חוקרים מאוניברסיטת הרווארד גילו כי לאנשים עם היסטוריה של מחלת חניכיים יש סיכון מוגבר לסרטן הוושט וסרטן הקיבה, והסיכון הזה היה גבוה גם בקרב אנשים שאיבדו שיניים בעבר. ממצאים קודמים על הקשר של מחלות חניכיים ואובדן שיניים עם סרטן הוושט וסרטן הקיבה לא היו עקביים.
זאת הסיבה שצוות חוקרי הרווארד בבוסטון, ערך מחקר של נתונים על חולים לאורך עשרות שנים של מעקב. הם בחנו את הקשר בין ההיסטוריה של מחלות חניכיים ואובדן שיניים עם הסיכון לסרטן הוושט והקיבה בקרב 98,459 נשים ממחקר בריאות האחיות (מחקר שנמשך בין השנים 1992-2014) וב-49,685 גברים ממחקר המעקב של אנשי מקצוע בתחום הבריאות (מחקר שנמשך בין השנים 1988-2016).
קיראו עוד על בריאות השן
הערכה ראשונית לגבי מצב השיניים של הנחקרים, דמוגרפיה, אורח חייהם והתזונה שלהם הוערכו באמצעות שאלוני מעקב. הנחקרים שבגופם הופיע הסרטן דיווחו לחוקרים על כך. התוצאות הראו כי במהלך 22-28 שנות מעקב, היו 199 מקרים של סרטן הוושט וכ-238 מקרים של סרטן הקיבה.
1 צפייה בגלריה
עלייה בסיכון של 43% ו-52% לסרטן הוושט וסרטן הקיבה בגלל דלקת חניכיים
עלייה בסיכון של 43% ו-52% לסרטן הוושט וסרטן הקיבה בגלל דלקת חניכיים
עלייה בסיכון של 43% ו-52% לסרטן הוושט וסרטן הקיבה בגלל דלקת חניכיים
(צילום: shutterstock)
מניתוח התוצאות עלה כי היסטוריה של מחלת חניכיים הייתה קשורה לעלייה בסיכון של 43% ו-52% לסרטן הוושט וסרטן הקיבה, בהתאמה. בהשוואה לאנשים ללא אובדן שיניים, הסיכון לחלות בסרטן הוושט וסרטן הקיבה עבור אלו שאיבדו שתי שיניים או יותר היה גם הוא גבוה - 42% ו- 33% בהתאמה.
בנוסף, בקרב אנשים עם היסטוריה של מחלת חניכיים בנוסף לאיבוד שן אחת או יותר, נצפתה עלייה בסיכון של 59% לסרטן הוושט בהשוואה לאלו ללא היסטוריה של מחלת חניכיים וללא אובדן שיניים. באופן דומה, באותה קבוצה של אנשים, היה סיכון גבוה יותר ב 50% ו-68% לסרטן הקיבה, בהתאמה.
עורכי המחקר מצביעים על סיבות אפשריות לקשר בין חיידקים אוראליים (מיקרוביוטה אוראלית) לבין סרטן הוושט והקיבה, עם עדויות ממחקרים קודמים המצביעים על כך שקיים קשר בין השניים.
סיבה אפשרית נוספת היא כי היגיינת פה לקויה ומחלות חניכיים שיכולות לקדם היווצרות ניטרוזמינים אנדוגניים הידועים כגורמים לסרטן הקיבה באמצעות חיידקים שמפחיתים את אספקת החנקן לגוף.
מדובר כמובן במחקר תצפיתי, כך שלא ניתן להסיק מסקנות נחרצות לגבי הסיבה והתוצאה, והחוקרים אינם יכולים לשלול את האפשרות שחלק מהסיכון שנצפה עשוי להיות כתוצאה מגורמים אחרים (בלתי מעורערים) אחרים.
עם זאת, הם מסכמים: "יחד, נתונים אלה תומכים בחשיבות של מיקרוביום אוראלי בסרטן הוושט וסרטן הקיבה. מחקרים פוטנציאליים נוספים המעריכים ישירות את המיקרוביום של הפה אמורים לזהות חיידקים אוראליים ספציפיים האחראים לקשר זה. ממצאים אלו עשויים לסייע באיתור מוקדם של אנשים שנמצאים בסיכון גבוה ללקות בשני הסרטנים הללו".
הכותב הינו רופא שיניים