הפרעת אכילה כפייתית (Binge Eating Disorder) היא הפרעת אכילה אשר באה לידי ביטוי בהתקפי אכילה בלתי נשלטים אשר גורמים למצוקה רגשית קשה.
בעקבות התקפי האכילה הנמשכים לאורך תקופה ממושכת נגרמת בדרך כלל עלייה משמעותית במשקל. בשונה מהפרעות אכילה "הקלאסיות" הפוגעות בעיקר בנשים, הפרעת אכילה כפייתית שכיחה בשני המינים באותה המידה.
2 צפייה בגלריה
אכילה כפייתית
אכילה כפייתית
אכילה כפייתית. פוגעת גם בגברים וגם בנשים
(צילום: shutterstock)
מדובר בהפרעת אכילה "חדשה יחסית", שנכנסה לספר האבחנות רק בשנת 2013. אבל למרות השנים המועטות שעברו מאז, תוך פחות מעשור הפכה הפרעת האכילה הכפייתית להפרעת האכילה השכיחה ביותר.
קראו עוד על הפרעות אכילה:
בתקופה הנוכחית הבעיה הרפואית העיקרית איתה מתמודדים ארגוני הבריאות בעולם היא השמנת היתר. גם בארץ שכיחותה של השמנת יתר עולה וגיל הופעתה יורד. כשליש מהסובלים מהשמנת יתר סובלים גם מהפרעת אכילה כפייתית, ומרביתם אינם מאובחנים כלל, עניין זה נובע מחוסר מודעות להפרעה.
חשוב לדעת כי להפרעת האכילה הכפייתית יש טיפול ייעודי המספק מענה מקיף למתמודדים עימה.

ארבעה תסמינים המאפיינים את הפרעת האכילה הכפייתית יסייעו באבחון:

1. התקפי האכילה המאפיינים את ההפרעה הם התקפי אכילה אינטנסיביים המתרחשים בדפוס חוזר לאורך זמן.
לא מדובר בהתנהגות חד פעמית, את האבחון ניתן לעשות כאשר יודעים שהתקפי האכילה מתרחשים לפחות פעם בשבוע במשך שלושה חודשים. בפועל, עבור רוב המתמודדים עם הפרעת אכילה כפייתית, התדירות גבוהה אף יותר.
2. האוכל אותו אוכלים במהלך ההתקף הוא מזון שבדרך כלל מנסים להימנע ממנו כמו פחמימות ומתוקים, אך לא רק, זה עשוי להיות גם אוכל "מזין" הנאכל בכמות גדולה.
3. לאחר התקפי האכילה הללו (בשונה מהפרעות אכילה אחרות) אין התנהגות מפצה. כלומר, לאחר התקף של האכילה אין הקאה, או צום – פעולות אשר תכליתן "לפצות" על התקף האכילה, ועל כן ניתן לראות כי מי שמסובלים מאכילה כפייתית מתמודדים גם עם עלייה משמעותית במשקל.
4. התקפי האכילה הם תוצר של מצוקה רגשית. זהו מעין מנגנון התמודדות עבור אלו שסובלים מאותה מצוקה.
המצוקה הרגשית יכולה להיגרם משלל סיבות: משבר רומנטי, קושי בלימודים או בעבודה, יחסים סוערים במשפחה, טראומת ילדות ועוד. למעשה, כמעט כל טריגר הגורם למצוקה רגשית עשוי לבוא לידי ביטוי בסימפטומים משתנים הקשורים לאכילה.
בנוסף, הפרעת אכילה כפייתית מלווה בבושה ורגשות אשם המלווים את המתמודדים עם ההפרעה יום יום, שעה שעה.
2 צפייה בגלריה
אכילה כפייתית
אכילה כפייתית
אכילה כפייתית. בושה ורגשות אשם
(צילום: shutterstock)

מודעות, אבחון וטיפול

ההתמודדות עם אכילה כפייתית מרגישה לפעמים כדרך ללא מוצא, במשך שנים ארוכות לא קיבלה הפרעת האכילה הכפייתית מענה אבחוני וטיפולי הולם. אך כיום, עלייה במודעות משפרת את האבחון ומאפשרת למאובחנים להגיע לטיפול מותאם, שיעילותו גבוהה ומאפשר שינוי משמעותי והחלמה עבור אלו הסובלים מההפרעה.
כדי להתמודד ולטפל בהפרעת אכילה כפייתית, יש בראש ובראשונה לזהות ולאבחן אותה. רופאי המשפחה הם הראשונים לפגוש חולים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר שאינם מאובחנים.
עלייה משמעותית במשקל בפרק זמן קצר יחסית, צריכה להדליק נורה אדומה אצל רופא המשפחה. במצב כזה, חשוב שהרופא ישאל את השאלות הנכונות כדי להצליח לאבחן את הפרעת האכילה הכפייתית. ככל שיותר רופאי משפחה ידעו לשאול את השאלות הנכונות, כך ניתן יהיה להגדיל את שיעור המקרים המאובחנים ולספק טיפול הולם למטופלים המתמודדים עם הפרעת אכילה כפייתית.
חשוב לזכור שבושה והסתרה הם חלק משמעותי בהפרעה ויש צורך לעודד את המטופל לשתף את הגורמים המטפלים.
לאחר אבחון ראשוני של הפרעת אכילה כפייתית, יש להפנות את המטופל למרפאת הפרעות אכילה שם ניתן לקבל טיפול משולב הכולל: טיפול דיאטטי הניתן על ידי דיאטנית המתמחה בהפרעות אכילה וכולל ניהול יומן אכילה ומפגשים שבועיים, טיפול רגשי או הבעתי הניתן על ידי פסיכולוגית וטיפול תרופתי שיכול להינתן על ידי פסיכיאטר המומחה בהפרעות אכילה.
חשוב לציין, כי כל הפרעת אכילה ובייחוד הפרעת אכילה כפייתית מצריכים טיפול הוליסטי שכולל את כלל האלמנטים הללו. הטיפול הרגשי המקובל ביותר להפרעת אכילה כפייתית נקרא CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), טיפול עם גישה אסטרטגית ממוקדת מטרה במהלכו נעשה מיפוי של הקשיים של המטופל שמקבל משימות ושיעורי בית שמטרתם ליצור תהליך התקדמות בין מפגש למפגש ולחזק את הקשר בין המטפל והמטופל.
במידה שיש צורך בטיפול תרופתי, הפרעת האכילה הכפייתית היא הפרעת האכילה היחידה שיש לה טיפול רשום ומוכר ב-FDA. מדובר בתרופה שהשימוש המקורי בה הוא לטיפול בהפרעת קשב, שהוכחה כיעילה במניעת התנהגות אימפולסיבית אשר גורמת להתקפי אכילה וכך היא מסייעת במניעת התקפי האכילה. מטופלים הסובלים מתחלואה כפולה של הפרעות קשב והפרעת אכילה כפייתית יפיקו תועלת מירבית ממעבר לטיפול זה.
אם כולנו נהיה מעט יותר ערים למצבם של הסובבים אותנו, לא נעצים רגשות אשם הקשורים בהתקפי אכילה ובאכילה כפייתית, נוכל להיות חלק משמעותי בהחלמה.
הכותב הוא מנהל המרכז להפרעות אכילה ומשקל במרכז הרפואי שיבא, תל השומר