חמין לחמניות וערמונים

ארז קומרובסקי
המצרכים: 2 ק"ג שפונדרה 1/2 1 ק"ג רגלי עגל פרוסות 1/2 ק"ג חיטה, מושרת במים במשך 12 שעות 1/2 ק"ג שעועית לבנה קטנה, מושרת במים בין 12-18 שעות 4 בצלים בינוניים-גדולים, קצוצים היטב ומטוגנים בשמן עד להשחמה 2 כפות פלפל שחור גרוס טרי 1 ק"ג דלעת, חתוכה לקוביות גדולות 1/2 ק"ג ערמונים, מבושלים וקלופים
11 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
ללחמניות חמין - 1/2 ק"ג קמח 1 חלמון 1/4 כוס שמן תירס 1/2 כף שמרים יבשים 1 כוס תפוחי אדמה מגוררים דק דק, ללא הקליפה 3/4 כף מלח 1/2 כף גדושה פלפל שחור גרוס 200 מ"ל מים 1 כף דבש
11 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. "סוגרים" היטב את השפונדרה מכל הצדדים במחבת מחוממת. מבשלים או חולטים את השעועית במשך חצי שעה.
  2. סוגרים את רגלי העגל הפרוסות בתוך סיר החמין. שמים למעלה את השעועית המבושלת, הדלעת והחיטה.
  3. ממליחים ומפלפלים כל שכבה. שמים למעלה את השפונדרה ויוצקים מים רותחים. מתקנים תיבול, אם צריך.
  4. מגלגלים לחמניות קטנות בקמח. מסדרים אותן בסיר החמין אחת ליד השנייה, ומשבצים את הערמונים בין הלחמניות. מניחים מעל נייר אפייה, וסוגרים בנייר כסף.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות בין 45-30 דקות, מנמיכים את הטמפרטורה של התנור ל-110 מעלות וממשיכים לאפות כל הלילה ובבוקר שלמחרת.
  6. להכנת הלחמניות - בקערת לישה גדולה לשים היטב את המים, תפוחי האדמה, הדבש והקמח ומוסיפים את השמרים. מערבבים מעט ומוסיפים לתערובת את השמן והחלמון.
  7. לשים במשך מספר דקות עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים מלח ופלפל וממשיכים ללוש עד שהבצק הופך לאלסטי.
  8. מניחים בקערה משומנת להתפחה של שעה וחצי.
  9. מחלקים את הבצק לכדורים, מקמחים אותם ומניחים מעל סיר החמין (הלחמניות צריכות להיות מבוססות בנוזלים, ולא שקועות בתוכם לגמרי).

חמין מקרוני

חיים כהן
המצרכים (ל-5 מנות):
1 חבילה (500 גר') ספגטי שמן רגיל לטיגון (קנולה, למשל) 10 שוקי עוף (פולקה) 1 בצל, פרוס 3 תפוחי אדמה (לא צריך לקלף) 1/4 כוס שמן זית 3 כפות גדושות רסק עגבניות מלח, פלפל שחור גרוס
11 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
11 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. מרתיחים בסיר גדול מים עם כף מלח ומבשלים את הספגטי לפי הוראות היצרן. שומרים כ-1/2 כוס ממי הבישול ומסננים (אם שכחתם לשמור את מי הבישול לא נורא, מים רגילים חמים טובים גם).
  3. מחממים 2 כפות שמן במחבת רחבה (או סיר רחב) שיכולה להיכנס לתנור. ממליחים ומפלפלים את שוקי העוף ומשחימים אותן היטב במחבת מכל הצדדים. מעבירים לצלחת.
  4. מוסיפים למחבת את הבצל ומטגנים עד להשחמה (אם יש צורך, מוסיפים קצת שמן). מעבירים את הבצל לצלחת.
  5. אם יש צורך, מוסיפים למחבת עוד קצת שמן. חותכים את תפוחי האדמה לפרוסות עבות ומסדרים בצפיפות בתחתית המחבת. ממליחים ומפלפלים. מחממים כ-7 דקות על להבה גבוהה, עד שתפוחי האדמה משחימים. מכבים את האש.
  6. מסדרים על תפוחי האדמה את שוקי העוף והבצל המטוגן.
  7. מחזירים את הפסטה לסיר שבו היא בושלה. מערבבים עם שמן הזית, רסק העגבניות, מלח ופלפל. טועמים ומתקנים תיבול. מסדרים מעל השוקיים והבצל ולוחצים בעדינות בידיים. יוצקים מעל את 1/2 כוס מי בישול הפסטה ששמרנו.
  8. גוזרים נייר אפייה לעגול בקוטר המחבת. משמנים אותו ומצמידים לפסטה. מכסים במכסה, ואם המכסה לא אטום אז גם בנייר אלומיניום.
  9. מבשלים שעה ב-180 מעלות, מורידים את הטמפרטורה ל-120 מעלות ומבשלים עוד כשעתיים. מוציאים מהתנור, הופכים על צלחת הגשה ומגישים מיד.

חמין קלאסי עם שקית אורז ותבשיל חיטה

רפי כהן
המצרכים: 1 כוס גרגירי חומוס שהושרו במים למשך לילה, מחוץ למקרר 1 כוס שעועית לבנה או בובעס שהושרתה במים למשך לילה, מחוץ למקרר 4 ראשי שום שלמים שטופים 8 תפוחי אדמה בינוניים, קלופים ושטופים 8 ביצים, שבושלו במי מלח למשך 10 דקות 6 עצמות מח 2 פרוסות רגל של בקר 800 גר' בשר שפונדרה על העצם 6 כפות שומן אווז 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית כורכום 1 כפית כמון 1/2 כף פלפל שחור טחון 1 כף מלח 2 כרעי עוף 3 שזיפים יבשים מגולענים מים
לאורז ובשר במעיים או בשקית - 30 ס"מ מעיים עבות של עגל, מנוקות היטב, או שקית בד או שקית קוקי 2 כוסות אורז, שהושרה במים פושרים למשך חצי שעה 2 כוסות בשר בקר, חתוך לקוביות של 2X2 ס"מ 1 כוס פטרוזליה קצוצה 1 כוס כוסברה קצוצה 1 כוס בצל לבן, קצוץ דק 1 כוס בצלי פנינה טריים קלופים - לא חובה 1 כפית פלפל אנגלי 1/2 כף פלפל שחור 1/2 כף מלח 2 כפות שמן תירס
לחיטה - 2 כוסות חיטה שלמה 3 כוסות מים 1/2 כף פפריקה מתוקה 8 שיני שום 1/2 כף מלח 1 כפית כמון 1/4 כוס שמן תירס
11 צפייה בגלריה
חמין
חמין
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים לסיר רחב וכבד את השעועית וגרגירי החומוס, מוסיפים בצד אחד של הסיר את נתחי הבשר ופרוסות הרגל.
  2. מכינים את האורז - בינתיים מערבבים את כל מרכיבי האורז בקערה, ומכניסים לתוך המעיים או שקית הבד או שקית הקוקי וקושרים את הקצוות. מניחים בדופן הסיר.
  3. מכינים את החיטה - מבשלים את החיטה עם כל מרכיביה כ-30 דקות. מעבירים את תכולת הסיר לשקית קוקי, סוגרים אותה היטב ומניחים בצד הסיר.
  4. מסדרים בחלק העליון של הסיר את תפוחי האדמה, הביצים הקשות ועצמות המח.
  5. יוצקים לסיר מים חמים עד לכשלושת רבעי מגובה התכולה, מוסיפים את התבלינים ושאר המרכיבים ומביאים לרתיחה. מסירים קצף, מכסים ומבשלים על להבה נמוכה כשעתיים.
  6. מכסים את הסיר ומעבירים לתנור שחומם מראש לחום של 100 מעלות, למשך הלילה.
  7. הגשה - מפרקים בזהירות את תכולת הסיר ומסדרים כל מרכיב בנפרד בצלחת הגשה. מגישים עם סלטים חיים, רעננים וחמצמצים.

