בלי כלי אבחון מתקדמים ובדיקות סקר מתאימות, מבין 400 הנשים המאובחנות בשנה בסרטן השחלה, רובן יקבלו את הבשורה כשהסרטן נמצא בשלבים מתקדמים מאוד. תסמיני המחלה הינם כלליים וכוללים כאבי בטן, תפיחות בטנית, עצירות, חוסר תיאבון, ביקורים תכופים בבית השימוש ולעיתים גם דימום וגינלי. תסמינים אלה נובעים פעמים רבות מסיבות אחרות, אולם עם זאת, מומלץ שאישה שחשה בתסמינים אלו תפנה להתייעצות עם גיניקולוג.
לא ברור מדוע קשה לאבחן את סרטן השחלה בשלב מוקדם, אולם ההשערה, שהולכת ומתבססת עם השנים, הינה שמקור הסרטן הוא למעשה בחצוצרות ולא בשחלות. החצוצרות הינן צינורות דקים מאוד וכשמתפתחים בהם גידולים קטנים, אין דרך לזהות אותם אלא רק כשהם מתפשטים לשחלות.
למרות הקושי באבחון קיימת דרך להקטין את הסיכון לחלות באופן משמעותי בקרב חלק מהנשים. כ 40% מהחולות בסרטן השחלה הן נשאיות של גנים המבטאים מוטציה שקשורה בגידולי שד ושחלה. שליש מהנשים בישראל שחולות בסרטן השחלה נושאות מוטציה בגן הנקרא BRCA.
היום, כיוון שהבדיקות הגנטיות הפכו לנגישות במסגרת סל הבריאות, הסיכוי לאיתור המוטציה בזמן עולה משמעותית. סל הבריאות בישראל מאפשר לכל אישה ממוצא אשכנזי מאחד הצדדים או כל אישה עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד או השחלה לבצע בדיקת נשאות לגנים BRCA1 ו-BRCA2, בדיקה פשוטה המתבצעת על ידי מתן דגימת רוק או דם.
איתור נשאות יאפשר הצלת חיים. אותן נשים יתבקשו להקפיד על מעקב סדיר ויוכלו לבחור בסיום שלב הילודה לבצע ניתוח לכריתת השחלות והחצוצרות, ניתוח אשר נכון להיום הוא הדרך הטובה ביותר למנוע את התפתחות המחלה. כיוון שמדובר במחלה שאינה נהנית מיחסי ציבור טובים למדי ורבים כלל אינם מכירים בסיכון הגבוה שלה, נשים רבות יפתחו את סרטן שחלה בלי לדעת שהן נשאיות של המוטציה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטיפול היעיל

הטיפול המרכזי והיעיל ביותר בסרטן השחלה הינו טיפול בכימותרפיה וניתוח. בשנים האחרונות פותחו טיפולים חדשים, שניתנים בתוספת לטיפול בכימותרפיה, והוכיחו יעילות משמעותית עבור מטופלות שמחלתן התגלתה בשלבים מתקדמים, שהן כאמור רוב המאובחנות בסרטן השחלה.
ישנן תרופות מסוג מעכבי PARP שבתוספת לכימותרפיה, משפרות את תוחלת החיים של מטופלות לאחר האבחון. מעכבי PARP הם טיפולים ביולוגיים מכווני מטרה המיועדים לנשאיות של מוטציה בגן BRCA אשר אובחנו בשלב השלישי או הרביעי של המחלה וסיימו את הטיפול הראשוני הכולל ניתוח וכימותרפיה.
הטיפול הביולוגי מסייע לאותן חולות להאריך את תקופת הרמיסיה של המחלה וייתכן שאפילו מונע את חזרתה לחלוטין. זאת ועוד, הטיפול הביולוגי מסייע גם לנשים שאינן נושאות מוטציית BRCA, אך הגידול שלהן דומה במאפייניו לגידול הקיים אצל נשאיות.
נכון להיום הטיפול הביולוגי זמין בסל הבריאות רק לחולות הנושאות את המוטציה. יתכן כי בעתיד הלא רחוק יוחלט להעניק את הטיפול גם עבור נשים שאינן נושאות את הגן, וכאמור מחלתן דומה במאפייניה הביולוגיים לגידול הקיים אצל נשאיות.
העתיד נראה מבטיח גם בכל הקשור למחקר סביב סרטן השחלה. ומתבצעת עבודה לפיתוח טיפולים נוספים ודרכים נוספות לאבחן את המחלה בשלבים מוקדמים. נכון להיום איתור הנשאות למוטציה בזמן והקפדה על מעקב נכון וטיפול מונע הם הדרך הטובה ביותר לשנות את התמונה עבור נשים רבות, ולכן בכל מקרה של סיכון על רקע מוצא או היסטוריה משפחתית, אין להסס ויש לגשת ליעוץ גנטי ולבקש בדיקת נשאות שיכולה להציל חיים.
הכותבת היא ד"ר איילת שי מנהלת המחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי לגליל