שנת הקורונה הביאה עמה לא רק תחלואה קשה ותמותה, אלא גם מגפה אחרת לגמרי: בכל העולם וגם בישראל מדווחת עליה משמעותית בשיעור הסובלים מהפרעות דיכאון וחרדה ועמה נרשמה גם עלייה בצריכת נוגדי דיכאון.
הכתבה הראשונה בסדרה "מדינה בפוסט טראומה":
צאתה לשוק של הפרוזאק, בתחילת שנות ה-90, חוללה מהפכה בתחום הטיפול בדיכאון. מאז פותחו משפחות חדשות של תרופות נוגדות דיכאון, שהן היום תרופות המרשם הנמכרות ביותר ברחבי העולם, אחרי האנטיביוטיקה. למרות יתרונותיהן הרבים, השימוש בתרופות האלה לא מתאים לכל אחד, מלווה לעיתים בתופעות לוואי ולא בכל המקרים מביא להקלה ולריפוי.
מה ההבדל בין התרופות ואיזו תרופה מתאימה לכם, מתי הן יתחילו להשפיע, מה תופעות הלוואי שלהן ולמי הן לא מתאימות? תשובות לשאלות הכי נפוצות:
איך אדע אם אני צריך להתחיל לקחת נוגדי דיכאון?
התסמינים של דיכאון מג'ורי, שנקרא גם דיכאון קליני, הם: עצבות, איבוד עניין והנאה מפעילויות שונות, הפרעות בתיאבון ולעיתים שינויים במשקל, הפרעה בשינה או יתר שינה, אי-שקט או הפחתה בתנועתיות, עייפות ותחושת חוסר אנרגיה, תחושת חוסר ערך ותחושות אשם, אובדן שמחת החיים ולעיתים גם מחשבות על מוות, מחשבות אובדניות ואף ניסיונות התאבדות.
כדי לאבחן דיכאון, אין צורך שיתקיימו כל התסמינים, אך עליהם להימשך כשבועיים. כמו ברוב האבחנות הפסיכיאטריות, האבחון מתייחס גם להשפעת התסמינים על המטופל וגרימתם למצוקה או להפרעה בתפקוד המשפחתי, הזוגי, האישי והתעסוקתי.
תרופות נוגדות דיכאון כשמן הן - מיועדות לטיפול בדיכאון, אך גם במגוון מחלות והפרעות נפשיות אחרות, כמו חרדה והפרעה טורדנית-כפייתית. תרופות אלה לוקחים כשקיים דיכאון מג'ורי וניכרות מצוקה או הפרעה בתפקוד.
מה ההבדל בין תרופות ממשפחת SSRI לתרופות ממשפחת SNRI?
SSRI ו-SNRI הן שתי קבוצות של תרופות נוגדות דיכאון, שנבדלות זו מזו במנגנון הפעולה שלהן. קיימות כמה קבוצות של תרופות נוגדות דיכאון, והמשותף לכולן הוא השפעתן על המעבירים העצביים (נוירוטרנסמיטורים) - חומרים שבאמצעותם מעבירים העצבים במוח מידע, כלומר: הדרך שבה תאי עצב "מדברים" זה עם זה.
על פי הידע שמצוי ברשותנו היום, שני מעבירים עצביים עיקריים הקשורים בדיכאון הם סרוטונין ונוראדרנלין (נוראפינפרין). בדיכאון, רמתם של שני המעבירים העצביים האלה נמוכה, והתרופות משמשות להעלות את רמתם בגוף.

4 צפייה בגלריה
נוגדי דיכאון
נוגדי דיכאון
תרופות נוגדות דיכאון כשמן הן - מיועדות לטיפול בדיכאון, אך גם במגוון מחלות והפרעות נפשיות אחרות, כמו חרדה והפרעה טורדנית-כפייתית
(צילום: Shutterstock)

התרופות ממשפחת ה-SSRI כמו פרוזאק, סרוקסט, פבוקסיל, ציפרמיל, לוסטרל וציפרלקס, מעלות את רמת הסרוטונין. התרופות ממשפחת ה-SNRI כמו אפקסור, איקסל וסימבלטה מעלות הן את רמת הסרוטונין והן את רמת הנוראדרנלין. אין הבדל ביעילות התרופות האלה, אך הן נבדלות בתופעות הלוואי שלהן.
מהן תופעות הלוואי של נוגדי דיכאון?
רוב תופעות הלוואי של נוגדי הדיכאון מהדור החדש הן קלות וחולפות. התופעות העיקריות הן אי-נוחות בטנית (כאבי בטן קלים), יובש בפה והפרעה בתפקוד המיני. הפרעה זו עלולה להתבטא אצל נשים ביובש בנרתיק ובקושי להגיע לאורגזמה, ואצל גברים בהפרעה בזקפה ובשפיכה מעוכבת. חלק מהתרופות גורמות גם להגברת התיאבון, דבר שמביא לאורך זמן לעלייה במשקל.
אחד השיקולים העיקריים בבחירת תרופה מתאימה הוא פרופיל תופעות הלוואי שלה, כשהרופאים מנסים להשתמש בו לטובתו של החולה. כך למשל, לאדם שסובל מדיכאון ומהפרעת שינה קשה, תינתן תרופה נוגדת דיכאון שאחת מתופעות הלוואי שלה היא עייפות ונטייה להירדם.
האם נוגדי דיכאון מטפלים רק בדיכאון, או בבעיות נפשיות נוספות?
תרופות נוגדות דיכאון משמשות לטיפול בדיכאון, בחרדה ובהפרעה טורדנית-כפייתית. לעיתים משתמשים בהן גם בהפרעות נפשיות אחרות. התרופות האלה משמשות גם בטיפולים שאינם קשורים לפסיכיאטריה או משיקים לפסיכיאטריה, כמו כאבים כרוניים והפרעות קשב וריכוז.
איך אפשר לדעת אם הטיפול לא הצליח?
כמו כל טיפול תרופתי, הטיפול בנוגדי דיכאון יכול להצליח באופן מלא, להצליח באופן חלקי או להיכשל. הטיפול ייחשב מוצלח אם ניכרת הפחתה משמעותית בתסמיני הדיכאון, דבר שמוביל להיעלמותה של המצוקה ולחזרה לתפקוד תקין בתחומי החיים השונים.
על מנת להעלות את סיכויי ההצלחה חשוב לקחת את מלוא המינון שניתן על ידי הרופא, להתמיד בנטילת הטיפול מדי יום ולדעת כי מלוא ההשפעה של הטיפול תורגש רק בחלוף שישה עד שמונה שבועות מיום תחילתו.

האם יש אנשים שלא יכולים לקבל טיפול בנוגדי דיכאון?
כמעט שלא. ישנם מצבים רפואיים, גופניים ונפשיים, שבהם יש צורך בזהירות, במינונים נמוכים ולעיתים בתוספת של תרופות אחרות. בכל מקרה של דיכאון מומלץ לפנות לפסיכיאטר, שלו הידע להתאים את הטיפול התרופתי למטופל.
האם תרופה לטיפול בדיכאון מספיקה, או שדרושים טיפולים נוספים?
לעיתים התרופה לטיפול בדיכאון מספיקה, אך לעיתים יש צורך בטיפולים נוספים, כמו טיפול פסיכותרפויטי (טיפול בשיחות) דוגמת טיפול דינמי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, או סדנאות וטיפולים קבוצתיים. לעיתים יש גם צורך בשינוי סגנון החיים: ירידה במשקל, שינוי תזונה, עיסוק קבוע בספורט בכלל ופעילות אירובית מתונה בפרט.
מביך אותי ללכת לפסיכיאטר. האם חייבים ללכת אליו כדי לטפל בדיכאון, או שאפשר להסתפק ברופא המשפחה?
רופאי המשפחה יודעים לאבחן דיכאון ורשאים לתת תרופות נוגדות דיכאון. אם בכך נפתרת הבעיה, אין צורך לפגוש פסיכיאטר. הפסיכיאטר, כיוון שזה תחום התמחותו, יכול לשלול בעיות אחרות שנראות כדיכאון ויודע לטפל גם במצבים שבהם התרופה הראשונה לא עוזרת.
התחלתי לפני שבוע טיפול בנוגד דיכאון, אבל אני עדיין על הקרשים. האם צריך להחליף טיפול?
לא. השפעתן של כל התרופות נוגדות הדיכאון מורגשת בדרך כלל לאחר שבועיים עד שמונה שבועות. לעיתים המינון לא מספיק, ויש צורך להעלות אותו. תופעות הלוואי, לעומת זאת, מופיעות עם תחילתו של הטיפול ופוחתות בהמשך.
האם לחולי לב מותר לקבל נוגדי דיכאון?
לתרופות נוגדות דיכאון יש השפעה מעטה על ההולכה החשמלית בלב ועל קצב הלב. רוב חולי הלב יכולים להשתמש בתרופות נוגדות דיכאון ללא בעיה. מחקרים הראו שבעיות לב, ובעיקר אוטם שריר הלב (התקף לב), גורמות לדיכאון בקרב שיעור גבוה מהחולים, ושימוש בנוגדי דיכאון במקרים אלה משפר את איכות חייהם של החולים ואף מאריך את חייהם. אדם שלוקה במחלת לב צריך להתייעץ עם רופא כדי לקבוע אם יוכל להשתמש בתרופה נוגדת דיכאון.
האם יש נוגדי דיכאון שאסורים לחולי לב / סוכרת / השמנת יתר / סרטן / מעשנים / יתר לחץ דם?
אין תכשירים שאסורים באופן מוחלט באוכלוסיות אלו. כמו בכל מקרה של נטילת מספר תרופות במקביל - גם כאן יש לבדוק עם הרופא המטפל האם ישנה התנגשות כלשהי בין התרופות.
אני סטודנט בתקופת מבחנים ונוטל ציפרלקס. האם זה יכול להשפיע לרעה על הקליטה והריכוז?
כמו תרופות נוגדות דיכאון אחרות, ציפרלקס (אסציטלופרם בשמה הגנרי) לא גורמת להפרעה בריכוז. הפרעה בריכוז היא אחד התסמינים של דיכאון, והתרופה יכולה להתגבר על הדיכאון ובכך להשיב את הריכוז לתקנו.

4 צפייה בגלריה
נוגדי דיכאון
נוגדי דיכאון
רוב הפסיכיאטרים ימליצו על המשך מתן טיפול תרופתי מניעתי אצל מטופלים שעברו שלושה התקפי דיכאון ויותר
(צילום: Shutterstock)

לקחתי חצי שנה תרופה נוגדת דיכאון, ואני מרגיש שאני יכול להסתדר בלי. האם אני יכול להפסיק את התרופה בעצמי?
אם מדובר בדיכאון ראשון, הפסיכיאטרים מסכימים שיש להמשיך ליטול את התרופה עד שנה מהרגע שבו הדיכאון חלף (ולא מתחילת הטיפול). ההחלטה על הפסקת הטיפול תלויה במספר גורמים, ביניהם רצונו של המטופל, חומרת הדיכאון ורמת האובדנות טרם התחלת הטיפול, ניסיונות אובדניים בעבר, מספר אפיזודות קודמות של דיכאון, תופעות לוואי של הטיפול התרופתי ומצבו הנוכחי של המטופל. רוב הפסיכיאטרים ימליצו על המשך מתן טיפול תרופתי מניעתי אצל מטופלים שעברו שלושה התקפי דיכאון ויותר.
בכל מקרה, הפסקת הטיפול צריכה להיעשות באופן הדרגתי מאוד ותחת השגחת רופא. חשוב להסביר למטופל את הסיכונים שכרוכים בהישנות הדיכאון, ולבקש ממנו לפנות לרופא אם תחול החמרה במצבו. אדם שסבל מאפיזודה קודמת של דיכאון נמצא בסיכון גבוה יותר משאר האוכלוסייה ללקות באפיזודה נוספת. אפיזודות נוספות הן בדרך כלל קשות וארוכות יותר.
איך מפסיקים תרופה לדיכאון בצורה הדרגתית? חצי מינון למשך 3 ימים, ואחר כך רבע מינון למשך עוד 3 ימים? או דרך אחרת?
הפסקת התרופות צריכה לארוך מספר שבועות, בתלות במשך הזמן שהתרופה נלקחה וזאת כדי להימנע משינויים חדים. לכן, יש לרדת בכל פעם כ-25%-50% מהמינון הקודם, ולהמתין כשבועיים בין ירידה לירידה במינון. לדוגמה, אם אתם לוקחים 40 מ"ג פרוזאק ביום, ניתן לרדת ל-20 מ"ג לשבועיים, אח"כ ל-10 מ"ג לשבועיים נונספים ואז להפסיק לחלוטין. ניתן לצפות שתקופת השינוי תהיה פחות יציבה מהרגיל מבחינה רגשית.
שכלתי את בני שנפל בפעולה צבאית לפני מספר חודשים, ואני לא מצליחה להתאושש. האם הגיע הזמן לטיפול תרופתי?
מוות של ילד הוא אחת הטראומות הנפשיות הקשות ביותר שאדם יכול לחוות. תסמיני האבל דומים מאוד לתסמינים של דיכאון, ולכן סמוך למות אדם קרוב אין מאבחנים דיכאון, אלא רואים בכך תגובה נורמלית. זוהי תגובה קשה לאירוע קשה ביותר.
