שבוע המודעות הבינלאומי לסרטן העור שמצוין כעת (20-14 ביוני) מגיע כנראה בעיתוי הכי נכון להבין את חשיבות הנושא ואת הסכנות למחלה, ולגלות ערנות בימים בהם השמש והחשיפה לה הופכות מסוכנות משנה לשנה.
כ-2,000 חולי מלנומה חדשים מאובחנים מדי שנה, 98 אחוז מהם מהמגזר היהודי. כ-200 ישראלים ימותו מהמחלה בכל שנה. הסיכון לחלות בסרטן העור אמנם תלוי בסוג הסרטן, בגנטיקה של כל אחד ובתדירות החשיפה לשמש – אך משנה לשנה ניתן לראות כי יש קשר בין התקרבותה של השמש לכדור הארץ ואופייה המסוכן, לבין הגברת הסיכון למחלה.
קראו עוד:

מה ההבדל בין שני סוגי סרטן העור - מלנומה VS קרצינומה

ההבדל העיקרי בין השתיים הוא שהמלנומה היא מחלה גנטית. לכן עם הופעתה חשוב שכל בני המשפחה ייבדקו ויישמרו בקפידה. קרצינומה, לעומתה, היא מחלת סרטן עור הנובעת לרוב משילוב של הגיל ותדירות החשיפה לשמש לאורך השנים, ולכן שכיחה יותר בקרב גילאי 50 או 60, מפאת נזקי השמש המצטברים. הקרצינומה מתבטאת בנגעים המופיעים במקומות חשופים לשמש: פנים, ידיים, קרקפת וסמוך לאיברים חיוניים כמו אף ועיניים.
עדיין, המלנומה מסוכנת יותר, ועל כן גילוי מוקדם מציל חיים. ככל שזו תתגלה בעור כשטחית יותר, היא ניתנת לטיפול. הקרצינומה מסוכנת פחות, למעט מקרים חריגים, ולרוב תסתכם בכריתת הנגע.
סוג שלישי מוכר של סרטן העור הוא מחלת לימפומה של העור, המשלבת סרטן דם ועור. הלימפומה פחות מוכרת כסרטן עור אך זו אותה מחלה, המתבטאת בתאי הדם שנמצאים על העור. כאן אין קשר לחשיפה לשמש, ומנגד היא גם לא בדיוק גנטית.

מה ניתן לעשות כדי למנוע את הופעת הסרטן?

בהיר או כהה? למרות הגברת המודעות והמניעה מחשיפה לשמש, עדיין חלק מהאוכלוסייה מאדימים מאוד בחשיפה מזערית ממש לשמש ואילו אחרים מקבלים גוון שזוף שאינו נראה מזיק.
בעולם הרפואה הדרמטולוגית ישנה חלוקה לפי "סולם פיצפטריק", המדרג את גווני העור ולצד כל גוון מציין את מידת החשיפה והסכנה. ישנם שישה גווני עור אוניברסליים בסולם, וככל שגוון העור בהיר יותר, ישנו סיכון גבוה יותר לכוויות ושריפה. באופן דומה, ככל שהעור כהה יותר - הסיכון שלו לכוויות נמוך יותר. חשוב לציין שסיכון זה עדיין קיים והסכנה מחשיפה שאינה מבוקרת רלוונטית לכולם - ללא יוצא מן הכלל. ההסבר קשור ברמת הפעילות של המלונציטים בעור של כל אחד ואחד מאתנו, כשבהתאם לרמת הפעילות, נמדדת רמת הסכנה של הגוון הבהיר או הכהה.

1 צפייה בגלריה
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
יש צורך במעקב חצי שנתי אחר נקודות חן
(ShutterStock)

נקודה למחשבה: יש צורך במעקב חצי-שנתי ובין עונות אחר נקודת חן בגוף. לבעלי עור בהיר יש סבירות גבוהה יותר לנקודות חן על העור מאשר לבעלי עור כהה, אך לאלו האחרונים יהיו יותר נקודת חן בכפות הידיים והרגליים, בריריות ובציפורניים. נקודת חן היא תוצאה ישירה של חשיפה לשמש וכוויות חוזרות, אך גם יכולה להיות תוצר של מחלות עור מסוימות, היריון או מחלות אנדוקריניות.
חשוב לבצע אבחנה מדויקת מדי שנה, ולבדוק את תקינותן של כל נקודות החן בגוף. את הבדיקה רשאי לבצע רופא מומחה באמצעות בדיקה קפדנית עם מכשיר דרמוסקופ, מכף רגל ועד ראש, שעוקבת אחר שינויים בגודל, בצבע ובסימטריה של הנגעים.
לראות את הנולד: לאחרונה הוכח קשר מובהק בין כוויות בגיל צעיר לבין העלאת הסיכוי למלנומה בעור. זו הסיבה המרכזית להנחיה שלא לחשוף ילדים עד גיל חצי שנה לקרינת השמש. מעטה ההגנה שלהם עדיין לא יודע להתמודד עם תיקון העור במצבי כוויות והסכנה נשארת גם כשהם גדלים.
חשוב לגלות מודעות גם לנושא קרינת המסכים ונזקיה, שכן מדובר בחשיפה לקרינה מסוכנת לכל דבר, כזו שגורמת להזדקנות מוקדמת של העור ולהיחלשות מערכות ההגנה שלו. קרינת מסכים עשויה גם להיות קשורה בהחמרת סרטן מסוג קרצינומה, המושפע מחשיפה מצטברת.
סרטן בירושה: רוב סוגי סרטן העור אינם נגרמים מסיבות גנטיות. עם זאת, לבני משפחה קרובים יש לרוב את אותו סוג עור, מה שעלול להגביר את הסיכון להתפתחות סרטן העור. בכ-10 אחוזים ממקרי מלנומה ממאירה של העור יתפתח הגידול גם בבן משפחה נוסף, כחלק מהתסמונת של מלנומה משפחתית, אך ישנם מצבים גנטיים נדירים, כמו תסמונת גורלין או קסרודרמה פיגמנטוזום (XP), המעלים את הסיכון להתפתחות סרטן העור שאינו מלנומה.
מאות תחנות לאבחון מוקדם של סרטן העור פועלות השבוע ללא תשלום בכל קופות החולים ברחבי הארץ - גשו להיבדק.
ד"ר סיון מרסר הינה מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר