עד לפני כמה שנים קשה היה לדמיין מציאות רפואית בה אין צורך להמתין לתור לרופא. כל כאב גרון, צורך בהפנייה או בחידוש מרשם - הצריך מפגש פרונטלי עם רופא. עם זאת, והרבה לפני מגפת הקורונה, ישראל הפכה למעצמה בכל הקשור לרפואה מרחוק. כיום, חלק ניכר מהשירותים והבדיקות הראשוניות מתבצעים בלי שהציבור צריך לצאת מהבית.
בשנים האחרונות השקיעו קופות החולים מיליונים בפיתוח תחום האונליין המתקדם, שהוביל למהפכה בשירות הרפואי, במהירות ובזמינות הרופאים המטפלים. במקביל, פוחתים הביקורים במרפאה ומפחיתים את סיכון הציבור להידבק במחלות בעת הביקור, במיוחד עכשיו, בתקופת הקורונה.
4 צפייה בגלריה
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
במיוחד עכשיו: רפואה מרחוק בימי סגר הקורונה
(ShutterStock)
כמובן שלא לכל ביקור רופא יש תחליף, אך היום תוכלו לקבל מגוון עצום של שירותים רפואיים מהסלולרי ומהמחשב בבית. אלו הם מגוון השירותים המוצעים לציבור אונליין בקרב קופות החולים ובתי החולים בארץ:

כללית

1. תור טלפוני במקום ביקור קופת החולים מאפשרת ללקוחות לקבוע תור טלפוני במקום תור רגיל. במועד התור, הרופא מתקשר למטופל ונותן לו מענה. במקרה הצורך מזמן הרופא את המטופל למרפאה, מפנה אותו לבדיקות או משדר את המרשמים הדיגיטליים.
2. רופאים אונליין מבוטחי הקופה יכולים לפנות מדי יום החל בשעה 16:00 ועד 06:00 ובסופי שבוע משישי ב- 13:00 ועד ראשון ב- 06:00, לשירות האונליין לקבלת ייעוץ רפואי מרופאי משפחה, ילדים ותורנים נוספים. השירות ניתן בחינם.
3. מכשיר בדיקה מרחוק בכללית חתמו על בלעדיות עם חברת טייטו, שפיתחה מכשיר בדיקה מרחוק המאפשר בדיקה גופנית מלאה, הכוללת האזנה ללב, לריאות ולבטן. עוד מאפשר המכשיר צילום נגעים בעור, בדיקת חום ודופק, בדיקת אוזניים וגרון. השירות מתבצע עד חצות לרוכשי המכשיר דרך אתר הכללית.
4. תרופות עד הבית בחודשיים האחרונים, מאפשרת הכללית הזמנת תרופות וקבלתן במשלוח עד הבית עם שליח או באיסוף עצמי מבית המרקחת. הלקוח נכנס לאזור האישי באתר או באפליקציית כללית, בוחר בשירות "בית מרקחת אונליין" ומזמין את תרופות מרשם, תרופות ללא מרשם ופריטים מהמגוון הקיים בבתי המרקחת.
לאחר מכן, מסמנים את הבחירה האם לקבל את תרופות באמצעות שליח או באיסוף עצמי מבית המרקחת. בסיום ביצוע ההזמנה הלקוח יקבל הודעת סמס עם מספר ההזמנה ומייל עם פירוט ההזמנה. המשלוח בעלות של 27 שקלים בהזמנות מעל 150 שקלים, וחינם למטופלים בגילאי 75 ומעלה. שירות איסוף עצמי מבית המרקחת ניתן ללא עלות.
4 צפייה בגלריה
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית
5. ערכה ביתית לבדיקת שתן ניתן לרכוש ערכה לבדיקת שתן דיגיטלית שניתן לבצע בבית, לאיבחון של דלקות בדרכי שתן, לבדיקת רמת החלבון בשתן לנשים הרות ובדיקת שתן עבור מועמדים לגיוס לצו ראשון. תוצאות הבדיקה מתקבלות בתוך מספר דקות מרגע ביצועה ונשלחות לתיק הרפואי, לגורם הרפואי המטפל, ולמטופלת או למטופל.
את מקלון הבדיקה סורקים במצלמת הסמארטפון לאפליקציה. המצלמה קוראת את התוצאה, מעבירה אותה לעיבוד והאבחנה נשלחת באופן מאובטח לתיק הרפואי של המטופל. לדברי הכללית, תוצאות הבדיקה הביתית זהות באמינותן לבדיקות הנעשות במעבדה. את הערכה ניתן לרכוש בבתי המרקחת של הכללית עם מרשם מרופא בעלות של 24.5 שקלים. הבדיקה מאושרת לשימוש מגיל 16 ומעלה. נשים הרות מקבלות את הערכה לצורך בדיקת רמת החלבון בשתן מאחות ליווי היריון, ללא כל עלות.
7. חוות דעת שנייה עם רופא מומחה אונליין לקוחות כללית מושלם המבקשים לקבל חוות דעת נוספת מרופא פרטי יכולים לעשות זאת בשיחת וידאו עם עשרות רופאים. עלות הייעוץ 100 שקלים (במקום 150 שקלים). בשר"פ הדסה עלות הביקור 200 שקלים (במקום 250 שקלים).
8. מעבדה עד הבית לקוחות שאינם יכולים להגיע למרפאה או רוצים לקבל שירות בבית יכולים להזמין שירות מעבדה עד הבית בעלות של 20 שקלים.
9. רפואה משלימה רופאי כללית משלימה שהם גם רופאים כלליים, מעניקים ייעוץ טלפוני ללקוחות שמבקשים להתחיל טיפול משלים. הייעוץ נעשה בשיחת טלפון עם הרופא המייעץ ובסופו נקבע הטיפול. בנוסף, ניתן לקבל טיפולי נטורופתיה והומיאופתיה באמצעות שיחה טלפונית עם המטפל.
10. רופא שיניים אונליין כללית סמייל השיקה שירות ייעוץ לרפואת שיניים דחופה עם רופא שיניים בשיחת וידאו. השירות מיועד ללקוחות הכללית במקרים דחופים שאינם מחייבים הגעה מיידית למרפאה, למשל חתיכת שן שנשברה תוך כדי לעיסה (ולא בנפילה), ללא כאבים נלווים וכאשר השבר אינו מפריע אסתטית.
סיבה אחרת יכולה להיות דלקת חניכיים שמחייבת נטילת אנטיביוטיקה, נפיחות בפה שמחייבת אנטיביוטיקה למשל ליד שן שעברה טיפול שורש, דלקת סביב שן בינה ללא נפיחות תחת הלסת, נפילת שן מתותבת או שבר קטן של חרסינה בכתר ועוד.
בכללית מדגישים שהשירות אינו מתאים למקרים של חבלות שיניים או כאב פועם המעיר מהשינה. שעות פעילות שירות האונליין בשלב זה: ימים א' עד ה' בין השעות 15:00-08:00. יש להתקשר למרפאת השיניים ולעקוב אחר הנחיות הנתב הקולי. במידת הצורך, השירות יורחב בעת הסגר הצפוי.

