חומוס הוא המאכל הכי ישראלי שיש - הוא זול, טעים ומשביע, וגם מעורר אמוציות רבות - כל בשלן מוכן להישבע שהדרך שלו להכנת חומוס ביתי מושלם היא הנכונה - עם טחינה, בלי שמן, עם סודה לשתייה, בלי פפריקה ושלא נתחיל בכלל לדבר על איך ראוי לנגב - בדוך, בסיבוב או בכלל עם מזלג.
דבר אחד בטוח - אם אתם אוהבים לאכול חומוס ונמאס לכם מחומוס בקופסה, הכנת חומוס ביתי בעצמכם תיקח אתכם לשלב הבא במערכת היחסים שלכם עם הגרגר האהוב. החדשות הטובות הן שזה הרבה פחות מסובך ממה שחשבתם.
6 צפייה בגלריה
חומוס רדיו
חומוס רדיו
(צילום: Shutterstock)
ירון גוטמרק, מחבר הספר "רוכבים בשביל החומוס", סיפר בתכנית "פה גדול" ב-ynet radio על ההבדלים בין חומוס קנוי לחומוס של חומוסיה, נתן המלצות לחומוסיות מפתיעות ברחבי הארץ ויש גם מתכון למסבחה עדשים אדומות שתוכלו להכין בשבע דקות בלבד. האזינו לראיון שבתחילת הכתבה. ויש גם מתכון לחומוס.

מתכון לחומוס ביתי מושלם

יניב כספי
המצרכים: 1/2 ק"ג גרגירי חומוס יבשים (מזן בולגרי או הדס) 1/2 1 כפית סודה לשתייה 4-5 כוסות מים להשרייה ולבישול 1/2 כוס טחינה גולמית טרייה ואיכותית מעט מלח 1 לימון סחוט
6 צפייה בגלריה
תמונת מנת חומוס
תמונת מנת חומוס
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. בוררים ומשרים את גרגירי החומוס במשך לילה שלם. לאחר מכן שוטפים היטב.
  2. מסננים את המים. שמים את הגרגירים המושרים בסיר, מכסים במים קרים ומוסיפים סודה לשתייה ומרתיחים. מתחילים תהליך של בישול של 4-3 שעות על להבה קטנה עד שגרגירי החומוס רכים מאוד (כשלוחצים עם האצבע הגרגיר נמרח). מדי פעם החומוס מוציא קצף שיש לקפות החוצה. מדי פעם גם חשוב להוסיף עוד מים לכיסוי הגרגירים.
  3. לאחר הבישול מעבירים את הגרגירים המבושלים לקערה לצינון.
  4. לאחר לילה במקרר מסננים את הגרגרים מהמים, ושומרים את הנוזלים בצד.
  5. מכניסים את הגרגירים למעבד מזון ומוסיפים 400 מ"ל ממי הבישול. טוחנים היטב עד שהמסה חלקה.
  6. מוסיפים כחצי כוס של טחינה גולמית איכותית.
  7. מתבלים במלח ומיץ לימון טרי, לפיה טעם (אפשר להוסיף גם כמון אם אוהבים).

חומוס מסבחה

טום אביב
המצרכים: 1/2 1 כוס גרגירי חומוס מבושלים
לטחינה - 1/4 כוס טחינה גולמית 5-7 כפות מים מלח 1 לימון סחוט למיץ 3 כפות יוגורט
לרוטב - 3 שיני שום, קלופות 1/2 פלפל ירוק חריף 1/2 לימון סחוט למיץ מעט מלח גס מעט סומאק מעט פפריקה מתוקה מעט פפריקה חריפה
להגשה - מעט שמן זית חופן פטרוזיליה, קצוצה מעט סומאק 1 כפית לימון כבוש, קצוץ 1 כפית סחוג
6 צפייה בגלריה
מסבחה
מסבחה
(צילום: ירון שרון)
אופן ההכנה:
  1. גרגירי החומוס - בשביל לחסוך זמן השתמשתי בגרגירי חומוס מוכנים שמצאתי בסופרמרקט במקרר הקפואים. אם אתם רוצים לבשל את החומוס אז אתם צריכים להשרות את הגרגירים היבשים במשך 12 שעות בקערה עם מים, ולאחר מכן לבשל במים כשעתיים (באמצע הבישול צריך לקפות את הקצף הלבן).
  2. שמים את גרגירי החומוס המבושלים בסיר עם מים ומביאים לרתיחה.
  3. מכינים את הטחינה - שמים טחינה בקערה, מוסיפים מים, לימון ומלח, ומערבבים היטב. המרקם של הטחינה צריך להיות סמיך. מוסיפים את היוגורט, ומערבבים.
  4. מכינים את הרוטב - שמים את כל המצרכים במכתש ודופקים עם העלי עד לקבלת מרקם משחתי.
  5. מרכיבים את המנה - שמים את הטחינה במכתש, מוסיפים מעט פפריקה מתוקה ומלח דק. מסננים את גרגירי החומוס ומעבירים גם אותם למכתש. מועכים את הכל בעזרת העלי. מוסיפים את הרוטב, וממשיכים למעוך ולערבב עד שמתקבל מרקם גס של חומוס.
  6. מעבירים לצלחת הגשה, מפזרים למעלה קצת פפריקה מתוקה, שמים באמצע לימון כבוש, מתבלים בקצת סומאק.
  7. מזלפים שמן זית, מפזרים מעט פטרוזיליה, ומגישים.

המתכון המושלם לחומוס

שגב משה
המצרכים: 350 גר' גרגרי חומוס, מושרים 24 שעות מראש בקערה עם מים 2 כפיות כמון מזרחי 2 שיני שום 1/2 כוס טחינה גולמית מלח, פלפל לבן
להגשה - שמן זית מיץ מ-2 לימונים 1 צנון גדול, פרוס דק כמון - לפי הטעם 1 פלפל ירוק חריף, פרוס דק חופן כוסברה, קצוצה פפריקה אדומה - לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את החומוס במשך שעה במים רותחים עם כפית כמון ושן שום, עד לריכוך. מרחיקים את קליפות החומוס שצפות בסיר בעזרת כף מחוררת.
  2. מסננים את הגרגרים וטוחנים בבלנדר בעודם חמים. מוסיפים בהדרגה את הטחינה ומעט ממי הבישול. מוסיפים שום וכמון ומעבדים למרקם סמיך וחלק. מתבלים במלח ובפלפל לבן.
  3. מגישים עם שמן זית, מיץ לימון, פרוסות צנון ובצל, כמון, פלפל חריף וכוסברה לצד סלט ירקות טרי.

המתכון המושלם לחומוס

נופר זוהר
המצרכים: 1 ק״ג גרגירי חומוס הדס 1 כפית גדושה סודה לשתייה (לסיר הבישול) 6 שיני שום שלמות (לסיר הבישול) טחינה גולמית - על כל שתי כוסות גרגרים ששמים במעבד מזון מוסיפים 3/4 כוס טחינה מי בישול - על כל שתי כוסות גרגירי חומוס מסונן מוסיפים חצי כוס מי בישול מיץ לימון טרי - כל כמות של שתי כוסות גרגרים דורשת מיץ מחצי לימון מלח דק - כל כמות של שתי כוסות במעבד מזון תוסיפו 3/4 כפית מלח
6 צפייה בגלריה
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. משרים את גרגירי החומוס בקערה ענקית למשך 12 שעות עם מים פושרים.
  2. שמים בסיר עמוק עד 3/4 גובה מים, חשוב שיהיה מספיק מקום לגרגירים להתבשל ושלא יהיה צפוף.
  3. מוסיפים לסיר את השום, הסודה לשתייה ומביאים לרתיחה. מסירים את הקצף שצף למעלה, מנמיכים את הלהבה, ומבשלים עד שהגרגירים רכים. מסירים שוב את כל הקצף העודף. מסננים את הנוזלים ושומרים בצד.
  4. מצננים מעט את הגרגירים ומעבירים למעבד מזון.
  5. מתחילים בשתי כוסות של גרגרים מסוננים וחצי כוס של מי בישול - טוחנים היטב עד לקבלת מרקם חלק, ומוסיפים 3/4 כפית מלח, קורט כמון, ומיץ מחצי לימון. מוסיפים גם 3/4 כוס טחינה שאתם אוהבים, וטוחנים במשך מספר דקות עד לקבלת מרקם חלק לחלוטין.
  6. חוזרים על הפעולה על פי הכמויות של המסה הקבועה עד שמסיימים את כל המסה. שומרים 1 כוס גרגירים בצד לעיטור מלמעלה.
  7. מסדרים את החומוס בצלחת שטוחה עם כף את ממרח החומוס, מפזרים את הגרגירים ששמנו בצד, קוצצים מעט פטרוזיליה, שמן זית וכל מה שאוהבים. מגישים עם בצל ופלפל חריף.

