אור ארז (26) מתל־אביב נדרש לעבור לאחרונה בדיקת אולטרסאונד. מדובר בבדיקה שגרתית שקיימת בפריסה ארצית רחבה בכל קופות החולים, אלא שכשחיפש את התור הקרוב ביותר הוא נדהם מהתוצאה.
"האפשרות הראשונה שהייתה זמינה הייתה בבני־ברק", סיפר אתמול. "העדפתי להיבדק במקום עם שיעור תחלואה נמוך יותר. למרבה ההפתעה, בכל תל־אביב התור הכי קרוב היה רק בעוד שלושה חודשים. זו לא הפעם הראשונה שאני עושה בדיקה כזו ומעולם לא המתנתי שלושה חודשים לבדיקה כל כך פשוטה".
המקרה של ארז ממחיש את התמודדותם של מבוטחים רבים בכל קופות החולים, שבעקבות משבר הקורונה נאלצים להמתין זמן רב לבדיקות פשוטות, לפגישות עם רופאים בכלל, ועם רופאים מומחים בפרט.
הסיבה לכך היא שכמו בבתי החולים, גם ברפואת הקהילה מקצים משאבים רבים לטיפול בחולי קורונה. על רקע השיא במספר המאובחנים היומי שנרשם לאחרונה, רובם המכריע של חולי הקורונה נמצא באחריות קופות החולים.
2 צפייה בגלריה
אור ארז
אור ארז
אור ארז. שלושה חודשים לתור לאולטראסאונד
(צילום: דנה קופל)
על פי נתוני משרד הבריאות, בבתי החולים מאושפזים כעת 1,668 חולי קורונה, זאת לעומת 67,580 חולים ששוהים בבתיהם או במלוניות הקורונה – ונמצאים למעשה באחריות הקופות.
כעת גם הן, בדומה לבתי החולים, מזהירות: אנחנו קרובות לסף הספיקה שלנו. הסיבה, על פי הקופות, היא שבעוד מאמצי הטיפול בחולי הקורונה שוברים שיאים – היקף הפעילות בחודשיים האחרונים נותר כמעט זהה לתקופה המקבילה אשתקד.
קופות החולים אחראיות על מעקב ויצירת קשר עם חולי הקורונה, כאשר אחר החולים הסימפטומטיים מתקיים מעקב יומיומי, ואספקת ציוד טכני נדרש לבדיקה עצמית של מדדים בבית החולה.
"אנחנו עושים הרבה יותר רפואת קהילה שגרתית, בתוספת של 2,500 עד 3,000 מאומתים חדשים מבין מבוטחי הקופה שמאובחנים מדי יום", הסביר אתמול ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית שירותי בריאות. "העומס הוא מאוד גדול על הרופאים והאחיות, וכרגע להערכתי אנחנו בשיא הפעילות.
2 צפייה בגלריה
ד"ר דורון נצר
ד"ר דורון נצר
ד"ר דורון נצר. "העומס על הרופאים והאחיות הוא עצום"
(צילום: דוברות כללית)
"אם חלילה המגפה לא תיעצר, אנחנו נגיע כמעט לקצה גבול הספיקה שלנו. אני מוטרד מאוד מהחורף, וזו שאלה מאוד גדולה איך נגיע לחודשי החורף ובאיזו מוכנות נהיה ברמה הלאומית".
ארז הצליח למצוא תור מוקדם יותר בבת־ים במקום בתל־אביב, אבל לדבריו כשהגיע למקום נחשף למצוקה הקשה שעימה מתמודדות קופות החולים. "כשהגעתי לסניף זה נראה כמו שדה קרב. הפקידה הציעה לי לוותר כי התור מאוד ארוך. גם אנשים מאחוריי ממש ניסו לשכנע אותי לוותר על התור. רק אחרי שעה וחצי של המתנה קראו לי ועשיתי את הבדיקה".