בשורה לסובלים מטינטון: חברת נוירומוד האירית הכריזה על סיום הניסויים הקליניים בפיתוח החדש שלה נגד הצפצופים באוזניים בשל תופעת ה"טיניטוס". על פי ההערכות, עשרות אלפי ישראלים לפחות, סובלים מהתופעה שעד כה לא היה לה מרפא.
תופעת הטינטון - רעש, צפצופים או קולות באוזן הנשמעים לאורך כל היממה, שכיחה מאוד ועל סמך הספרות הרפואית היא פוגעת בכ-15% עד 30% מאוכלוסיית העולם המערבי. בארה"ב בלבד, אחד מכל 10 מבוגרים מתלונן על התופעה.
טינטון שכיח מאוד מעל גיל 50 ונקשר למספר רב של גורמים ובהם חשיפה לרעש חזק, מחלות של האוזן הפנימית, שימוש בתרופות כמו אספירין או אנטיביוטיקות מסוימות, דלקת קרום המוח או דלקות אוזניים חוזרות, הפרעות בבלוטת התריס, הפרעות שומנים, חוסר בוויטמינים מקבוצת B, טרשת נפוצה, הפרעות במפרק הלסת והפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה. עם זאת, במרבית המקרים לא נמצא גורם ספציפי למחלה.
הטיפול בטינטון מוגבל מאוד וחלקי, ומתמקד בהפחתת עוצמתו עד שהמטופל יכול "לחיות עם הצפצופים". הטיפולים כוללים, בין היתר, תרופות המשפרות את זרימת הדם לאוזן הפנימית, תרופות נוגדות חרדה ודיכאון, תזונה דלת מלח, הימנעות מעישון, תוספת ויטמינים, ניסיון הזרקת סטרואידים לאוזן, טיפול בביופידבק והיפנוזה, טיפול פסיכולוגי וטיפולים ברפואה משלימה.
2 צפייה בגלריה
מכשיר חדש טינטון
מכשיר חדש טינטון
המכשיר החדש כולל מקלון אלקטרוני ואוזניות
(צילום: Neuromod)
המכשיר החדש של חברת נוירומוד, כולל מקלון אלקטרוני שמונח על הלשון ואוזניות. במהלך כל טיפול הנמשך כחצי שעה, המקלון שעל קצה הלשון מעביר גירויים עדינים לסיבי עצב ספציפיים שמעניקים למוח גירוי תחושתי.
תוך כדי הטיפול, נשמעת מוסיקה מרגיעה דרך האוזניות. השילוב של הגירוי החשמלי דרך הלשון שמגיע למוח, יחד עם המוזיקה שבנויים בתבנית רב חושית, מאפשר למוח להבחין בצלילים אמיתיים שקיימים במציאות, ולהעלים את הצפצופים והרעשים ה"דמיוניים" של הטינטון.
2 צפייה בגלריה
מכשיר חדש טינטון
מכשיר חדש טינטון
66% מהנבדקים דיווחו כי הם חשים בשיפור כתוצאה מהשימוש במכשיר
(צילום: Neuromod)
כעת הושלם פיתוחו של המכשיר שהומצא כבר לפני שמונה שנים. מחקר קליני שבוצע באוניברסיטת רגנסבורג בגרמניה בשילוב בית החולים סנט ג'יימס באירלנד, כלל 326 מבוגרים שהונחו להשתמש במכשיר למשך 60 דקות ביום על פני 12 שבועות. הם חולקו לשלוש קבוצות, כל אחת מהן קיבלה טיפולים מעט שונים, שכללו פולסים חשמליים ועיכוב בין צליל לגירוי.
הממצאים הראו כי 81% מהמשתתפים הראו שיפור ביכולת הריכוז או השינה, עם רמות נמוכות יותר של חרדה ותסכול ושיפור באיכות החיים. בכ-77% מהמשתתפים נמשך השיפור למשך שנה ויותר. 66% מהנבדקים דיווחו כי הם חשים בשיפור כתוצאה מהשימוש במכשיר.
מכירתו של המכשיר תתחיל בקרוב באירלנד וגרמניה באמצעות מרשם רופא, ועלותו כ-3,000 דולרים. החברה הגישה בקשת אישור מה-FDA לאישור שיווקו גם בארצות הברית. לישראל המכשיר לא צפוי להגיע בקרוב, אולם במידה שיאושר על ידי ה-FDA, ייתכן והוא יוצע למכירה גם דרך אמזון.