יניב חדד (43) מקיבוץ מחניים, שף ובעלים של מסעדות בראש פינה, הוא דוגמא ומופת לאורח חיים ספורטיבי במיוחד – הוא רץ מרתונים, רוכב עשרות קילומטרים על אופניים מדי שבוע, גולש על סנובורד, קופץ ממטוסים, מתחרה על אופנועים, צולל לעומקים, מתחרה בג'ודו ומתאמן בחדר כושר בקביעות. בנוסף לכל, רק לפני כמה חודשים לקח חלק בתחרות איש הברזל.
הבריאות חדד נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו. הוא מבצע בדיקות מאמץ פעמיים בשנה, לא מעשן, לא שותה ושומר על תזונה נכונה. נכון, הוא עוסק בספורט אקסטרים, אבל זו הסיבה שבביטוח החיים שלו קיים סעיף מיוחד בנושא. למרות ההתמודדות הקבועה שלו עם סיכונים וריגושים, דווקא השתלשלות אירועים לא צפויה שאירעה לאחרונה הובילה את חדד להסתכל למוות בעיניים ולנצח.
4 צפייה בגלריה
יניב חדד
יניב חדד
יניב חדד
(צילום פרטי)
לפני כמה שבועות, באמצע חופשה משפחתית באכזיב, חדד החל לחוש ברע. זה קרה כשיצא לריצת בוקר על החוף עם בנו, ובמהלכה החל לחוש דקירות כאב בפלג גופו העליון. הוא חזר לקרוואן בו שהה עם אשתו ושלושת ילדיו כדי לנוח, כשפתאום החל להקיא.
החשש היה שאולי התייבש או נעקץ מזוחל וגופו מגיב בקיצוניות. חדד לא חסך זמן והתפנה לבית החולים, שם קבע הצוות הרפואי כי הוא סובל מהתייבשות. "בזמן שאני שוכב במיון ומרגיש שהמצב הולך ומידרדר, אני מחליט החלטה אמיצה", הוא משחזר. "אני מכיר את הגוף שלי. למרות ההחלטות הרפואיות, אני לא חשבתי שזה קשור להתייבשות וביקשתי לשחרר את עצמי וללכת לקבל חוות דעת נוספת במקום אחר".
בקשתו להשתחרר נענתה, ובדרך לחוות הדעת הנוספת, עבר חדד בביתו, מתנקה ומתאושש. הוא שוחח עם שכן, שהבחין שהוא מדבר בצורה לא הגיונית ומבולבלת, והתריע בפניו למהר למיון. מביתו מתפנה חדד אל מיון בית חולים אחר – הביקור השני בבית החולים בתוך שעות ספורות. גם שם הוא מאובחן כמי שסובל מתסמיני התייבשות, אך ערנותה של רופאה בצוות הרפואי מובילה בדקה האחרונה לאבחנה אחרת לחלוטין: אבי העורקים שלו (האאורטה) החל להיקרע – מצב מסכן חיים שעלול היה להביא למותו.
4 צפייה בגלריה
יניב חדד
יניב חדד
"לא היה לי מושג איפה אני". יניב חדד
(צילום פרטי)
מפאת חומרת המצב וחלון הזמנים הקצר שעמד לרשותו, חדד הובהל באמבולנס אל בית החולים רמב"ם להמשך טיפול בבעיה הרפואית שהולכת ומתפתחת, אך הזמן שעבר הפך קריטי, ובמהלך הנסיעה לחיפה הוא עבר ארבע החייאות. "הוא הגיע לרמב"ם במצב די מסוכן, בשוק אחרי החייאה, והוכנס מיידית לניתוח חירום", מספר ד"ר עובד כהן, סגן מנהל המחלקה לכירורגית לב ברמב"ם, ומי שניתח את חדד. "האבחנה הייתה קרע באאורטה עם פגיעה במסתם האאורטלי שהיה קרוע ולא תפקד לחלוטין. היקף הנזק היה די גדול וכך נדרשנו לניתוח מורכב יחסית כדי להציל את חייו".
