אחד האתגרים הגדולים ביותר שידעה מערכת הבריאות במהלך שנת המגפה הוא ההתמודדות עם שרשראות הדבקה בקרב הצוותים הרפואיים. מספיק היה שאיש צוות אחד יתגלה כמאומת לקורונה כדי שהעומסים במחלקות יהפכו אפילו כבדים יותר. אבל מאז שהחל מבצע החיסונים - מצב התחלואה השתפר פלאים ובתי חולים רבים אתמול לא נרשם אף איש צוות רפואי כמאומת או מבודד.
במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, בבית החולים הדסה בירושלים, במרכז הרפואי איכילוב בתל־אביב, ברמב"ם בחיפה, בוולפסון בחולון וגם בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד - אין ולו חבר צוות רפואי אחד ששוהה כרגע בבידוד בשל מחלה או קרבה לחולה מאומת. לשם השוואה, בהדסה היו לא פחות מ-350 עובדים ששהו בבידוד ביממה אחת בשיא התחלואה. באיכילוב מספר השיא של העובדים ששהו בבידוד בעת ובעונה אחת עמד על 318 ובשיבא 141.
בסך הכל יש 139 אנשי צוות רפואי בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ אשר שוהים כעת בבידוד בשל הידבקות בקורונה או קרבה לצד חולה מאומת. הירידה החדה במספר המבודדים החלה להירשם שבועות בודדים לאחר תחילת מבצע החיסונים ב-20 בדצמבר 2020.
השיפור לא פסח גם על קבלת החולים למחלקות בבתי החולים, והבוקר (ב') פרסם בית החולים איכילוב כי ‏לראשונה מאז פרוץ המגפה, לא התקבלו חולי קורונה לאשפוז.

1 צפייה בגלריה
צוות רפואי
צוות רפואי
אף אחד לא בבידוד. צוותי רפואה באסותא אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
"השיפור במצב התחלואה בקרב הצוותים הרפואיים קשור בהחלט למבצע החיסונים", מספרת ד"ר חגית סרבגיל ממן, סגנית מנהל בית החולים אסותא באשדוד. "העובדה שאנחנו לא מתמודדים עם עובדים בבידוד מאפשרת שגרת הפעלה של בית חולים שקרובה לשגרת הפעילות הרגילה. כשבית חולים עובד במחסור בצוות הוא לא עונה על כל הצרכים של האוכלוסייה אותה הוא משרת. עכשיו, קל יותר גם לצוות העובדים שהם לא צריכים לשאת בעבודה נוספת בגלל שעמיתים שלהם נעדרים. כניסת עובדים לבידוד הביאה לביטול וצמצום פעילות במערכים מאוד משמעותיים כמו טיפול נמרץ. במחלקות הפנימיות ידענו צמצום פעילות וזו הרגשה נוראית. זו הייתה מציאות שהיה קשה להשלים איתה וטוב שהיא מאחורינו".
גם בבית החולים רמב"ם נושמים לרווחה. "זו הקלה ענקית", אומר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים. "בשיא היינו עם 240 עובדים בבידוד בעת ובעונה אחת. זה אומר שבעצם ארבע או חמש מחלקות נאלצו להצטמצם או להיסגר לפרקים. הרופאים, האחיות, עובדי הצוותים הפרא רפואיים, אנשי הביטחון - זה היה מטורף לנסות לארגן את הפעילות במקביל לבידוד. יותר מ-2,500 אנשים, שזה בערך 45 אחוזים מכל צוות העובדים שלנו, שהו בבידוד במהלך השנה האחרונה. עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה".
גם באיכילוב, כאמור, אין אף חבר צוות בבידוד. "זו הפעם הראשונה מזה שנה וחודש שאין עובדים בבידוד", אמר שבי שמלו, סמנכ"ל משאבי אנוש באיכילוב. "כל העובדים עומדים לרשותנו, שזה דבר נפלא. אין חוסרים וכל המשמרות מלאות ואני כמובן שמח שאף אחד לא נזקק לעזרה רפואית. עסקנו בזה הרבה בשנה האחרונה. מבחינת פעילות בית החולים, המשמעות היא שאנחנו כבר לא מעבירים עובדים ממחלקות למחלקות אחרות. היום כל עובד נמצא במחלקה שלו, ובשורה התחתונה יש פה מסר לעובדים שלנו שהתגברנו - הרבה בזכות הנתינה וכוח העמידה שלהם".