חומוס עם צנוברים

רותי קינן
המצרכים (לכ-1.5 ק"ג): 500 גר' גרגרי חומוס (או 1 ק"ג בערך חומוס מבושל) מלח כ-1 כוס טחינה גולמית מיץ מ-1 לימון 4 שיני שום כתושות 1 כוס מים מינרליים
להגשה - שמן זית פטרוזיליה קצוצה פפריקה (מתוקה או חריפה) צנוברים קלויים גרגרי חומוס מבושלים שלמים רוטב טחינה סחוג זעתר
אופן ההכנה:
  1. שורים את גרגרי החומוס במים קרים למשך הלילה.
  2. מסננים את הגרגרים מהמים, מניחים בסיר ומכסים במים קרים עם מעט מאוד מלח. מביאים לרתיחה, מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר ומבשלים כשעתיים או עד שהגרגרים רכים מאוד. מקפידים שהגרגרים יהיו מכוסים במים כל משך הבישול ומוסיפים מים רותחים לפי הצורך. אם משתמשים בגרגרים קפואים, מבשלים לפי ההוראות על האריזה.
  3. מעבירים את הגרגרים לקערת מעבד מזון או בלנדר (בשלב זה אפשר להפריש חלק מהגרגרים המבושלים להגשה שלמים בחברת החומוס המוכן). מוסיפים את הטחינה, מיץ הלימון, השום, המים ומלח לפי הטעם ומעבדים למחית חלקה.
  4. מתבלים את החומוס לפי הטעם ומעדכנים את המרקם על ידי תוספת מים או טחינה, לסירוגין.
  5. מגישים עם הרבה פטרוזיליה וכל תוספת רצויה אחרת.

חומוס עם יוגורט

חני הראל
המצרכים: 1/2 ק"ג גרגירי חומוס מבושלים (אפשר להשתמש גם בגרגירים קפואים או משימורים) 150 מ"ל (2/3 כוס) יוגורט 3-2 כפות חמאת שקדים 1/2 1 עד 2 כפות מיץ לימון 1/2 כפית מלח 1/4 עד 1/2 כפית כמון טחון כמה כפות ממי בישול החומוס להגשה: שמן זית, גרגירי חומוס, שקדים קצוצים, עלי נענע קצוצים
6 צפייה בגלריה
חומוס יוגורט
חומוס יוגורט
(צילום: חני הראל)
אופן ההכנה:
  1. שמים את כל המרכיבים במעבד מזון וטוחנים לממרח חלק (רצוי לעשות זאת כשהחומוס עדיין חם).
  2. אם הממרח סמיך מדי, הוסיפו עוד כמה כפות ממי בישול החומוס - כף אחר כף.
  3. מזלפים על הממרח שמן זית ומקשטים בגרגירי חומוס, שקדים קצוצים ועלי נענע קצוצים מגישים מיד (הממרח יישמר במקרר כשלושה ימים).