קרפצ'יו לפת עם גבינה כחולה ואגוזי לוז

מוטי טיטמן
המצרכים: 4 לפתות לבנות-סגולות בגודל בינוני, עם הקליפה, שטופות היטב מלח גס 100 גר' גבינה כחולה, חתוכה גס 1/2 צרור ראשד, מופרד לעלים 1/2 צרור נענע, מופרד לעלים 1/2 צרור בזילקום סגול, מופרד לעלים כוסברה - לא חובה 2 יחידות אנדיב או עולש, מופרד לעלים וללא הגבעול פלפל צ'ילי ירוק, חתוך לטבעות 2 כפות מייפל אורגני איכותי מלח ים אטלנטי שמן זית מיץ מ-1/2 לימון סחוט טרי
לאגוזי לוז - 1 כף פפריקה מתוקה 2 כפיות פלפל שאטה טחון 35 גר' סוכר 1/2 כוס מים 250 גר' אגוזי לוז קלופים, לא קלויים
3 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. צולים את הלפתות - מניחים את הלפתות השלמות בתבנית אפייה עם שכבה דקה של מלח גס, ואופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 30-20 דקות (תלוי בגודל הלפת).
  2. כדי לדעת האם הלפתות מוכנות - אפשר ללחוץ עליהן מעט ובעדינות, ואם הן רכות ומבושלות כמעט לגמרי, זהו סימן שאפשר להוציא אותן מהתנור (הלפת לא אמורה להיות מבושלת לחלוטין, כדי שאפשר יהיה לפרוס אותה דק במנדולינה). את הלפתות המבושלות שורפים על אש גלויה מכל הצדדים, ומניחים בצד להתקרר.
  3. מכינים את אגוזי הלוז - בסיר בינוני מבשלים את המים, הסוכר, הפפריקה עד לרתיחה עדינה תוך כדי ערבוב (כדי למנוע שריפה של התחתית, שעלולה להוביל לטעם מר ושרוף). התערובת מוכנה ברגע שאין יותר גושי סוכר והמרקם הופך לסמיך.
  4. יוצקים את התערובת על האגוזים, ומערבבים בזהירות עד שכל האגוזים צבועים בתערובת באופן אחיד. מעבירים לתבנית אפייה עם נייר אפייה, וקולים בתנור שחומם מראש ל-160 מעלות במשך 12 דקות (שימו לב: אחרי שהאגוזים יצאו מהתנור, תנו להם להתקרר טיפה ולהתייצב לפני שאתם נוגעים בהם).
  5. מרכיבים את המנה - במנדולינה פורסים את הלפתות דק-דק, ומסדרים בצלחת הגשה גדולה (למי שאין מנדולינה, יכול לפרוס את הלפתות עם סכין). מתבלים את הלפת במעט שמן זית, מיץ לימון ומלח ים אטלנטי, ומפזרים מעל את הגבינה הכחולה (מי שלא אוהב, יכול להחליף אותה בגבינת פטה או אפילו ביוגורט).
  6. מסדרים מעל את העלים הטריים, את טבעות הצ'ילי ואת אגוזי לוז הפיקנטיים והקריספיים. מזלפים מעט שמן זית ומיץ לימון, יוצקים מהמייפל ומגישים.

צ'יפס לפת ושום בתנור

גילוף הפרוסות הדקיקות מצריך מעט סבלנות, אך בסופו של דבר מתקבלת מנה פריכה וטעימה שנטרפת בדקות ספורות. ניתן לחתוך פרוסות דקיקות גם באמצעות מכשיר "מנדולינה", אם יש כזה ברשותכם.
המצרכים (ל-1-2 מנות): 5 לפתות קטנות-בינוניות 3 כפות שמן זית 2-3 שיני שום, קלופות וכתושות מלח גס או אטלנטי או רגיל פלפל שחור גרוס גס
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-200 מעלות ומכינים תבנית קטנה מרופדת בנייר כסף או נייר אפייה.
  2. קולפים לפת, שוטפים ומתחילים לקלף-לגלף את הלפתות מעל קערה בעזרת הקולפן, כלומר ליצור גילופי-לפת.
  3. מוסיפים שמן זית, שום כתוש, מלח ופלפל, מערבבים היטב ומעבירים לתבנית. מכניסים לתנור ואופים במשך 45-40 דקות, תוך ערבוב באמצע האפייה, עד לקבלת פרוסות צרובות וכמעט-רכות. מוציאים מן התנור ומגישים מיד.

