מאז שנתגלה בעיר ווהאן שבסין, נגיף הקורונה שינה את פני העולם כפי שאנו מכירים אותו. הנגיף הערמומי לא מפסיק להפתיע את עולם הרפואה והמדע, ומידע חדש בעניינו משתחרר לאוויר העולם על בסיס שבועי. פעם אחר פעם, מפתיע הנגיף בצורת ההדבקה שלו, דרכי חדירתו לתאי הגוף, תסמיני ההידבקות בו והפגיעה הנרחבת שלו באיברי גוף האדם. סבך האינפורמציה גדל והופך מבלבל יותר, ובדיוק בגלל זה אספנו את 20 העובדות החשובות והעדכניות ביותר בנוגע לנגיף ה-COVID19.

1. הנגיף לא יושמד בקיץ

חרף תחזיות קודמות שהעריכו כי נגיף הקורונה מושפע מקרינת ה-UV של השמש או מהחום שהיא מפיצה, על פי הידוע עד כה הקיץ לא יעלים את מגפת הקורונה מהעולם. נתונים ממדינות חמות שבהן קרינת ה-UV גבוהה מראים שמגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ביתר שאת. בתוך כך, בעולם כבר נרשמו למעלה מ-10 מיליון הדבקות.

2. מסכות פשוטות מגינות יותר

לקח זמן למדינות העולם ללמוד מסין ולהמליץ על עטיית מסכות במרחב הציבורי. עם הזמן הוכח שמסכות הן הדרך היעילה ביותר למנוע את התפשטות הקורונה, לצד חיטוי ידיים ומשטחים ושמירה על ריחוק חברתי. עם ההנחיות לעטיית מסכות, צצו גם הסוגים השונים שלהן, ממסכות כירורגיות ועד מסכות עם פילטר ו-N95.
בדיקות בקרה רבות נערכו לסוגי המסכות, ועל אף העובדה שמסכות N95 נחשבות ל"גולד סטנדרט" שעשוי לחסום בצורה האפקטיבית ביותר את רסיסי הרוק הנושאים את הנגיפים, נמצא שדווקא המסכות הכירורגיות, ה"זולות" בעלות הגומי שנכרך מאחורי האוזניים, הן המומלצות ביותר.
גם מסכות הפילטר היקרות ביותר נמצאו יעילות פחות מהמסכות הפשוטות, משום שלחץ אוויר גבוה מחלל הפה - כמו בעת שיעול או עיטוש - עלול לנתק את הפילטר ממקומו, או לגרום להתפשטות הרסיסים הלאה. לכן ההמלצה המקובלת היא – השתמשו במסכת פנים פשוטה.
4 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות בכיכר דיזינגוף
אנשים עם מסכות בכיכר דיזינגוף
יעילות ביותר: מסכות כירורגיות פשוטות
(צילום: מוטי קמחי)

3. נגיף הקורונה עף רחוק משחשבנו

בתחילת משבר הקורונה, נמצא שהריחוק האופטימלי הוא של 2 מטרים, לאחר שנמצא שהנגיף עלול לעוף עם הרסיסים עד למרחק של 1.60 עד 1.80 מטר. אלא שבדיקות נוספות הראו שהפיזור עלול להיות רחוק הרבה יותר.
כך למשל, נמצא שבהליכה מהירה הנגיף עשוי לעוף עד למרחק של 5 מטרים, ובריצה הנגיף עלול להתעופף למרחק של 10 מטרים. לפיכך, המליצו מדענים להקפיד על ריחוק חברתי גם בעת פעילות ספורטיבית.

4. מרבית ההדבקות – בצעירים

בסיכון הגבוה ביותר למחלה קשה נמצאים קשישים עם מחלות רקע, אולם מי שגורם למרבית ההדבקות שלהם הם צעירים, כך עולה מנתונים לא רק בישראל, אלא בכל העולם. הסיבה, על פי ההערכות, היא שהצעירים אינם שומרים על הנחיות הריחוק החברתי או על עטיית מסכה.

5. איך הנגיף עובר?