מכבי

1. תורים טלפוניים גם מכבי כמו שאר הקופות מאפשרת לקבוע תור טלפוני למגוון רחב של רופאים בתחומי משפחה, ילדים, נשים, עור עיניים ואחרים, במקום ביקור במרפאה כדי לצמצם ככל הניתן את ההגעה למרפאות. את התורים ניתן לזמן באתר או באפליקציית מכבי או דרך המוקד הטלפוני.
2. אפליקציית K מכבי פיתחה שירות אבחון רפואי באמצעות בינה מלאכותית וצ'אט מיידי עם רופא מומחה. האפליקציה מתחברת לתיק הרפואי האישי של המטופל ובמרכזה אלגוריתם בינה מלאכותית המבוסס על מאות מיליוני ביקורי רופא, בדיקות מעבדה ואינטראקציות רפואיות שבוצעו במכבי לאורך השנים.
המטופל עונה על שאלון שמתפתח בהתאם לתשובותיו, ובסיום מקבל אבחנה רפואית ראשונית של אנשים עם מאפיינים כמותו. לאחר קבלת האבחנה המטופלים יוכלו לעבור לצ'אט מהיר עם רופא בשעות הערב. את האפליקציה מאיישים כל ערב בין 19:00-23:00 עשרות רופאים מומחים שיעניקו מענה רפואי ומרשמים או הפניות לטיפול דחוף בהתאם לצורך.
4 צפייה בגלריה
מכבי שירותי בריאות
מכבי שירותי בריאות
מכבי שירותי בריאות
(צילום: חיים צח, "ידיעות אחרונות")
3. מוקד ילדים טלפוני
כל ערב מהשעה 19:00 מעניק צוות המוקד הטלפוני שכולל אחיות ורופאי ילדים, ייעוץ, הדרכה, הנפקת מרשמים דיגיטליים והפניות לשירותים רפואיים נוספים לפי הצורך. צוות המוקד הטלפוני כולל אחיות מוסמכות ורופאי ילדים של מכבי, בעלי גישה לתיק הרפואי של המטופלים.
המענה הראשוני במוקד ניתן על ידי אחות מוסמכת, ובמידת הצורך היא מעבירה את הפונים להמשך טיפול על ידי רופאי הילדים הכוננים של המוקד. בהתאם למקרה, באפשרות הצוות להעניק הדרכה וייעוץ טלפוני, להנפיק מרשמים דיגיטליים ובמקרה הצורך להפנות לשירותים רפואיים נוספים.
4. רופא עור אונליין מכבי משיקה בימים אלה פיילוט חדש לקבלת ייעוץ רפואי אונליין ממומחים ברפואת עור. השירות יינתן דרך אפליקציית "מכבי רופא עור" שזמינה בחנויות האפליקציות, בשיתוף פעולה עם חברת ההיי-טק DermaDetect. חברי מכבי שישתמשו בשירות יתבקשו לענות על מספר שאלות הנוגעות לבעיה הרפואית ממנה הם סובלים ולאחר מכן לצרף תמונות מתאימות. מומחה ברפואת עור יענה להם דרך האפליקציה, בממוצע בתוך כיממה, ינחה אותם כיצד לפעול ויצרף במידת הצורך מרשמים.
5. תרופות עד הבית חברי מכבי יכולים לקבל משלוח תרופות עד הבית מבתי המרחקת של סופר פארם לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מרופא. המשלוח מתבצע בתוך 24 שעות בעלות של 29.90 שקלים.