צלי כתף בקר עם לפתות וסלקים צלויים

רפי כהן
המצרכים ל-8 מנות: 1/2 2 ק"ג כתף בקר (מס' 5) 1/2 כוס שמן זית 6 גזרים קלופים 3 ראשי שומר 1 כרשה, ללא העלים, חתוכה למקטעים באורך 2 ס"מ 6 בצלים קטנים, קלופים וחצויים 1 ענף רוזמרין 2 ענפי תימין טרי 1/2 כף גרגרי פלפל אנגלי שלמים 1 כף גרגרי פלפל שחור שלמים 2 כפות סוכר 2 כפות מלח כ-4 ליטר מרק צח (בקר או עוף) או מים
לירקות הצלויים - 15 לפתות קטנות, קלופות וחצויות לאורכן (מומלץ להשתמש בלפתות מכמה סוגים שונים) 15 סלקים קטנים, קלופים וחצויים לאורכם 1/2 כוס שמן זית
3 צפייה בגלריה
צלי בשר עם לפת וסלק
צלי בשר עם לפת וסלק
(צילום: עידו ארז)
אופן ההכנה:
  1. חורצים חריצים בצורת שתי וערב על שכבת השומן שעוטפת את נתח הבשר. ממליחים ומפלפלים.
  2. מחממים שמן זית בסיר גדול ורחב, מניחים את הבשר, על צד השומן, ומוסיפים את הגזרים, השומר, הכרשה והבצלים. צולים את נתח הבשר ואת הירקות כעשר דקות, כשמדי פעם מערבבים את הירקות והופכים את הנתח כך שיקבל צבע בכל הצדדים.
  3. מוסיפים את התבלינים ויוצקים את המרק או המים כדי כיסוי המרכיבים. מביאים לרתיחה, מנמיכים להבה ומכסים את הסיר.
  4. מבשלים כ-3 שעות, עד שהבשר רך מאוד.
  5. מניחים את הסלקים והלפתות בתבנית גדולה, יוצקים עליהם שמן זית ואופים בתנור שחומם ל-180 מעלות במשך חצי שעה עד שהירקות רכים. מוציאים מהתנור.
  6. בינתיים מוציאים את נתח הבשר מהסיר ומניחים בצד. מסננים את נוזלי הבישול (נפטרים מהירקות והתבלינים) ומחזירים אותם לסיר. מביאים לרתיחה ומבשלים עד שנפח הנוזל מצטמצם בחצי.
  7. פורסים את נתח הבשר לפרוסות בעובי 1 ס"מ ומסדרים על הירקות שבתבנית. יוצקים מעל את נוזלי הבישול המצומצמים, מכסים את התבנית בנייר אלומיניום ואופים בתנור כ-1/2 שעה, עד ההגשה.

לפת ביין לבן, שום וטימין

ליאורה קרן
המצרכים (ל-3 מנות): 1 ק"ג (5-6 יחידות קטנות-בינוניות) לפת, שטופות היטב, לא קלופות, חתוכות לפיסות בעובי 1/2 1 ס"מ 3 שיני שום, קלופות, שלמות 4-5 גבעולי טימין טרי, שטופים 1/4 כוס שמן זית מלח גס פלפל שחור גרוס גס 1/2 כוס יין לבן כלים: נייר אפייה - לא חובה
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-200 מעלות ומכינים תבנית בינונית מרופדת בנייר אפייה.
  2. מניחים בתבנית פרוסות לפת, שמן זית, שיני שום וטימין. מערבבים כך ששמן הזית יצפה את כל הפרוסות.
  3. מכניסים לתנור ואופים כשעה עד שעה וחצי. במהלך האפייה יוצקים מעט יין לבן לתבנית מדי 20-30 דקות (כדי להרטיב מעט את הלפת) ומערבבים את כל תוכן התבנית ביסודיות פעם אחת במהלך האפייה, כדי שכל הפרוסות יקבלו צבע זהוב וטעם מקורמל. כשמזלג מצליח להנעץ בלפת בקלות - היא מוכנה. מוציאים ומגישים.

קציצות מבושלות עם לפת וסלרי

אסנת לסטר
המצרכים: שמן לטיגון 1 בצל גדול, קצוץ 4-3 לפתות, קלופות וחתוכות לקוביות גדולות 6-5 גבעולי סלרי (כולל העלים), חתוכים לשניים-שלושה חלקים 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית פפריקה חריפה (אם אוהבים פיקנטי) 2 כפיות מלח 1 כפית פלפל שחור 1 כף כמון
לקציצות - 1/2 ק"ג בשר בקר טחון 1 ביצה 2 כפות קמח מצה 1 כוס עלי סלרי קצוצים דק 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1 בצל קטן, קצוץ דק-ק 1 כפית אבקת שום שמן לטיגון
3 צפייה בגלריה
קציצות לפת
קציצות לפת
(צילום: אסנת לסטר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן בסיר רחב. מוסיפים את הבצל, הלפת והסלרי, ומטגנים תוך ניעור הסיר מדי פעם, עד שהבצל הופך לשקוף ושאר המרכיבים מטוגנים קלות. מורידים מהאש.
  2. מערבבים את כל מרכיבי הקציצות, למעט השמן. יוצרים מהתערובת קציצות.
  3. מחממים במחבת שמן, ומטגנים את הקציצות עד שהן מזהיבות.
  4. מעבירים את הקציצות לסיר עם הבצל והלפת, ומוסיפים מים עד לכיסוי המרכיבים שבסיר.
  5. מחזירים את הסיר לאש ומביאים את הנוזלים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים על אש קטנה עוד כשעה, עד שהנוזלים שבסיר מסמיכים מעט.

פירה לפת וערמונים

טלי פרידמן
מתכון פשוט שילווה מצוין תבשיל בשר או דגים אפויים. מומלץ לבחור לפתות צעירות.
המצרכים (ל-6-4 מנות): 1 ק"ג לפתות 50 גר' ערמונים קלופים ומוכנים למאכל (מומלץ לקנות ערמונים בוואקום - הם חוסכים את כל הטרחה וטעמם נפלא) 1 בצל שאלוט 2 שיני שום 50 גר' חמאה (או 1/4 כוס שמן זית) קורט מלח 1 כפית סוכר חום לחידוד המתיקות
אופן ההכנה:
  1. קולפים את הלפתות וחותכים לקוביות.
  2. מביאים מים לרתיחה בסיר בינוני ומכניסים את קוביות הלפתות. מבשלים במשך 25-15 דקות על אש בינונית, עד להתרככותן (בודקים בעזרת נעיצת סכין)..
  3. מסננים את הלפתות ממי הבישול ומעבירים אותן למעבד מזון. מוסיפים את שאר החומרים וטוחנים עד שמתקבלת מחית אחידה וחלקה.

לפת כבושה עם סלק

פותנה ג'אבר
המצרכים: 1 ק"ג לפת קלופה 3 כוסות מים 2 כוסות חומץ 1/4 כוס מלח 2 סלקים חתוכים לקוביות גדולות
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הלפת לרצועות, מפזרים עליהן קצת מלח ומשאירים בצד למשך כמה שעות.
  2. שוטפים את הלפת מהמלח מסדרים בצנצנת.
  3. ממיסים את המלח עם המים והחומץ ויוצקים על הלפת.
  4. מוסיפים את הסלק, סוגרים את הצנצנת היטב ומניחים בצד למשך שבוע עד שבועיים.