פרופ' גליה רהב בעקבות המוטציה: "הייתי סוגרת את נתב"ג כבר עכשיו" - צפו בראיון
בבריטניה ממשיכה להתפשט מוטציית הקורונה החדשה במהירות, ומעלה חשש מפני גל קורונה חדש ולא מוכר בקרב מומחים רבים. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא הסבירה הבוקר (ב') באולפן ynet כי גילוי המוטציה מדאיג בעיקר משום שהוא מצביע על כך שנגיף הקורונה משתנה: "אנחנו צריכים להתכונן לכך שהנגיף משתנה, והדאגה קיימת גם בגלל ששיטות האבחון מבוססות על אותו אזור בנגיף שעבר מוטציה, אז יש סיכוי שבדיקות יתפספסו. עם זאת, בארץ אני חושבת שמרבית הבדיקות לא מפספסות גם את המוטציה הזאת, אבל זה חשוב לדעת".
"הייתי סוגרת את נתב"ג כבר עכשיו", מסבירה פרופ' רהב. "עדיין אין לנו נתונים וכרגע עוד לא תועד מקרה, אבל יכול להיות שהמוטציה כבר קיימת בישראל. כרגע יש המון אנשים שמגיעים מכל מיני מדינות בעולם עם קורונה ומפיצים את זה. אני לא יודעת למשל כמה הגיעו מדובאי עם הנגיף, אבל אחוזים בכלל לא מובטלים הגיעו מטורקיה, מבולגריה, והדביקו אנשים רבים בארץ. נתב"ג הוא אחד האזורים החשובים ביותר בהבאת הנגיף".
פרופ' רהב מסבירה כי המוטציה החדשה שהתגלתה איננה האיום היחיד העומד בפני בלימת המגפה בישראל, וצעדים נדרשים כדי לעצור את התפשטות הנגיף בארץ. "היינו שם פעם, היינו שם פעמיים, וזה באמת מתסכל. אני לא מבינה למה אנחנו צריכים להגיע שוב לעלייה בכמות המאושפזים, שוב לעלייה בכמות הנפטרים, למה לא לעשות את זה קודם? החיסון נהדר, אבל ייקח זמן עד שנראה את התוצאות שלו. כדי ליצור מצב של חיסון עדר צריכים להתחסן 70% מהאוכלוסייה, וזה יקרה באפריל, אולי בסוף מרץ".
ומה עוד ידוע על מוטציית נגיף הקורונה?
ארגוני הבריאות בעולם עורכים ניטור של דגימות ה-PCR של הנבדקים, ומתוכן בדיקות מדגמיות לאיתור זני הקורונה. בבדיקות המדגמיות התגלה אותו זן חדש. המקור למוטציה החדשה אינו ידוע, אך קבוצת החוקרים שתיעדו את המוטציה החדשה משערים שהיא התפתחה בחולים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת. בגופם, לפי ההערכות, התרבה הנגיף במשך שבועות ארוכים וצבר מוטציות רבות. כך, מעבר לסכנה הנשקפת לחייהם, חשוב להגן על חולים אלה באמצעות מסכה, ריחוק חברתי וכמובן חיסון של כל האנשים הסובבים אותם.
מדובר בזן חדש שנקרא VUI-202012/01, שם קוד שפירושו: "וריאנט ראשון תחת חקירה", שהתגלה לפני כשבועיים. למוטציה שם נוסף, N501Y+69/70del, שמתייחס לסדר הגנטי עצמו של הזן. על פי הידוע, אלה שנדבקו בה לא חלו במחלה קשה יותר מאחרים. על פי אחת התיאוריות, המוטציות דווקא גורמות למחלה קלה יחסית, אולם עדיין מוקדם לדעת.
עד כה התגלו בעולם כ-17 מוטציות של נגיף הקורונה. למשל, מוטציה אחת שמזכירה מבחינה מבנית את המוטציה שנתגלתה בבריטניה, תוארה בסינגפור בחודש מרץ וגרמה למחלה קלה יתר. עם זאת, כמעט שלא נראה הבדל בקצב ההתרבות של הנגיף בתאים.
"המוטציה לא משפיעה על יעילות החיסון": צפו בראיון עם מומחה למחלות זיהומיות באיטליה

מה שונה במוטציה החדשה?

בהתבסס על המחקר עד כה, מעריכים כי מוטציית הקורונה מתפשטת במהירות הגבוהה ב-70% מהזנים האחרים. פירושו של דבר שהיא תקפיץ את מקדם ההדבקה R, המתייחס למספר האנשים שנדבקים זה מזה. מקדם הדבקה גבוה מ-1, כידוע, פירושו של דבר שכל אדם מדביק אחרים. מקדם הדבקה נמוך מ-1 מסמל עצירה של ההתפשטות.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הסביר שהזן החדש מגביר את ה-R ב-0.4 או יותר. וההשפעה כבר ניכרת במקומות בהן נמצאה שכיחות גבוהה של הזן: ה-R בבריטניה היה סביב 1.1-1.2, וכעת במזרח אנגליה הוא קפץ ל- 1.4, בלונדון ובדרום מזרח אנגליה הוא עומד על 1.3.
2 צפייה בגלריה
נגיף קורונה מטוסים מקורקעים ב נמל תעופה גטוויק לונדון תמונת ארכיון מחודש מאי 2020
נגיף קורונה מטוסים מקורקעים ב נמל תעופה גטוויק לונדון תמונת ארכיון מחודש מאי 2020
אחרי הבהלה: מטוסים מקורקעים באנגליה בגלל גילוי המוטציה
(צילום: AFP)

האם המוטציה תהיה עמידה לחיסונים?

על פי ההערכות, לא. בהתבסס על המוטציות האחרות שאינן עמידות לחיסוני הקורונה, מעריכים מדענים כי גם הפעם הנוגדנים המנטרלים שנוצרים בגוף בעקבות החיסון, לא יאפשרו גם למוטציה החדשה לשרוד. החיסונים יוצרים נוגדנים כנגד אזורים רבים במעטפת הקורונה, כך שסביר שהם ימנעו הדבקה גם בזן החדש. עם זאת, דרוש עוד זמן מעקב אחר אלה שנדבקו במוטציה, ומי מהם שכבר חוסנו.
אחד היתרונות בחיסונים של חברת מודרנה ופייזר, המבוססים על טכנולוגיית mRNA, הוא בכך שאפשר לשלב את הגן החדש שפיתחה המוטציה בחיסון בקלות ובמהירות, מבלי לשנות אף אחד משלבי הכנתו. תאורטית, ניתן לייצר מעין "קוקטייל" RNA לשלל גרסאות הנגיף
הנוגדנים שמיוצרים בגוף בעקבות החיסונים, פעילים נגד אותו חלבון "ספייק" שעוטף את נגיף הקורונה, ולכן סביר שיהיו פעילים גם נגד המוטציה החדשה. קיימת סבירות בה החיסונים, שפותחו כנגד וריאציה מוקדמת של נגיף הקורונה, יהיו יעילים פחות על המוטציה החדשה, אך בכל מקרה חיסון עדיף על פני מחלה. מכיוון שבבריטניה החלו כבר במבצע חיסונים נרחב, אפשר לשער שבשבועות הקרובים נוכל לדעת אם הגרסה החדשה של הנגיף מצליחה להתגבר על החיסון.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים בבית ה חולים איכילוב בתל אביב
מתחסנים בבית ה חולים איכילוב בתל אביב
חיסוני הקורונה: סביר שיהיו פעילים גם נגד המוטציה החדשה
(צילום: AP)
בנוסף, אחד היתרונות בחיסונים של חברת מודרנה ופייזר, המבוססים על טכנולוגיית mRNA, הוא בכך שאפשר לשלב את הגן החדש שפיתחה המוטציה בחיסון בקלות ובמהירות, מבלי לשנות אף אחד משלבי הכנתו. תאורטית, ניתן לייצר מעין "קוקטייל" RNA לשלל גרסאות הנגיף.