פשטידת בטטות ובצל

ריטה שאוליאן
המצרכים: 1 כף שמן זית 2 בצלים גדולים קצוצים 3 שיני שום, פרוסות 2 בטטות פרוסות דק בסכין או בקולפן או כל ירק אחר שאוהבים בפשטידות 500 גר' גבינת עזים 5% או גבינת סויה או גבינה לבנה 5% 3 כפות קוואקר דק 3 ביצים או 3 כפות פשתן טחון + 9 כפות מים (לגרסה הטבעונית) מלח ופלפל שחור לפי הטעם קורט אגוז מוסקט (לא חייבים) 3 כפות גבינת פרמזן או מעט שמרי בירה
5 צפייה בגלריה
פשטידת בטטה
פשטידת בטטה
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות. משמנים את התבנית.
  2. מחממים את השמן במחבת גדולה, מוסיפים את הבצלים ומטגנים אותם כ-7 דקות, או עד שהם שחומים.
  3. מוסיפים את השום ואת הירק שבחרתם ומערבבים. מטגנים כמה דקות נוספות, מכבים את האש, מעבירים לקערה ומצננים.
  4. מוסיפים את יתר המרכיבים, מערבבים עד לציפוי, מעבירים לתבנית ומשטחים לשכבה אחידה.
  5. אופים כחצי שעה או עד שהפשטידה משחימה והפנים רך.

פשטידת כרוב עם גאודה ושמנת חמוצה

אבי ביטון
המצרכים: 1/2 כרוב בינוני, פרוס דק 1 בצל לבן גדול, חתוך לקוביות 150 גר' גבינת גאודה, מגוררת 1/2 גביע שמנת חמוצה 27 אחוז שומן 3 ביצים 25 גר' חמאה 5 כפות שמן זית 1 כף פירורי לחם מלח
אופן ההכנה:
  1. במחבת בקוטר 24 שמים את החמאה והכרוב. מתבלים במלח, ומאדים בחום בינוני, עד שנפח הכרוב מצטמצם בחצי וכמעט אין נוזלים, ומוציאים לקערה.
  2. באותה מחבת שמים מחצית מכמות שמן הזית, ומטגנים את הבצל עד השחמה. מעבירים לקערת הכרוב.
  3. מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים היטב.
  4. יוצקים את יתרת השמן למחבת, מעבירים את התערובת למחבת, ומטגנים בחום גבוה כחמש דקות.
  5. מעבירים לתנור, ואופים בחום של 180 מעלות במשך כ-30 דקות.
  6. מוציאים, מקררים מעט והופכים על גבי צלחת. מגישים עם מעט שמנת חמוצה ופלפל חריף.

פשטידת תירס ופטריות

אפרת סיאצ'י
המצרכים (לתבנית אינגליש קייק): 1 בצל גדול, קצוץ דק 1 סלסלת פטריות שמפיניון טריות, קצוצות 1 כוס (150 ג’) גרגירי תירס מקופסת שימורים או סנפרוסט (ללא הנוזלים) 2 ביצים 3 כפות מלאות (90 ג’) גבינה לבנה 4 כפות מלאות (70 ג’) קמח תופח 1 כפית מלח קמצוץ פלפל שחור
לפיזור מעל - 1/4 כוס גבינה צהובה או מוצרלה מגוררת
5 צפייה בגלריה
פשטידת תירס ופטריות
פשטידת תירס ופטריות
(צילום: אפרת סיאצ'י)
אופן ההכנה:
  1. מחממים מחבת גדולה עם 3 כפות שמן ומטגנים את הבצל עד להזהבה קלה. מוסיפים את הפטריות הקצוצות, ממליחים מעט ומטגנים תוך כדי ערבוב, במשך כשבע דקות, עד שהפטריות מגירות נוזלים ומצטמצמות. מסננים את התערובת מנוזלים ומעבירים לקערה.
  2. לאחר שתערובת הפטריות מעט התקררה, מוסיפים תירס, ביצים, גבינה לבנה, קמח תופח, מלח ופלפל שחור. מערבבים עד לאיחוד התערובת.
  3. משמנים התבנית ויוצקים לתוכה את התערובת. מפזרים מעל גבינה מגוררת, ואופים בתנור שחומם מראש ל-175 מעלות במשך כ-40 דקות. מניחים לפשטידה להתקרר מעט לפני שחותכים אותה (הפשטידה מתייצבת לאחר קירור).

פשטידת בצל

המצרכים (לתבנית אינגליש קייק או לתבנית שקעים): 3 בצלים לבנים גדולים, קצוצים 5 גבעולי בצל ירוק, קצוצים (החלק הלבן והירוק) 3 כפות שמן קנולה או שמן זית (לטיגון הבצל) 1/2 כוס קמח תופח 2 ביצים גדולות 2 כפות גדושות גבינה לבנה 2 כפות גבינה צהובה, מגוררת 1 כף גבינת פרמז’ן, מגוררת
תיבול - מלח ופלפל שחור, לפי הטעם
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור מראש לטמפרטורה של 180 מעלות.
  2. מטגנים את הבצל הלבן עם 3 כפות שמן עד להזהבה.
  3. מוסיפים את הבצל הירוק, מערבבים כחצי דקה ומסירים מהכיריים. מצננים מעט ומעבירים לקערה.
  4. מוסיפים לקערה קמח, ביצים וגבינות. ומתבלים.
  5. משמנים תבנית ויוצקים אליה את התערובת. אופים במשך כ-30 דקות (תבנית שקעים) – 40 דקות (תבנית אינגליש קייק) עד להזהבה יפה.

פשטידת גזר

פסקל פרץ-רובין
המצרכים (לסיר בקוטר 24-22 ס"מ): 5 גזרים גדולים, קלופים מעט שמן 1 בצל בינוני, קצוץ 1/2 1 כפיות מלח 4 גבעולי פטרוזיליה, קצוצים דק 1 ביצה קשה, קצוצה 1 פרוסת לחם, שרויה במים וסחוטה 5 ביצים 1/2 כפית פלפל שחור, גרוס 1/2 כפית כורכום 2 כפיות מיץ לימון 5 כפות שמן
5 צפייה בגלריה
(צילום: דרור כץ)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את הגזרים בסיר, יוצקים מים עד לכיסוי ומבשלים על אש בינונית כ-30 דקות, עד שהם רכים. מסננים ומועכים אותם במזלג.
  2. מחממים מעט שמן במחבת ומאדים את הגזר והבצל במשך כמה דקות, עד הזהבה. מוסיפים מעט מהמלח ומעבירים לקערה עמוקה.
  3. מוסיפים פטרוזיליה, ביצה קשה ולחם ומערבבים. מוסיפים ביצים, תבלינים ושארית המלח ומערבבים לתערובת חלקה.
  4. מחממים היטב שמן בסיר בעל ידיות ברזל ויוצקים לתוכו את התערובת. משטחים ומבשלים מכוסה על אש בינונית כ-25 דקות, עד שהביצים נקרשות והפשטידה משחימה קלות. מסירים מהאש.
  5. משחררים את הפשטידה מהסיר בסכין חדה. מצמידים צלחת גדולה אל פתח הסיר והופכים עליה בזהירות את הפשטידה. משמנים מעט את הסיר ומחזירים את הפשטידה כשהצד הבהיר כלפי מטה.
  6. מבשלים על אש נמוכה כ-25 דקות, עד השחמה, או אופים במשך 50-45 דקות בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות.

פשטידת ברוקולי וגבינות

מירי צדוק
המצרכים (לתבנית בגודל 30X20 ס"מ): 500 גר' פסטה 250 גר' גבינה בולגרית, מגוררת 250 גר' גבינה לבנה או קוטג' 200 גר' גבינת מוצרלה, מגוררת 2 ביצים מלח פלפל שחור גרוס קורט אגוז מוסקט 2 פרחי ברוקלי גדולים, מופרדים וללא הגזע 50 גר' גבינת פרמזן מגוררת שמן לשימון התבנית
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 180 מעלות.
  2. מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן ומסננים.
  3. מערבבים בקערה את הגבינות, הביצים והתבלינים. מוסיפים את הפסטה והברוקולי ומערבבים שוב.
  4. משמנים את התבנית ומעבירים לתוכה את התערובת. מפזרים את הפרמזן.
  5. אופים כ-30 דקות, עד שהפשטידה מזהיבה.

פשטידת פטריות עם בזיליקום ופרמזן

אינס ינאי
המצרכים (תבנית בקוטר 26 ס"מ או בגודל 30X20 ס"מ): 10 פטריות שמפיניון גדולות או 2 סלסילות של פטריות קטנות (אפשר ורצוי להחליף חלק מהן בסוגים אחרים של פטריות) 3 כפות שמן זית 2 בצלים קצוצים 1 מכל (250 מ"ל) שמנת לבישול 10% 2 ביצים 1/4 כוס עלי בזיליקום קצוצים 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 200 גר' גבינה בולגרית או צפתית מגוררת 100 גר' גבינת פרמזן מגוררת 2 כפות קמח תופח
5 צפייה בגלריה
פשטידת פטריות
פשטידת פטריות
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. פורסים את הפטריות.
  2. מחממים את שמן הזית במחבת גדולה ומטגנים בו את הבצל עד להשחמה. מוסיפים את הפטריות ומטגנים 5 דקות נוספות. מסננים מנוזלים, מעבירים לקערה ומצננים מעט.
  3. מוסיפים לקערה את השמנת והביצים ומערבבים. מוסיפים את הבזיליקום, המלח והפלפל, ומערבבים. מוסיפים את הגבינות והקמח ומערבבים רק עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  4. משמנים את התבנית ומעבירים אליה את התערובת.
  5. אופים כ-35 דקות, עד שפשטידת הפטריות משחימה.

