בשיתוף ד"ר אריק כהנא ואינפומד

כל אישה נולדת עם מאגר ביציות קבוע שאינו גדל במהלך החיים. לכן, ככל שאישה מתבגרת כמות הביציות ואיכותן הולכות וירודות. משכך, גם הסיכויים ללידת ילד בריא פוחתים עם העלייה בגיל האישה.
לרוב, ירידה זו מתחילה לבוא לידי ביטוי בגיל 37-38. שימור פוריות הוא הליך יעיל עבור אלה המעוניינות בהורות מאוחרת והיא מסייעת לנשים להיכנס להריון ולהקים משפחה גם בגילאים מבוגרים יותר.

צפו ברופא מסביר

מהם הסוגים השונים של שימור פוריות?
הקפאת ביציות
הקפאה של ביציות שנשאבו מהאישה אך לא הופרו עם זרע מתורם או זרע של בן הזוג. כאשר האישה מעוניינת להיכנס להריון הביציות מופשרות, מופרות עם הזרע בהפריה חוץ גופית ואז מוחדרות אל רחם האישה.
הקפאת עוברים
הקפאת עוברים מתבצעת לרוב כאשר אישה בחרה כבר את בן זוגה. במקרים אלה נעשה שימוש בביצית מופרית שגדלה בתנאי מעבדה והחלה להתפתח לעובר בשלביו הראשוניים. כאשר האישה רוצה להיכנס להריון, העובר מופשר ומוחדר אל הרחם בהפריה - בדומה להליך המתבצע לאחר הקפאת ביציות.
האם יש צורך בפעולות מקדימות טרם שאיבת הביציות?
לפני הליך שאיבת הביציות האישה מקבלת טיפול הורמונלי בזריקות. למעשה, מדובר באותם הורמונים המיוצרים באופן טבעי על ידי הגוף במהלך המחזור החודשי, אך בכמות גדולה יותר. הטיפול ההורמונלי מסייע ביצירת כמות גדולה יותר של ביציות אותן ניתן יהיה לשאוב.
מדוע ההליך מומלץ?
ככל שגיל האישה מבוגר יותר, לא רק כמות הביציות פוחתת אלא גם הסיכויים להפרייתן באופן טבעי יורדים. זאת ועוד, בקרב נשים מבוגרות הסיכוי להתפתחות של מומים כרומוזומליים בעובר גבוה יותר ועל כן מומלץ להשתמש בביציות מוקפאות שנשאבו בגיל צעיר יותר.

בשיתוף ד"ר אריק כהנא ואינפומד