בשיתוף קבוצת בזלת
בשנים האחרונות התבססה ההבנה שההבדלים בין נשים לגברים אינם מסתכמים ביכולתן של הנשים להרות וללדת, ושגופן מתפקד ומגיב אחרת למגוון טיפולים רפואיים, ביניהם הטיפול בקנאביס.
צוות המחקר בקבוצת בזלת בראשות פרופ' אהרון (ארי) אייל, זיהה את הצורך בהרכבים ובמינונים מותאמים לנשים והרים את הכפפה. הבשורה – שמני קנאביס רפואי המעושרים בטרפנים שהדגימו יעילות בנשים.
ד"ר נעה רז (PhD), חוקרת מוח ומדענית בכירה בבזלת, מסבירה את הרציונל העומד מאחורי פיתוח שמני קנאביס המותאמים במיוחד לנשים: "רפואה מיטבית לנשים שונה מזו המתאימה לגברים. גישה זו ידועה בעגה המקצועית כרפואה מותאמת מין, או רפואה מודעת מגדר. בניגוד לתפיסה הקלאסית בעולם הרפואה, הולכות ומצטברות העדויות להבדלים פיזילוגיים ניכרים בין המינים, הבדלים שהם הרבה מעבר למערכת הרבייה. הבדלים בין נשים וגברים קיימים למשל בתפקוד מערכת העיכול, במערכת הלבבית, במערכת החיסון ובחישת הכאב".
1 צפייה בגלריה
קנאביס אישה נשים
קנאביס אישה נשים
בהתאמה לנשים. קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)

לנשים צרכים ייחודיים

מעבר למצבים הרפואיים הייחודיים לנשים ככאבי מחזור או תופעות גיל המעבר, מחלות רבות הקיימות בשני המינים, שכיחות אצל נשים יותר בהשוואה לגברים. נכללות בקבוצה זו מחלות כדוגמת פיברומיאלגיה, מיגרנה, דיכאון, רבות ממחלות החיסון העצמי (אוטואימוניות), טרשת נפוצה, אבני כיס מרה ועוד.
לדברי ד"ר רז: "עד כה, הטיפול הרפואי בנשים נסמך על מידע שמקורו בגברים. מחקר מקיף שפורסם לפני למעלה מעשור העלה נתון מדהים - שני שלישים מהמחלות הפוגעות בשני המינים, נחקרו בגברים בלבד. זאת ועוד - רוב התרופות הקיימות בשוק כיום נוסו על גברים בלבד. כתוצאה מכך, חלק גדול מאוד מהטיפול בנשים מתבסס על ידע שנרכש באמצעות מחקר בגברים ובעזרת תרופות שיעילותן הוכחה על גברים בלבד, בהנחה שלמין האדם אין חשיבות לעצם הטיפול הרפואי. ברור לנו היום שהנחה זו שגויה. אכן, דוגמאות שונות בעולם הרפואה מלמדות כי נשים וגברים מגיבים בצורה שונה לאותו הטיפול התרופתי".

השפעת הקנאביס בנשים

מחקרים בבני אדם, מספרת ד"ר רז, כמו גם במודל חיה מלמדים כי שני המינים מגיבים באופן שונה לקנאביס בכלל, ול- THC בפרט: "נמצא למשל כי נקבות רגישות יותר לשיכוך הכאב בעוד זכרים רגישים דווקא יותר להשפעה מעוררת התיאבון. גברים ונשים נבדלים גם בפרופיל תופעות הלוואי הקשורות בשימוש בקנאביס".

