מהדקים אותו לתחתית ודופנות תבנית פאי בקוטר 25 ס"מ. מצננים במקרר.
  2. מכינים את המלית - מבשלים את הדלעת במעט מאוד מים עד שהיא מתפוררת למגע מזלג. מסננים היטב מהנוזלים ומועכים למחית (במזלג או במעבד מזון). מוסיפים את הביצים, הסוכר, הדבש, הקורנפלור והתבלינים ומערבבים היטב.
  3. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). מוציאים את התבנית מהמקרר ודוקרים את הבצק במזלג במספר מקומות. יוצקים על פניו את המלית ומיישרים.
  4. אופים כ-40 דקות או עד שהמלית נראית יציבה וסכין הננעצת במרכז המלית יוצאת נקייה.
  5. מצננים ומגישים בחום החדר, בליווי קצפת.

ניוקי דלעת ברוטב של חמאה ומרווה

דניאלה נויפלד
המצרכים:
לניוקי - 1/2 ק"ג דלעת 1 תפוח אדמה גדול או 2 בינוניים 2 כוסות קמח, פלוס כמות נוספת במידת הצורך 1/2 כפית אגוז מוסקט 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
לרוטב - 80 גר' חמאה (רגילה או טבעונית) 2 ענפי מרווה, עלים בלבד קורט מלח, פלפל שחור
להגשה - חופן גבינת פרמזן או שמרי בירה לגרסה טבעונית
9 צפייה בגלריה
מתכוני דלעת - דניאלה נויפלד
מתכוני דלעת - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הדלעת ואת תפוח האדמה עד שהם רכים מאוד. בהכנה של ניוקי אנחנו מעוניינים שכמה שפחות נוזלים יגיעו מתפוחי אדמה והדלעת (שנוזלית יותר מטבעה), לכן אני ממליצה לאפות את הדלעת בתנור – מחממים תנור ל-180 מעלות, את הדלעת קולפים, מנקים ומניחים בשכבה אחת על תבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים כחצי שעה, עד שהדלעת רכה מאוד. את תפוח האדמה מבשלים במים רותחים, רצוי בקליפתו, עד שהוא רך מאוד. מסננים היטב ומקלפים.
  2. מועכים את הדלעת האפויה ואת תפוח האדמה לפירה חלק – אפשר בעזרת ממחה פירה. חשוב שהפירה דלעת ותפוח האדמה יהיו במרקם חלק וללא גושים. מעבירים לקערה גדולה, מוסיפים אגוז מוסקט, מלח, פלפל שחור וכוס וחצי קמח, ומערבבים את התערובת עד שכל הקמח נטמע.
  3. ממשיכים להוסיף קמח לתערובת בהדרגה, כל פעם 3-2 כפות קמח, ומערבבים את הקמח לתערובת הניוקי בעדינות ובידיים נקיות. כמות הקמח שמוסיפים אינה מדויקת ויכולה גם להיות יותר משתי הכוסות במתכון - מוסיפים קמח רק עד שמתחיל להיווצר בצק דביק שאפשר לעבוד איתו ולא יותר, אחרת הניוקי יצאו דחוסים וכבדים מאוד.
  4. מעבירים את תערובת הניוקי למשטח מקומח מאוד. חותכים חתיכה מבצק הניוקי, ויוצרים בידיים חתיכת נחש ארוך. בעזרת סכין חותכים לניוקי באורך של 2-1 ס"מ. את הניוקי המוכנים שומרים בצד, כדאי על תבנית מרופדת בנייר אפיה ובשכבה אחת, שלא יידבקו. חוזרים על הפעולה עבור כל בצק הניוקי.
  5. מכינים סיר רחב עם מים רותחים וכפית מלח. במקביל מתחילים בהכנת הרוטב כדי שהניוקי יעברו לרוטב החמאה מיד עם סיום הבישול.
  6. במחבת רחבה מניחים את החמאה והמרווה. ממיסים את החמאה על אש בינונית ומוסיפים לערבב עד שהחמאה מתחילה לשנות את צבעה לחום. במקביל מכינים את הניוקי.
  7. מניחים את הניוקי במים רותחים ומבשלים עד שהניוקי צפים למעלה, בערך שתי דקות. חשוב לא לצופף מידי את הניוקי בזמן הבישול שלהם במים, ולכן אם הסיר לא רחב מספיק – עושים שתי נגלות. בעזרת מסננת מחוררת מעבירים את הניוקי המוכן לרוטב החמאה המבעבע, אין צורך להקפיד על סינון טוב של מי הבישול, אפילו רצוי שמעט ממי הבישול יעברו לרוטב החמאה. מקפיצים את הניוקי ברוטב החמאה כשתי דקות. מעבירים לצלחת ומגישים מיד, אפשר עם פרמזן או שמרי בירה מעל.

פרוסות דלורית צלויות

מיכל וקסמן
המצרכים: פרוסות דלורית צלויות מתובלות בחומץ שרי, נענע וצ'ילי 1/2 ק"ג דלורית (שקילה נטו אחרי קילוף וגילעון, עדיף מהחלק הצר הקרוב לגבעול שניתן לפרוס ממנו פרוסות עגולות שלמות) פרוסה לפרוסות דקות בעובי כ-3 מ"מ 2 כפות שמן זית ועוד קצת לזילוף 3-2 כפות חומץ שרי או חומץ יין לבן 1 פלפל צ'ילי אדום פרוס דק חופן עלי נענע טריים, קרועים לנתחים גסים מלח ים
9 צפייה בגלריה
לשימוש הכתבה בלבד! מיכל וקסמן אנטיפסטי דלורית
לשימוש הכתבה בלבד! מיכל וקסמן אנטיפסטי דלורית
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. במחבת רחבה מחממים שמן זית. מוסיפים פרוסות דלורית בשכבה אחת וצולים משני הצדדים עד השחמה קלה וריכוך. מוציאים לצלחת ומשחימים את יתר הפרוסות. מניחים להן להתקרר.
  2. מסדרים את פרוסות הדלורית הצלויות בצלחת הגשה שתכיל אותן בשכבה אחת, נשענות קלות זו על זו.
  3. מזלפים על הדלורית חומץ ושמן זית, ממליחים ומפזרים פרוסות צ'ילי וקרעי נענע. אוכלים כחלק מצלחת אנטיפסטי, כתוספת לאוכל או בתוך כריך.

