משאף לאסתמה עשוי לקצר משמעותית את משך מחלת הקורונה: כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת אוקספורד. החוקרים מצאו כי שימוש במשאף בודסוניד (המוכר בארץ כפליקסוטייד ובודיקורט) המכיל קורטיקוסטרואידים הנוגדי דלקת, יכול לשפר את ההתאוששות ממחלת הקורונה בחולים בגילאי 50 ומטה בשלושה ימים בממוצע.
1 צפייה בגלריה
משאף קורונה
משאף קורונה
משאף קורונה. מקצר את המחלה ב-3 ימים
משאפי קורטיקוסטרואידים משמשים ברחבי העולם במשך שנים ארוכות כחלק בלתי נפרד מהטיפול בחולי אסתמה ובחולי ריאות אחרים. הם ניתנים הן כמניעה והן כטיפול בהתקף שהתפרץ. החומר במשאף מפחית את התהליך הדלקתי בריאות, ומקצר את משך ההחלמה.
קראו עוד על תופעות פוסט קורונה:
במחקר החדש נבדקו 751 חולי קורונה סימפטומטיים שטופלו במשאף בודסניד בביתם במשך 14 יום. התקדמותם הושוותה ל-1,028 מטופלים שקיבלו את הטיפול הרגיל שכולל מעקב בלבד. המטופלים נלקחו משתי קבוצות בסיכון למחלת קורונה קשה: האחת מעל גיל 65, ובני 50-64 עם תחלואות נלוות, כולל מערכת חיסונים מוחלשת, מחלות לב ומחלות ריאה.
החולים שטופלו בבודסוניד בשאיפה, התבקשו לשאוף מינון של 800 מיקרוגרם פעמיים ביממה למשך 14 יום. החוקרים עקבו אחריהם במשך 28 ימים. כאמור מנגד, נבדקה קבוצת ביקורת, שלא טופלה תרופתית, אלא תחת "טיפול שמרני" כלומר מעקב בלבד, וטיפול להקלת התסמינים (כמו תרופות להורדת חום).
מבין אלה שקיבלו את תרופת האסתמה, התוצאות הראו כי זמן ההחלמה התקצר בכשלושה ימים בממוצע, לעומת קבוצת הביקורת שלא טופלה במשאף. עוד נמצא כי כ-32 אחוזים מאלה שנטלו את המשאף, החלימו במהלך 14 הימים הראשונים לטיפול, לעומת 22 אחוזים מקבוצת הטיפול שהייתה במעקב בלבד. בסך הכל עקבו החוקרים אחר המומחים במשך 28 ימים.
החוקרים אמרו כי בכוונתם להמשיך ולהעריך חולים כדי לקבוע האם באמצעות השימוש במשאף גם למנוע תחלואה ארוכת טווח אצל אלה שנדבקו בנגיף, מעבר ל-28 ימי המעקב. לדברי החוקרים, ישנן אינדיקציות מוקדמות לכך שבכוחו של המשאף למנוע במקרים מסוימים גם אשפוז של חולים שהידרדרו: 8.5% מהמטופלים במשאף אושפזו כתוצאה מהמחלה, בהשוואה ל-10.3% מהחולים בקבוצה שלא טופלה במשאף. עם זאת, עדיין לא ברור האם הירידה בשיעור האשפוזים בקרב קבוצת מטופלי המשאף, היא הודות לטיפול התרופתי או מסיבות אחרות.