שתייה מופרזת של מיץ גת – חומר מסוכן האסור בשימוש על פי החוק – גבתה מחיר מגבר בן 49 שבסך הכל רצה להוריד ממשקלו.
אשתו סיפרה אמש: "בעלי ניסה כל מיני שיטות לרדת במשקל ולא הצליח, וחבר שמייצר מיץ גת המליץ לו לשתות כדי לדכא את התיאבון ולרדת במשקל. במשך שלושה שבועות הוא שתה בכל יום חצי ליטר, והוריד במהלך התקופה הזו חמישה קילו".
2 צפייה בגלריה
גת
גת
חצי ליטר מיץ גת כל יום
אבל השתייה המסוכנת וחסרת הרסן הזו גרמה לתוצאה נוספת: כאבי בטן איומים. לפני מספר ימים הובהל האיש למרכז הרפואי קפלן ואושפז במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ כללי. בדיקה העלתה שהוא סובל מהרעלת גת וכן מאיסכמיה של המעי הדק. כלומר, מצב שבו יש צניחה דרמטית באספקת הדם למעי.
ד"ר מיטל זיקרי־דיטש סיפרה שהסיבה לכאבי הבטן לא הייתה ידועה. "תישאלנו את בני משפחתו שוב ושוב עד שהם סיפרו שהוא השתמש בגת כדי לרדת במשקל. עלי הגת מיועדים ללעיסה, ואילו המטופל השתמש במיצוי של העלים כמיץ מרוכז, מה שהעלה לריכוזים גבוהים את החומר הממריץ שהוא למעשה סם ממשפחת האמפטמינים". לדבריה, מדובר בחומרים המכווצים את כלי הדם של המעי הדק ובכך פוגעים באספקת הדם למעי. "החולה לא התאושש ולא יכולנו להימנע מכריתת קטע של המעי. המטופל כעת במצב טוב ויציב, נגמל מהנשמה ועתיד לעבור להמשך טיפול במחלקה כירורגית. היא סיפרה כי לפני כמה שנים היה במחלקה מקרה דומה שהסתיים במותו של המטופל".
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיטל דיטש
ד"ר מיטל דיטש
ד"ר מיטל זיקרי - דיטש. "בחומרים המכווצים את כלי הדם של המעי הדק"
(צילום: מרכז רפואי קפלן)
אמש, בעוד בעלה מאושפז בבית החולים, סיפרה אשתו מה הלקח שלה מהמקרה: "המסר שלי הוא ללכת בדרכים המסורתיות של הרזיה ולא בקיצורי דרך. אל תקחו דברים לא מאושרים ללא פיקוח של רופאים. בעלי הפך בגלל זה מאדם בריא לשבר כלי".
במשרד הבריאות אומרים כי מדובר בתופעה מדאיגה, וכי בשנים האחרונות נרשמה עלייה בצריכת מיץ גת למטרות הרזיה.
"מותר ללעוס גת בישראל בצורה טבעית", מסביר ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד, "מנגד אסור למכור את מיצי הגת. כל זמן שזה לא נמכר בצורה הטבעית זהו חומר שמוגדר על פי חוק בפקודת הסמים. כשלועסים את הגת הספיגה מאוד איטית. במיץ היא יותר מהירה ולכן ההשפעה יותר מהירה. הגת מכיל חומרים פסיכו־אקטיביים, אז אנשים לוקחים אותו ומפתחים סוג של היי". לדבריו, אין שום מחקר שמעיד על כך ששתיית מיץ גת גורמת להרזיה. "אנחנו נתקלים בלא מעט ספקים שמוכרים מיץ גת ומבטיחים ירידה במשקל, ויש בשנים האחרונות עלייה במכירות, בעיקר באזור תל־אביב". הוא מתריע: "מדובר בטרנד מסוכן, שכן נתקלנו בעבר באשפוזים על רקע שתייה מרובה של מיץ גת הגורמת לכאבי בטן, שלשולים והתכווצויות".