הקיץ הישראלי בשיאו, אבל "החורף הרפואי" מתקרב בצעדי ענק: בעוד מספר שבועות יתחילו להופיע מקרי התחלואה הראשונים בשפעת, ועימם החשש מפני תחלואה כפולה במחלות הקורונה והשפעת, שעלולות לגרום לקריסת בתי החולים ולנזק כלכלי כבד ביותר.
אבל בצד התחזית השחורה, יש כמה נקודות אור: החיסונים לקורונה קרובים מאוד, ועל פי הערכות רבות מבצעי החיסונים נגד הנגיף הקטלני עשויים להתחיל כבר בדצמבר הקרוב. ועד אז, ישנם לא מעט חיסונים שכדאי לכם לקבל כבר עכשיו, לפני שנגיפי וחיידקי החורף יגרמו לפגיעה קשה.
בתחילת השבוע כבר נחתו חיסוני השפעת בישראל, וקופות החולים מקדימות את מבצעי החיסון. החיסונים נגד שפעת במחסור עולמי בשל התחזית ל"התנפלות" עליהם בכל העולם, ובישראל נרכשו מעל 2 מיליון תרכיבים, שיינתנו ב"גלים".
2 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
חיסון נגד שפעת. כבר מהשבוע הקרוב
(צילום: shutterstock)
בשלב הראשון, כבר מהשבוע הקרוב, יחוסנו צוותי בריאות וקשישים, לאחריהם יחוסנו תינוקות וילדים וחולים מדוכאי חיסון.
בקופות נערכו גם למתן חיסונים אחרים ולאור הצפי לדרישה רבה של הציבור להתחסן, שוקלים במכבי, כללית, מאוחדת ולאומית לפתרונות יצירתיים כמו מתן חיסונים על פי זימון מראש כדי להפחית גודש במרפאות ולצורך השמירה על ריחוק חברתי, וייתכן שאף יוקמו מרכזים נוסח "דרייב אין" לחיסון מחוץ למרפאות.

אלו החיסונים שכדאי לכם לקבל כבר עכשיו

ריכזנו את חיסוני החורף החשובים שכדאי לכם למהר ולקבל כבר בשבועות הקרובים. הסיבה היא – שלגוף לוקח זמן ליצור את הנוגדנים, אותם "חיילי קו ראשון" שמנטרלים את הפולש הזר.
לעיתים יצירת הנוגדנים אורכת שבועיים, לעיתים מעט יותר. אל תמתינו לרגע האחרון או למחסור הצפוי בחיסונים, גשו לאחות המרפאה, והתחסנו על פי הנדרש.

שפעת

איך: זריקה לשריר.
מתי: החיסון לשפעת חורף ניתן בזריקה ואינו דורש הפניה או מרשם רופא. כדי לקבלו ניגשים לאחות המרפאה ישירות.
למה: מאות בישראל מתים מדי שנה משפעת החורף המסוכנת במיוחד לקבוצות סיכון הכוללים קשישים, תינוקות ואלה הסובלים ממחלות כרוניות שונות.
החיסון מגן בפני הזנים העיקריים הגורמים לשפעת החורף והוא בטוח ויעיל. השנה כולל החיסון הגנה בפני 4 זני השפעת השכיחים בעולם.
לכמה זמן מגן החיסון : שנה, מאחר שרמת הנוגדנים שנוצרת בגוף נגד שפעת מתחילה לצנוח כ-11 חודשים לאחר החיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסוני השפעת בישראל
חיסוני השפעת בישראל
חיסוני השפעת הגיעו לישראל
(ynet)

שעלת

איך: זריקה לשריר.
מתי: אצל נשים בהיריון, ניתן גם לילדים בטיפת חלב ובבית ספר.
למה: החיידק בורדטלה פרטוסיס גורם למחלה המתבטאת בהתקפי שיעול קשים המתבטאים בהאדמה ותחושת חנק. המחלה עלולה להימשך מספר חודשים. הטיפול האנטיביוטי אינו מרפא אלא מונע את ההדבקה מהחולה לסובבים אותו.
בתינוקות מדובר במחלה מסכנת חיים העלולה לגרום גם למוות. חלק מהמומחים ממליצים על החיסון לא רק לנשים בהיריון אלא גם לאבות, ואפילו לסבתא וסבתא, כדי למנוע את הדבקתו של הרך הנולד.
לכמה זמן מגן החיסון: 5 עד 10 שנים.

פנאומוקוק

איך: בזריקה לשריר.
מתי: חיסון פנאומובקס מגן בפני 21 זנים וניתן למבוגרים מעל גיל 65 ללא צורך בהפניה, לחולי סוכרת נעורים, ומגיל שנתיים לילדים וצעירים בקבוצות סיכון.
החיסון תחת השם "פרבנר" מגן בפני 13 זנים של החיידק, והוא ניתן גם לתינוקות כחלק מחיסוני השגרה. למבוגרים בקבוצות סיכון, לעתים ממליצים לקבל את שני החיסונים: פרבנר, ולאחר חודשיים פנאומובקס, כדי ליצור הגנה מקסימלית.
למה: החיסון מונע הדבקה בזנים אלימים של חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקות אוזניים, דלקות ריאות חמורות, דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) וזיהום דם (בקטרמיה).
לכמה זמן מגן החיסון : כ-10 שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: קבוצות סיכון, ובמיוחד אלה הסובלים מכשל חיסוני, סוכרת נעורים, חסר טחול, או מי שעבר טיפול כימותרפי. בארצות הברית מומלץ החיסון גם למעשנים מעל גיל 19.

מנינגוקוק

איך: זריקה תת עורית.
מתי: החיסון נגד זנים A, C, W, Y הפוגעים בעיקר בצעירים סביב גיל 20, ניתן בגיוס לצה"ל ושבועיים לפני נסיעה לארצות אקזוטיות. בנוסף ניתן החיסון למבוגרים ולילדים מעל גיל שנתיים הסובלים מטחול לא מתפקד, ומי שעבר כריתת טחול.
החיסון מומלץ גם לסטודנטים הגרים במעונות. בארצות הברית נהוג לחסן כבר בגיל 16. בינתיים משרד הבריאות לא אימץ המלצה זו. החיסון החדש שהגיע לישראל לפני כשלוש שנים, מגן בפני זן B, הפוגע בתינוקות וילדים.
למה: החיסון מכיל תרכובת סוכרית של מעטפת החיידק (קופסית) מנינגוקוק מזנים A,C, Y, W139 אשר גורם לדלקת קרום המוח וזיהום דם. המחלה קטלנית ביותר. חיסון נגד זן B שפוגע כאמור בתינוקות וילדים, ניתן מגיל חודשיים (בשלוש מנות), ומגיל 5 חודשים (בשתי מנות). חיסון זה נמצא כבר שנים בשגרת החיסונים במדינות מערביות רבות, ובהן בריטניה, אוסטרליה וארה"ב.
לכמה זמן מגן החיסון: 3 עד 5 שנים.