יעילות גבוהה ביותר לחיסון הרוסי: חברת גמאליה מפרסמת את תוצאות שלב 3 של החיסון ספוטניק V מתוצרתה, שהפתיע באחוזי מניעת תחלואה גבוהים.
הממצאים פורסמו היום (ג') בכתב העת הרפואי הנחשב Lancet. התוצאות תואמות את נתוני היעילות שדווחו בשלבים מוקדמים יותר של הניסוי שניתן במוסקבה מאז ספטמבר האחרון.
2 צפייה בגלריה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
החיסון הרוסי
(צילום: shutterstock, רויטרס)
"החיסון הרוסי זכה לביקורת על חיפזון והיעדר שקיפות", אמר פרופ' איאן ג'ונס מאוניברסיטת רידינג ופרופ' פולי רוי מביה"ס ללימודי היגיינה ורפואה טרופית בלונדון, "אך התוצאה המדווחת ברורה ומודגם העיקרון המדעי של החיסון שיכול להצטרף למאבק בנגיף הקורונה".
התוצאות של מכון גמאליה הרוסי מבוססות על נתונים מ-19.866 מתנדבים, רבע מהם קיבלו פלצבו. מאז שהניסוי במוסקבה התחיל, נרשמו 16 מקרים של מחלת קורונה סימפטומטית בקרב מקבלי החיסון ו-62 בקרב קבוצת הפלצבו.
התוצאות הראו כי מתן של שתי זריקות הניתנות בהפרש של 21 ימים היה יעיל ב-91.6% במניעת מחלה סימפטומטית.
רוסיה אישרה את החיסון באוגוסט, לפני שהחל הניסוי בקנה מידה גדול, ואמרה שהיא המדינה הראשונה שעשתה זאת. החיסון כונה ספוטניק 5 כמחווה לחללית הראשונה בעולם ששוגר על ידי ברית המועצות.
תחילה קיבלו את החיסון מספר קטן של צוותי הרפואה ברוסיה, ולאחר מכן הושק החיסון בקנה מידה נרחב בדצמבר למורים עובדי רפואה ועיתונאים.
מספר האנשים שחוסנו ברוסיה נותר עד כה נמוך. הרשויות הצביעו על כמה בעיות בהגדלת תפוקת הייצור, וגם הרוסים לא נהרו לקבלת החיסון. רוסיה כבר החלה בהגשת האישור לאיחוד האירופי.
2 צפייה בגלריה
השוואת חיסונים חדש
השוואת חיסונים חדש
השוואת חיסונים חדש
בניסוי היו 2,144 מתנדבים מעל גיל 60 שגם אצלם יעילות החיסון נשמרה ללא דיווח על תופעות לוואי חמורות. החיסון נמצא יעיל גם ב-100% במניעת מחלה בינונית או חמורה, והחברה דיווחה כי לא היו מקרים כאלה בקרב 78 המשתתפים שנדבקו בקורונה והיו סימפטומטיים 21 יום לאחר קבלת הזריקה הראשונה. בקרב כלל הנבדקים דווח על ארבעה מקרי מוות, אך אף אחד מהם לא נמצא קשור ישירות לחיסון.
ספוטניק החמישי אושר על ידי 15 מדינות, כולל ארגנטינה, הונגריה, איחוד האמירויות הערביות ועד לשבוע הבא צפוי האישור ב-25 מדינות.
החיסון GAM-COVID-vac של מכון המחקר "גמאליה הרוסי בשיתוף משרד הבריאות וההגנה ברוסיה, מבוסס על שיטת "וקטור נגיפי כפול", כלומר נשא העשוי משני חלקיקי נגיף לא מזיקים.
הוא מורכב משני נגיפים מסוג אדנוווירוס – AD25 ו-AD26 שמשמשים כנשאים של החיסון. הם אינם גורמים למחלה בבני אדם, אך גורמים לתגובה חיסונית נגד הקורונה.
מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, הפרופ' זאב רוטשטיין, אמר בעבר שיגיש בקשה לאישור חירום לחיסון למשרד הבריאות. רוטשטיין גם טען שבית החולים הדסה הזמין 1.5 מיליון מנות מהחיסון הרוסי.
גם ראש הממשלה נתניהו התבטא בעבר ואמר כי הוא בוחן את האפשרות לרכוש גם את החיסון הרוסי לישראל ואף שוחח עם הנשיא פוטין בנושא.