פשטידת תירס

פיליס גלזר
המצרכים (ל-6 מנות עיקריות, 9 מנות לאירוח): תבנית מרובעת בגודל 20x20 ס"מ מעט חמאה, לשימון 2 כוסות גרעיני תירס טרי או קפוא ומופשר (לא משומר) 2 ביצים 100 גרם חמאה, מומסת (או 1/4 כוס שמן ו-50 גרם חמאה) 1 כוס (250 גרם) יוגורט 3% שומן לפחות 1/2 כוס קמח תירס דק להכנה מהירה 1 כפית מלח 100 גר' גבינה קשה, רצוי מחלב כבשים או עזים, חתוכה לקוביות קטנות
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. משמנים את התבנית בחמאה או מרפדים בנייר אפייה את התחתית והדפנות ("מדביקים" את הנייר עם מעט חמאה או מים).
  2. במעבד מזון או בבלנדר מערבלים לעיסה אחידה 1 כוס מגרעיני התירס, את הביצים, החמאה, היוגורט, קמח התירס והמלח.
  3. מוסיפים את יתרת גרעיני התירס ואת קוביות הגבינה ומערבבים בכף עץ.
  4. יוצקים את התערובת לתבנית ואופים בתנור החם במשך 30-25 דקות עד שהפשטידה מזהיבה וקיסם שננעץ במרכזה יוצא נקי. מגישים חם או בטמפרטורת החדר. אפשר להקפיא.

פשטידת חצילים וגבינה כחולה

ילנה ויינברג
המצרכים (תבנית בגודל 20X30 ס"מ): 3 חצילים בינוניים 500 גר' גבינה לבנה 100 גר' גבינת דנה בלו (או כל גבינה כחולה אחרת) מפוררת, ועוד קצת לקישוט 150 גר' גבינה צהובה מגוררת 1 (200 גר') גביע שמנת חמוצה 3 ביצים מלח, פלפל שחור גרוס שמן זית לשימון התבנית 3 עגבניות
5 צפייה בגלריה
פשטידת חצילים וגבינה כחולה
פשטידת חצילים וגבינה כחולה
(צילום: ילנה ויינברג)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-200 מעלות. קולים את החצילים כ-40 דקות, עד שקליפתם שרופה ותוכנם רך. מוציאים, יוצרים חתך בתחתית החצילים ומניחים במסננת עד שהם מתקררים, להגרת נוזלים.
  2. מחממים את התנור ל-170 מעלות ומשמנים תבנית בשמן זית.
  3. מגרדים את תוכן החצילים בכף, קוצצים ומעבירים לקערה. מוסיפים לקערה את הגבינות, השמנת, הביצים, מלח ופלפל, ומערבבים. מעבירים את הבלילה לתבנית ומיישרים.
  4. פורסים את העגבניות דק. מסדרים אותן על הבלילה, מתבלים בפלפל שחור ומפזרים מעל פירורי גבינה כחולה. אופים כחצי שעה, עד שמרכז הפשטידה יציב. בסוף האפייה אפשר להעלות את חום התנור, כדי שהפשטידה תקבל צבע יפה.

פשטידת קישואים וקולורבי

אפרת סיאצ'י
המצרכים (לתבנית אינגליש קייק): 1 בצל גדול, קצוץ 2 קולורבי קטנים, קלופים ומגוררים בפומפייה גסה 1 קישוא בינוני, קלוף ומגורר בפומפייה גסה 1 גזר בינוני, קלוף מגורר בפומפייה גסה 2 ביצים 3 כפות מלאות גבינה לבנה או קוטג’ 1/3 כוס (46 גר’) קמח תופח 1 כפית מלח, קמצוץ פלפל שחור
אופן ההכנה:
  1. מחממים מחבת רחבה עם 2 כפות שמן ומטגנים את הבצל עד לשקיפות קלה. מוסיפים קולורבי, קישוא וגזר ומבשלים על להבה בינונית-נמוכה במשך 5 דקות (במהלך הבישול יש לכסות את המחבת ולערבב מידי פעם).
  2. מעבירים את התערובת לקערה ומניחים לה להתקרר מעט. סוחטים את התערובת מעט מנוזלים ומוסיפים ביצים, גבינה לבנה, קמח תופח, מלח ופלפל ומערבבים היטב.
  3. משמנים תבנית אינגליש קייק ויוצקים את התערובת לתבנית.
  4. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 40 דקות.
  5. מוציאים את הפשטידה מהתנור ומניחים לה להתקרר לגמרי, רצוי כמה שעות (שימו לב - רק לאחר צינון מוחלט היא מתייצבת).