בשיתוף אלטמן


מגפת הקורונה הביאה עימה לא מעט תופעות לוואי שמאפיינות גם אנשים שלא חלו בנגיף. למשל, עבודה ממושכת מהבית והיעדר פעילות גופנית שיוצרים כאבי גב ועוד מיני כאבים. ד"ר אמיר אורון, לאורתופדיה וכירורגיה של היד בבית החולים קפלן מתארח באולפן ynet כדי לדון בסוגיה.
האם כשיש כאבים, פשוט צריך לקחת תרופה? "צריך לזכור שתרופות לוקחים רק בשלב השני, לא בשלב הראשון. בכלל, מאז פרוץ הקורונה, כל מערכת השלד שלנו סובלת. אנשים יושבים מול המחשב. פעם ישבו במשרד בעמדה שהיא מתאימה ארגונומית והיום יושבים בבית מול עמדה שהיא לא מתאימה.
"בנוסף לכך, אנשים כל היום בטלפונים הניידים, מה שלא מוסיף לבריאות, מבחינת השימוש בשלד. עם כל שינוי בזווית אנחנו מעלים את הלחץ בתוך הדיסקים בצוואר וזה משפיע ישירות על הפעילות שלנו היום יומית".
אתה רואה עלייה משמעותית בפנייה לטיפול מקל כאבים בתקופה הזו?
"בהחלט. יש עלייה משמעותית גם בתלונות, גם במיחושים. בעיקר בגלל השינוי בהרגלי החיים. אני רואה הרבה אנשים עם תלונות על נימול ביד, שמפריע לאנשים כי התנוחה שהם יושבים היא כזאת שהם מעמיסים יותר על העצבים. אני רואה את זה בגלל העומס על הצוואר שמשפיע להם על השכמות ואיזור הכתפיים. אנחנו רואים הרבה מאוד תלונות של גב תחתון וגם אנשים שהיו רגילים לעשות פעילות ויתרו על הפעילות הזאת לטובת שהייה בבית".
מה אתה ממליץ לעשות, גם כדי להימנע מהכאב, וגם להימנע מללכת לרופא? "אם אתם עובדים מהבית אז להקפיד על עמדה שהיא כמה שיותר אגונומית, זאת אומרת לשמר את היד בגובה אחד, לאפשר לעצמכם לשבת זקופים, להקפיד על הפסקות כל 20-30 דקות, אולי מתיחות, אולי קצת פעילות. אותו דבר כדאי ליישם גם אצל הילדים, לוודא שהילד יושב מול מחשב שגובה העיניים שלו פחות או יותר בגובה המסך, שהוא לא שעון ורכון קדימה, לוודא שהילד בעצם יודע שהוא צריך לעשות הפסקות ושההפסקה בין השיעורים שלו בזום בבית הספר לא בהכרח מחייבת לשבת על מחשב ולשחק במשחק עם החברים מהכיתה על המחשב.
"אני ממליץ לעשות סיבוב בבית, לשתות קצת מים ולחזור חזרה לפעילות. שינויי תנוחה מאוד חשובים. מעבר לזה יש את הנושא הזה של אותם מיחושים שמופיעים, אם אתם רואים שאתם יכולים להסתדר עם משיכה, או מתיחות ופעילות גופנית צריך למשוך את זה ואם לא אז למרוח משחות באופן מקומי. לא משחות שמכילות תרופות. לפני שרצים לזה אפשר ללכת למשחות שמבוססות על צמחים".
ומה עם אנשים שיוצאים להתאמן החוצה, וכבר מתחיל להתקרר? "חשוב מאוד להתאמן אבל לשמור על חום השרירים. חשוב מאוד להקפיד על החימום הנכון לפני, להקפיד על החום אחרי האימון שעשיתם. אם לא תקפידו, אתם עלולים לשלם על זה במחיר של שרירים דואבים ומכאיבים".
בשיתוף אלטמן
פורסם לראשונה: 08:55, 25.11.20