נגיף הקורונה חודר לגוף בעיקר דרך האף והפה, באמצעות רסיסי רוק. הנגיף מתביית ומתרבה באף ובלוע, ומשם ממשיך להתפשט מטה אל הריאות. עם זאת, עדויות חדשות מצביעות על כך שהנגיף ככל הנראה עלול להדביק גם דרך ריריות העיניים. בתוך כך נמצאו שיירי וירוס גם במי שופכין, מה שמעלה את ההשערה שטרם בוססה, שהנגיף עלול להדביק גם באמצעות מגע עם הפרשות. כך או כך, הקפידו שלא לגעת בידיים לא נקיות בפנים, הימנעו מכסיסת ציפורניים, חטאו ידיים לאחר מגע במשטחים ציבוריים, ובעיקר: עטו מסכה תמיד כשאתם מחוץ לבית.
4 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
נגיף הקורונה
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)

6. הימנעות מהדבקה

המרכז האמריקני לבקרת מחלות פרסם שורת המלצות שיפחיתו את הסיכון להתפשטות מגפת הקורונה, גם בקרב מטיילים ותיירים. ההמלצות כוללות הקפדה על ריחוק, חיטוי ידיים לאחר מגע במשטחים ציבוריים והפחתת התקהלות.
בין היתר קובע ה-CDC שיש להימנע משימוש במעליות ככל האפשר ולהעדיף לעלות או לרדת במדרגות. יש לחטא ידיים גם לאחר שימוש במכשירי כספומט ודלקנים. יש להימנע מלחיצות ידיים ואפילו מנקישת מרפקים בשל החשש מקרבה יתרה. במסעדה, יש לעטות מסכת פנים ככל האפשר ובמיוחד בעת הקימה מהכיסא לשירותים או החוצה. לפני הארוחה ואחריה יש לחטא ידיים.

7. הדרך הטובה ביותר להקפיד על ההנחיות

לא רק בישראל, אלא גם באירופה, ארה"ב ודרום אמריקה, ממשיכה המגפה להתפשט בשל אי-שמירה על ההנחיות. במדינות רבות נמצא גם שהדרך הטובה ביותר להקפיד על ההנחיות היא, למרבה הצער, רק באיומי קנסות ואף מעצרים.
זה הזמן להזכיר, שהקנס על אי-עטיית מסכה במרחב הציבורי עלה מ-200 ל- 500 שקלים. הקנס על בעל עסק שמאפשר שהייה של לקוחות ללא מסכה או שאינו מקפיד על שאר כללי התו הסגול – עומד על 5,000 שקלים וסכנת סגירה מיידית של העסק.

8. נערכים לחורף עם חיסוני השפעת

בעולם מניחים שהחורף הקרוב יביא עימו היענות גבוהה של הציבור לחיסוני השפעת, מתוך החשש לתחלואה כפולה שתוביל לקריסת מערכות הבריאות ומחסור במכונות הנשמה. ישראל הצטיידה בכמות גדולה יותר של חיסונים מהשנה שעברה, אולם בשל המחסור העולמי בתרכיבים נגד שפעת, נראה שמרבית המבקשים להתחסן יישארו לא מוגנים. ההמלצה שלנו: עם ההכרזה על תחילת עונת החיסונים, מהרו לחסן את ילדיכם ואת הוריכם הקשישים. אל תחכו "לרגע האחרון".

9. מי נדרש לבידוד?

הדרך למנוע את התפשטות הקורונה מאלה החשודים בהדבקה היא באמצעות בידוד. האנשים המחויבים בבידוד הם:
השבים מחו"ל (אנשי עסקים וצוותי אוויר) למשך 14 ימים, גם אם תשובת הדיגום שלילית. מי שנחשף לחולה מאומת, למשך 14 יום, גם אם תשובת הדיגום שלילית. תלמידים וצוותי הוראה במוסד חינוך בו נמצא חולה מאומת, למשך 14 ימים, גם אם תשובת הדיגום שלילית. מי שסובל מתסמיני הקורונה (חום, שיעול, כאבי גרון, חולשה וכאבי שרירים), עד לתשובה שלילית בדיגום לקורונה. בני הבית של מבודדים אינם נדרשים לבידוד, אלא אם המבודד נמצא חיובי בבדיקת הדיגום.