חמין עיראקי (טבית)

המצרכים: 2 ק"ג חלקי עוף (רצוי כרעיים, מחולקות לשוק וירך) 3 בצלים, קצוצים 4 כפות שמן 3 כפות רסק עגבניות 3 כוסות אורז 5 כוסות מים רותחים 2 כפות בהרט 1 כף מלח פלפל שחור, לפי הטעם
11 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר )
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 120 מעלות.
  2. מטגנים את הבצל בסיר גדול המתאים לתנור, עד רגע לפני שהוא מתחיל להזהיב. מוסיפים את חלקי העוף העגבניות ומטגנים עוד כחמש דקות הכל יחד.
  3. מוסיפים את האורז, מערבבים, ומוסיפים את הרסק. מתבלים במלח, פלפל שחור ובבהרט.
  4. מוסיפים את המים, מביאים לרתיחה ומבשלים, על להבה בינונית, עד שרוב הנוזלים נספגים (לא הכל), כ-10 דקות.
  5. מוסיפים ביצים כמספר הסועדים, מכסים את הסיר ומעבירים לתנור למשך הלילה (מינימום 5-6 שעות).

חמין טבעוני עם אורז אדום וירקות

אורי שביט
המצרכים (ל-6-8 מנות): 1.5 כוסות אורז אדום מלא, שטוף 1.5 כוסות שעועית לבנה, מושרית במים לפחות לילה 1.5 כוסות גרגירי חומוס, מושרים במים לפחות לילה 4 תפוחי אדמה בעלי קליפה אדומה, קלופים וחתוכים גס 4 גזרים, קלופים וחתוכים גס 2 בטטות, קלופות וחתוכות גס 1 קולרבי, קלוף וחתוך לרצועות עבות 1 זוקיני גדול, חתוך לפרוסות עבות 1 בצל גדול, חצוי ופרוס 5 שיני שום ישראלי מעוכות חופן עלי אורגנו טריים 1/2 כוס אגוזי קשיו טבעיים 5 תמרים מגולענים וחצויים 2 כפות רכז רימונים 2 כפות פפריקה מתוקה 1/2 כפית פפריקה מעושנת 1/2 כפית פלפל שחור גרוס טרי מלח שמן זית
11 צפייה בגלריה
(צילום: אורי שביט)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר גדול וכבד, שמתאים גם לתנור. מאדים את הבצל מעל להבה גבוהה תוך כדי ערבוב מפעם לפעם במשך 5-10 דקות, עד שהבצלים מתרככים ומשחימים (השמרו שלא לשרוף).
  2. מוסיפים את הירקות בהדרגה ומערבבים: תפוחי אדמה, גזר, בטטות, קולרבי, זוקיני ושום. מוסיפים עלי אורגנו טריים, אגוזי קשיו ותמרים ואת רכז הרימונים ומערבבים היטב, כך שתכולת הסיר תיעטף בשמן וברוטב. מוסיפים על גבי הירקות זה לצד זה את השעועית, החומוס והאורז. מתבלים בפפריקה מתוקה ומעושנת, במלח ובפלפל.
  3. יוצקים מים רק עד כדי כיסוי ומביאים לרתיחה. בשלב הזה ניתן כבר להכניס לתנור שחומם מראש ל-100 מעלות, אבל להבטחת בישול מלא של הקטניות בלי לגמוע את כל הנוזלים, ניתן להמשיך לבשל מעל להבה קטנטנה כשעתיים ולאחר מכן להעביר לתנור.
  4. אופים בתנור החם במשך לילה (לפחות 8 שעות). במידת הצורך מוסיפים מעט נוזלים או מנמיכים את הטמפרטורה ל-80 מעלות.
גיוון: מניחים נייר כסף מעל שכבת הקטניות העליונה ועליו גלילים של בצק ג'חנון, שישחים וייאפה יחד עם החמין.

חמין הודי

רינה פושקרנה
מתכון של סבתא של רינה, שמוצאה מעירק עם השפעות הודיות. את החמין נהגו לבשל לפני השבת בבור מחוץ לבית, כאשר גחלים הקיפו את הסיר ואת כולו עטפה שמיכה.
המצרכים: 1 כוס שמן זית 2 בצלים גדולים, קצוצים 4 עגבניות, קצוצות 3 עגבניות מרוסקות 1/2 כוס רכז עגבניות 2 כוסות אורז 5-6 כוסות מים עוף שלם, חתוך לרבעים 4 גבעולי סלרי, קצוצים 1 כף שום כתושה 1 כף ג'ינג'ר כתוש או רצועות מפיסת ג'ינג'ר 1 כף אבקת מרק עוף 1 כפית גראם מסאלה 2 כפיות אבקת הל 1 כפית מלח פלפל לפי הטעם 2 כפיות סוכר 1 כף מיץ לימון 4 ביצים בקליפתן חופן עלי סלרי
תבלינים שלמים: 4 תרמילי הל 2 עלי דפנה 4 גרגרי פלפל שחור 4 מקלות ציפורן
אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר ומטגנים את הבצל עד לקבלת גוון זהוב.
  2. מוסיפים את התבלינים השלמים ובוחשים.
  3. מוסיפים את השום והג'ינג'ר ובוחשים.
  4. מוסיפים את העגבניות הקצוצות והמרוסקות, רכז העגבניות ואת רסק העגבניות ומבשלים כ-5 דקות.
  5. מוסיפים את מיץ הלימון, אבקת המרק, מלח, סוכר, פלפל, אבקת ההל, הסלרי והגראם מסאלה ובוחשים היטב, מביאים לרתיחה.
  6. מוסיפים את העוף ומבשלים כ-5 דקות.
  7. מוסיפים את האורז, בוחשים ומבשלים 2 דקות.
  8. מוסיפים את המים, בוחשים ומבשלים כ-10 דקות.
  9. מוסיפים את הביצים ואת עלי הסלרי, מכסים את הסיר בנייר כסף, סוגרים את המכסה ומכניסים לתנור שחומם לחום נמוך (90-100 מעלות) למשך הלילה.

חמין עם קציצות "סרה"

אבי לוי
המצרכים (ל-6 סועדים): 1 כוס שעועית לבנה, מושרית לילה שלם (לפחות 8 שעות) במי ברז רגילים 1 כוס גרגירי חומוס, עדיפות לחומוס ספרדי גדול, מושרים לילה שלם (לפחות 8 שעות) במי ברז רגילים 2 עצמות מח עצם או אוסובוקו עגל 1 ראש שום שלם 5 תמרים (עדיפות לזן מג'הול) ללא הגרעין 3 תפוחי אדמה קטנים או בינוניים (בשום אופן לא גדולים) 5 ביצים קשות, מבושלות במשך 16 דקות וקלופות 1 כף של סילאן או דבש 2 כפיות כמון 3 כפיות מלח גס 2 כפיות פלפל גרוס מים לכיסוי
לקציצת ה"סרה" - 500 גר' בשר בקר טחון (עדיף צוואר) 50 גר' שומן בקר 1 כוס אגוזי פקאן, טחונים 4 שיני שום, כתושות 2 כפיות שאטה, גרוס 1 כפית אגוז מוסקט, מגורר 2 כפיות מלח גס 3 כפיות פלפל גרוס 3 כפיות כמון 3 כפיות פפריקה מתוקה 1 כוס כוסברה קצוצה 5 כפות שמן זית
11 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל אליאור)
אופן ההכנה:
  1. להכנת קציצת הבשר - מכניסים את כל המצרכים לקערה גדולה ומערבבים היטב. בלחיצה מועכים את השומן, ויוצרים תערובת של בשר מתובל ואחיד.
  2. מניחים את הבשר על ניילון נצמד ובעזרת הידיים יוצרים מעין גליל של בשר עטוף בניילון נצמד ומהודק היטב לגליל. את הניילון הנצמד עם הבשר עוטפים בשכבה נוספת של נייר אפייה, ומעליו סוגרים שוב באמצעות אותה הפעולה עם ניילון נצמד בפעם השנייה. כך שצריך להיות: עטיפה ראשונה של ניילון נצמד; עטיפה שנייה - את הגליל של הניילון הנצמד עוטפים בנייר אפייה; ואז בפעם השלישית והאחרונה עוטפים שוב בניילון נצמד, והפעם מהדקים היטב בצורת גליל מהודק.
  3. להכנת החמין - חמין טוב מתחיל תמיד בטיגון נכון: בסיר גדול מחממים שמן ומתחילים בטיגון של תפוחי האדמה והשום השלם עד להשחמה יפה מאוד. מוציאים לקערה גדולה.
  4. ממשיכים בטיגון של העצמות עד להשחמה יפה משני הצדדים ומוציאים לקערה.
  5. את החומוס והשעועית מטגנים גם כן עד להזהבה יפה, ומוסיפים את התמרים ואת שאר המרכיבים של החמין (מלבד הביצים), ומטגנים הכל עוד מספר דקות במכסה סגור, עד לחיבור של כל המרכיבים.
  6. מוסיפים את התבלינים לסיר, ומערבבים היטב.
  7. מוסיפים את הדבש או הסילאן, ומערבבים.
  8. מוסיפים מים חמים עד לגובה תכולת הסיר (לא להטביע את כל מה שיש שם, אלא רק עד לגובה התכולה).
  9. מוסיפים את גליל הבשר מעל (בצד הסיר) ואת הביצים הקשות (ללא הקליפה) מסדרים בצד השני של הסיר.
  10. מבשלים במכסה סגור עד לרתיחה (בערך 45 דקות), ומנמיכים את הלהבה ללהבה נמוכה, ומבשלים עוד שעה לפחות.
  11. מניחים את הסיר על פלטת שבת, ומכסים אותו בשמיכה או בבד. אם מכניסים לתנור צריך לכוון את התנור לטמפרטורה של 100 מעלות.
11 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל אליאור)
טיפים:
  • בישול על להבה בינונית אחרי הרתיחה יוצר פתיחה טובה יותר של הטעמים לפני הבישול הארוך על הפלטה או בתנור.
  • השריה של החומוס והשעועית למשך 8 שעות לפחות מונעת מאתנו להוסיף מים לסיר באמצע הלילה. זכרו - בכל פעם שאתם מוסיפים מים לחמין זה רק בגלל שלא השריתם את הקטניות בצורה טובה (מינימום 8 שעות).
  • אל תוותרו על עצמות המח, הן נותנות טעם שקשה להגיע אליו בלעדיהן.
  • הביצה הקשה שנכנסת לסיר החמין ללא הקליפה הוא טיפ שאני ממליץ עליו לא רק בגלל הטעם אלא גם מהסיבה שכך אין סיכוי שבחמין יהיו קליפות של ביצים.

