בשיתוף קבוצת בזלת
משרד הבריאות מתיר את השימוש בקנאביס בשאיפה או במתן תת-לשוני. לכל אחת מדרכי המתן יתרונות וחסרונות, והבחירה ביניהן נעשית בהתאם לצרכי המטופל, לאבחנות הרפואיות שלו, לאורח חייו, להעדפותיו ולקבלתו את העישון מחד גיסא, ואת טעם השמן מאידך גיסא.
מרבית המטופלים בקנאביס הרפואי בישראל צורכים אותו בשאיפה, דרך מתן המאפשרת השפעה מהירה, לרוב תוך דקות ספורות - ייתרון ההופך אותה למתאימה ביותר לאלה הזקוקים לשיכוך כאב מתפרץ או להקלה מיידית אחרת.
שאיפת אדי הקנאביס מותרת בישראל בשני אופנים – אידוי באמצעות מאייד חשמלי או עישון גליליות (ג'וינט או סיגריה). כבעבר, רוב מוחלט של המטופלים עדיין מעדיף לעשן תפרחות, אותן הם רוכשים שלמות בצורתן הגולמית, גורסים ולבסוף מאיידים או מגלגלים ומעשנים.
גליליות מוכנות אינן מוצר חדש, והן היו זמינות גם באסדרה הישנה, אך המטופלים התייחסו אליהן בחשדנות. להעדפת הצורה הגולמית על פני הגליליות המוכנות לשימוש יש מספר סיבות היסטוריות, חלקן מוטעות מיסודן ואחרות אינן רלוונטיות לגליליות מהדור החדש, הזמין כעת בבתי המרקחת.
שילובן של טכנולוגיות מתקדמות מוגנות פטנט והמעבר ליצור בתנאי ייצור נאותים (GMP), הנהוגים בתעשיית התרופות, העלו דרמטית את איכותן של הגליליות, וכיום הן מהוות חלופה ראויה ועדיפה לתפרחות שלמות הארוזות בשקית.
נוסף על חלקי התפרחת העשירים בחומרים הפעילים, גליליות מהדור הקודם הכילו גם עלים ('טרים') וענפים פנימיים, שהם דלים בחומרים הפעילים שבצמח, גורמים לבערה בלתי אחידה, ופוגמים ביעילות ובנוחות השימוש. בבזלת פיתחו טכנולוגית גריסה מתקדמת המנפה את החלקים הדלים בטריכומות, כך שהחומר הגרוס הממלא את הגלילית מרוכז יותר אף מהתפרחת השלמה.
1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: Shutterstock)

רצף הטיפול

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בטיפול בקנאביס למטרות רפואיות הוא שמירת רצף הטיפול במינון קבוע של המרכיבים הפעילים. קושי זה נובע מאופיו הטבעי של הצמח אשר אינו אחיד בכמויות החומרים הפעילים שבתפרחות מאצוות גידול שונות ואף מאותה האצווה או הצמח. האנליזה של המוצר מבטאת ריכוז ממוצע, אבל לא את הרכב התפרחת המשמשת בכל רגע.
בהבדל ניכר, הגליליות המתקדמות מיוצרות מתפרחות שלמות, אחידות בזהותן הגנטית, הנגרסות ומעורבבות בכמויות גדולות ליצירת תערובת אחידה והדירה, כך, ההרכב של הגליליות המיוצרות בשיטה החדשה קרוב לזהה, הן בקנבינואידים והן במרכיבי הפמליה (טרפנים ופלבנואידים). בנוסף, הרכב המצוין על האריזה מבטא את התכולה בצורה מדויקת. לכן, גליליות המיוצרות בשיטה החדשה מספקות מינונים קבועים ורציפים יותר ביחס לגליליות מתוצרת ביתית.

שמירת הטריות והפוטנטיות לאורך זמן

אחת הבעיות הקשות בתחום הקנאביס נעוצה בהיותו חומר אורגני, ולכן מהווה קרקע פורייה להתפתחות זיהומים מיקרוביאליים ועובשים. ייבוש נכון, זהיר ומקצועי מפחית משמעותית את הסכנה לנזקים אלה, אך זה לבדו אינו מספיק. שלבי הייצור המשלימים ואריזתו של המוצר הסופי חשובים גם הם לאיכותו וליעילותו של מוצר הקנאביס. לכן, קו הייצור החדש של הגליליות פותח כך שהן מיוצרות כמעט ללא מגע יד אדם.
טרפנים, קבוצה של חומרים ארומטיים המצויים בקנאביס, ידועים כבעלי תועלות בריאותיות. נדיפותם הגבוהה מביאה לכך שכמותם במוצר הסופי נמוכה בהרבה מזו המצויה בתפרחת טרם קצירתה. איבוד הטרפנים מלווה בירידה בהשפעתו הרפואית של הקנאביס הנצרך, שכן מעבר לתועלתם הישירה, הטרפנים מווסתים את ספיגתם ואת השפעתם של הקנבינואידים. אלה האחרונים מוכרים כעת כחומרים הפעילים העיקריים וכמותם במוצר הקנאביס קובעת את קטגורית המינון אליו ישתייך.
לשמירת טריותו של הקנאביס ולמניעת התנדפותם של הטרפנים, הגליליות נארזות באריזת בליסטר אטומה המחולקת לתאי משנה. האריזה נפתחת בהדרגה והגליליות נחשפות לאוויר זמן קצר בלבד לפני השימוש. כך, הן נשארות טריות, ותכולת הטרפנים בהן נשמרת גבוהה.

נוחות וניצול מיטבי

רבים מהמטופלים בקנאביס רפואי סובלים מפגיעה מוטורית או מחולשה על רקע מחלת הפרקינסון, דלקת מפרקים, ניוון שרירים או מחלות אחרות. חולים אלה מתקשים להשתמש בידיהם למלאכת הכנת הגליליות, הדורשת מוטוריקה עדינה ומיומנות נרכשת.
גליליות הקנאביס מוכנות לשימוש, כך שהן חוסכות מגע עם החומר, טיפול לא מיומן בו ואפשרות זיהום במהלך הטיפול.
גליליות שיוצרו בעבר הכילו גרם שלם של קנאביס רפואי, כל אחת. לרוב גלילית גרם בודדת הספיקה למנות טיפול רבות שנטילתן נפרסה על פני מספר ימים בהם נפגמה טריותה הגליליות החדשות מכילות חצי גרם, ולכן נשמרות טריות עד למנת הטיפול האחרונה. גודלן הייחודי וצורתן מאפשרים שימוש נוח ושאיפות קלות, ומסייעים לספיגה משופרת של החומרים הפעילים.

גליליות מועשרות

טכנולוגיות להעשרת הקנאביס בטרפנים וברכיבים טבעיים מבודדים שפיתחה קבוצת בזלת, מאפשרות לדייק את הרכב הקנאביס שבגליליות. טכנולוגיות אילו, בשילוב הידע שנצבר בשנים רבות של טיפול באלפי מטופלים, ובפעילות החטיבה המדעית של החברה בראשותו פרופ' ארי אייל, מאפשרים להתאים את המוצר לטיפול במחלה ספציפית או בסימפטומים מרכזיים המאפיינים אותה.
בשיתוף קבוצת בזלת
• מוצרי קנאביס רפואי אינם בגדר תרופה שנרשמה כדין ואין לייחס להם סגולות מרפא. רכישתו וצריכתו של קנאביס מותנית במרשם רופא שהוסמך לכך. כל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.