הבוקר (ד') נחתו החיסונים הראשונים בישראל, מה שבהחלט מאפשר אופטימיות שסיום המגפה כבר נראה לעין. אבל פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, מזהיר ואומר כי בהחלט מדובר בצעד חשוב, אבל כדאי לשמור על אופטימיות זהירה.
"בזמן שיש הצהרות חגיגיות בנתב"ג, בקבינט הקורונה לא מתקבלות שום החלטות. יש שם פארסה כמעט מוחלטת. חוסר אסטרטגיה מוחלט, התערבות של ההיבטים הפוליטיים בהיבטים הרפואיים".
כמות החיסונים שהגיעה לארץ קטנה יחסית, ומטרתה לבחון את הליך קבלת החיסונים ולראות שהוא אכן עובר בצורה חלקה. ביום חמישי מטוס מטען של יונייטד קרגו יגיע עם משלוח נוסף, שיהיה גדול משמעותית מהמשלוח של היום. הוא צפוי לנחות מחר בצהריים, בשעה 13:10.
1 צפייה בגלריה
מטוס DHL מגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
מטוס DHL מגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
מטוס DHL מגיע עם החיסונים נגד קורונה לישראל
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' אדלר אומר כי בהחלט מדובר בפריצת דרך, שכן זו פעם ראשונה שחיסון פותח כל כך מהר. "לצהבת C אין עדיין חיסון, 26 שנה אחרי שהתגלתה, גם לאיידס עדיין אין והוא התגלה ב-1983. יש לנו כאן עסק עם משהו שאנחנו לא מכירים וצריך לזכור את זה מבחינה רפואית".
הוא מוסיף ואומר כי בשל חוסר הבהירות לגבי יעילות החיסונים וההשפעה לטווח הארוך, חשוב לזכור שהמגפה עדיין לא מאחורינו. "אני מתחנן לציבור, זה לא מאחורינו, צריך להישמר ולהקפיד על כל הכללים".
צוותי בודקים של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עברו על החומר שהועבר על החיסון לקורונה של החברה האמריקנית וקבעו אתמול כי הוא עומד בקריטריונים לאישור חירום של החיסון. היום צפוי פאנל מומחי ה-FDA לדון שוב בחומר ובמסקנות צוותי הבודקים, ועל פי ההערכות החיסון יאושר כבר ביום חמישי.
חשוב להדגיש כי אישור ה-FDA הצפוי על פי ההערכות השבוע, הוא אישור חירום בלבד. על פי המידע שהעבירה פייזר, השתתפו במחקר 43,448 אנשים, בגילאי 18 עד 71, החל מה-29 באפריל 2020, ועד 14 לנובמבר 2020. מתוך המתחסנים, מחציתם קיבלו תרופת פלצבו ללא חומר פעיל, והיתר קיבלו את החיסון האמיתי. מתוך הנחקרים אירעו שישה מקרי תמותה, ארבעה בקרב מתחסני הפלצבו שלא קיבלו חיסון, ושניים שקיבלו חיסון, שניהם היו בני יותר מ-55 וסבלו ככל הנראה ממחלות לב וכלי דם.