חמין עם פריקי ובשר טלה

מיכל וקסמן
המצרכים: לחמין - 2-3 ק"ג בשר טלה טרי ואיכותי בטמפרטורת החדר 2 כפות שמן זית + 2 כפות נוספות 2 כוסות גרגירי חומוס, מושרים לילה במים ומסוננים 2-3 לפתות צעירות, חצויות 1 פקעת שומר בשרנית, חתוכה לרבעים 6-8 בצלים בינוניים, מקולפים וחצויים 10 תפוחי אדמה, מקולפים וחצויים 10 ביצים בטמפרטורת החדר, שטופות היטב
לפריקי - 2-3 כוסות פריקי עבה (כזו שגרגיריה דומים לגרגירי אורז קטנים) 1 בצל, טחון 2 עגבניות קטנות, ובשלות מאוד 1/2 כפית בהרט 1/4 כוס שמן זית מלח
לנוזלי הבישול - 2 כפות רכז רימונים 3 כפות דבש דבש ענבים (או 2 כפות סילאן תמרים ללא תוספת סוכר) 1 כף שטוחה בהרט מלח מים עד גובה מרכיבי החמין בסיר
11 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מרכיבים את סיר החמין - מחממים תנור ל-110 מעלות. בסיר הכי גדול שיש ברשותכם מחממים 2 כפות שמן זית. משחימים את נתחי הבשר היטב מכל הצדדים. את ההשחמה עושים בכמה סבבים. את הבשר המושחם שומרים בצלחת בצד.
  2. שופכים את השמן שהצטבר בסיר (אל תשפכו אותו לכיור. שומן טלה מתקשה ברגע, ויכול לגרום לסתימה מיידית ומוחלטת. מנסיון) ומנגבים את תחתית הסיר בנייר סופג.
  3. מוסיפים לסיר 2 כפות שמן זית נוספות. מטגנים את הבצלים, הלפתות והשומר עד שהם מזדגגים ומתחילים להשחים. מוסיפים חומוסים, מסדרים את נתחי הבשר בסיר ומעליהם מניחים את תפוחי האדמה.
  4. בקערית מערבבים את נוזלי הבישול של החמין, ויוצקים אותם לסיר. יוצקים לסיר מים עד גובה תפוחי האדמה, מכסים ומביאים לרתיחה.
  5. בנתיים מכינים את הפריקה - במעבד מזון טוחנים בצל, עגבניות ושמן זית עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים מלח ובהרט ומערבבים. יוצקים את התערובת על גבי הפריקה ומערבבים היטב.
  6. בתוך קערה רחבה פורסים חיתול בד נקי, שופכים לתוכו את הפריקה המתובלת, אוספים את קצות החיתול וקושרים אותו היטב בעזרת חוט.
  7. לא מהדקים את שולי החיתול אל הפריקה, מניחים מקום בחיתול לתפיחת הגרגירים במהלך הבישול.
  8. משלימים את בניית סיר החמין - מפנים מקום בראש סיר החמין, וקוברים את החיתול עם הפריקה בין תפוחי האדמה, כך שרובו שקוע בתוך נוזלי הבישול של החמין. מפזרים למעלה את הביצים, מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים ברתיחה מתונה במשך חצי שעה עד שעה.
  9. מעבירים את החמין לתנור, ומתענגים על הריחות שימלאו את הבית עוד מעט ועד מחר בצהריים.
  10. לפני שפורשים לשנת הלילה, מנמיכים את הטמפרטורה של התנור ל-100 מעלות. בבוקר מעלים אותה שוב ל-110 או 120, תלוי בעוצמת התנור ובמצב ההשחמה של החמין וכמות הנוזלים שנשארה בו אחרי לילה בתנור. אם החמין שחום מאוד ואינו שוחה בנוזלים, אפשר להסתפק ב-100-110 מעלות. אם זה אינו המצב, אפשר להעלות ל-120, ובלבד שתציצו עליו מדי פעם לוודא ששלומו טוב והוא משתזף ומתבשל כראוי.
  11. בהגשה - מפרקים את הסיר למרכיביו ומגישים לשולחן בתוספת סלטים רעננים, חמוצים וחריף.

