המפגש המרגש שהתרחש אתמול (ד') בבית החולים שיבא תל השומר לא השאיר עין אחת יבשה. רענן גלמן (40), שאיבד את אחיו אליאב ז"ל לפני חמש שנים בפיגוע טרור, תרם כליה למושיקו אביב (49) ופגש בו בפעם הראשונה אחרי תהליך ארוך. "זה מרגיש כמו לפגוש אח אחרי 40 שנה", אמר גלמן בהתרגשות. "לראות אדם שהכליות שלו היו גמורות ופתאום הוא הולך, צוחק ואוכל - זו תחושה עילאית".
אביב הוא דמות מוכרת בציבוריות הישראלית. הוא מנהל מזה שנים את מרכז ההסברה וראש המטה לטקסים ואירועים ממלכתיים. "אני תמיד רגיל להיות בצד שנותן ופתאום אני בצד השני", סיפר. הכל החל לפני כחצי שנה, אז החל אביב לחוש כאבים בגב. "הלכתי לרופא ועשיתי בדיקות דם. עוד באותו ערב קראו לי להגיע מיד לבית החולים. הגעתי לשיבא, ושם נאמר לי שהכליות שלי במצב רע מאוד ושאצטרך השתלה. זה ממש בום מטורף. פניתי לעמותת 'מתנת חיים' ביולי האחרון והמתנתי".
במקביל סיים את תהליך התרומה שלו רענן גלמן מהיישוב כרמי צור שבגוש עציון. גלמן איבד את אחיו, רב־סרן אליאב גלמן, בפיגוע בצומת גוש עציון בפברואר 2016. גלמן נפגע מכדור תועה של לוחמי צה"ל שניטרלו מחבל שביצע פיגוע בצומת. "התחלתי את התהליך אחרי שאליאב נהרג, כשהייתי בכנס של 'מתנת חיים'", הוא מספר. "כשהתבשרתי שיש מישהו שצריך את הכליה ממש התרגשתי, וסיקרן אותי מאוד מי האיש".
1 צפייה בגלריה
רענן גלמן
רענן גלמן
רענן גלמן unuaheu tchc/ "אני מרגיש בשר מבשרו והוא בשר מבשרי. מהיום יש לי אח"
(צילום: דנה קופל)
אביב קיבל את הבשורה שתשנה את חייו כשהיה בעבודה. "היה לי חשוב להמשיך כמה שניתן בשגרת החיים, אבל כל הזמן חיכיתי לזה כי המצב שלי לא היה טוב. עד הטלפון המיוחל". ביום שני האחרון התקיים הניתוח בבית החולים שיבא בו הושתלה הכליה של רענן בגופו של מושיקו. "הניתוח עבר בשלום, ללא תקלות מיוחדות, והם מתאוששים באופן טוב", אמר פרופ' איתן מור, מנהל מרכז ההשתלות בשיבא.
בואו לחתום על כרטיס אדי:
אתמול (ג') נפגשו רענן ומושיקו בפעם הראשונה יחד עם בני משפחותיהם. "אני מרגיש בשר מבשרו והוא בשר מבשרי. מהיום יש לי אח", אמר אביב והוסיף: "הוא נתן לי חיים. זה קשר שאי אפשר לתאר אותו. התרגשתי מאוד".
רענן תיאר תחושות דומות: "זה מרגיש טבעי כל כך, כאילו קיבלנו אח נוסף במתנה. במקרה שלי להגיד כזה משפט זה משמעותי, אחרי שאיבדתי את אליאב בפיגוע. זה כמו קרבה של אח. ברור לי שהקשר בעתיד יהיה חזק וטוב".
2020 הייתה אחת השנים הקשות מכל היבט שהוא, אבל נראה כי לפחות בתחום אחד השנה הזו הייתה משמעותית בקנה מידה ישראלי ובינלאומי. על פי נתוני "מתנת חיים" כ-180 ישראלים, גברים ונשים, הסכימו במהלך השנה החולפת לתרום כליה באופן אלטרואיסטי להצלת חיים של אנשים שלא הכירו - תופעה שכמותה לא זוכרים בעמותה.
אלמנתו של הרב הבר, שממשיכה את דרכו בפעילות העמותה, אומרת כי מדובר בשיא מרגש שהפתיע אותה מאוד. "ההנחה שלנו הייתה שבגלל החשש של אנשים מלהגיע למחלקות נראה ירידה בתרומות הכליה, אבל הופתענו. כל אחד ואחת מהתורמים והתורמות מהווה זרקור של אנושיות ואהבת חינם שמאיר את כל העם שלנו באור יקרות נדיר, ואני שמחה כל כך שזה נזקף לזכותו של בעלי".