בשיתוף BMS
אחת המחלות הידועות בתוקפנותן והאגרסיביות שלהן היא המלנומה. כעת, נראה כי פריצות דרך וטיפולים חדשים של השנים האחרונות, עשויים לסייע במאבק עם המחלה הזו.
"מלנומה היא סרטן עור מהסוג החמור ביותר", אומר פרופ' יעקב שכטר, יו"ר מכון אלה למבאום לאימונו-אונקולוגיה בתל השומר. "אם הוא לא מאובחן בזמן, או במקרים שבהם הוא במצב גרורתי, יש לו פוטנציאל להיות קטלני".
הגידול נראה על פניו כמו נקודת חן לא שגרתית, בעלת צורה, צבע וגבולות לא ברורים. הטיפול הפשוט הוא למעשה טיפול כירורגי על ידי כריתה רחבה של אותה נקודה. "לרוב רובם של החולים זה מספיק והניתוח מרפא אותם, אך בחלק מהחולים טיפול זה אינו אפקטיבי דיו והמלנומה חוזרת בצורה של גרורות", מסביר שכטר.
למעשה, ניתן לקבוע שעד לפני לא מעט זמן, מלנומה גרורתית היוותה מאבק שבו הסיכויים היו רחוקים מלהיות לטובת האדם: הטיפול בחולים היה מוגבל עד מאוד במקרה הטוב, וכמעט ואינו יעיל ואף מזיק במקרה הרע.
1 צפייה בגלריה
סרטן עור מהסוג החמור ביותר. מלנומה
סרטן עור מהסוג החמור ביותר. מלנומה
סרטן עור מהסוג החמור ביותר. מלנומה
(צילום: shutterstock)

הטכנולוגיה שנותנת תקווה

"לפני שהגיעה הטכנולוגיה שמשמשת אותנו היום מלנומה נחשבה לאחת המחלות הממאירות הכי קשות, כאשר עד לפני 7-8 שנים תוחלת החיים החציונית של חולים עם מלנומה גרורתית עמדה על 6-9 חודשים", מדגיש פרופ' שכטר. "בסיס הטיפולים היה כמו הבסיס של האונקולוגיה הקלאסית בעיקרה, טיפול כימי עם כל הקונוטציות שמתלוות למושג: תופעות לוואי מרובות כמו הקאות, בחילות, נשירת שיער, חולשה וירידה בספירת הדם, ויעילות לא גבוהה".
אך לפני שבע שנים קרתה מהפכה. פריצות דרך של ממש הניחו את היסודות ליצירתה של טכנולוגיה רפואית חדשה שהגיעה אל העולם ושינתה את אופן הטיפול באופן דרסטי. המלנומה, שעד לפני רגע נחשבה למחלה קטלנית, לפתע הפכה להרבה פחות מאיימת.
"מדובר בשני סוגים של טכנולוגיות", מפרט פרופ' שכטר. "קבוצה ראשונה היא תרופות אימנותרפיות. אלה תרופות שמשפיעות על מערכת החיסון של החולה ומפעילות אותה כך שתילחם נגד הגרורות. מערכת החיסון עובדת תחת חסמים. ברגע שהתרופות מסירות את החסמים מערכת החיסון מתחילה לפעול. היא זאת שעושה את העבודה תוקפת את הגידול ומנטרלת אותו תוך שבועות בודדים.
"לפני שבע שנים קרתה מהפכה. פריצות דרך של ממש הניחו את היסודות ליצירתה של טכנולוגיה רפואית חדשה. המלנומה, שעד לפני רגע נחשבה למחלה קטלנית, לפתע הפכה להרבה פחות מאיימת"
"הקבוצה השנייה, שהביאה למהפכה של ממש זו קבוצה של תרופות מוכוונות מטרה שמתכווננות על מוטציה ספציפית בגידול. חשוב להבין שב-50 אחוז מהחולים קיימת מוטציה הנקראת BRAF, שגורמת לגידול להתנהג בפראות. התרופות מעכבות את ביטוי המוטציה".
לפי שעה התוצאות של השנים האחרונות מוכיחות עצמן בשטח. נתונים מראים כי הטכנולוגיות החדשות מאפשרות לכשליש מהחולים להשיג הפוגה מהמחלה המובילה לאיכות חיים טובה יותר לפרק זמן ארוך.
"יעילותן של התרופות החדשות גדולה", מוסיף פרופ' שכטר, "זה שינה את הלנדסקייפ של החולים האלה ממחלה פטאלית שהורגת רבים לכך שחלק מהחולים אף מבריאים. גם מחיר תופעות הלוואי נסבל".
אך זוהי רק ההתחלה. כבר בזמן כתיבת שורות אלו הדור החדש של הטכנולוגיה נכנס לפעולה. "הדור הבא של הטיפולים מתמקד בשילובים", אומר שכטר. "דהיינו לא הולכים על תרופה או טכנולוגיה אחת, אלא משלבים יחד. אחד השילובים הטובים הוא שילוב של שתי תרופות מהקבוצה האימונותרפית. נותנים אותן יחד והיעילות עולה. מדובר כבר על הצלחה בכשני שליש מהחולים. כמובן שזה במחיר של קצת יותר תופעות לוואי אך הן ברובן הפיכות.
אלו תופעות לוואי למשל? "מדובר בתופעות אוטואימוניות. היות ומערכת החיסון משוחררת מחסמים היא יכולה לתקוף את הגוף עצמו באתרים כמו בלוטת התריס, רקמת הריאה, הכבד וכו'. היום אנחנו יודעים לטפל בתופעות הלוואי האלה והן ברובן הפיכות וניתנות לטיפול תרופתי ".
שילוב נוסף הוא שילוב תרופות ממשפחת האימונותרפיה יחד עם תרופות ממשפחת התרופות המוכוונות מטרה. "זה עובד על המוטציה ועל מערכת החיסון יחד כך שלסינרגיה ביניהם יש אפקט מוסף", קובע פרופ' שכטר. עם זאת, הטיפול הכי חם כיום הוא שילוב של תרופות אימנותרפיות עם טכנולוגיות מעולם אחר לגמרי, ובמקרה הנ"ל שילוב של טיפול אימנותרפי יחד עם השתלת צואה, שמהווה פתרון לחולים שלא הגיבו לטיפול האימונותרפיה או מוכוון המטרה.
וזהו רק חלק מהחדשות הטובות. אחוזי ההצלחה של הטיפול הביאו ליישומו גם על סוגי סרטן אחרים, והיד עוד נטויה.
האם קרב היום בו הסרטן סוף סוף ינוצח? לדברי פרופ' שכטר עוד מוקדם לדעת, והוא מעדיף לשמור על אופטימיות זהירה.
הוא מסכם ואומר כי "מלנומה מהווה פתח לכניסה של טכנולוגיות אימנותרפיות היות שזהו שדה הניסויים הראשי הראשון. בדרך כלל מה שעובד שם עובד בצורה דומה לממאירות אחרות כמו סרטן כליה, סרטן ריאה גרורתי וכו'. אני חושב שכשאתה משלב מספר טכנולוגיות יחד זה המפתח לניצחון. קשה עוד להגיד אם אנחנו קרובים להכחדת הסרטן, אך בהחלט לא רחוק היום".
לקבלת ייעוץ יש לפנות לרופא המטפל
בשיתוף BMS