כמה אנשים אדם חולה מדביק בממוצע: זהו הנתון החשוב ביותר במושג "מקדם R", שהפך להיות אחד השגורים מאז פרוץ מגפת הקורונה. מקדם ההדבקה מסומן באות R שהיא קיצור של המילה Reproduction – הִתְרָבּוּת.
כאשר מדד R גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי (אקספוננציאלי) ומוכפל כל פרק זמן מסוים. המטרה היא להגיע ל-R נמוך מ-1, במקרה כזה חולה אחד מדביק פחות מאדם אחד.

כך מודדים את המקדם

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מסביר: "בגלל שאין דרך למדוד את R ישירות, יש כמה דרכים להעריכו כולל מודלים מורכבים. דרך פשוטה שבה אנחנו משתמשים, היא לחלק את המאומתים השבוע בזה של שבוע שעבר ולהעלות בחזקת 4/7.
למה שבוע? כי כך אנחנו לא רגישים להשפעות של סופי שבוע.
למה מעלים בחזקת 4/7? כי זה בממוצע מחזור הדבקה, כלומר הזמן הממוצע שלוקח מרגע שאדם נדבק עד שהוא מדביק אחרים.
"המקדם הוא רחוק ממושלם, ותלוי במספר הבדיקות, ההיענות להיבדק, מדיניות הבדיקות ועוד. לכן משתמשים במדדי בקרה, בעיקר מבוססי אשפוזים, כדי להעריך האם מערך הבדיקות משקף נכון את התחלואה".
פרופ' סגל מוסיף ואומר: "ולמה להסתכל על מקדם ההדבקה? כי בכל פעם שנבצע הקלות מקדם ההדבקה צפוי לעלות. ואם אנחנו במקדם הדבקה גבוה וקרוב ל-1, אז ההקלות כנראה יגרמו לחידוש התפשטות הנגיף. לעומת זאת, אם מקדם ההדבקה נמוך, אז ניתן לבחון את השפעת ההקלות מבלי לחשוש להתפרצות מחודשת ולתקן אם טעינו".
פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות משיבא מסבירה: "פעם רק אפידמיולוגים ידעו מה זה, היום כל ילד בגן כבר שמע את המושג הזה. זה מושג שמסביר שאם אני חולה ויש סביבי אנשים שהם לא מחוסנים נגד הנגיף, כמה אנשים אני מדביקה. אז אם אני חולה ואני מדביקה שניים, מקדם ההדבקה הוא 2. וכמובן שכשמקדם ההדבקה יורד מתחת ל-1 אז באמת המגפה מפסיקה להתפשט.
"אבל ה-R הזה זה לא הדבר היחיד שצריך להיות חשוב במאבק במגפה.יש עוד הרבה דברים נוספים. בנוסף לעובדה, שה-R נורא משתנה בין אוכלוסיות שונות ואזורים שונים. כך שלמעשה זה שילוב של מספר החיוביים הכללי, של אחוז החיוביים מכלל המקרים, וכמובן צריך להתחשב במספר הבדיקות, ככל שעושים פחות בדיקות המספר הזה פחות מהימן".
פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, מוסיפה כי כשמסתכלים על החולים החדשים הקשים או המאושפזים, זו דרך שהיא פחות תלויית בדיקות, היא יותר תלויית מצב של התחלואה, גם זה משפיע על ה-R.
"חשוב להבין שהמספרים והמקדם מייצגים את מה שהיה לפני שבוע, כי לוקח בערך שבוע בין הדבקה במחלה למצב שאדם יצטרך להגיע לאשפוז, אבל זה נותן לנו איזשהו אומדן ובינתיים נראה שיש איזשהו מתאם לא רע בין ה-R המחושב לפי מספ' החולים הקשים בבתי החולים, לבין ה-R של המאומתים".
ובתוך כך, מאוחר יותר היום צפוי קבינט הקורונה להתכנס ולדון בדחיית השלב השלישי במתווה היציאה מהסגר, שכולל את פתיחת הקניונים, השווקים הפתוחים, חדרי הכושר והחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים. הסיבה לכך, היא העלייה המדאיגה במקדם ההדבקה, שכבר חורג מהתנאים שנקבעו במתווה.
מקדם ההדבקה R, נכון להבוקר, עומד כאמור על 0.94 כשהתנאי לעבור לשלב השלישי במתווה ההקלות הוא 0.8. נכון לעכשיו עדיין אין עלייה משמעותית בתחלואה, אבל המומחים מעריכים שהיא תגיע בהמשך ולכן צריך לעצור עכשיו.בחברה החרדית עומד מקדם ההדבקה על 0.66, בחברה הערבית על 1.14 ובמגזר הכללי על 0.91.