חמין פולני קלאסי (צ'ולנט)

רותי קינן
מומלץ להניח על החמין גם קישקע (מעיים ממולאים), שאפשר לקנות מוכן בכל מרכול. אם במקרה שמתם יד על מעיים נקיים אצל הקצב – תמצאו בהמשך גם את המתכון למילויין.
המצרכים (ל-10 מנות): 250 גר' שעועית לבנה גדולה, מושרית ללילה ומסוננת מהנוזלים 250 גר' גריסי פנינה, שטופים ומסוננים 1 ו-1/2 ק"ג תפוחי אדמה 1/2 ק"ג בשר בקר לקדרה (רצוי קשתית) 1/2 ק"ג עצמות בקר 1/4 כוס שמן, או 50 גר' מרגרינה, או שומן אווז 2 בצלים קצוצים 2 כפות סוכר מלח פלפל
למעיים ממולאים (קישקע) - 1/2 כוס שמן 1 בצל קצוץ 2 כוסות קמח מלח, פלפל שחור ש/'מעיים טבעיים נקיים באורך 60 ס"מ
אופן ההכנה:
  1. מכינים את המעיים - מטגנים את הבצל בחלק מהשומן, עד שהוא משחים. מעבירים את הבצל לקערהבינונית עם השומן בו טוגן. מוסיפים את הקמח והמלח, ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה. עדיף ללוש בידיים.
  2. ממלאים את המעיים בתערובת. דוחסים היטב וסוגרים את הקצוות. דוקרים את המעיים במזלג בכמה מקומות. בישול המעיים הממולאים נעשה בסיר החמין, אך אפשר גם לבשל אותם כמה שעות ביחד עם כל צלי בשר.
  3. מכינים את סיר החמין - קולפים את תפוחי האדמה וחותכים לקוביות גדולות.
  4. חותכים את הבשר לחתיכות גדולות ושוטפים היטב את העצמות.
  5. בסיר גדול מטגנים את הבצל בשמן, או בשומן, עד שהוא משחים. מוסיפים את הסוכר וממשיכים לטגן עד שהבצל שחום מאוד.
  6. מניחים על הבצל שכבה של תפוחי אדמה, מעליה את הבשר והעצמות, מעליהם את השעועית והגריסים, ומעליהם שכבה נוספת של תפוחי אדמה. מכסים את הכל במים ומתבלים בנדיבות במלח ובפלפל.
  7. מרתיחים את תכולת הסיר, ומקפים את הקצף שנוצר. מנמיכים את הלהבה ומבשלים 20 דקות.
  8. מניחים מעל את המעיים הממולאים. מכסים היטב את הסיר ומעבירים לתנור שכוון לחום נמוך של 100 מעלות, או לפלטה חשמלית.
  9. מבשלים במשך הלילה. רצוי לבדוק מדי פעם אם חסרים נוזלים ולהוסיף לפי הצורך.

חמין עם תמרים

רועי ענתבי
המרכיבים ל-8-10 מנות: 2 ק"ג בשר שריר, חתוך לקוביות 5-5 ס"מ בערך (אפשר לבקש מהקצב) 1 בצל לבן, קצוץ גס 2 ראשי שום טרי קלופים 2 כפות סילאן 1 כף שטוחה כורכום 1 כף שטוחה פפריקה מתוקה 1/2 כף שטוחה פפריקה חריפה 1 כף זרעי כוסברה 3 תרמילי הל 2 כפות רסק עגבניות 1 ק"ג עצמות ברך שטופות היטב 200 גר' שעועית לבנה מושרת לילה במים 200 גר' שעועית שחורה מושרית לילה במים 4 תפוחי אדמה בינוניים קלופים 20 תמרים מגולענים 6 ליטר ציר עוף או מים מלח פלפל שחור טרי גרוס 4 כפות שמן לטיגון
11 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן בסיר עמוק, כבד וגבוה. מוסיפים את חלקי העוף וקוביות הבשר ומטגנים היטב עם מעט שמן, מכל הכיוונים עד לסגירת הבשר והזהבה. באותו הסיר מאדים את הבצל והשום עד השחמה ומוסיפים תיבול.
  2. מחזירים את קוביות הבשר והעוף לסיר, מוסיפים את שאר המרכיבים, מכסים בציר עוף או מים ומביאים לרתיחה.
  3. מכסים ומבשלים על אש נמוכה שעה, ואחריה מכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 90 מעלות למשך לילה שלם או 10 שעות לפחות.
פורסם לראשונה: 18:47, 06.01.22