קיימת ציפייה שתהיה החלמה הדרגתית מהאבל, והאדם יוכל לחזור לתפקד וליהנות יחסית מפעילויות שונות. התהליך הזה, כמובן, אמור להיות הדרגתי. אם אחרי כמה חודשים את לא מצליחה להתאושש, יש צורך בטיפול, לאו דווקא תרופתי. פני לפסיכיאטר לביצוע אבחון, שאחריו תדונו באפשרויות הטיפול השונות - פסיכותרפיה, טיפול תרופתי, קבוצת תמיכה. מובן שאפשר לשלב דרכי טיפול שונות.
ילדתי תינוק לפני כשנה, ולאחרונה יש לי תחושות של דיכאון. האם זה יכול להיות דיכאון אחרי לידה, או שזה היה אמור להופיע סמוך ללידה?
דיכאון אחרי לידה מופיע בדרך כלל בתוך כמה שבועות מהלידה, אך עלול להופיע לאורך השנה הראשונה שאחרי הלידה. דיכאון מהסוג הזה לא רק פוגע באישה אלא עלול גם לפגוע בקשר בין התינוק לאם, קשר החיוני להתפתחות הנפשית התקינה של התינוק.
יותר ממחצית מהנשים חוות עצבות אחרי הלידה (baby blues). המצב הזה קשור בדרך כלל בירידה החדה ברמות ההורמונים ב-24 השעות הראשונות אחרי הלידה. 10% מהנשים סובלות מדיכאון אחרי לידה, שמופיע כאמור לא סמוך ללידה אלא כמה שבועות לאחר מכן.
אבי, בן 70, סובל מכמה פריצות דיסק ומכאבים עזים, וכבר בקושי מסוגל ללכת. מאדם עצמאי הוא הופך יותר ויותר לתלוי בנו. אנחנו מרגישים שהוא מדוכא מאוד. האם הוא צריך להתחיל טיפול תרופתי?
מתוך התיאור הזה ייתכן שאביך לוקה בדיכאון. מומלץ שיעבור אבחון אצל פסיכיאטר, ואם יימצא שאכן מדובר בדיכאון, מומלץ להתחיל טיפול. במקרה של אביך נראה שיש צורך גם בטיפול תרופתי נגד כאבים, ואולי גם הדרכה כיצד לתפקד בכוחות עצמו עשויה לעזור.
הלב שלי נשבר אחרי שנפרדתי מבת זוגי בשלוש השנים האחרונות. עברו שלושה חודשים ואני לא מצליח לצאת מזה. אני בוכה הרבה, לא מפסיק לחשוב עליה. חשבתי לבקש מהרופא תרופה אנטי-דיכאונית. האם כדאי?
עצבות, בכי וקושי בתפקוד הם תסמינים של דיכאון, אך הם לא מספיקים לאבחנה של דיכאון. מומלץ לפנות לפסיכיאטר או לרופא משפחה כדי שיאבחן אם אכן מדובר בדיכאון. במקרה של דיכאון יש בהחלט צורך בטיפול תרופתי, טיפול בפסיכותרפיה או טיפול משולב. יש לזכור שטיפול בתרופות נוגדות דיכאון יעיל הן כשידועה הסיבה לדיכאון והן כשהסיבה לא ידועה.
אני מטופלת בתרופה נוגדת דיכאון זה שמונה חודשים, וכעת אני רוצה להרות. האם מותר להמשיך ליטול את התרופה בזמן ההיריון, או האם עליי להפסיקה?
התשובה לשאלה הזו מורכבת. ממחקרים שנערכו בנושא עולה שככלל תרופות נוגדות דיכאון לא מעלות את שכיחות הפגמים בעובר, אולם השאלה החשובה היא מה הסיכון של האם ללקות בדיכאון חוזר בתקופת ההיריון או לאחר הלידה. ידוע כי דיכאון של האם משפיע לרעה על העובר, ודיכאון בזמן ההיריון ממשיך אחרי הלידה ופוגע בהתקשרות של התינוק לאם. רוב המומחים סבורים שההחלטה אם להמשיך בטיפול התרופתי האנטי-דיכאוני בזמן ההיריון צריכה להתקבל אחרי שקלול של חומרת הדיכאון, הסכנה האובדנית, מערכת התמיכה של האישה, אפיזודות קודמות של דיכאון בכלל ודיכאון אחרי לידה בפרט, וכמובן רצונה של האישה.
האם צריך להימנע כליל מאלכוהול כשנוטלים נוגדי דיכאון?
אלכוהול הוא חומר המשרה דיכאון, ולכן מומלץ להפחית את השימוש בו. למי שרוצים לשתות אלכוהול ומקבלים תרופות נוגדות דיכאון, מומלץ לצרוך אלכוהול לא יותר מפעמיים בשבוע, ולא יותר ממשקה אחד בכל פעם.
אני בדיכאון תמיד בתקופת החורף. האם יש משהו שיכול לעזור לי?
יש אנשים שסובלים מדיכאון עונתי, בעיקר בחורף. הדבר קשור כנראה בכמות האור הנמוכה יחסית בחורף. בארץ התופעה נדירה למדי, אך בארצות צפוניות, כמו ארצות סקנדינביה, שם הלילות ארוכים מאוד ושעות האור קצרות, התופעה שכיחה הרבה יותר. אחד הטיפולים בהפרעה הזו הוא טיפול בחשיפה לאור. טיפול בתרופות נוגדות דיכאון יעיל גם הוא.

4 צפייה בגלריה
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
ש לזכור שטיפול בתרופות נוגדות דיכאון יעיל הן כשידועה הסיבה לדיכאון והן כשהסיבה לא ידועה
(ShutterStock)

שמעתי שנוגדי דיכאון גורמים לעלייה במשקל. אני סובלת מהשמנת יתר. האם יש נוגדי דיכאון שלא יגרמו לי לעלות במשקל?
ראשית יש לזכור כי לעיתים עלייה במשקל (ולא רק ירידה) מהווה אחד מתסמיני הדיכאון. במקרה כזה טיפול נגד דיכאון עשוי להביא דווקא לירידה במשקל. חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון אכן גורמות לעלייה במשקל, אך יש כאלה שלא גורמות לזה או גורמות לעלייה מתונה מאוד במשקל. יש לפנות לפסיכיאטר שיאבחן תחילה אם יש צורך בטיפול תרופתי נוגד דיכאון, ואחר כך ימליץ על התרופה המתאימה, תוך התחשבות במשקל. שינוי אורח החיים, דיאטה מאוזנת ועיסוק קבוע בפעילות גופנית שיביאו גם להרזיה וגם לשיפור במצב הרוח.
בנוגע לילדים, אילו נוגדי דיכאון ניתן לרשום להם עד לתור לפסיכיאטר, בהנחה שאכן יש רושם לדיכאון קליני ברור ונשללו הפרעות אחרות?
שכיחות דיכאון בילדים נמוכה יותר מאשר במבוגרים ולכן יש לוודא שאכן מדובר בדיכאון לפני שמתחילים טיפול תרופתי. במקרים ובהם הרופא המטפל משתכנע כי מדובר בדיכאון ויש הכרח בטיפול תרופתי, ניתן לשקול התחלת טיפול בפרוזאק (fluoxetine), בחצי מהמינון המקובל במבוגרים. יש לוודא שהילד נבדק אצל פסיכיאטר ילדים ונוער.
האם התרופות יכולות להשפיע על התפקוד המיני?
חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון יכולות להשפיע על התפקוד המיני ובעיקר על ירידה בחשק המיני ועיכוב בשפיכה. במקרים אלו ניתן לבחון עם הרופא המטפל מספר אסטרטגיות: החלפת הטיפול בתרופה לתכשיר אחר מאותה משפחה או ממשפחה אחרת, כגון סימבלטה, הוספת תכשיר כמו וולבוטרין לטיפול הקיים, שיכול להפחית את תופעת הלוואי, ואפילו לשקול חופשה טיפולית (Drug holiday) שהיא נטילת הכדור אחרי קיום יחסי המין ולא לפניהם.
האם יש תרופות טבעיות יעילות לטיפול בדיכאון?
התרופה הטבעית הראשונה לטיפול בדיכאון היא פעילות גופנית. פעילות גופנית סדירה משפרת את מצב הרוח, מפחיתה תסמיני דיכאון ומחישה את ההחלמה מדיכאון. בארץ משווקים היום לא מעט חומרים או 'תרופות טבעיות' המתהדרות ביכולתן לרפא דיכאון. רוב התרופות האלה לא נבדקו מספיק מבחינת יעילותן, מבחינת תופעות הלוואי שלהן ומבחינת תנאי ייצורן.
ד"ר איתי גל הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט וכתב הבריאות של ynet /// ייעוץ רפואי: ד"ר ירדן לוינסקי, יועץ פסיכיאטריה ראשי, חטיבת הקהילה, שירותי בריאות כללית