האאורטה, אבי העורקים, הוא עורק היוצא מהלב ומזרים את הדם לשאר חלקי הגוף. קרע בעורק הזה נוצר לרוב על רקע של נזק בדפנות עקב לחץ דם גבוה, הצטברות כולסטרול ומצבים נוספים הקשורים באורחות החיים. במקרים מסוימים תיתכן גם בעיה על רקע גנטי-מולד הבאה לידי ביטוי ברקמה חלשה של כלי הדם.
בחדר הניתוח ביצעו רופאי רמב"ם כריתה של אבי העורקים העולה, הוא החלק הפגוע, ושל המסתם הלבבי הקרוע. לאחר מכן בוצע תהליך שחזור של החלקים הפגומים, כאשר מקטע אבי העורקים שהוסר הוחלף בצינור סינטטי ובמקום המסתם האאורטלי הפגוע הושתל מסתם תותב בליבו של חדד. הניתוח כלל גם השתלה של העורקים הכליליים של הלב על מקטע אבי העורקים החלופי, על מנת לאפשר את פעילותו התקינה. הניתוח שארך מספר שעות, נעשה בזמן שחדד מחובר למכונת לב-ריאה המחליפה פעולת הלב והריאות בזמן הזה.
4 צפייה בגלריה
יניב והצוות המטפל ברמב"ם
יניב והצוות המטפל ברמב"ם
יניב עם הצוות המטפל ברמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
במשך שבועיים שכב חדד ברמב"ם כשהוא מתאושש מהניתוח, שבוע ימים מתוכם היה במחלקת טיפול נמרץ. "לא היה לי מושג איפה אני. הדבר האחרון שאני זוכר הוא שהגעתי לבית חולים אחר עם כאבים קשים", הוא מספר. "כשהתעוררתי וראיתי ים דרך החלון ופוסטים שמתייגים את רמב"ם בפייסבוק שאלתי את עצמי – מה קורה פה?".
"יניב הוא באמת לא המקרה הקלאסי שהיינו מצפים לפגוש עם פגיעה כזו בחדר הניתוח", אומר ד"ר כהן, "כנראה שמדובר במרכיב גנטי שתרם לחולשה של רקמת החיבור בגוף, מה שמשפיע על החוזק של כלי הדם ומתפרץ במצב של סטרס או מאמץ".
"הזמן פה הוא אלמנט קריטי", מבהיר ד"ר כהן. "זו מחלה מסכנת חיים בצורה ישירה, כאשר חמישים אחוז מהחולים ימותו ב-24 שעות הראשונות ללא טיפול. זה מסוכן עד כדי כך. ליניב היה מזל גדול לשרוד את האירוע הזה אחרי שהגיע במצב שבו הגיע. יותר מזה – הוא יצא מהאירוע הזה ללא פגע נוירולוגי".

4 צפייה בגלריה
יניב חדד
יניב חדד
למרות אורח החיים הספורטיבי: "אם לי זה קרה, זה יכול לקרות לכל אחד"
(צילום פרטי)
לדבריו של ד"ר כהן, קרע באאורטה הינו רוצח שקט המכה ללא תסמינים מקדימים. מרבית המקרים נובעים מלחץ דם גבוה לא מאובחן. "אני קורא לציבור, במיוחד לאלו הנמצאים בקבוצות סיכון עקב עישון, סוכרת וכדומה, לבצע בדיקות פשוטות ללחץ דם, לוודא שהכל בסדר. במקרה של מוות פתאומי לא מוסבר במשפחה, מומלץ לבצע בדיקת אקו לב ולבדוק שקרובי המשפחה לא סובלים מהרחבה של האאורטה".
אחרי עוד חוויית אקסטרים לא שגרתית במיוחד שחדד הוסיף לקורות חייו, הוא עם הפנים קדימה: "כרגע אני עוד מתאושש ובקרוב אתחיל שיקום, אבל אני כבר מתכנן את החזרה לשגרה, לספורט, לפעילות שלי, כמה שיותר מהר. הפעם בגישה קצת אחרת. אם זה קרה לי זה יכול לקרות לכל אחד. אני מציע לכולם לעקוב אחרי מצבם הבריאותי וללכת להיבדק".