חג החנוכה רווי בשמן ובקלוריות, אבל אם חשקתם בגרסה עם פחות שמן אבל לא פחות טעימה, הכנו לכם ארבעה מתכונים ללביבות הכי בריאות שיש - לביבות אפויות: לביבות עדשים מונבטות וסלק, לביבות ירקות שורש אפויות, לביבות קינואה עם תרד ועדשים כתומות ולביבות עלי מגולד שאפשר גם לטגן וגם לאפות.

לביבות עדשים מונבטות וסלק

מהמטבח הטבעוני של אורלי
המצרכים (לכ-20 לביבות): 1 כוס עדשים ירוקות 1 סלק טרי 1 בצל 1 שן שום 1/2 צרור פטרוזיליה מלח, פלפל כמון 2 כפות טחינה גולמית
4 צפייה בגלריה
לביבות עדשים
לביבות עדשים
(צילום: אורלי לנדאו)
אופן ההכנה:
  1. משרים עדשים ירוקות בקערה עם הרבה מים למשך שמונה שעות לפחות. אם יש זמן עדיף להנביט את העדשים (להנבטה: אחרי השריה של שמונה שעות מסננים את מי ההשריה ומניחים את העדשים במסננת, בתוך קערה אטומה לאור, ומכסים. מדי כמה שעות מרטיבים מעט את העדשים. אחרי שמונה שעות נוספות העדשים ינבטו).
  2. מחממים תנור לחום של 180 מעלות. מסננים את העדשים ממי ההשריה.
  3. מקלפים את הסלק הטרי וחותכים לחתיכות. מכניסים למעבד מזון וטוחנים. מוסיפים את העדשים, הבצל, הפטרוזיליה, השום, הטחינה והתבלינים. טוחנים עד לקבלת עיסה רכה ורטובה. אם התערובת עדיין פירורית, ממשיכים לטחון עד שהתערובת מתייצבת. אפשר לטעום ולתקן תיבול. הטעם צריך להיות חזק כיוון שבזמן האפיה הוא מתמתן.
  4. מכניסים למקרר להתייצבות לכחצי שעה. לאחר מכן מניחים בתבנית אפיה נייר אפיה ומרססים מעט שמן זית.
  5. יוצרים מהתערובת לביבות בגודל של כדור פינפונג (כ-40 גר' לקציצה): יוצרים עיגול ולאחר מכן פוחסים אותו מעט ליצירת הלביבה. התערובת נוזלית ואין צורך לסחוט את הנוזלים.
  6. מרססים מעט שמן זית על הלביבות ואופים בתנור כ-10-15 דקות, עד שהלביבות משחימות מעט ויציבות.
  7. מוציאים מהתנור ומניחים ללביבות להצטנן ולהתייצב.

לביבות ירקות שורש אפויות

מהמטבח של פיליפ
המצרכים: 1 קולרבי בינוני 1/2 שורש סלרי 1 סלק בינוני 2 גזרים 1 בטטה בינונית 1 קישוא 3 ביצים 3 כפות שמן זית 3 כפות קמח עדשים (אפשר גם קמח רגיל) חופן עשבי תיבול שאוהבים (פטרוזיליה, בזיליקום, כוסברה, תימין), קצוצים דק דק מלח, פלפל גרוס לפי הטעם פפריקה מתוקה גרוסה ¼ כפית פלפל אנגלי טחון
4 צפייה בגלריה
לביבות ירקות שורש
לביבות ירקות שורש
(צילום: יגאל חכמון)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את כל הירקות למעבד מזון וטוחנים באמצעות דיסקית דקה (לצורת ג'וליינים קצרים) לתוך קערה גדולה.
  2. מוסיפים ביצים, שמן זית, קמח עדשים, עשבי תיבול קצוצים דק, מלח, פלפל, פפריקה מתוקה גרוסה, כורכום ופלפל אנגלי טחון. מערבבים היטב עד לקבלת תערובת סמיכה מאוד.
  3. משמנים עם מעט שמן קנולה את נייר האפיה על מגש גדול של התנור. מניחים עם היד את הלביבות באופן לא אחיד (כמו הר קטן) על נייר האפיה.
  4. מעמידים כל לביבה בשורה (אפשר ליצור שורות של 4 לביבות), סה"כ 12 לביבות או קצת יותר. אם לא מספיקה תבנית אחת, מוסיפים תבנית ונייר אפיה וחוזרים על אותם השלבים כמו בראשונה. הלביבות צריכות להיות מונחות במרחק של כ-1-1.5 ס"מ האחת מהשניה.
  5. כאשר כל הלביבות מסודרות יפה על התבנית, מטפטפים כמה טיפות של שמן זית על כל לביבה, ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות. אופים במשך 35-45 דקות.
  6. כ-10 דקות לפני ההוצאה מהתנור, אפשר לטפטף שוב כמה טיפות של שמן זית על הלביבות ולהעביר את התנור למצב טורבו כדי שהלביבות ישחימו יפה.
  7. בודקים אם הלביבות אפויות מספיק (לוחצים עליהן בקלות). במידה ולא, ניתן לאפות לעוד 5-10 דקות.
  8. בסיום האפיה מוציאים את התבנית לקירור. כשהלביבות מעט התקררו ניתן להפריד ביניהן באמצעות סכין או חותך פיצה. מסדרים את הלביבות על מגש ומגישים עם יוגורט עיזים או כבשים, לבנה או טחינה.

לביבות קינואה עם תרד ועדשים כתומות

מהמטבח של ריקי
המצרכים (לכ-12 לביבות): 1/2 כוס קינואה (לפני בישול) 1 חבילה עלי תרד טרי 1/2 כוס עדשים כתומות (לפני בישול) 1 בצל בנוני 1 בטטה בינונית 1 תפוח אדמה קטן 1/4 כוס פירורי לחם או פרורי לחם ללא גלוטן 2 כפות סילאן מלח ופלפל 3 כפות שמן זית
4 צפייה בגלריה
לביבות קינואה
לביבות קינואה
(צילום: ריקי יצחק)
אופן ההכנה:
  1. לבישול הקינואה והעדשים - מבשלים את הקינואה בסיר עם 1 ו-1/2 כוסות מים, מביאים לרתיחה ומכבים את האש.
  2. מוסיפים את העדשים, מערבבים וסוגרים את הסיר. מקררים על מנת שנוכל לעבוד עם הידיים.
  3. קוצצים את הבצל ומטגנים בשמן זית כמה דקות. מוסיפים את עלי התרד ומאדים יחד עם הבצל על אש בינונית.
  4. מקלפים את הבטטה ותפוח האדמה ומגרדים בפומפייה או מעבד מזון.
  5. מוסיפים לקערה גדולה את הקינואה והעדשים, התרד עם הבצל, בטטה ותפוח אדמה מגוררים, פירורי לחם, סילאן, מלח ופלפל. מערבבים היטב, יוצרים כדורים ומניחים על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ומשומנת.
  6. אופים כעשרים דקות בטמפרטורה של 180 מעלות, הופכים בעדינות את הלביבות ואופים כחמש דקות נוספות.
  7. ממתינים שהלביבות יתקררו מעט לפני שמוציאים מהתבנית. הלביבות נשמרות במקרר כשלושה-ארבעה ימים. ניתן להקפיא את הלביבות.

לביבות עלי מנגולד אפויות

הקרנבל של מורי
המצרכים (לכ-8 לביבות גדולות): 1 חב' עלי סלק (מנגולד) 1 קישוא גדול 1 בצל 4 שיני שום 2 כפות קמח חומוס 2 כפות קמח טפיוקה 2 ביצים מלח, פלפל שמן לטיגון (לא חובה, אפשר גם לאפות בתנור)
4 צפייה בגלריה
לביבות מנגולד
לביבות מנגולד
(צילום: אלי צורן)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים היטב את עלי הסלק, קוצצים דק ואז חולטים במי מלח. מסננים וסוחטים היטב.
  2. מגררים קישוא ומערבבים עם העלים.
  3. מוסיפים לתערובת ביצים, קמח ותבלינים ומערבבים היטב.לוקחים כדורים קטנים ומשטחים אותם לעובי של 1.5 ס"מ.
  4. מחממים מחבת עם שמן ומטגנים את הלביבות משני הצדדים עד להזהבה. אפשר גם לאפות את הלביבות בתנור בכדי להפחית בשומן - כחצי שעה בטמפרטורה של 180-200 מעלות.
המתכונים באדיבות אתר הבשלנים yummi