בשנת קורונה הייתה עלייה במספרם של הילדים על הרצף האוטיסטי המשולבים בכיתות רגילות, במסגרת התיקון בחוק החינוך המיוחד. התוצאה: חלק מהילדים המתמודדים עם אוטיזם פגשו את המורים לראשונה בזום והמורים נאלצו להתמודד עם אתגר כפול של הוראה מקוונת בכיתות הטרוגניות שבהן תלמידים עם לקויות מורכבות, שונות מאלו שהכירו המורים עד כה.
השנה היא 1933, מיסיסיפי, ארצות הברית. הוריו של דונלד גריי טריפלט בן השלוש מבחינים שבנם כמעט שאינו מתקשר עם הסביבה. פסיכיאטר הילדים ליאו קאנר מאבחן את ההתנהגות, שלימים תוכר על ידי אנשי מקצוע כאוטיזם. טריפלט מוכר כאדם הראשון שאובחן בלקות האוטיזם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shuttersyock)
על פי נתוני מרכז הבקרה למחלות CDC (Center for Disease Control and Prevention), כיום אחד מכל 54 ילדים נולד עם אוטיזם. בקרב בנים אחד מכל 34 ילדים מאובחן באוטיזם ובקרב בנות אחת מכל 144 בנות מאובחנת באוטיזם.
מספר הילדים המאובחנים נמצא במגמת עלייה, והתחזית צופה שמספרם של הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי ימשיך לעלות לנוכח הדיוק באבחון לצד הירידה בגיל האבחון.
קראו עוד:
הרצף האוטיסטי כולל קשת רחבה ביותר של קשיים, אך המאחד אותם הם קשיים בתחום החברתי-התקשורתי וקשיים לימודיים ספציפיים שייחודיים להם. מחקרים רבים מהארץ ומעולם קבעו שילדים על הרצף האוטיסטי מתקשים כמעט באופן גורף בתחום של הבנת הנקרא, ובניהם הבנת המסר הסמוי הטמון בטקסט, כתיבת תשובות מלאות, עיבוד מידע מורכב והתמודדות עם דרישות מופשטות.
הקשיים הללו נובעים מסיבות קוגניטיביות של מאפייני הלקות, שבהן קושי בהבנת כוונת המורה, כתיבת תשובה המיועדת לקורא "אחר", הבחנה בין העיקר והטפל, תכנון משימות לימודיות ועוד.
2 צפייה בגלריה
מצוקה פסיכולוגית בקרב ילדים
מצוקה פסיכולוגית בקרב ילדים
קושי בהבנת כוונת המורה
(צילום: Shutterstock)
משבר הקורונה שינה את העולם ואת מערכת החינוך, אך מבחינת כל הילדים על הרצף האוטיסטי השנה החולפת הייתה קשה במיוחד לאור צמצום המפגשים החברתיים והלימודיים, שמאפשרים להם תרגול בסיטואציות חברתיות והתנסות במשימות לימודיות במסגרות החינוכיות.
ילדים על הרצף האוטיסטי שלמדו במוסדות החינוך המיוחד (כולל גנים וכיתות החינוך המיוחד בבתי הספר הרגילים) המשיכו במרבית השנה בלימודיהם הסדירים, תוך ניסיון ממשי של הצוותים החינוכיים להתאים את הלימודים, כך שיאפשרו להם להתמודד עם המצב המתמשך של אי הוודאות והנורמות החברתיות החדשות בעקבות משבר קורונה.

קושי בהבנת נורמות חברתיות

לתלמידים על הרצף האוטיסטי, המשולבים במערכת החינוך הרגילה, השנה הייתה קשה במיוחד. חלקם פגשו בפעם הראשונה את המורים ואת חבריהם לכיתה רק דרך מסכי הזום, דבר שהקשה על ההבנה של נורמות חברתיות ולימודיות, עד שלעיתים הפכו לבלתי אפשריות להבנה ולהפנמה. למורים האתגר היה כפול, שכן נוסף על התמודדות עם ההוראה המקוונת, נאלצו להתמודד עם תלמידים מורכבים, שהתקשו להפנים את תהליכי הלמידה המקוונים.
תלמידים עם אוטיזם זקוקים לתמיכות נרחבות בתחום החברתי, הרגשי, התקשורתי והאקדמי, ויש לקחת בחשבון את מכלול הצרכים שלהם בתכנון דרכי ההוראה המתאימות להם
חינוך מכיל הוא אחת ממטרות-העל של קובעי מדיניות החינוך ב-OECD, ומטרתו לאפשר חינוך איכותי לכלל התלמידים הלומדים בכיתה ההטרוגנית. הדגש הוא על מתן כבוד לשונות בין התלמידים ולצרכים הייחודיים והמיוחדים של כל אחד מהם, כולל את הלומדים עם הלקויות המורכבות, דוגמת אוטיזם.
תלמידים עם אוטיזם זקוקים לתמיכות נרחבות בתחום החברתי, הרגשי, התקשורתי והאקדמי, ויש לקחת בחשבון את מכלול הצרכים שלהם בתכנון דרכי ההוראה המתאימות להם. לעיתים, דווקא ככל שהילד בתפקוד קוגניטיבי גבוה יותר, כך הקשיים מורכבים ודורשים תמיכות מדויקות יותר, בעיקר כשמדובר בלמידה בכיתות של החינוך הרגיל.
על כן, נדרשת מעטפת של צוות רב-מקצועי, המכיר את מאפייני הלקות, ויכול לתת מענה מיטבי במהלך הלמידה בכלל, ובעיתות משבר כגון תקופה זו של קורונה, בפרט.
ישנה חשיבות רבה שלכל המורים ולסטודנטים הלומדים להיות מורים תהיה הכשרה מתאימה ויהיו בידיהם כלים להתאים את תוכנית הלימודים ולתת מענה רגשי, חברתי ואקדמי למגוון רחב של תלמידים עם לקויות מורכבות, בהם ילדים על הרצף האוטיסטי.
ד"ר יעל קמחי, רקטור מכללת לוינסקי לחינוך ומומחית בתחום האוטיזם