המועד המדויק של חיסון עוד לא נמצא באופק ומניין הנדבקים ממשיך לעלות: וירוס הקורונה אמנם ממשיך לגבות קורבנות, אך גם בהיעדרו של טיפול כנגד הנגיף האלים, הדיווחים מראים כי מרבית החולים שאושפזו החלימו ממנו בזכות טיפול תומך.
3 צפייה בגלריה
בדיקת לשלילת נגיף הקורונה בסין
בדיקת לשלילת נגיף הקורונה בסין
בדיקת לשלילת נגיף הקורונה בסין
(צילום: EPA)
נכון להיום (ג'), מניין הנדבקים בקורונה הגיע ל-75,216 איש ברחבי העולם. 2,012 איש מתו עד כה מהנגיף, אולם מנגד, מדווח על 14,657 חולים שהחלימו ממנו. כיום נערכים בסין וביפן ניסויים בתרופות אנטי ויראליות, כולל בתרופות נגד נגיף ה-HIV ותרופות ששימשו נגד נגיף הקורונה שגרם למחלת ה-SARS בשנת 2003, אך תוצאות מוכחות עדיין לא קיימות.
הטיפול נקרא "תומך" משום שהוא אינו מכוון ישירות כנגד הנגיף, אלא מטרתו היא לתמוך במערכות הגוף, למנוע סיבוכים וקריסת מערכות העשויים להוביל למוות. כך זה מתבצע שלב אחר שלב:

1. ניטור החולה

בשלבי המחלה הראשוניים, כשהיא מוגדרת "קלה", מתבצעת השגחה על החולה. לגופו מוחדר עירוי באמצעות צנתר הקרוי "וונפלון", דרכו גם נלקחות בדיקות דם כלליות, בכללן גם בדיקת מדדי דלקת. במהלך כל האישפוז מבוצעות בחולה בדיקות לחץ דם, דופק ורוויון החמצן בדם (סטורציה).

2. צילום חזה

אחת התופעות המרכזיות של נגיף הקורונה היא פגיעה ריאתית, ובמילים אחרות: דלקת ריאות ויראלית, העלולה לגרום לאי ספיקה נשימתית. כל החולים עוברים צילום חזה, ולפי מצבם הקליני עוברים צילומים נוספים במהלך האישפוז.

3. עירוי נוזלים

אם העידו הבדיקות על חשד בירידה בנפח הדם, כמו למשל בירידת לחץ הדם, בעליה של דופק הלב, או במחסור כלשהו העולה בבדיקות הדם, מקבל החולה עירוי נוזלים דרך צנתר ה"וונפלון" (הפוטר מהצורך לדקור את החולה שוב ושוב במהלך האישפוז). עירוי נוזלים שומר על לחץ דם תקין המאפשר הזרמת דם תקינה לאיברים הפנימיים, ושומר גם על רמות תקינות של מלחים בדם, החיוניים לתפקוד מערכות הגוף.
3 צפייה בגלריה
בית חולים ב ווהאן נגיף וירוס קורונה סין
בית חולים ב ווהאן נגיף וירוס קורונה סין
בית החולים לטיפול בנפגעי קורונה בווהאן, סין
(צילום: AFP)

4. אינהלציות

משום שהפגיעה המרכזית מווירוס הקורונה היא ריאתית, לעתים מקבלים החולים טיפול באינהלציות, המפחיתות את התגובה הריאתית לווירוס. בכלל זה התרופה וונטולין הגורמת להרחבת נאדיות הריאה, או אינהלציית קורטיקוסטרואידים המפחיתה את התהליכים הדלקתיים בריאות.

5. מתן חמצן

אם נצפה קוצר נשימה, המתבטא בצפצופים, נשימה מהירה, הכחלה בשפתיים או ירידה ברוויון החמצן (סטורציה) שאמור להיות מעל 93%, מקבלים החולים טיפול בחמצן, באמצעות מסיכה או "משקפיים" – צינור קטן המונח מתחת לנחיריים. במקרים קשים יותר, עלול החולה להזדקק להנשמה מלאכותית.

6. טיפול אנטיביוטי

חיידקים אוהבים מאוד זיהום ויראלי ומצטרפים לעתים "לחגיגה", וגורמים למה שקרוי בעולם הרפואה super infection או במילים אחרות – זיהום משני. כך, מצטרפת לדלקת הריאות הוויראלית מנגיף הקורונה גם דלקת ריאות חיידקית. במקרה של החמרה נשימתית, או כל החמרה משמעותית, מוסיפים גם טיפול אנטיביוטי המונע מחיידקים לגרום להחמרה.

7. תרופות לשמירת לחץ הדם

אחת הסכנות המרכזיות בזיהום קשה היא קריסת מערכות, המתבטאת בין היתר בירידה משמעותית בלחץ הדם. במקרה כזה ניתנות תרופות האופייניות לטיפול נמרץ, וכוללות עירוי של תכשירים המכווצים כלי דם, ומאפשרים את המשך תפקוד הלב וכלי הדם, והזרמת חמצן אליהם.

8. הטיפול המרכזי: מערכת החיסון

למרות כל העזרים החיצוניים, הטיפול העיקרי הוא זה של הגוף עצמו. הטיפול התומך נועד לאפשר למערכת החיסון שלנו, ובעיקר לתאי דם לבנים מסוג לימפוציטים, להילחם בנגיף הקורונה שפלש לגוף, מבלי "הפרעות מסביב". פירושו של דבר הוא שהטיפול התרופתי מונע קריסת מערכות, מאפשר את זרימת הדם המחומצן התקינה, כך שהלימפוציטים מוזרמים לאזורי ההדבקה, תוקפים את הווירוסים, מונעים את התפשטותם ומגיעים להחלמה. וזה עובד: על פי הנתונים, וירוס הקורונה קטלני פחות מנגיף ה-SARS, ומרבית החולים שאובחנו בזמן ואושפזו – החלימו.