המדינה נכנסת ויוצאת מסגרים. מכוני הכושר, הבריכות וחוגי הספורט אינם זמינים וכבר שנה שאנחנו מבלים יותר ויותר זמן בישיבה מול מסכים, אוכלים ומנשנשים יותר מדי. הסכנה היא שבסוף התקופה הנוכחית נעמוד מול מציאות בריאותית קשה.
"יושבנות" כך מכנים היום את ההשלכות ההרסניות של ישיבה ממושכת על הבריאות שלנו. מחקר שנערך בקרב שתי קבוצות, אחת של נהגי משאיות ואוטובוסים, היושבים רוב שעות היום, והשנייה - מנצחי תזמורות או שומרים, שעבודתם נעשית בעמידה, מצא כי למרות שהתזונה ואורחות חייהם דומים זה לזה - אלה שישבו יותר שעות ביום היו בסיכון כפול(!) למחלות לב לעומת מי שעבודתם נעשתה בעמידה.

מה קורה לנו בעקבות הישיבה הממושכת?

  • ישיבה ממושכת מקצרת את תוחלת החיים ומעלה את הסיכון לדמנציה
ישיבה ממושכת גורמת לסיכון גבוה לתמותה מוקדמת יותר מכל סיבה שהיא, וזאת בין אם אתם מתאמנים כל יום או לא (כמובן שזה לא תירוץ לדלג על חדר הכושר). אם אתם יושבים יותר מדי, המוח שלכם יכול להיראות בדיוק כמו זה של אדם עם דמנציה. ישיבה מעלה את הסיכון למחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה וכולסטרול עודף. תנועה לאורך היום יכולה לעזור להפחית את הסיכון לכל הבעיות הבריאותיות הללו, אפילו יותר מפעילות גופנית ממוקדת.
2 צפייה בגלריה
יושבנות
יושבנות
תנועה לאורך היום יכולה לעזור להפחית את הסיכון למחלות אף יותר מפעילות גופנית ממוקדת
(צילום: Shutterstock)
  • ישיבה ממושכת מבטלת את התועלת בפעילות גופנית
קשה להתמודד עם ההשפעות של יותר מדי ישיבה רק באמצעות פעילות גופנית. גם אם נתאמן שבע שעות בשבוע (שזה הרבה יותר משתיים-שלוש השעות המומלצות) – לא נוכל לתקן את ההשפעות השליליות של ישיבה במשך שבע שעות ביום. המשיכו לנוע בכל הזדמנות.
גם אם נתאמן שבע שעות בשבוע – לא נוכל לתקן את ההשפעות השליליות של ישיבה במשך שבע שעות ביום. המשיכו לנוע בכל הזדמנות
  • ישיבה ממושכת מגדילה את הסיכון לסוכרת ולהעלאה במשקל
כן, סביר יותר שנפתח סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) אם נשב כל היום, וזה לא רק בגלל שאנחנו שורפים פחות קלוריות. נראה כי עצם הישיבה בפועל עושה זאת. רופאים חושבים שישיבה עשויה לשנות את אופן תגובת הגוף לאינסולין, ההורמון שמווסת את רמות הסוכר בדם ומסייע בשריפת פחמימות לצורך אנרגיה. אז אם אתם מתלבטים בין עוד בינג' בנטפליקס לשיטוט ממושך בפייסבוק - דעו כי יש לכם סיכוי גבוה יותר לפתח עודף משקל או השמנת יתר. כן, גם אם תתאמנו כל יום.
2 צפייה בגלריה
יושבנות
יושבנות
עוד בינג' בנטפליקס? יש לכם סיכוי גבוה יותר לפתח עודף משקל או השמנת יתר
(צילום: Shutterstock)
  • ישיבה ממושכת מגבירה את הסיכון לפתח פקקת ורידים עמוקים ודליות
פקקת ורידים עמוקים (DVT) מתבטאת בקריש שנוצר באחד מוורידי הרגליים, לעתים קרובות בגלל ישיבה ממושכת מדי, ועלולה לגרום לסיבוך מסוכן דוגמת תסחיף ריאות, שבו הקריש משתחרר ומשתקע בריאות. התופעה עשויה להיות מלווה בנפיחות ובכאב, אך יש אנשים שאין להם תסמינים כלל. לכן מומלץ לעשות פסק זמן, לקום ולהתנועע גם במהלך טיסות ופגישות ממושכות.
ישיבה ממושכת גורמת גם לדם להצטבר ברגליים. הדבר מפעיל לחץ נוסף על הוורידים. הם עלולים לבלוט, להתפתל או להתנפח – תופעה שמכונה דליות. תיתכן גם הופעה של ורידי עכביש - קבוצה של כלי דם שבורים.
  • ישיבה ממושכת מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן
אורח חיים יושבני נמצא גם קשור להעלאת הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן - סרטן המעי הגס, רירית הרחם וסרטן ריאות. עוד נמצא במחקר, שככל שיושבים יותר, כך הסיכון לחלות בסרטן גובר.
  • תנוחת הישיבה מפעילה לחץ עצום על שרירי הגב, הצוואר ועמוד השדרה
חפשו כיסא ארגונומי - שיהיה בגובה הנכון ויתמוך בגב במקום הנכון. אבל זכרו: לא משנה כמה נוח, ישיבה ממושכת עדיין לא טובה לכם. קומו ונועו סביב במשך דקה או שתיים מדי חצי שעה כדי לשמור על הבריאות שלכם ושל עמוד השדרה. מבוגרים שאינם פעילים עשויים לחלות באוסטאופורוזיס (עצמות מוחלשות) ולאט לאט לאבד את יכולותיהם לבצע משימות בסיסיות בחיי היומיום, כמו רחצה או שימוש בשירותים.

אז מה עושים? קמים

ההמלצה היא להיות כמה שיותר בתנועה במשך היום: קומו כל חצי שעה בערך. בצעו מתיחות, געו בבהונות הרגליים. טיילו במשרד או בבית. עבדו בעמידה חלק מהיום - יש היום עמדות מחשב מתאימות לעבודה בעמידה, שוחחו עם הבוס או עם בני המשפחה תוך כדי הליכה. כל הצעדים הללו יכולים לעזור לעצור את ההשפעות השליליות של ישיבה ממושכת - ולהצעיד אתכם בדרך לבריאות טובה.
פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת