תבשיל כבש ובמיה

אבי לוי
המצרכים (ל-4 מנות): 4 חתיכות צוואר כבש או טלה (כ-200-300 גר' כל אחת) 6 עגבניות אדומות בשלות ויפות, קלופות וחתוכות לקוביות 6 שיני שום, חצויות 2 שיני שום, פרוסות לפרוסות דקות 1/4 כוס שמן זית 400 גר' במיה טרייה (רצוי במיה "כפתורים", שהיא במיה צעירה יותר) שמן קנולה לטיגון הבמיה מלח לפי הטעם 2 כפיות פלפל גרוס 2 כפיות סוכר חום 1 כפית זרעי כמון 1 כפית זרעי קימל 2 כוסות ציר בקר, או ציר ירקות או מים חמים
5 צפייה בגלריה
אבי לוי תבשיל במיה
אבי לוי תבשיל במיה
(צילום: דניאל אליאור)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר רחב ולא גבוה (זה הסיר שבו גם תבשלו את המנה, אז בחרו בסיר מתאים). מניחים את חתיכות הצוואר בסיר לאטימה וסגירה של הבשר משני הצדדים. הלהבה צריכה להיות בשלב הזה בינונית, לא גבוהה או נמוכה. מטגנים כל צד לא יותר מ-2 דקות. לפני שהופכים את הבשר לצד השני מפזרים מעט סוכר חום למעלה, ורק אז הופכים על מנת שהסוכר יתקרמל אל תוך צוואר הכבש. מוציאים את הצוואר לקערה ומתחילים להכין את הרוטב.
  2. באותו הסיר, ועם אותו השמן, מתחילים לטגן את שיני השום החצויות והפרוסות עד להזהבה מושלמת. מוסיפים את זרעי הקימל והכמון, ומניחים להם להתפצפץ בתוך השמן.
  3. זורקים פנימה את קוביות העגבנייה, ומבשלים על להבה נמוכה במכסה סגור למשך 15 דקות. כל 3-4 דקות מערבבים את העגבניות והשום, על מנת ליצור רוטב סמיך וחלק.
  4. מתבלים במלח ופלפל, ומוסיפים את ציר הבקר או המים החמים. מערבבים היטב. טועמים ומשפרים את הטעמים, אם צריך.
  5. מטגנים את הבמיה בשמן חצי עמוק במחבת נפרדת במשך 3-4 דקות בשמן חם, אך לא רותח. מעבירים את הבמיה לקערה נפרדת ומניחים אותה על משטח העבודה בצד.
  6. מסדרים את חתיכות הכבש בתוך הסיר, ומבשלים על להבה נמוכה מאוד במשך שעה וחצי.
  7. אחרי שעה וחצי של בישול מכניסים פנימה את הבמיה המטוגנת, וממשיכים לבשל במשך 45 דקות נוספות עד לקבלת בשר שנמס אל תוך עצמו.
  8. אפשר להגיש את המנה עם תוספת אורז לבן, או לחוות את החוויה שלי, ולנגב את כל הטוב הזה עם חלה של שבת.

תבשיל עוף עם זיתים

נופר זוהר
המצרכים: 8 שוקי עוף 1/2 ק״ג זיתים שבורים ומגולענים (קונים בשוק בדוכן של הזיתים, מבקשים זיתים לבישול) 1 כף משחת רסק 1 כפית פפריקה 1/2 כפית כורכום לתיבול 2 עגבניות, קלופות וקצוצות 5 שיני שום, חתוכות לרבעים 6 כפות שמן חמניות 1 פרוסה של לימון כבוש (כאן בטור חמוצים) 1/4 צרור פטרוזיליה, קצוצה 2 פלפל שושקה חריף יבש גזור עם מספריים (או מתוק למי שלא אוהב) 1/2 כפית כורכום למי חליטת הזיתים 2 כוסות ציר עוף (או מים)
אופן ההכנה:
  1. חולטים במים רותחים את הזיתים המגולענים עם כורכום למשך חמש דקות, מסננים ושוטפים היטב להוצאת המרירות.
  2. אם מסקתם בעצמכם את הזיתים יש לחלוט אותם במים רותחים לפחות שלוש פעמים.
  3. שמים בסיר רחב שמן ומטגנים את השום על להבה נמוכה עם הפלפל שושקה, מוסיפים את העגבניות הקצוצות, ומקרמלים.
  4. מוסיפים את הרסק ומטגנים היטב. מוסיפים את השוקיים, ומערבבים בתוך הסיר עד שהם עטופים במשחה האדומה.
  5. מוסיפים שתי כוסות ציר עוף ומנמיכים את הלהבה. מבשלים כשעה ורבע או עד שהעוף מתפרק מהעצם ורך.
  6. פותחים את מכסה הסיר ומוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה והלימון הכבוש. מערבבים היטב ומגישים.

קדירת עוף בירקות שורש

המצרכים (ל-4 מנות): 2 כפות שמן זית 400 גר' בצלצלי שאלוט, חתוכים לרבעים 5 גזרים, קצוצים לקוביות 1 ק"ג ירכי עוף ללא עצמות ועור (אפשר גם חזה) 3 שיני שום, קצוצות גס 2 עלי דפנה 1 מקל קינמון חופן שעועית, מבושלת רוטב טריאקי רימון או שזיף רימון 500 גר' ציר עוף או מים רותחים צרור פטרוזיליה צרור כוסברה להגשה - אורז לבן
5 צפייה בגלריה
תבשיל קדירה
תבשיל קדירה
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את שמן הזית בסיר גדול על להבה בינונית. מוסיפים את בצלצלי השאלוט ומטגנים במשך 8-10 דקות, תוך כדי ערבוב מדי פעם.
  2. כשהבצלים מתרככים וקצת מקורמלים, מוסיפים את הגזרים ומבשלים במשך 5 דקות נוספות.
  3. מוסיפים את העוף, השעועית, השום, עלי הדפנה, קינמון, רוטב רימון ואת הציר (או מים).
  4. מביאים לרתיחה ומנמיכים את הלהבה על מנת לצמצם את הנוזלים.
  5. מבשלים במשך 45-50 דקות עד שהעוף מבושל ורך.
  6. מתבלים במעט מלח פלפל, מוסיפים כוסברה ופטרוזיליה ומגישים לצד אורז לבן.

תבשיל עדשים וירקות טבעוני

המצרכים (ל-4 מנות): 2 כפות שמן זית 1 בצל בינוני קצוץ דק 1 כוס עדשים ירוקות או שחורות 1 כפית מלח 3 סלקים חתוכים לחצי 1 כוס דלעת ערמונים או דלעת אחרת חתוכה לקוביות 3 גזרים קלופים ומגורדים 1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה 1/2 בקבוק רוטב צ'ילי שום מתוק
5 צפייה בגלריה
תבשיל קדירה
תבשיל קדירה
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר בינוני על להבה בינונית-גבוהה. מוסיפים בצל ומטגנים עד שהוא נהיה שקוף.
  2. מוסיפים את העדשים, מלח פלפל ו-1/2 3 כוסות מים. מביאים לרתיחה ומנמיכים את הלהבה לבינונית-נמוכה.
  3. מוסיפים את הסלקים והדלעת ואת הרוטב צ'ילי-שום. מצמצמים לאט ותוך כדי ערבוב במשך 20 דקות.
  4. מוסיפים את הגזרים ומבשלים למשך עשר דקות נוספות, או עד שרוב הנוזל נספג.
  5. מסירים מהלהבה ומערבבים לתוך התבשיל את הפטרוזיליה. מגישים מיד, לצד לחם.

קדירת אסאדו

שאול בן אדרת
האסאדו נמצא בקצה צלעות בקר, הוא חלק קשה שדורש בישול ארוך של לפחות שעתיים. המתכון הבא, שמקורו במטבח האסייתי, כולל הרבה שום, רוטב טריאקי מתקתק ושזיפים מיובשים, והתוצאה? בשר שזוף בצבע סגול עמוק עד שחור, שמשתלב נהדר לצד כוס יין אדום.
המצרכים (ל-4 מנות): 2 ק"ג אסאדו (הקצה של הצלעות חתוך לאורכו ל-4*4 ס"מ) 1/2 ליטר רוטב טריאקי מוכן 20 שזיפים מיובשים מגולענים 20 שיני שום שלמות, קלופות 2 גבעולי למון גראס, חתוכים לרצועות 4 כפות סילאן 1 פלפלון צ'ילי אדום 4 גזרים קלופים, פרוסים לטבעות של 2 ס"מ 1 קובייה קטנה של ג'ינג'ר טרי, חתוך לפרוסות 1 ליטר מים
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את כל המרכיבים לסיר, מכסים במים ומביאים לרתיחה.
  2. לאחר הרתיחה, מנמיכים את האש ומבשלים במשך שעתיים.

קדירת בשר בקר בבירה

המצרכים (ל-4 מנות): 2 כפות שמן זית 1 ק"ג בשר בקר, חתוך לקוביות עבות מלח ופלפל לתיבול 1/2 כוס קמח לבן רגיל לציפוי 6 שיני שום, קצוצות גס 2 בצלים בינוניים, חתוכים לעיגולים רוטב דבש בלסמי בצל 3/4 כוס ציר בקר או מים רותחים 2 כוסות בירה 3 עלי טימין 1 עלה דפנה להגשה - לחם
5 צפייה בגלריה
תבשיל קדירה
תבשיל קדירה
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מתבלים את הבשר במלח ופלפל בקערה. מוסיפים קמח ומצפים את הבשר בקמח.
  2. מחממים את שמן הזית בסיר גדול על להבה בינונית-גבוהה.
  3. מוסיפים את הבשר וצולים עד להשחמה, במשך 8 דקות בערך.
  4. מוציאים ומעבירים לקערה נפרדת.
  5. מוסיפים את השום והבצלים ומערבבים עד לקרמול, בערך 20 דקות
  6. מוסיפים חצי מכמות הבירה ומבשלים תוך ערבוב וגירוד הסיר, עד לצמצום, במשך כארבע דקות.
  7. מחזירים את הבשר לסיר ומוסיפים את יתר הבירה, ציר או מים רותחים, רוטב דבש בלסמי בצל ואת עלי הטימין והדפנה עם מעט מלח פלפל.
  8. מבשלים על להבה בינונית-נמוכה עד שהבשר רך, בערך למשך שעתיים-שלוש. מגישים עם לחם.

אוסובוקו בקר

ארי ירזין
אחת ממנות הדגל של המטבח הצפון איטלקי, שם נהוג להגיש את המנה הזו בתוספת פולנטה או ריזוטו מילנז. המתכונים לתבשילי הבשר יכולים להתאים לכל נתח בשר המתאים לבישול ארוך ועל פי טעמכם האישי.
המצרכים (ל-4 מנות): 8 פרוסות אוסובוקו עגל, כל פרוסה בעובי 3 ס"מ (יש לבקש מהקצב שבאוסובוקו יהיה מח עצם) 1 כוס קמח לבן 1 כוס שמן לטיגון 8 כפות שמן זית 1/2 1 כפיות מלח 3/4 כפית פלפל שחור גרוס 2 בצלים לבנים בינוניים, חתוכים לקוביות בינוניות 8 שיני שום, מעוכות 2 גבעולי כרישה (החלק הלבן בלבד), פרוסים לטבעות בעובי 5 ס"מ 4 גזרים בינוניים, קלופים וחתוכים לקוביות בינוניות 4 גבעולי סלרי אמריקאי ללא העלים, פרוסים לפרוסות בעובי 1/2 ס"מ 1/4 כפית צ'ילי פפרונצ'יני 2 כפיות פפריקה מתוקה 6 עלי דפנה 4 גבעולי טימין טרי או 1/2 כפית טימין יבש 1 ליטר רוטב עגבניות בסיסי 1/2 ליטר יין אדום
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרוטב - בסיר ברזל גדול (שיכיל את כל כמות הבשר וגם יתאים להכנסה לתנור) שמים 8 כפות שמן זית, את הירקות (סלרי, גזר, בצל, שום, כרישה, עלי דפנה, תימין) ומחממים על אש בינונית במשך 10 דקות תוך כדי ערבוב, עד שהתערובת משחימה קלות.
  2. מוסיפים לתערובת כפית מלח שולחן, 1/2 כפית פלפל שחור גרוס, 1/4 כפית צ'ילי פפרונצ'יני ו-2 כפיות פפריקה מתוקה ומערבבים היטב במשך 2 דקות. יוצקים לסיר את היין האדום ומביאים לרתיחה. מבשלים ברתיחה במשך 2 דקות.
  3. מוסיפים לסיר את רוטב העגבניות, ומביאים לרתיחה עדינה. ממשיכים לבשל עד שמסיימים את טיגון הבשר.
  4. מכינים את הבשר - ממליחים ומפלפלים קלות את הבשר מכל צדדיו וכן מקמחים קלות משני צדדיו. מטגנים את הבשר עד לקבלת גוון זהוב- חום מכל צדדיו, 4-3 דקות לכל צד.
  5. הרכבת מנה - מעבירים את הבשר המטוגן לתוך הסיר עם רוטב העגבניות. מרתיחים את התבשיל על אש בינונית עד לרתיחה עדינה, וממשיכים לבשל במשך 5 דקות. מכסים את הסיר, ומעבירים לתנור שחומם מראש לטמפ' של 150 מעלות ומבשלים במשך 5-4 שעות.
  6. לאחר כשעתיים, יש לבדוק את כמות הנוזלים בסיר. במידה שכמות הנוזלים ירדה באופן ניכר, ניתן להוסיף כוס מים רותחים ולערבב קלות. ממשיכים בבישול במשך שעתיים-שלוש נוספות. כשהבשר נימוח, התבשיל מוכן.
טיפים:
  • הכנה מראש: מומלץ להכין תבשיל זה יום או יומיים מראש, שכן הטעם מתגבש ומעצים.
  • רק בשר טרי: אנחנו משתמשים בתבשילים אך ורק בבשר טרי, מאחר ובשר קפוא מפריש נוזלים בזמן הבישול.
  • יין משובח: היין המשמש לבישול חייב להיות יין שהייתם שמחים לשתות אותו. אין להשתמש ביין מאיכות נמוכה, שכן זה פוגע גם באיכות התבשיל.
  • בזהירות עם המלח: חובה לטעום את התבשיל לאחר הרתיחה ולפני ההכנסה לתנור לשם תיקון התיבול במלח ופלפל. תיקון תיבול בשלב מאוחר יותר, לא יאפשר את ספיגת התבלינים בבשר ויהיה חסר טעם. וגם - לא לשכוח שכמות הנוזלים בבישול מצטמצמת, ולכן יש להיזהר מהמלחת יתר. אין גרוע מתבשיל חסר מלח או מתבשיל מלוח מדי.

טבית - קדירת עוף במילוי אורז וחלקי פנים של עוף

אייל מרון
אם רוצים ללכת עד הסוף, מטגנים פרוסות חצילים ביום שישי ומגישים אותן למחרת יחד עם הביצים החומות שהתבשלו בטבית, פיתות טריות, עמבה, טחינה וסלט - ואוכלים סביח נהדר לבוקר שבת.
המצרכים (ל-8-6 מנות): 1 עוף טרי שלם, במשקל 2 ק"ג חלקי הפנים של העוף 3 כוסות אורז פרסי 4 כפות שמן חמניות או תירס 3 בצלים בינוניים קצוצים 2 עגבניות גדולות, קצוצות או מגוררות גס מלח - לפי הטעם 1 כף בהרט (תערובת תבלינים עיראקית) 8 ביצים טריות
אופן ההכנה:
  1. מניחים את האורז במסננת, ושוטפים תחת מים זורמים כשתי דקות. מניחים את המסננת מעל קערה, לייבוש האורז. שוטפים היטב, ואח"כ מייבשים את העוף ואת חלקי הפנים. קוצצים את חלקי הפנים לחתיכות קטנות.
  2. מחממים 1 כף שמן בסיר קטן, מוסיפים 1 בצל קצוץ ומטגנים עד שהבצל הופך שקוף. מוסיפים את חלקי הפנים לטיגון של דקה. מכבים את האש, מעבירים לקערה ומניחים בצד.
  3. מחממים 3 כפות שמן בסיר גדול, ומטגנים את שני הבצלים הנותרים עד לשקיפות. מוסיפים לסיר את האורז וכפית וחצי מלח, ומערבבים היטב עד שהאורז מתחמם והופך מעט שקוף. מוסיפים את העגבניות ואת הבהרט, מערבבים ומורידים מהאש.
  4. מוסיפים 1 כוס מהאורז לקערה עם חלקי הפנים, ומערבבים. ממלאים את העוף בתערובת שהתקבלה, ודוחסים היטב. מניחים את העוף בצד.
  5. מרתיחים 1 ליטר מים, ומוסיפים את המים הרותחים לסיר האורז. המים צריכים לכסות את האורז. מביאים את סיר האורז לרתיחה על אש גבוהה, ומבשלים עד שרוב המים מתאדים והאורז הופך דביק.
  6. משמנים קלות סיר גדול, ומפזרים 1/3 מכמות האורז בתחתית. מניחים את העוף הממולא על האורז, ומפזרים מסביבו ועליו את האורז שנותר. מסדרים את הביצים על האורז כך שהן יהיו שקועות מעט בתוכו. מכסים את הסיר, ומבשלים 1/2 שעה על אש בינונית. במקביל, מחממים תנור לחום של 100 מעלות.
  7. גוזרים עיגול של נייר אפייה בקוטר הסיר, מניחים את העיגול בעדינות על האורז ואוטמים היטב את הסיר. חשוב לדאוג שהסיר יהיה אטום ככל האפשר כדי למנוע התייבשות. מעבירים לתנור או לפלטת שבת, ומבשלים כ-10 שעות.

