רגע לפני הסגר, פרופ' נדב דוידוביץ מאוניברסיטת בן גוריון ופרופ' חיתאם מוחאסן מאוניברסיטת תל אביב, מתראיינים אולפן ynet כדי להסביר את גישתם בנוגע ליעילות הסגר, בצל מספרי החולים ההולכים ועולים מדי יום.
פרופ' דוידוביץ: "זה יום מאוד עצוב בעיניי. אנחנו במצב מתמשך של חוסר יכולת לקבל החלטות. הפעילות הדיפרנציאלית של הרמזור היא טובה מאוד. זה מה שהיה צריך לעשות, הרשויות היו צריכות לטפל במצב. אבל ברגע שהתקבלה ההחלטה על הסגר, אני קורא לאנשים לבוא ולקחת אחריות אישית. כולם צריכים להבין שלא נצא מהסגר הזה כמו בפעם הראשונה. אני מאוד מקווה שנוכל לצאת לתוכנית הרמזור וקטיעת שרשראות ההדבקה".
פרופ' מוחאסן, שתומכת בהחלת הסגר אומר כי מדובר במצב קריטי ומדאיג מאוד של התחלואה. "אנחנו צריכים להיצמד להנחיות, מרגע שהוחלט על סגר כללי, וצריך להפיק ממנו את המקסימום. הסגר הזה יכול להצליח רק באמצעות שיתוף פעולה עם הציבור והמשטרה".
היא מוסיפה ומסבירה כי סגרים באופן כללי, ידועים במהלך ההיסטוריה כמורידי תחלואה ומפחיתי מגפות. "אין ספק כי מדובר בצעד דרסטי, אולם בממדי ההדבקה כיום, אני לא רואה אופציה אחרת".
לשאלה האם מדובר בהחלטה פוליטית, אומר פרופ' דוידוביץ כי הציבור הבין היטב מה הדרג המקצועי מציב ומה הדרג הפוליטי, והציבור ישפוט אותו. "אנחנו אומרים את האמת המקצועית שלנו בכל מקום, גם בתקשורת, ולא ניתן לומר שאין לנו השפעה. הצלחנו להשפיע בשבועות האחרונים ולקדם הרבה דברים".
עם זאת הוא מסייג ואומר כי למרות שלא תמך בכניסה לסגר, מרגע שהתקבלה ההחלטה, חייבים להיות סולידריים לגביו. "אנשים צריכים להסתכל על עצמם, על המשפחה, על הקהילה, על הרמה המקומית".
לגבי המספרים שיאפשרו לנו יציאה מהסגר אומרים השניים כי אין מספר מוחלט לכך. פרופ' דוידוביץ מסביר כי ישנם מדדים רבים שצריכים הצביע על המספר הזה.
"יש כמה מדדים וגם לאורך כל הדרך אמרתי את זה, זה לא מספר אחד. למשל שיעור הבדיקות החיוביות, כרגע הוא 13% בממוצע, זה אחוז מאוד גבוה, לפי ארגון הבריאות העולמי צריך להיות לפחות 5%. זה עוד רחוק מאיתנו, ויש עוד הרבה מדדים שקשורים לקטיעת שרשראות הדבקה. המספרים בעייתיים וצריך לקחת בחשבון את העומס על בתי החולים".
פרופ' מוחאסן מסכמת ואומרת כי אין מספר קסם שאנו יכולים לנקוט בו להפסקת הסגר. "צריך להבין שהמצב הוא דינאמי, וכך מתבצעת קבלת ההחלטות".

שיא במספר המאובחנים היומי

לפי נתוני משרד הבריאות, 7,527 אובחנו אתמול (ה') כחיוביים לנגיף הקורונה. זו הפעם השלישית ברציפות שמספר המאובחנים היומי גבוה מ-7,000, אחרי שעדכונים מאוחרים הראו כי לפני שלושה ימים אובחנו 7,003 חיוביים ושלשום 7,131. לפני כן מספר השיא עמד על מעט יותר מ-5,500 חיוביים ביממה.
גם שיעור הבדיקות החיוביות הוא מהגבוהים ביותר מפרוץ המגפה. מתוך 58,919 בדיקות ראשוניות שבוצעו אתמול, 12.8% היו חיוביים לקורונה - אחד מכל שמונה נבדקים. מפרוץ המגפה נפטרו 1,378 ישראלים. לפי נתוני מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה באמ"ן, מספר החולים החדשים ליום בישראל הוא מהגבוהים בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה.
אחוז הבדיקות החיוביות ממשיך להיות גבוה מאוד ביחס למרבית מדינות העולם ומעיד על היקף תחלואה גבוה משמעותית מהמאותר בפועל למרות מספר הבדיקות הגבוה. עוד מציינים במרכז המידע והידע הלאומי כי מאז תחילת ספטמבר המגפה מתפשטת בקצב עלייה מהיר. קצב זה משקף עלייה רחבה ומפושטת בתחלואה בכלל האוכלוסייה ובכל המגזרים, ומושפע רק חלקית מהגדלת היקף הבדיקות. לפי אמ"ן, מספר החולים החדשים ליום בישראל הוא הגבוה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה.