F

מספר החולים בירידה, וגם מספר הבדיקות בירידה: פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר פורום בריאות הציבור וראש ביה"ס לבריאות הציבור באונ' בן גוריון ופרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית היוצא, מסבירים בריאיון לאולפן ynet, למה זה קורה ואיך זה עלול לפגוע במאמצים של שמירה על מצב תחלואה נמוך.
פרופ' דוידוביץ: "יש בעיה מאוד משמעותית בהיענות של הציבור, צריך לזכור שבגלל הירידה בתחלואה אנשים פחות מרגישים צורך להיבדק. אבל אנחנו חייבים לגייס את ההנהגה המקומית שתיקח לידיים את נושא הבדיקות. הם צריכים לקטוע את שרשראות ההדבקה, כמו גם להתמקד בתחלואה הסמויה בבתי ספר ובבתי אבות ולמנוע את זה".
פרופ' אידלמן, מוסיף ואומר: "בגל הראשון היה מחסור בבדיקות. הייתה אידיאולוגיה שלא צריך לעשות בדיקות, מנכ"ל משרד הבריאות דאז אמר שלא צריכים לעשות בדיקות וזה שורש כל הרע. ומהבחינה הזאת נכון להיום כשאנחנו עושים 20 אלף בדיקות, זה לא בסדר. אנשים איבדו בגלל הדברים האלה את האמון בממשלה. אחר כך החליטו שצריך לעשות בדיקות והחלו לתת הוראות לאנשים, עד כמה בדיקות חשובות, מה שיצר התנגדות מצד הציבור.
"עכשיו, ההנהגה מתחננת לאנשים לעשות בדיקות, אבל למה ממשלה צריכה להתחנן? צריך להיות תקנון שיסביר כל כמה זמן כל אחד צריך לעבור את הבדיקות, בעיקר אנשים שנפגשים עם הרבה אנשים בכל פעם. כמו למשל, מורים, תלמידי ישיבות, עובדי מפעלים, בעלי חנויות ועוד. ככה נרגיש בטוחים להתנהל. זה פשוט מאוד".
פרופ' דוידוביץ מוסיף כי צריך להוריד את האחריות לביצוע הבדיקות לרמת הרשויות. "ראשי הרשויות יודעים הכי טוב לגשת לאזרחים, בכל הרמות. בנוסף, אנחנו צריכים לקצר את הבידודים, שהם מעמסה קשה למשק, זה נעשה לגבי עובדי בריאות וצריך לעשות את זה ליתר האוכלוסייה, יש לנו את הכלים ואת האפשרות לעשות הרבה בדיקות, כולל בדיקות מהירות ולעשת את זה כמה שיותר מהר".
גם בדיון בקבינט הקורונה אתמול (ב') התייחסו לירידה בבדיקות. פרופ' גמזו הבהיר לשרים כי מקדם ההדבקה R כבר עלה אל מעבר ל-0.8, היעד הממשלתי הקודם להקלות, והזהיר שבחברה הערבית עומד מקדם ההדבקה על יותר מ-1 - משמע שכל חולה מדביק לפחות אדם אחד. לדברי גמזו, שלושה גורמים יוכלו לסייע להורדת מקדם ההדבקה בחזרה: הגדלת הבדיקות לזיהוי התחלואה החבויה, הגברת היענות הציבור ואכיפה וטיפול נרחב יותר בסגרים מקומיים במוקדי תחלואה.
פרופ' גמזו אמר בדיון גם כי תמונת המצב של התחלואה לא נכונה בעקבות הירידה בבדיקות. "אנשים לא מבינים למה הם צריכים להיבדק", אמר גמזו - והוביל את ראש הממשלה נתניהו לבקש מאנשי המקצוע לקבל מסקנות והצעות.
לצד האזהרות של גמזו, גם ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר בדיון כי קצב הירידה בתחלואה הואט. "הנתון של מקדם ההדבקה צריך להדאיג אותנו. אנחנו לא חוזרים למספר בדיקות גבוה ומתוך זה שיעור החיוביים גבוה יחסית. צריך לראות בדאגה את האזורים האדומים והעלייה בתחלואה ביישובים הערביים".

774 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') עם קורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול בוצעו אתמול למעלה מ-34 אלף בדיקות. 2.3% מהן חזרו חיוביות - כלומר אחד מכל 44 נבדקים. עם זאת, מהנתונים עולה כי חלה שוב דעיכה מבחינת השינוי במאומתים, לאחר שאתמול חלה דווקא עלייה.


מנתוני משרד הבריאות עולה כי 622 ישראלים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. 382 מהם במצב קשה. 164 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,580.