בשיתוף אסם נסטלה

עתידו של כדור הארץ תלוי בהתגייסות של כלל החברה לשמירה על קיומו. מִחְזוּר, ניקיון, מניעת זיהום – כל אלה תלויים בנו. את ראש החץ מסמנות חברות גדולות שמקיימות פעולות ייעודיות לאורך כל השנה ובכך משמשות דוגמה לא רק ללקוחותיהן, אלא מגייסות את אלפי עובדיהם כשגרירי סביבה.

גיוס כוחות המשק הגדולים

"כדי שעניין הקיימות יהיה במרכז, צריך מודעות", אומר מאיר אימבר, משנה מנכ"ל וסמנכ"ל תפעול של תחום הקיימות ואיכות הסביבה באסם-נסטלה ומוסיף: "הנהלות של חברות חייבות לשים את הנושא של קיימות ואיכות הסביבה בסולם עדיפות גבוה. ממש כפי שיש לחברה יעדים עסקיים, גם יעדי איכות הסביבה חייבים להיות שם. ברגע שאלה קיימים, צריך לצאת בקמפיינים, בהסברה ובפעילות מקצועית כדי להטמיע את התפיסה הזו בקרב כל העובדים מפני שבסופו של דבר העובדים הם אלה שעושים את העבודה".

1 צפייה בגלריה
(מימין:) מאיר אימבר, אדם ריפטין ויעל גולדמן
(מימין:) מאיר אימבר, אדם ריפטין ויעל גולדמן
המודעות לסביבה מתחילה בגיל צעיר (מימין:) מאיר אימבר, אדם ריפטין ויעל גולדמן

אסם נסטלה הם מפעל מייצר ומכך, יש פליטות עשן לאוויר ופסולת להטמנה, מסביר אימבר, "לכן, כבר לפני שנה הגענו ליעד שקבענו לעצמנו 5 שנים לפני כן – להימנע מפסולת הטמנה מהמפעלים לחלוטין. מצאנו פתרונות לכך על ידי מִחְזוּר של האשפה, למשל על ידי שימוש כחומר בערה לאנרגיה. כך, אנחנו לא מטמינים כלל.
"נדבך נוסף בתחום הוא הפחתת השימוש בפלסטיק שהולכת ועולה ברחבי העולם. חברות וארגונים מציבים לעצמם יעדים שיועילו לסביבה ומפחיתים את השימוש בפלסטיק בייצור ובמטה. אנחנו, למשל, הצבנו יעדים לשמירה על הסביבה וצמצום ההשפעה הסביבתית בעזרת שימוש באריזות הניתנות למחזור או לשימוש חוזר. כבר עכשיו 70% מהאריזות יהיו ניתנות למחזור וב-2025 יהיו כל האריזות עשויות מחומרים הניתנים למחזור.
"ככל שיותר ויותר יזמים יקימו פה מפעלים למִחְזוּר, כמות המִחְזוּר תגדל. המטרה הבאה שלנו היא להגיע עד 2025 למצב בו 100% מהמוצרים שלנו ראויים למִחְזוּר. צריך להטמיע את זה בקרב כל העובדים ובעיקר להטמיע שיטות, להטמיע הדרכות, להטמיע לימוד, להטמיע אכפתיות וזה עובד".

התגייסות מהבית

את האחריות לשמירה על הסביבה לא צריך ולא כדאי להשאיר רק לחברות הגדולות. אדם ריפטין הוא דוגמה טובה לכך. ריפטין החל ב-2019 יחד עם מורה שלו לחקלאות, ליהי רפאלוב, בפרויקט של מִחְזוּר אשפה אורגנית וייצור דשן, בחממה של הגינה האקולוגית בבית הספר "אהבת ציון".
השניים חשבו על דרך אפקטיבית לנצל אשפה לטובת הסביבה וכך הגיעו אל התולעים. "התולעים אוכלות צמחים, פסולת אורגנית, ופולטות את הצרכים שלהן מאוחר יותר וזה בעצם מהווה דשן. זה בעצם יוצר אקו סיסטם בריא", אומר ריפטין.
ריפטין והמורה שלו פיתחו אמביציות לגרום לכולנו לייצר קומפוסט ביתי על ידי תולעים, להן נעביר את הפסולת האורגנית מהבית שלנו, שזה בעצם כל השאריות של מוצרי המזון שמקורם בטבע, שיועברו לתולעים, שייצרו מהם דשן, שיעזור לצמחים אחרים לצמוח בסביבה בריאה ונקייה.
אדם מספר שיש בבית הספר בו מתקיים הפרויקט, ילדים שמתנדבים לפרויקט, שבאים לפגישות, שאכפת להם. "אפילו הדבר הכי קטן, כמו להרים פסולת מהרצפה ולשים אותה בפח או לזרוק, סתם, אריזות קרטון לפח הכחול, תורמת", אומר ריפטין, שחושב ומקיים קיימות.
"הכל מתחיל באחריות האישית", מסכם אימבר, "ככל שנקבל לתעשייה עובדים ומנהלים, שגדלו כמו אדם כאן, שאכפת להם, הם יהיו הרבה יותר מוכנים, הרבה יותר מוכשרים להמשיך בפעילות למען הסביבה. זאת האחריות האישית שהופכת לאחריות תאגידית. החיבור שלנו עם הקהילה הוא מאוד חזק. אם כולם יעשו מה שאנחנו עושים ויותר, החיבור הזה יביא לעולם אחר. הילדים האלה יעשו עולם אחר וגם יזכו לעולם אחר".
בשיתוף אסם נסטלה
פורסם לראשונה: 10:58, 06.06.21