קובה דלעת

נופר זוהר
המצרכים:
לבצק - 750 גר' סולת 1 כף מלח 1 כף סוכר לבן 600 מ"ל מי ברז פושרים 150 מ"ל שמן קנולה 1/4 1 כוסות קמח מצה 1 כף פפריקה מתוקה
למלית - 500 גר' בשר טחון צוואר או צלעות 1 בצל לבן גדול, קצוץ לקוביות קטנות 2 כפות שמן לטיגון 1/2 כפית בהרט לקובה 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 כפית מלח דק 1/2 כפית קינמון טחון 1/4 צרור פטרוזיליה, קצוצה
למרק - 6 כפות שמן קנולה 500 גר' דלעת, חתוכה לקוביות בינוניות 350 גר' גזר, פרוס לטבעות 250 גר' בצל לבן, חתוך לקוביות גסות 8 כוסות (2 ליטר) מים או ציר 2 כפות גדושות רסק עגבניות 1 כפית מלח לימון 3 כפות סוכר חום 3/4 כפית שטוחה פלפל שחור 2 כפות מלח ים אטלנטי 1/4 כפית בהרט
9 צפייה בגלריה
דלעת - נופר זוהר
דלעת - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - שמים את כל המרכיבים בקערה, ולשים עד קבלת מרקם אחיד ודביק במקצת. מניחים בצד למשך כחצי שעה למנוחה, מכסים בניילון נצמד.
  2. מכינים את המלית - מטגנים בצל עד להזהבה, מוסיפים בשר ומבשלים למשך 10 דקות, תוך פירוק הבשר באמצעות כף עץ. מסננים את הנוזלים ומתבלים את הבשר בתבלינים ובפטרוזיליה קצוצה.
  3. ממלאים את הקובה - לוקחים כדור בצק, משטחים על כף היד בעזרת האצבעות בזהירות ומבלי לקרוע. שמים במרכז כף היד את הבצק, ויוצרים צורת קערה. שמים במרכז בערך כפית מלית בשר. בעזרת האצבעות מחזיקים את הבשר שעל הבצק, ומחדדים בשנית את צורת הקערה. מהדקים את הבצק וסוגרים, תוך כדי יצירת צורה של כדור עגול.
  4. לאחר שמסיימים להכין את כל הקובות מכניסים למקפיא בשביל שכל המסה תתייצב. פעולה זו מסייעת למניעת קרע בכדור.
  5. מכינים את מרק הדלעת - מניחים סיר רחב ועמוק שוליים על הגז, מוסיפים שמן קנולה ומטגנים עד הזהבה את הבצל. אחרי מספר דקות מכניסים את טבעות הגזר ומטגנים מעט עד להתקרמלות.
  6. מוסיפים את הדלעת, פפריקה, בהרט, פלפל שחור, מלח ים אטלנטי וסוכר חום. מוסיפים את המים או את ציר העוף, ומביאים לרתיחה. מבשלים כחצי שעה עם מכסה. מתקנים את הטעמים ומוסיפים את הקרובות.
  7. יוצרים את הקובה - בידיים רטובות לוקחים מעיסת הסולת כדור בגודל כדור פינג פונג, משטחים בכף היד, מניחים כפית מהמילוי באמצע וסוגרים, תוך כדי יצירת מעין כדור.
  8. מניחים את הכדורים אחד אחד בתוך הרוטב ומבשלים בין 20-15 דקות. מנענעים מדי פעם את הסיר כדי שהקובות לא ידבקו.

משמשיה - תבשיל בקר במשמשים ודלעת

עז תלם
המצרכים (ל-6 מנות): 3 כפות שמן זית 1 ק"ג בשר לתבשיל (זרוע, כתף, צוואר, צלעות), חתוך לקוביות בגודל בינוני 2 בצלים, קלופים וחתוכים גס 3-2 כפות רסק עגבניות חופן נדיב משמשים מיובשים (עדיף משמשים אורגניים או משמשים אוזבקיים) 750 גר' דלעת קלופה וחתוכה לקוביות גדולות מיץ מ-1/2 לימון 1 כף סוכר חום מלח, פלפל שחור 2 כפות פלפל אנגלי מים
9 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. בסיר בינוני מחממים את שמן הזית. מוסיפים חצי מקוביות הבשר ומטגנים עד להזהבה במשך 3-2 דקות מכל צד.
  2. מוציאים את הבשר לצלחת וצורבים באותו אופן את שאר החתיכות. מעבירים לצלחת.
  3. מוסיפים לסיר את הבצל ומטגנים מעל להבה גבוהה במשך 6-5 דקות, עד שמתחיל להזהיב. מוסיפים את רסק העגבניות ובוחשים היטב.
  4. מוסיפים את הדלעת, המשמשים, מיץ הלימון והסוכר. מביאים לרתיחה, ומוסיפים את הבשר הצרוב והפלפל האנגלי. יוצקים מים עד גובה המרכיבים ומתבלים במלח ופלפל שחור.
  5. מבשלים מעל להבה נמוכה במשך שעתיים או עד שהבשר נימוח. טועמים ומתקנים תיבול עם מלח וסוכר. מגישים לצד אורז.