שגרת ניקיון הפה היא חשובה ביותר על מנת לשמור על בריאות הפה ולהפחית את הסיכוי להתפתחות מחלות שיניים וחניכיים. כאשר לא מנקים כראוי את חלל הפה, רובד החיידקים שנוצר אחר אכילה ומשקאות (שאינם מים), נותר על השיניים ועלול לגרום התפתחות של דלקות חניכיים ועששת.
בשגרה רגילה, הצורך לבקר אצל השיננית באופן קבוע חשוב מאוד לבריאות השן. למרבית האוכלוסייה מדובר בביקור של אחת לחצי שנה, ואצל חלק מהאוכלוסייה מדובר בביקור אחת לשלושה חודשים. השיננית מסלקת את האבנית, אבן השן הנוצרת כתוצאה משקיעת מינרלים ומונעת למעשה ממברשת השיניים להגיע לחניכיים ולנקות אותם באופן יסודי. כך, נגרם דימום בעת צחצוח השיניים ואף ריח רע מהפה.
עם זאת, בהינתן ההנחיות לריחוק חברתי, ועד להנחיות חדשות ושליטה בהתפרצות נגיף הקורונה, יש להימנע מביקור שאינו כתוצאה ממצב חירום. איך תתמודדו עם ניקיון השיניים בצורה הטובה ביותר עד לחזרה לשגרה? הנה מספר טיפים שיעזרו.

כמה פעמים מומלץ לצחצח שיניים ביום? ולכמה זמן?

הבסיס הוא צחצוח שיניים פעמיים ביום – בבוקר, אחרי ארוחת הבוקר ובערב, ממש לפני השינה במשך כ-2 דקות. רבים מדלגים על צחצוח השיניים בערב לפני השינה, אם בשל הירדמות מול הטלוויזיה שמאפיינת רבים ואם בשל חוסר תחושת הצורך (בשונה מהבוקר שהבל הפה מאלץ לצחצח את השיניים).
יש לצחצח את השיניים ומפגש השיניים והחניכיים לפחות 2 דקות בכל פעם, כשמקפידים על צחצוח של כל משטחי השיניים:- בתוך הפה, בצד של הלחי ועל גבי השיניים באזור בו לועסים. באזור המפגש עם החניכיים מצחצחים בזווית של 45 מעלות לכיוון המפגש, כדי שסיבי המברשת יחדרו לתוך החניכיים. אין צורך להפעיל לחץ על המברשת אלא לצחצח בעדינות - זו הטכניקה שמשנה, ולא הכוח. מהאזורים בין השיניים צריך לסלק את שאריות המזון בעזרת חוט דנטלי שחובק כל אחת מהשיניים ומסלק שאריות שאולי נותר שם.
2 צפייה בגלריה
צחצוח שיניים
צחצוח שיניים
המינימום הנדרש: שתי דקות לצחצוח שיניים
(צילום: shutterstock)

כמה זמן ניתן להשתמש במברשת שיניים?

מומלץ להחליף את מברשת השיניים כל 3-4 חודשים, כך שלפני פסח זוהי הזדמנות להתחדש במברשת שיניים חדשה, בעלת סיבים רכים המתאימה בגודלה לפה (באורך של כ-3 שיניים). כדאי להשתמש באמצעים משלימים לניקוי בין השיניים, כמו חוט דנטלי או קיסמים. מברשות שיניים חשמליות נטענות גם הן בהחלט מומלצות לשימוש.

כיצד לנקות בזמן טיפול ליישור שיניים?

כאשר על השיניים מודבקים סמכים (קוביות) לצורך יישור שיניים, אי אפשר להעביר ביניהן חוט דנטלי. לכן, יש להשתמש בקיסמים ייחודיים לשימוש דנטלי, או בחוט דנטלי מיוחד בעל קצה קשיח, המסייע להשחילו תחת הסמכים.
בנוסף למפגש החניכיים והשן, גם סביב כל המכשור הנמצא בפה יש לצחצח היטב. את שאריות המזון מתחת למכשור ובין השיניים צריך להוציא בעזרת חוט דנטלי מיוחד עם קצה קשיח או קיסם דנטלי.

כיצד לנקות שיניים תותבות?

מאחר והשיניים התותבות עשויות פלסטיק, ועשויות להתעוות במגע עם מים רותחים, יש להשרות את התותבות במים עם כדור מיוחד לניקוי תותבות שנמצא בבתי המרקחת. ניתן לצחצח את התותבת עם מברשת שיניים ומעט משחת שיניים. לחלופין, אפשר להשרות אותה לזמן קצר במים עם מעט אקונומיקה, לשטוף היטב היטב ואז לצחצח במשחת שיניים.

איך מנקים כאשר השיניים שוקמו והן מחוברות זו לזו?

כאשר ממוקם בפה תחת לשיקום (גשר) על שיניים או על גבי שתלים, לא ניתן להעביר חוט דנטלי, ולכן גם במקרים אלו מומלץ להסתייע בקסמים ייחודיים לשימוש בדנטלי.
2 צפייה בגלריה
ניקיון שאריות האוכל בין השיניים - חוט דנטלי
ניקיון שאריות האוכל בין השיניים - חוט דנטלי
ניקיון שאריות האוכל בין השיניים - חוט דנטלי
(צילום: shutterstock)

מאילו מזונות כדאי להימנע כדי לשמור על בריאות השן?

מאכלים עתירים בסוכר, הדביקים ונדבקים לשיניים, מגבירים את הנטייה לעששת. כך למשל, יש להעדיף גבינה או אבוקדו על שוקולד. אם רוצים חטיף בין הארוחות, פירות הם פתרון מצוין לגוף ולשיניים. באופן כללי, הקפידו על ארוחות מסודרות והימנעו מאכילה מרובה בין הארוחות, היא גורמת לפעילות רבה של החיידקים בפה במשך כל שעות היום ומגבירה את הנזק לשן.
ד"ר חגי סלוצקי הוא מומחה לרפואת שיניים ציבורית, והרופא הראשי של רשת כללית סמייל