10. כך תקבלו הפניה לבדיקת קורונה

בתחילת משבר הקורונה סירב משרד הבריאות לאפשר בדיקות נרחבות, אולם עם כניסתו של שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין לתפקידו, הורחבו משמעותית הבדיקות, כשהשר אף דחק בכמה שיותר ישראלים לעבור בדיקה.
במידה שנחשפתם לחולה מאומת, משרד הבריאות מעביר את שמכם באופן אוטומטי למגן דוד אדום, ואתם תזומנו לבדיקה. אם לא קיבלתם זימון בתוך יממה, צרו קשר עם רופא המשפחה בקופת החולים, שיזין עבורכם בשנית את ההזמנה לבדיקה.
אם אתם חשים בתסמינים האופייניים לקורונה (חום, שיעול, קוצר נשימה, חולשה וכאבי שרירים, כאבי גרון), צרו קשר טלפוני עם רופא המשפחה בקופה, שיזין עבורכם דיגום.
שימו לב: מרגע שהוקלדה עבורכם הזמנה לבדיקת קורונה, הנכם נכנסים אוטומטית לרשימת מחויבי הבידוד של משרד הבריאות ומשטרת ישראל, ועל כן אתם מחוייבים להיות בבידוד מוחלט.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
(צילום: דובר מד"א)

11. חיסון לקורונה - צפוי בסוף השנה

עשרות חברות עובדות על החיסון לקורונה, כאשר 4 מתוכן הגיעו לשלבים הסופיים ונערכות לתחילת ייצור החיסונים במהלך ספטמבר הקרוב. זאת במקביל להגשת בקשת אישורי הגופים הרגולטוריים כמו מינהל המזון והתרופות האמריקני ורשות התרופות האירופית. עם זאת, הפתיע יו"ר ארגון הבריאות העולמי השבוע והעריך שחיסונים לא יהיו מוכנים גם בתוך שנה.

12. אל תדחו טיפולים רפואיים

במערכות הבריאות בעולם מודאגים מאוד מתופעה מקבילה לקורונה: החשש מפני הידבקות גורם לרבים להימנע מקבלת טיפול. הדאגה המרכזית היא מפני חולי סרטן, מחלות כרוניות, מחלות ריאות, אלה בסיכון גבוה להתקפי לב או מי שסובל ממחלה זיהומית מסכנת חיים. לעולם אל תדחו טיפולים רפואיים, היוועצו בכל מקרה של ספק עם הרופא המטפל באמצעות שירותי האונליין או הטלפון, ובמקרה חירום חייגו למד"א 101.

13. אל תפסיקו להניק

ארגון הבריאות העולמי הביע דאגה מפני חולות קורונה שמפסיקות להניק מחשש שמא יעבירו את הנגיף לרך הנולד. כל הבדיקות הראו שנגיף הקורונה אינו עובר בחלב אם, וניתן למנוע הדבקה של היילוד באמצעות הקפדה על היגיינה ועטיית מסכה.

14. קורונה אינה שפעת

מתחילת המגפה נשמעו דעות המגמדות את מעלליו של נגיף הקורונה ומכנות את המגפה "שפעת קטנה". אז לא, זו ממש לא שפעת. מגפת הקורונה כבר חצתה את 10 מיליון ההדבקות, מעל חצי מיליון איש כבר מתו מהנגיף שמדבק הרבה יותר משפעת, מתפשט במהירות עצומה, וגורם להרס רב מערכתי בגוף, ללא כל תרופה באופק, ועדיין ללא חיסון.

15. ויטמין C וכורכום לא מגינים מפני הידבקות

ישנם רבים שעדיין מאמינים שבכוחם של תבלינים, ויטמינים או תוספי תזונה להגן בפני מחלות ויראליות ובהן גם הקורונה. עם זאת, אין כל הוכחה לכך שוויטמינים, ובכלל זה ויטמין C או כל תוסף אחר, מגינים מפני קורונה או מונעים תחלואה ותמותה.

16. מדידת חום – רק במצח

באחרונה נראים שומרים בבתי עסק, קניונים וחניונים, המודדים חום באמצעות תרמוטטר אינפרא אדום ביד במקום במצח. צורת מדידה זו היא שגויה. המכשירים נוצרו ונבדקו רק לצורת מדידת חום אחת בבני אדם – במצח. כל מדידה אחרת נותנת ערכים שגויים.
4 צפייה בגלריה
קונים עם מסכות בשוק הכרמל
קונים עם מסכות בשוק הכרמל
מדידת חום - רק במצח
(צילום: AFP)

17. חיות מחמד כנראה לא מידבקות

על אף מספר מקרים בהם טיגריסים נדבקו בקורונה, על פי הידוע עד כה, בעלי חיים אינם מעבירים את נגיף הקורונה לבני אדם. עם זאת, ממליצים בארגון הבריאות העולמי תמיד לשטוף ידיים במים וסבון לאחר כל מגע עם חיות, במיוחד כדי למנוע הדבקה בחיידקים שכיחים צואתיים כמו אי-קולי וסלמונלה, שמסוכנים לא פחות ועוברים מבעלי חיים לבני אדם.

18. אנטיביוטיקה – לא יעילה נגד קורונה

הקורונה הוא וירוס, בעוד שאנטיביוטיקה פועלת רק על חיידקים. בתחילת המגפה, הייתה מחשבה לפיה האנטיביוטיקה אזניל עשויה למנוע הדבקה כשהיא ניתנת עם התרופה כלורוקווין נגד מלריה. אלא שעם הזמן הוכח ששתי התרופות הללו כלל לא מונעות הדבקה, ואף כרוכות בתופעות לוואי קשות. אין עדיין אף תרופה שמונעת הדבקה בקורונה.

19. ריחוק חברתי - מכולם

רבים ממדביקי הקורונה אינם סובלים כלל מתסמינים, וקשה לזהותם. הם מכונים א-סימפטומטיים, כלומר שאינם סובלים מתסמיני המחלה וגם לא יסבלו, או פרה-סימפטומטיים, כלומר – בשלבים ראשונים של מחלת הקורונה, אך יפתחו תסמינים בהמשך. שתי קבוצות אלה הן הדאגה המרכזית של רשויות הבריאות, שכן הם פעמים רבות המפיצים המרכזיים של המחלה, גם מבלי שאיש יודע.
מסיבה זו, חשובה עטיית המסכות במרחב הציבורי כל הזמן. זכרו, אתם לא יכולים לדעת מי סביבכם עלול להדביק. נגיף הקורונה עלול לעבור גם בעת דיבור, ואף נשיפת אוויר קלה.

20. ההרס בגוף – לא מהנגיף עצמו

נגיף הקורונה מחולל מחלה בגוף האדם וממשיך להדביק, אבל לא הוא עצמו גורם למחלה הקשה בגוף, אלא תגובת מערכת החיסון ש"משתוללת" עם חדירתו. למסקנות הללו הגיע עולם הרפואה לפני מספר חודשים, כשמצא שתהליך בשם "סערת ציטוקינים" הוא המוביל לפגיעה רב מערכתית בגוף. התגלית הובילה לטיפולים חדשים במחלה, כבר בשלב מוקדם לאחר חדירת הנגיף והתסמינים הראשונים.
הציטוקינים הם מתווכים במערכת החיסון, האחראיים לכך שתאי דם לבנים יגיעו לאזור פלישת הנגיף, יגרמו להרס שלו על ידי הרס התאים אליהם חדר, ובליעתם על ידי תאי דם לבנים מסוג לימפוציטים. על פי ההשערה, התמותה מתרחשת לא מווירוס הקורונה עצמו, אלא מאותו הרס שגורמת מערכת החיסון לגוף.
ההערכות הן שעם חדירת הווירוס, ישנה הפרשת יתר של ציטוקינים, אותם מתווכים במערכת החיסון. הציטוקינים מגיבים באופן משמעותי ביותר, הגורם להפעלה נרחבת של מערכת החיסון. פעולה זו הורסת את התאים, גורמת להרחבה של כלי דם, מעמיסה על שריר הלב עד כדי כך שאינו יכול לתפקד, ומובילה ליצירת קרישי דם קטלניים שעלולים לגרום לתמותה בתוך שעות ספורות.