בשיתוף קבוצת בזלת
אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית כרונית אשר פוגעת בכעשירית מהנשים בגיל הפוריות, ומאובחנת באיחור של 12 שנה בממוצע. הקנאביס הרפואי התגלה כיעיל בהפחתת כאבים עזים שלרוב נלווים למחלה הזו, אפילו להאטת החמרתה.
ד"ר דנה ברמן-זיתוני, מנהלת המחקר והפיתוח בקבוצת בזלת והדר עדווי, חולה במחלה וחברת הוועד המנהל של עמותת אנדומטריוזיס ישראל, מתארחות באולפן ynet כדי לדון במחלה, ובטיפולים שעשויים לעזור לחולות בה.
צפו בדיון באולפן:

ד"ר ברמן-זיתוני: "מחלת האנדומטריוזיס היא מחלה הפוגעת בכאחת מעשר נשים. המחלה מתאפיינת בכאבים עזים בזמן הווסת ובזמן הביוץ, במקרים הקשים לאורך כל החודש. היא בעצם נוצרת כתוצאה מהימצאות של תאי רירית הרחם באיברים אחרים. אלה הם נגעי האנדומטריוזיס המגיבים לתנודות ההורמונליות בזמן המחזור.
"הנגעים האלה עשויים להתכווץ ונוצר שם תהליך דלקתי ואפילו במקרים מסוימים דימום לתוך חלל הרחם. התוצאה היא כאבים מאוד חזקים שמתרכזים בעצם באיזור האגן, הגב התחתון, הבטן לרגליים, ובעצם פגיעה מאוד רצינית באיכות החיים של החולות. מעבר לזה, עשויות להיות גם פגיעה בפוריות וגם בעיה בקיום יחסי מין".
היא מסבירה כי אין טיפול יעיל כיום. יש כמה אופציות, יש את האופציה הניתוחית, שהיא בעצם הסרה של הנגעים. זה יעיל בחלק מהמקרים או בגלל שהנגעים הם מיקרוסקופים קטנים, או בגלל שקשה למצוא אותם, או בגלל שיש הידבקויות, או בגלל שהם נמצאים על איברים חיוניים ואז יש חשש לנתח.
"אופציה נוספת היא הטיפול ההורמונלי, שבא בעצם למנוע את הביוץ ולמנוע את הווסת ואז בעצם למנוע את כל ההתפתחות של התהליך הדלקתי, של הכאב והדלקת. גם פה, יש יעילות חלקית, זה מלווה המון פעמים דווקא באפקט הפוך, בתופעות לוואי, ולא אצלך כולן זה יעיל. אופציה נוספת היא בעצם הטיפול התרופתי, משככי כאבים. שגם הם יעילים רק באופן חלקי. הם מלווים גם הם בתופעות לוואי לאורך זמן וכמובן בסכנה של התמכרות".
היא מוסיפה כי כעת יש את האופציה של שימוש בקנאביס רפואי. "מחקרים שנעשו בשנים האחרונות בעצם חשפו שאצל נשים חולות באנדומטריוזיס יש תת-פעילות של המערכת האנדוקנבינואידית. שהיא בעצם המערכת הפנימית שלנו שבה בעצם פועלים האנדוקנבינואידים, זה קנבינואידים שהגוף שלנו מייצר. אצל נשים שחולות באנדומטריוזיס, המערכת הזאת, או שהיא לא מווסתת, או שהיא פועלת בחסר. ובעצם זה מה שיוצר את ההתפתחות הזאת של התהליך הדלקתי, את הכאבים העזים.
"מחקרים נוספים בעצם שהתבצעו, כבר הראו שמתן של קנבינואידים בעצם מאפשר להפחית את כל התהליך הדלקתי, את הכאב, את ההתכווצות ובעצם על ידי כך לשפר משמעותית את המצב של החולות. אם אנחנו מסתכלים על כל המכלול הזה, הקנאביס מאפשר לשפר את איכות חיי המטופלות".
הדר, חולה במחלה, מספרת: "אנדומטריוזיס זה מאוד אינדיבידואלי, אבל מצד שני יש סממנים והתראות מקדימות כמעט לכל הנשים. אני משלבת בין הטיפולים השונים. הקנאביס הרפואי שינה את אורח החיים ורמת התקשור שלי עם העולם".
  • עמותת אנדומטריוזיס ישראל: פועלת להעלאת מודעות, לקידום מחקר, שיפור טיב הטיפול וזכויות החולות.

בשיתוף קבוצת בזלת