המערכת האנדוקנבינואידית – שונות מגדרית

לימוד המערכת האנדוקנבינואידית, אותה מערכת פנימית בגופנו המגיבה לרכיבים הפעילים בקנאביס מגלה, לדברי ד"ר רז, הבדלים ניכרים בין נשים וגברים: "הבדלים בין המינים נמצאו בין היתר בפיזור ובפעילות הקולטנים המגיבים עם הקנבינואידים. הבדלים בין המינים קיימים גם במטבוליזם של הקנבינואידים, ובפרט זה של ה-THC".
במה שונים מוצרי FEMMICAN מהקיים היום? "קנאביס עשוי לספק מענה למגוון רחב של מצבים רפואיים, בהם כאבים כרוניים שונים, חרדה, בעיות שינה, מחלות דלקתיות, מחלות נוירו-דגנרטיביות ואחרות. על אף הפוטנציאל, מוצרי הקנאביס הקיימים כיום בשוק אינם אופטימליים. ד"ר רז מסבירה כי ההבנה אודות הרכב החומרים הפעילים המתאים לטיפול במחלות ובתסמינים שונים הולכת ונבנית, אך עדיין רחוקה מלהיות שלמה: "אנו יודעים היום לא מעט על התכונות הטיפוליות של ה- THC וה- CBD, שני החומרים הפעילים המרכזיים בקנאביס. עם זאת, מחקרים רבים אישרו כי ביטוי שני קנאבינואידים אלה תלוי בחומרים האחרים הקיימים בצמח - הטרפנים. השפעה שזכתה לכינוי "אפקט הפמליה".
הטרפנים, שמודעות המטופלים לקיומם עלתה בתקופה האחרונה, הם חומרים ארומטיים הנמצאים באופן טבעי בקנאביס. מעבר לתכונות הטעם והריח, לטרפנים השפעות טיפוליות במגוון רחב של מערכות פיזיולוגיות, למשל – הטבת התמודדות עם חרדה, דיכאון והפרעות שינה, שיכוך כאב, וטיפול בדלקת. ד"ר רז מדגישה כי מלבד לתכונות ולהשפעות הטרפנים הישירות, הטרפנים גם משפיעים על תגובת הקנבינואידים בקולטניםומשנים את הביטוי הפרמקולוגי של הקנאביס, ולוקחים חלק באפיון הזן כסאטיבה או אינדיקה.
ד"ר רז ועמיתה החוקרים מבזלת עיבדו מאגרי מידע גדולים של מטופלים והצליחו לזהות טרפנים שעלייה במינונם קשורה בהגברת היעילות הטיפולית בקנאביס. חשוב עם זאת להדגיש כי התאמת הרכב הטרפנים המיטבי הינו ספציפי לצרכים הטיפוליים הנדרשים עבור התוויות רפואיות ספציפיות, כך שטרפנים שיגבירו את יעילות הטיפול במחלה אחת לא יתאימו להטבת סימפטומים הנובעים ממצב רפואי אחר.
בזלת פיתחה שיטה להעשרת השמנים שלה בטרפנים (Bcann TOP), ורתמה את הידע המדעי והרוקחי שצברה להעשרת השמנים שהיא מייצרת בהרכבי טרפנים המותאמים להתוויות ולאוכלוסיות ספציפיות. לפני מספר חודשים השיקה החברה את סדרות שמני הקנאביס Bcann indica ו-Bcann Sativa, המעושרים בטרפנים ומאפשרים איכויות והתאמה שאינן מתאפשרות בשמני קנאביס רגילים, המאבדים מתכולת הטרפנים בשלבי העיבוד והייצור. הביקוש הגדל והולך למוצרים אילו מעיד על הצלחתם. כעת, מוסיפה החברה אל מגוון השמנים את שמני femmican המועשרים בטרפנים, באופן המייחד אותם לנשים, כלומר לצרכים ולמטרות הטיפוליות להן נדרשות, ובראש ובראשונה – לפיזיולוגיה לפיה גופן פועל.
ד"ר רז מסבירה: "בהינתן ההבדלים בין המינים בתפקוד המערכת האנדוקנבינואידית ובמטבוליזם של קנאביס, ההרכב האופטימלי לטיפול במצב רפואי מסוים יכול להיות שונה בין נשים וגברים. עבודת עיבוד נתונים שנעשתה בבזלת אישרה כי ישנם טרפנים שנוכחותם מגבירה את יעילות הטיפול בנשים, אך לא בגברים, ואילו טרפנים אחרים בעלי השפעה מיטיבה בגברים בלבד. מוצרי קנאביס רפואי אופטימליים צריכים להירקח תוך התייחסות לצרכים היחודיים של המינים, להבדלים הפיזיולוגיים שביניהם, ובפרט להבדלים במערכת האנדוקנביואידית, ולתגובה השונה של שני המינים לקנאביס. נראה כי העתיד בעולם הקנאביס הרפואי הוא מוצרי קנאביס רפואי מותאמים לנשים, ואחרים – המותאמים לגברים".
לבזלת מערך בקשות פטנט המגנות על המוצרים שפיתחה.
  • מוצרי קנאביס רפואי אינם בגדר תרופה שנרשמה כדין ואין לייחס להם סגולות מרפא. רכישתו וצריכתו של קנאביס מותנית במרשם רופא שהוסמך לכך. כל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף קבוצת בזלת