מאוחדת

1. ביקורים טלפונים או בווידאו לקוחות מאוחדת יכולים לבחור לקבוע תור טלפוני או בווידאו עם רופא המשפחה או הילדים. התור נקבע דרך האפליקציה או אתר מאוחדת, ו-10 דקות לפני מועד התור מקבל המטופל קישור לחדר המתנה דיגיטלי ממנו יוכנס לביקור אצל הרופא. במהלך השיחה הרופא יכול לעיין בתיק הרפואי של המטופל, לנהל איתו שיח, לתת מירשמים, אישורים והפניות.
2. ייעוץ מומחים לקוחות מאוחדת יכולים לקבל ייעוץ וירטואלי ממערך רופאים יועצים בתחומי רפואת עור, קשב וריכוז, כירורגיה, נוירולוגיה, פסיכיאטריה וגם בתחומים פרה-רפואיים כמו פסיכולוגיה, דיאטה, קלינאות תקשורת, התפתחות הילד וליווי הריון. הקופה היא היחידה שהקימה גם מוקד אחיות מיילדותי שמעניק ייעוץ בטלפון ובוידאו לנשים בהריון מדי יום בין 08:00 בבוקר עד חצות, כולל בסופי שבוע.
3. מיון וירטואלי מאוחדת החלה בשירות חדש של "חדר מיון וירטואלי" הדומה למעשה לשירותי רופא אונליין של שאר הקופות. הלקוחות יכולים לקבוע תור טלפוני או בווידאו בשעות הערב, הלילה ובסופי שבוע, ולקבל ייעוץ מרופא מומחה שמעניין בתיק הרפואי, ויכול לתת מרשמים והפניות.
4. בדיקת שתן דיגיטלית נשים הרות יכולות לבצע בדיקת שתן בביתן, לסרוק את המקלון באפליקציית מאוחדת, ובתוך 60 שניות נשלחת התשובה לתיק הרפואי לרופא המטפל.
5. תרופות עד הבית הקופה מאפשרת להזמין משלוח תרופות בתשלום, בשיתוף חברת טלה-פארמה.

לאומית

1. תור בווידאו לרופא האישי
ניתן לזמן תור לכל רופאי המשפחה ורופאי הילדים בלאומית, ניתן לזמן תור דרך האפליקציה או באתר לאומית. בשעה היעודה הרופא ייצור קשר עם המטופל, ישוחח אתו באמצעות הווידאו, וייתן לו מרשם או הפנייה בהתאם לצורך. תור בווידאו ניתן לקיים גם עם פסיכיאטריים ודיאטניות.
2. תור טלפוני
ניתן לזמן תור טלפוני לכלל הרופאים בלאומית, הן לרפואת משפחה וילדים והן לכל מקצועות הרפואה היועצת. ניתן לזמן את התור באמצעות מוקד השירות או באתר ובאפליקציה.
3. מוקד יעוץ רפואי 24/7
מוקד המאויש על-ידי אחיות בכל שעות היום והלילה
4. תרופות עד הבית לאומית הייתה קופת החולים הראשונה שהחלה בשירות משלוחי תרופות באמצעות רשת הפארם BE. בחודש אוגוסט האחרון מדווחת הקופה כי בוצעו מעל ל-5,000 משלוחים. השירות בתשלום.
4 צפייה בגלריה
קופת חולים לאומית
קופת חולים לאומית
קופת חולים לאומית
(צילום: ynet)
5. מעבדה עד הבית לקוחות לאומית יכולים להזמין בדיקות דם בהשתתפות עצמית של 40 שקלים, ובעלות של 20 שקלים למבוטחים מעל גיל 65.

בתי חולים

גם המרכזים הרפואיים ברחבי הארץ נערכו לתקופת הקורונה ולצורך בשירות רפואי מרחוק. חלק מהם מאפשר להחליף את הביקור אצל המומחים במרפאות החוץ בביקור טלפוני ובחלק מהמרכזים הרפואיים גם באמצעות וידאו. הביקור מיועד לאלה שקיבלו הפנייה מרופא המשפחה וטופס 17 מהמרפאה.
בבית חולים מאיר החלו בקורסי הכנה ללידה מקוונים לנשים מהשבוע ה-30 להריון. הקורס מועבר לנייד או למחשב עם אחות מיילדת, והוא ניתן ללא עלות, לחברי כל הקופות, בהרשמה מראש. משך הקורס כשלוש שעות. בית החולים גם מאפשר לקבוע ייעוץ בוידאו עם מיילדת לקביעת תוכנית לידה מותאמת אישית. הפגישה מתקיימת בזום ונמשכת 30 דקות, והיא ניתנת ללא עלות בהרשמה מראש.