מחיר הסבל נמשך גם שנים רבות אחר-כך: חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית מצאו כי שורדי שואה מתים יותר ממחלות לב ומסרטן בהשוואה לקבוצת אוכלוסייה מקבילה עם נסיבות חיים שונות. מניתוח נתוני תמותה שנאספו בין השנים 1964-2015, נמצא שנשים וגברים שחוו את טראומת השואה נמצאים בסיכון מוגבר ב-17% ו-14% בהתאמה למות מסרטן, וגברים גם נמצאים בסיכון מוגבר ב-39% למות ממחלות לב.
"למחקר יש חשיבות הן עבור אוכלוסיית הניצולים היהודים והן עבור אוכלוסיות אחרות בעולם, שחוו או חוות אירועים טראומטיים"
המחקר מראה כי חשיפה למשטר הנאצי וזוועות השואה מוקדם בחיים, קשורה לעודף תמותה מכל הסיבות וכן מסיבות ספציפיות. המחקר שופך אור על דפוסי תמותה של אנשים שנחשפו לטראומה קשה בצעירותם ויש לו חשיבות הן עבור אוכלוסיית הניצולים היהודים והן עבור אוכלוסיות אחרות בעולם, שחוו או חוות אירועים טראומטיים.
קראו עוד:

חשיפות לתנאי מצוקה בשלבים מוקדמים של החיים נושאות השלכות בריאותיות משמעותיות בהמשך החיים. ניצולי שואה נחשפו לשילוב של תנאי מצוקה, כמו התעללות פיזית ורגשית קיצונית, רעב ומחלות זיהומיות. מחקרים רבים בדקו מדדי בריאות שונים בקרב ניצולי השואה, ולמרות שנמצאו אחוזים גדולים יותר של מחלות לב וסרטן, החוקרים שעסקו במדדי התמותה בקרב הניצולים לא הגיעו למסקנה חד משמעית.

39% תמותה עודפת ממחלות לב

עד היום לא בוצע מחקר על סיבות מוות ספציפיות בקרב שורדי שואה, כמו תמותה ממחלות לב או סרטן. מחקר חדש של צוות חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, בהובלת ד"ר ירוסלב יוסים וד"ר חגית הוכנר, בחן את שיעורי התמותה ממחלות ספציפיות ולאורך זמן רב בקרב שורדי שואה שעלו לישראל והקימו משפחה. החוקרים בדקו האם הניצולים סבלו במהלך חייהם מעודף תמותה.
1 צפייה בגלריה
ניצולי שואה שורדי שואה
ניצולי שואה שורדי שואה
עד היום לא בוצע מחקר על סיבות מוות ספציפיות בקרב ניצולי השואה
(צילום: Omar Marques / AP)

החוקרים השתמשו בנתוני תמותה מפורטים שנאספו בין השנים 1964-2016 על קרוב ל-22 אלף אנשים והשוו את נתוני התמותה הכלליים ועקב מחלות כמו סרטן ומחלות לב, בקרב שורדי שואה עם הנתונים של אנשים בעלי מאפיינים דומים, שלא חוו את השואה.
המחקר מצא שבקרב נשים, החשיפה לאירועי השואה העלתה ב-15% את הסיכוי שלהן למות מכל הסיבות. בנוסף, שורדות שואה מתו מסרטן ב-17% יותר מנשים שלא חוו את השואה. בקרב גברים שורדי שואה נמצא עודף תמותה במהלך תקופת המעקב של 14% מסרטן לעומת גברים שלא נחשפו לשואה, ונתון מדהים של 39% תמותה עודפת ממחלות לב.
ד"ר ירוסלב יוסים: "גם אם הניצולים הצליחו לעלות לארץ ולהקים משפחה, החשיפה למשטר הנאצי ולטראומת השואה קשורה לעודף תמותה גם שנים רבות אחרי כן"
ד"ר יוסים מסביר: "הממצאים מראים כי גם בקרב אנשים שהגיעו לארץ והקימו משפחה, החשיפה למשטר הנאצי מוקדם בחיים קשורה לעודף תמותה. המחקר שלנו תומך בהשערה הקיימת בספרות על שורדי השואה, אשר לפיה הניצולים מאופיינים בחוסן בריאותי כללי, אך בו בזמן גם בפגיעות מוגברת ממחלות ספציפיות".
"הממצאים מצביעים על חשיבות מחקר מעקב ארוך טווח, שמאפשר לחקור תמותה בנקודות זמן שונות: הן באמצע החיים והן בגילאי זקנה שונים", מוסיפה ד"ר הוכנר. "המחקר שלנו שופך אור על דפוסי תמותה של אנשים שנחשפו לטראומה חזקה מאוד בצעירותם. למחקר יש חשיבות הן עבור אוכלוסיית הניצולים היהודים והן עבור אוכלוסיות אחרות בעולם שחוו או חוות אירועים טראומטיים".