בשיתוף תדיראן
להתמודד נכון עם שהייה משפחתית ממושכת בבית. השנה כולנו מצאנו את עצמנו בבית הרבה יותר מאי פעם. למשפחות צעירות, עם ילדים קטנים, זו היתה גזירה מאתגרת במיוחד והיי, היא עדיין לא הסתיימה.
בין אם הייתם בבידוד אחד, שניים או ארבעה עד עכשיו, בין אם מישהו במשפחה שלכם חלה ובודדתם ובין אם כל זה לא קרה כלל, הרי ששלושה סגרים מתמשכים תוך פחות משנה, השאירו את המשפחה הצעירה שלכם בבית הרבה יותר מהצפוי.
היו מי שהפכו לשפים חובבים, אחרים פיתחו תחביבים, גידלו צמחים או אימצו כלב או חתול אבל בפני משפחות עם ילדים במערכת החינוך, עמד אתגר עצום של העברת הזמן עם הילדים בבית או כפי ששמענו אתכם צועקים לחלל: הצילו, אנחנו יוצאים מדעתנו והשעה רק 11:00 בבוקר!
השהייה הרבה בבית אינה פשוטה ולמרות שהבית הוא המקום הבטוח שלכם ושל הילדים שלכם, יש לו גם השלכות על התפקוד של כל דיירי הבית וחשוב להכיר אותן, אולי שינוי קטן בשלושת התחומים הבאים יביא איזון ובריאות, פיזית ונפשית, למשפחה שלכם.
3 צפייה בגלריה
משפחה גדולה
משפחה גדולה
לעבור את התקופה בבית בשמחה, איזון ובריאות
(צילום: shutterstock)

1: יציאה מהשיגרה – כניסה הביתה

אם עד לפני שנה התקיימה שיגרה של יציאה בבוקר למערכת החינוך ולמקומות העבודה, חוגים אחר הצהריים וסופי שבוע של סבא, סבתא, ים וטיולים, השנה השתבש הכל. ילדים רבים אינם יוצאים מהפיג'מה ימים שלמים, הזום של העבודה מתערבב בזום של המורה ענת, דלת המקרר לא מספיקה להיסגר לפני שהיא נפתחת שוב וסיר הלחץ הזה עומד להתפוצץ בכל רגע, כך נראה.
כדי לעבור את הזמן הזה בשלום כדאי להכניס סדר ליום של המשפחה – לחלק אותו למטלות חובה כמו עבודה ולימודים, לעיסוקי פנאי, כושר גופני, מטלות לימודים ומטלות בית.
נסו לעשות ספורט יחד בבית, עשו מסיבות זום עם בני המשפחה, תנו לילדים הגדולים להכין ארוחות, תשתפו את כולם בסדר ובניקיון בבית עשו מסיבת ריקודים בבית. זכרו, עוד מעט זה נגמר אז תשאירו גם כמה זיכרונות טובים מהתקופה המשונה הזו.
3 צפייה בגלריה
פעילות גופנית משותפת
פעילות גופנית משותפת
פעילות גופנית משותפת
(צילום: Shutterstock)

2: צאו לעשות פעילות גופנית

אנחנו שוהים הרבה בבית. שתלנו עם הילדים גינת תבלינים, אפינו, ציירנו, ניקינו אבל הישיבה בבית מנוונת. לא רק הגוף מתנוון, גם לנפש השהייה ימים ארוכים בבית לא עושה ממש טוב.
פעילות גופנית ספורטיבית טובה לשיפור המדדים הגופניים שלנו, לתפקוד מיטבי של הגוף, לחילוף חומרים ולמניעת מחלות עתידיות אבל יש לה גם יתרונות נפשיים - אנדורפינים שמשתחררים במוח במהלך הפעילות הספורטיבית, יחד עם אדרנלין, מעניקים אנרגיה לטווח ארוך. לא בכדי, אחת ההמלצות המועילות ביותר שאפשר להעניק לאדם בתקופת משבר היא להניע את הגוף.
שבצו בסדר היום המשפחתי שעה קלה של הפוגה בחוץ וצאו לעשות פעילות גופנית כלשהי, של כל המשפחה, יחד או שלכם לבד. עשו הליכה בטווח 1,000 המטרים, שחקו בכדור, רוצו יחד, לא משנה מה. העיקר, זוזו.
3 צפייה בגלריה
פתיחה של חלון לנוף ושמש
פתיחה של חלון לנוף ושמש
לנקות את האוויר מזיהומים למען בריאות טובה
(צילום: Shutterstock)

3: אוויר נקי - למען הבריאות

השהייה בבית, בין אם בחימום בחורף או קירור בקיץ, גוזרת עלינו לשהות זמן רב מדי בחלל סגור, שפעמים רבות האוויר בו 'עומד'. חלל שאינו מאוורר נושא עימו בעיתיות רבה. זהו כר פורה להתרבות חיידקים ווירוסים, סכנה לרטיבות שתביא איתה עובש, פטריות וצרות נוספות.
לפי הערכות שפורסמו ב-OECD, זיהום האוויר הוא גורם סיכון עולמי ולא רק החלל שמחוץ לבית חושף אותנו לסכנה. ארגון הבריאות העולמי פרסם ב-2018 כי קרוב לארבעה מיליארד בני אדם מתים בטרם עת עקב מחלות הקשורות לזיהום אוויר ביתי.
עוד קבע הארגון כי מחצית ממקרי המוות כתוצאה מדלקות ריאות בילדים מתחת לגיל חמש, הם תוצאה של זיהום אוויר ביתי כשהבית אינו מאוורר, וזאת מפני שרמת הזיהום בו עלולה להיות גבוהה פי 5 מזו שבחוץ ולכן לא פלא שכ-30% מהבוגרים ו-60% מהילדים סובלים מבעיות נשימה בחורף ובכלל.
לכן בימים קרים, וגם בימים חמים, דאגו לאוורר את הבית, בין אם על ידי פתיחת חלון בכל חדר ובין אם על ידי שימוש במיזוג אוויר המשתמש בטכנולוגיה המנקה את האוויר בבית באופן מקסימלי.


בשיתוף תדיראן
פרסום ראשוני: 10:14 , 24.01.21