קדירת טלה ועגל

רועי תבור
המצרכים (ל-8 סועדים): 1 ק"ג אוסובוקו עגל, פרוס 1 ק"ג אוסובוקו טלה, פרוס או נתח שלם 2 גזרים 2 תפוח אדמה 2 כרישות 1 ראש שום שלם 2 בצל 1 בקבוק יין אדום מעט פלפל אנגלי 3 עלי דפנה 1/2 ליטר ציר עגל 2 כפות סילאן 2 כפות חרדל גרגירים יבש מעט שמן זית
5 צפייה בגלריה
תבשיל קדירה
תבשיל קדירה
(צילום: רון שלף)
אופן ההכנה:
  1. סוגרים את כל נתחי הבשר מכל הצדדים במחבת עם שמן זית.
  2. מעבירים לסיר עם תחתית עבה (פויקה או סיר ברזל), את נתחי הבשר הצלויים, ועליהם מוסיפים את הירקות כשהם חתוכים לקוביות.
  3. בכלי נפרד, יוצקים את היין, הציר, הסילאן, הפלפל, עלי הדפנה והחרדל, ומערבבים.
  4. מוסיפים את הנוזלים לסיר, מכסים במים ומביאים לרתיחה.
  5. מנמיכים את הלהבה, ומבשלים כשלוש שעות.

קדירת עוף עם ירקות, אורז ועדשים

רותי קינן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 750 גר' נתחי עוף בלי עצם (פרגיות), חתוכים לחתיכות גדולות 3 כפות שמן זית 1 בצל גדול, קצוץ 2 שיני שום כתושות 3 קישואים כהים, פרוסים 3 גזרים, חתוכים למקלות או לקוביות 1/2 כרובית או ברוקלי, מפורקים לתפרחות 1 כוס אורז 1 כוס עדשים חומות מבושלות 2 כוסות מים רותחים מלח, פלפל 1 כף פטרוזיליה, קצוצה דק 1 כף שמיר קצוץ
אופן ההכנה:
  1. מחממים 2 כפות מהשמן בסיר גדול ורחב, ומטגנים בו את נתחי העוף עד שהם מזהיבים מכל הצדדים. מוציאים מהסיר.
  2. מוסיפים לסיר את השמן שנותר, ומטגנים את הבצל עד שהוא מתחיל להזהיב. מוסיפים את השום ומטגנים עוד דקה. מוסיפים את הירקות, וממשיכים לטגן תוך הקפצה עוד כ-3 דקות.
  3. מחזירים את נתחי העוף לסיר, מפזרים מעליהם את האורז והעדשים ויוצקים את המים. מתבלים במלח, פלפל ועשבי התיבול, ומביאים לרתיחה. מכסים את הסיר, מעבירים ללהבה נמוכה ומבשלים 20 דקות.
  4. מכבים את האש, ומשאירים את הסיר סגור במשך 10 דקות נוספות לפני שמגישים.