שתף קטע נבחר

לראשונה: רופא ביצע צנתור לב ממרחק עשרות ק"מ מהחולה

רובוט פרי פיתוח כחול לבן איפשר לאחרונה לבצע צנתור לב כשהרופא נמצא במרחק עשרות קילומטרים מהמטופל השוכב בחדר הצנתורים. פרופ' רפי ביאר, מנכ"ל רמב"ם שעמד מאחורי הטכנולוגיה: "בעתיד נוכל ללמד את הרובוט לבצע צנתורים לבד"

  

 

זה נשמע כמו סצינה מסרט מדע בדיוני: טכנולוגיה פורצת דרך, פרי פיתוח ישראלי, אפשרה לרופא לבצע צנתור באמצעות רובוט, בזמן שהרופא עצמו ממוקם עשרות קילומטרים מהמטופל.

 

הניתוח נערך לאחרונה בהודו באמצעות טכנולוגיה ייחודית של חברת קורינדוס (Corindus), שעוסקת בניווט ניתוחי לב וצנתורים מרחוק. בזה אחר זה צונתרו חמישה ממטופלי בית החולים אפקס למחלות לב שבעיר אחמדאבאד, הודו, בזמן שהרופא המצנתר ישב במנזר הממוקם במרחק של 32 ק"מ מהם.

 

עד כה השימוש שנעשה בטכנולוגיה הרובוטית אפשר למצנתר להיות ממוקם במרחק קצר מהמטופל, כשהוא יושב בקוקפיט בחדר הצנתורים או מחוצה לו ושולט על ההליך הרפואי באמצעות קונסולה.

 

צנתור מרחוק ()
המנתח ישב במרחק 32 ק"מ מהמטופלים
 

חמשת הצנתורים בוצעו על ידי ד"ר טיאס פאטל, מנהל מחלקת קרדיולוגיה פולשנית בביה"ח אפקס, שנחשב לקרדיולוג מומחה בעל שם עולמי. כשהוא יושב מול מסכי מחשב במנזר הממוקם עשרות קילומטרים מהמטופלים, ביצע ד"ר פאטל את פעולות הצנתור באמצעות מערכת ניווט בשלט רחוק, כאשר שותפו, ד"ר סנג'י שאה, נמצא על יד מיטת הטיפולים בביה"ח.

 

מטרת הפיתוח: למנוע קרינת רנטגן מהמנתחים

רובוט ה-CorPath החל את דרכו בשנת 2002 כפיתוח של חברת NaviCath (לימים קורדינוס), סטארט-אפ שנוסד על ידי פרופ' רפי ביאר, מנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם וקרדיולוג בכיר, יחד עם שותפו טל וונדרוב, בוגר הטכניון, אשר שימש כסגן נשיא לשיווק ופיתוח עסקי.

 

עוד כתבות:

הרובוט שייתן לכם את התרופות שלכם בדיוק בזמן

לראשונה: רובוט ביצע ניתוח בשיניים - ללא מגע יד אדם

בקרוב לא נצטרך רופאים? הננו-רובוטים משתלטים על עולם הרפואה

 

החברה, שהוקמה אז במסגרת חממת הטכניון כפרויקט משותף עם המרכז הרפואי רמב"ם, עברה בהמשך למסצ'וסטס, ארה"ב, והטכנולוגיות שלה משרתות כיום מעל 50 מרכזים רפואיים בעולם.

 

הרובוט, שפועל כיום בגרסת דור שלישי תחת אישור FDA, פותח במטרה לסייע למצנתרי הלב לבצע פעולות צנתור מדויקות יותר, לאפשר מרחוק במטרה לטפל בחולים שהנגישות אליהם בעייתית, אך בעיקר כדי למנוע חשיפה של הרופאים המצנתרים לקרינת רנטגן בכמויות גדולות.

 

צנתור מרחוק ()
הטכנולוגיה מאפשרת למצנתרים לבצע פעולות מדויקות יותר
 

לדברי הצוות המטפל, ההצלחה של הפעולה ההיסטורית סללה את הדרך לפעולות דומות בסדר גודל משמעותי יותר מסביב לעולם. על בסיס תוצאות הטיפולים שנעשו בהודו, חברת קורינדוס הודיעה כי היא מתכננת להשקיע בפיתוח השימוש במערכת הטלרובוטית, באופן מסחרי, ולהרחיב את הפלטפורמות הקיימות לטיפול בשבץ.

 

"המערכת, שהחלה את דרכה בחיפה לפני כמעט 20 שנה, עושה בימים אלו היסטוריה עולמית בתחום הרפואה הקרדיולוגית", אומר פרופ' ביאר, "בפעם הראשונה בעולם נעשה שימוש בטכנולוגיה טלרובוטית לצנתור לבבי של מטופלים כאשר המטופל והרופא נמצאים במרחק של עשרות קילומטרים זה מזה. זו פריצת דרך משמעותית. זה מאפשר לנו לשלוח את כישורי הרופא ויכולות הטיפול שלו דרך האינטרנט אל המטופל במקום שהמטופל יגיע אל הרופא".

 

דרך להתגבר על מרחקים גיאוגרפיים

מחלות לב וכלי דם, לרבות שבץ, הן סיבת המוות המובילה בעולם, כאשר על פי הערכות כ-18 מיליון מקרי מוות נגרמים כתוצאה מהמחלות הללו בכל שנה. רבים ממקרי המוות הללו נגרמים כתוצאה ממרחקים גיאוגרפים של המטופלים משירותי רפואה רלוונטיים, מצב סוציו-אקונמי של המטופלים שלא תמיד מאפשר להם לקבל טיפול, וכן מספר הולך ומצטמצם של רופאים המומחים לטיפול בבעיות הללו בעולם.

 

כאשר מדובר במצבי חירום רפואיים על רקע קרדיווסקולרי, כגון שבץ או התקף לב, ישנו חלון זמן מצומצם לטיפול, הנע בין 90 דקות ל-24 שעות ושיכול למנוע מוות או נכות משמעותית במטופל.

 

"העתיד הוא מרתק", מסכם פרופ' ביאר, "אפשר לטפל בחולים שנמצאים מעבר לאוקיינוס, אפשר לקיים שיתופי פעולה רפואיים עם קולגות מסביב לעולם, אבל מעבר לזה זה מאפשר הכנסה של אלמנטים אוטומטיים לפעולות הצנתור. בדיוק כמו מכונית אוטונומית, שיודעת לנסוע ללא נהג, אפשר ללמד את הרובוט להעביר את הסטנט (תומכן) והתיל דרך העורקים, להגיע למקום הנכון, 'לחנות' בו ולשחרר את התומכן".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים